manen trekken

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ndoro

Berichten: 43
Geregistreerd: 27-01-03

manen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-03 22:33

wat te doen als je paard gek word als je ze manen wil trekken??????/


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 09:01

Dan snij ik ze met een mesje. Sommige paarden worden dan nog gek dus kun je elke dag een stukje doen dus met veel geduld. Doe het altijd na het rijden dan zijn ze rustiger en de poriƫn staan dan open en voelen de paarden er minder van is mij altijd verteld.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

germie

Berichten: 25857
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 09:07

gewoon knippen. Ik ga geen paard echt pesten als ze het vreselijk vinden. En dan heb ik het niet over een paard dat het trekekn niet prettig vind, maar echt over een panisch paard. MEt praam erop valt er dan nog te vlechten en te knippen. Trekken maakt het erger.
Deze pony is als jaarling weggebracht om keuringsklaar gemaakt te worden. ZE kwam terug en wilde niet meer eten, heeft toen zelfs infuus gehad. Omdat ook het drinken niet meer gedaan werd. Puur van de stress.
wat er gebeurd was wisten we niet. HEt jaar erop zou dezelfde hengstenhouder het op stal komen doen (ik moest al 5 wassen en vlechten en dus had ik gewoon te veel werk anders). Die man deed het heel gemakkelijk: praam erop en rukken en trekken. Er kwam zelfs bloed uit de manenkam. Niet echt lekker dus.
Toen ze 3 was werd het hoofdstel omdoen een ramp, de eerste keren praam op de neus, bit in en hoofdstel over de oren.
Manen trekken lukte dus nooit meer fatsoenlijk. Pas na 4 jaar kon ik het in een keer of 3 weer voor elkaar krijgen. Nu is ze verkocht en gedraagt ze zich gelukkig normaal.
Dus bij zulke paarden geen risico's nemen, desnoods simpel weg de schaar erin.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 09:33

Als ik bij Camilla de schaar erin zet dan kan ik geen knotten meer maken. Ze zijn nu al ontzettend lang en dik, en ze is helemaal gestoord als ik ga trekken.. Maar het moet toch echt.
Ik heb haar een jaar geleden getrokken en heb er een hele tijd terug 2 uur over gedaan om een heel klein beetje te trekken, en iedere keer een beloning als ik er wat uit had. Zo blijf ik doorgaan zodat ze het straks nietmeer eng vind.. Want het is al ietsje minder geworden.


Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 11:43

Ik heb de afgelopen 2 weken bij 12 paarden de manen getrokken en als ze heel vervelend zijn krijgen ze bij mij de praam op hoor. Ik heb geen zin om te vechten en als ze even stilstaan is het binnen een kwartier weer voorbij.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 12:11

Na het rijden doen als de nek goed warm is, dan voelen ze het al veel minder. Ik trek bijna geen haren uit, het meeste doe ik met een trekmesje. Die snijdt dus.

gomir

Berichten: 25512
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 12:13

IK ben nu begonnen om mijn driejarige merrie weer eens te fatsoeneren *LOL* Na de keuring is ze weer een tijd op rust gegaan en heb ik dus ook niet meer getoilleteerd Bloos Nu zijn we weer begonnen en binnenkort zal ze ook wel meegaan naar de vereniging Haha! Manen moeten dus weer even op fatsoenlijke lengte Lachen
Ik doe gewoon elke dag na het rijden/longeren/buiten staan een stukje(centimeter of 4). Ze staat dan heel braaf in de stal, zonder halster en doodstil Haha!
Het scheelt ook heel erg hoe je manen trekt trouwens. Mijn ruin vindt het bijvoorbeeld met een kammetje verschrikkelijk en dat wordt nog minder mooi ook! De pony van mijn zusje laat het met kammetje niet eens toe, die staat dan recht omhoog...
Ik heb van de man die mijn merrie voorgebracht heeft een andere manier geleerd en dat werkt super! Ik kan nu alle paarden doen en het wordt nog mooier ook Haha!
Het werkt trouwens wel het beste om het na het werk te doen, dan laten de haren makkelijker los.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers