Hogerop met manege paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Hogerop met manege paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 11:48

Hoi allemaal.
Ik wil toch wel proberen steeds beter te rijden, maar ik denk dat op manege paarden dat niet gaat lukken. Hooguit B? Wie is het wel gelukt? Of heeft tips voor moi?

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:01

Ik heb voorheen op verschillende manege ponies en paarden in de L gestart en was M startgerechtigt.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:02

Ik ken een meisje dat een manegepony heeft gekocht en binnen een jaar (geloof ik ) M1 rijd. Ze is al talloze keren Limburgs en Nederlands kampioen geweest.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:19

King Marco, maar niet officieel (KNHS) en dat is toch iets anders. Dat doet overigens niets af aan jouw prestatie.

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 13:21

Ja maar een manege paard kopen e.d. dat bedoel ik niet echt. Ik rij gewoon op manege paarden en elke keer op een andere. Kan ik zo hoger op komen of moet ik gewoon een verzorgpaardje zoeken ofzo?

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:26

Hogerop komen kan je alleen met les denk ik Lachen.

Of dat nu op een manègepaard of verzorgpaard is, maakt op zich niet héél véél uit. Op voorwaarde dat je op dat manègepaard ook echt les krijgt en niet gewoon een hobbeluurtje met 5 achter elkaar.

Denk ik é Knipoog.

Ook zijn manègepaarden vaak iets harder in mond en flanken en zal het moeilijker zijn om bepaalde dingen erin te krijgen. Alles wat jij erin rijdt, rijdt iemand anders er de dag na je weer af als je pech hebt. Maar dat hoeft niet.

Ik denk dus dat je echt wel "hogerop" kan raken, al zal wedstrijden rijden misschien wel problematisch zijn.
Bij ons mag je enkel "onderling" starten en dus niet officieel met de manègeknollies. Weet niet hoe dat bij jullie zit, maar dan zou je dus wel een vzpaardje moeten zoeken. Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:29

eerlijk gezegd denk ik dat je verder komt door een eigen (verzorg)paard te rijden en daar goed les mee te nemen. Veel manegepaarden zijn toch door te veel verschillende ruiters gereden om nog echt op heel fijne hulpen te reageren.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:44

Als je een manegepaard hebt dat zich goed aanpast aan de ruiter die er op zit kan je een heel eind komen...
Igor loopt braaf zijn rondjes met een beginner en zet zich volledig in als hij met mij een M1 proef loopt......
Het is natuurlijk lastig omdat hij niet consequent gereden wordt maar omdat Igor zich enorm aan kan passen heb ik hier nooit veel problemen mee gehad.

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 13:48

Ik kan wel goed rijden op Arcade, maar het wordt mij afgeraden om op haar te rