Juiste hulpen voor keertwending en gallopwissel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Juiste hulpen voor keertwending en gallopwissel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 09:22

Hoi,

In boeken is het allemaal te makkelijk voor woorden. Ik word er niet wijs uit. Kan iemand mij helpen? Ik zoek de correcte hulpen/ophoudingen die je moet gebruiken voor een keertwending (voorhand/achterhand) en de gallopwissels. Ik had laatst een discussie met een andere bokker hierover Haha! Die weet het ook niet zo goed en loopt een beetje vast. Dank je wel.

Groetjes Willekes


Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 09:36

Een keertwending om de achterhand weet ik wel een beetje, de rest niet echt, want dat lukt me zelf ook nooit.
Als je dus een keertwending om de achterhand doet (achterbenen blijven dan zo'n beetje op dezelfde plaats staan) kun je naar links en rechts, ik zal proberen uit te leggen hoe het moet als je naar links gaat (linksom dus) Linkerhand een beetje van de hals en ophoudingen geven, rechter schouder begrenzen met je rechter teugel en rechterbeen. Dan duw je het paard met je rechterbeen met de voorhand naar links.
Het zo zonder dat je zelf op een paard zit uit te leggen, vind ik erg moeilijk, je moet het gewoon een beetje aan kunnen voelen en bij ieder paard zijn de hulpen heel anders.


happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 09:42


Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 19:38

Dit verhaaltje heb ik al eerder gepost hier:

Het beste leer je een paard een wissel door eerst te zorgen dat hij inderdaad goed aan het been staat en dat hij in galop goed bergop kan galopperen en in galop goed kan schakelen naar voren en terug. Ook moet hij voor je binnenbeen "zijn buik willen intrekken" dus als jij in galop met je binnenbeen komt moet hij voor je binnenbeen weg zijn en naar de buitenkant naar je buitenteugel lopen. Dan rijd je vanaf de hoefslag een stuk naar binnen, een soort slangenvolte en in de wending naar de andere kant bereid je hem eerst voor met je binnenbeen (zie hierboven) en laat je hem nageven op je buiten teugel. Je pakt hem wat op met dat binnenbeen en telt tot 3. Bij drie geef je met je buitenbeen en je buitenteugel de hulp. Je binnenteugel moet makkelijk blijven anders belemeer je het binnenachterbeen met doorspringen. In het begin gaat het er alleen om dat hij omspringt, daar moet hij eerst bevestigd in worden. Daarna kan je altijd perfectioneren. Ook moet hij altijd voorwaarts en aan het been zijn want anders springt hij na of helemaal niet om.

Voor de keertwending geldt eerst verzameld stappen dan ophouding op de buitenteugel en de schouder draaien, niet teveel buitenbeen want dan krijg je de achterhand voor. Let op dat het spilbeen blijft draaien.

Zo mijn jaarlijkse bijdrage aan rijtechnisch is weer geleverd... Knipoog

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 07:51

Suzanne, gebruik je geen binnenbeen in de keertwending?

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 08:07

Het binnenbeen gebruik je minimaal,
iets voor impulsbehoud.
Ik wil ze vooral in het begin nog wel eens minimaal iets laten wijken voor mijn binnenbeen, als ze goed van je binnenbeen af zijn blijven ze beter voorwaarts in de wending waardoor het spilbeen ook beter doorstapt.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 13:52

ik heb geleerd dat het goed werkt als je de kant opkijkt waar je heen gaat(keertwending) het liefst helemaal naar de staart kijkend! een paard heeft door waar jou ogen op gericht zijn en daardoor gaat de hulp ook bter!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 18:02

astridh schreef:
Suzanne, gebruik je geen binnenbeen in de keertwending?


Nee eigenlijk niet. Je paard moet wel gebogen zijn om je binnenbeen en eigenlijk ´weg´ blijven voor dat been maar het is een passieve hulp zeg maar, ik gebruik dat been niet tenzij ze door mn binnenbeen heenvallen maar dan draai ik ook niet door.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 18:46

Max heeft best veel moeite met de keertwendingen, ze werden steeds megagroot doordat hij het binnenachterbeen een heel stuk opzij zette. Ik drijf nu afwisselend buitenbeen (op moment dat buitenbeen wordt opgetild) en binnenbeen (op moment dat binnenbeen wordt opgetild), buitenbeen achter de singel en binnenbeen op de singel en mijn keertwendingen worden een stuk kleiner. Voila Haha! . Is mijn paard overigens vreemd dat hij zover opzij stapt als ik mijn binnenbeen er niet aan heb?

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 18:49

Astrid, welke kant stap hij opzij, richting zijn buitenbeen neem ik aan omdat de kw anders niet zo groot wordt Haha!? Hij zou hem liever naar voren zetten denk ik?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 21:33

Lovely hoe wil jij in godsnaam een grote keertwending rijden als hij met zijn binnenbeen richting zijn buitenbeen gaat, dan ga je de andere kant op Verward. Ik zal het proberen uit te leggen: bij de keertwending naar rechts bijvoorbeeld zet hij zijn rechterbeen echt een 15 a 20cm naar rechts bij iedere stap en een heel klein stukje naar voren. Je kunt je misschien voorstellen dat het dan een hele tour is om de voorhand er snel omheen te krijgen. Zo had ik voor mijn keertwendingen bijna een kwart breedte van de rijbaan nodig. Pas nu ik die zijwaartse beweging van het binnenachterbeen 'tegen' hou wordt het zoals het de bedoeling is. Van mijn vroegere paarden kan ik me niet meer herinneren hoe ik het ze aangeleerd heb, was in ieder geval een stuk makkelijker, dus misschien is Max echt een beetje vreemd dat hij zover opzij stapt.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 23:43

Als hij zijn binnenbeen naar zijn buitenbeen had geplaatst, had hij zijn buitenbeen ook opzij gezet en was het dus gewoon uitzwaaien. Maar ik snap nu dat hij uitstapt naar binnen toe.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 23:50

astridh schreef:
Lovely hoe wil jij in godsnaam een grote keertwending rijden als hij met zijn binnenbeen richting zijn buitenbeen gaat, dan ga je de andere kant op Verward. Ik zal het proberen uit te leggen: bij de keertwending naar rechts bijvoorbeeld zet hij zijn rechterbeen echt een 15 a 20cm naar rechts bij iedere stap en een heel klein stukje naar voren. Je kunt je misschien voorstellen dat het dan een hele tour is om de voorhand er snel omheen te krijgen. Zo had ik voor mijn keertwendingen bijna een kwart breedte van de rijbaan nodig. Pas nu ik die zijwaartse beweging van het binnenachterbeen 'tegen' hou wordt het zoals het de bedoeling is. Van mijn vroegere paarden kan ik me niet meer herinneren hoe ik het ze aangeleerd heb, was in ieder geval een stuk makkelijker, dus misschien is Max echt een beetje vreemd dat hij zover opzij stapt.


Denk het niet. Die van mij heeft dat ook een tijdje gedaan. Hij wou gewoon niet "klein" stappen tijden de kw. Van Douwe heb ik het ook zo op moeten op lossen.

Er zijn vele wegen naar de GrandNix,
maar er komen er maar heel weinig uit bij de GrandPrix

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 06:11

Goh Lovely je hebt me wel erg laag zitten als je denkt dat ik niet weet hoe een keertwending gereden moet worden. Datgene waar jij op doelt is wat ik een wending om de middenhand noem

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers