Aandrijven gedurende lichtrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Aandrijven gedurende lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 00:24

Aangezien ik nu een verzorgpaard heb en al een aantal keertjes op Jurga heb gezeten, wil ik me ook eens op dit forum wagen.
In de keren dat ik op Jur heb gezeten, heb ik geleerd hoe ik moet sturen en hoe ik in stap netjes door de bak kan lopen. Daarnaast ben ik bezig met het leren van lichtrijden, wat nog niet altijd even soepel gaat.

Hierover ook mijn vraag: Ik heb nogal problemen met het aandrijven onder het lichtrijden. Zodra ik ga lichtrijden krijg ik het bijna niet meer voor elkaar om aan te drijven en hierdoor gaat Jur weer in stap over, of zelfs stil staan. Heeft iemand een oplossing hoe ik dit beter onder controlle kan krijgen?



HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 00:33

Ik heb wel eens kinderen les gegeven en ook heb ik het aan m'n man kunnen leren d.m.v. een heel erg kinderachtig truukje Haha! .

In principe is het natuurlijk zo dat een goed gereden paard niet bij elke pas bijgedreven hoeft te worden (voordat we daar weer een discussie over krijgen).

Maar het truukje werkt dus zo: Als je zit tijdens het lichtrijden moet je drijven. Dus staan is benen los om het paard, zitten is benen vast aan het paard. Om de beweging visueel te maken, zeg ik altijd dat ze aan een kikker moeten denken qua beweging !! Verward Verward Klinkt heel vaag, maar het schijnt te werken, of anders denken aan de schoolslag tijdens het zwemmen. En dan proberen het ritme te pakken te krijgen. Staan los - zitten vast.

Ik hoop dat je het een beetje snapt, het is nog knap lastig uitleggen via i-net Knipoog

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 00:36

Ah! Ik heb altijd wedstrijdgezwommen, dus bij het laatste kan ik me meer inbeelden dan bij die kikker *LOL* Maar bedankt voor de tip, ik zal het eens proberen, en als er meer mensen zijn met andere tips, alles is welkom Lachen

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 00:37

Ik vind het juist makkelijker om in de 'gaan staan'beweging meteen even mijn benen aan te leggen. Geen flauw idee of dat goed is, maar wel makkelijk Knipoog

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 11:27

volgens mij hoort het in de zitbeweging, zodra je zit drijf je aan... maar als je je kuiten gewoon goed aangesloten houd, hou je je paard aan het been en hoef je niet zo vaak echt te drijen...

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 12:01

ik weet niet hoe lang je rijd maar ik heb vaker bij beginners gezien dat ze niet kunnen aandrijven omdat ze met staan hun benen naar voren doen. Misschien doe jij dat ook? Je moet dus proberen niet met je voeten af te zetten als je gaat staan maar meer vanuit je bovenbenen zeg maar en dan je kuiten proberen aan te sluiten. succes

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 12:31

IK heb hetzelfde probleem, maar ik leg mijn benen wel goed naar achteren, mijn instructrise heeft dat er al aardig uitgekregen dat ik mijn benen naar voren doe.
Maar Kimberly stopt ook zodra ze denkt van "die snapt het nog niet helemaal".
Maar die tip van de kikker kan ik ook wel uitproberen, handig, als meer mensen hetzelfde probleem hebben Knipoog

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 12:44

Lijkt me handig om eerst te oefenen op een paard dat je niet 'constant' aan hoeft te drijven of eerst oefenen met lichtrijden aan de longe. Dan houdt een ander je paard voorwaarts en kun jij je eerst helemaal concentreren op het lichtrijden. Als je dat dan goed onder de knie hebt, kun je verder gaan met het drijven tijdens het lichtrijden.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 13:50

Thnx voor de tips. Ik vraag me trouwens af waarom dit bericht nu hierheen is verplaats, omdat er bij RT op de indexpagina staat: "Hoe krijg ik een soepel, gehoorzaam, uitgebalanceerd paard? Stel hier je vragen of geef anderen tips!" en volgens mij gaat dit meer over het probleem van mij dan over het paard. Daarom had ik het in eerste instantie al expres niet hier geplaats maargoed, het was even zoeken want ik heb verder ook geen bericht gekregen dat het verplaats was Verward

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 13:59

Probeer ook niet "te actief" te gaan staan. Als je echt heel erg actief vanuit je benen gaat staan, dan steek je ze al heel snel af, wat het drijven extra moeilijk maakt. Het stukje dat je door het paard omhoog gegooid wordt als je gewoon ontspannen zit (wachten tot je een zetje krijgt, niet zelf al eerder gaan staan, timing is heel lastig in het begin!) is al bijna voldoende uit het zadel, veel meer hoeft echt niet. Dan heb je je benen ook niet zo hard nodig bij het lichtrijden en kunnen ze zich dus bezig houden met het aan de gang houden van je paard Haha!


Sypheron schreef:
want ik heb verder ook geen bericht gekregen dat het verplaats was Verward

Dat schijnt normaal te zijn tegenwoordig, ook verwijderen gebeurt "zomaar" Lips are sealed

Nulla tenaci invia est via

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 14:02

het belangrijkste is ontspannen. pas als je ontspannen bent kan je logisch gaan denken over wat je met je lijf wilt gaan doen. probeer het lichtrijden in stapjes te denken en vooral, gewoon doen!

en ik heb ook heel lang aan waterpolo gedaan en het is mij ook gelukt hoor (uiteindelijk Tong uitsteken )

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 14:04

Syph, je vraag gaat over rijden en daarom is die hierheen verplaatst door een van de moderators.
Wat Craigh zegt, klopt helemaal, het aandrijven gebeurt op het moment dat je zit. Als je strakjes je zit verder ontwikkeld hebt (als het dus allemaal wat makkelijker gaat) dan verandert dat weer, maar dat zie je dan wel weer.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 14:14

Het ontspannen geeft nog wel even moeilijkheden, omdat ik toch nog wat bang ben dat ze me er voorover af knikkerd, vooral al ik iets te veel aandrijf om in draf te gaan komen, want dan heeft Jur het idee dat ze in galop moet, waardoor ik hele rare sprongjes al heb meegemaakt *LOL*

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 14:19

Gewoon aan de longe beginnen met zitlessen is het beste. Dan hoef je alleen maar op jezelf te letten. Als je dat Jurga of je verzorgpaard niet aan wilt doen Haha! , neem dan een paar zitlessen bij een manege, die zijn ervoor Knipoog .

Succes en laat je het weten als je de slag te pakken hebt ?

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 14:44

Ik drijf toch echt, indien nodig, op het moment dat ik ga staan Verward

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 14:47

ja ik eigenlijk ook, doen we toch iets fout Verward

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 14:51

Volgens mij ik ook, net na het zit-moment dacht ik.
Nooit echt over nagedacht eigenlijk, gaat automatisch goed (nou ja, effectief iig en dat vind ik goed genoeg Haha! ) en een buro-stoel is toch niet echt optimaal om het even uit te proberen *LOL*

Nulla tenaci invia est via

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 14:59

Idd margreet als je gaat staan volgens mij


zal volgende keer even goed opletten Haha!

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 15:03

Ik drijf altijd in eerste instantie met mijn kuit en dan kan zowe als je staat en als je zit want als het goed is heb je je onderbeen ten alle tijden aangesloten aan het paard.

Als mensen weten wie ik ben......ik weet het zelf ook Lachen dus bespaar je een pb.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 15:07

blup schreef:
Ik drijf altijd in eerste instantie met mijn kuit en dan kan zowe als je staat en als je zit want als het goed is heb je je onderbeen ten alle tijden aangesloten aan het paard.


Maar drijf je dan niet in de tact van de beweging?

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 15:10

Ik drijf alleen als het nodg is en niet elke pas. met mijn zit en door middel van het sluiten van mijn hand laat ik het paard terugkomen. En als hij moet versnellen geef ik beendruk. Als hij gewoon 1 tempo loopt dan drijf ik niet en moet hij wel van zichzelf doorblijven lope. En ik hou mijn been aangesloten.

Als mensen weten wie ik ben......ik weet het zelf ook Lachen dus bespaar je een pb.

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 15:23

Je moet drijven als je gaat zitten.
Ik doe het precies andersom volgens de instructrice Haha!
Ik drijf aan als ik denk dat het nodig is.
Dus als je het nog moet leren dan maar gelijk goed,als je er later op moet gaan letten is het heel erg moeilijk om te veranderen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 15:29

Is het niet makkelijker om iemand Jurga naar voren te laten houden met evt. een longeerzweep dan dat jij je op 10 dingen tegelijk moet concentreren? Want dat lukt je zeker weten nooit, als jij je op 1 ding kunt concentreren kun je dat onderdeel onder de knie proberen te krijgen en verder gaan met het volgende.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 16:10

Ja maar het aandrijven is dus eigenlijk het enige probleem. Het lichtrijden heb ik volgens mij wel te pakken, als ze tenminste in draf blijft Haha! hihi tis ook een muts ook... Knipoog

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 16:33

wanneer ik precies aandrijf bij het lichtrijden weet ik eigenlijk niet. Volgens mij drijf ik ook aan als ik ga staan, maar ik weet hetniet zeker, zal er eens op letten. maar in ieder geval. Van mijn instructeur mag ik niet eens de hele tijd aandrijven. hij zegt dan altijd, 1 keertje en dan moet hij daar blijven lopen, als je bezig blijft dan blijft het paard er niet meer alert op of zoiets. je kunt beter 1 keer, met een goed effect dan 10 keer met een half effect. En als je dan voelt dat hij wilt gaan afzakken, dan moet je je been er weer even aanleggen, ik bedoel druk geven

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers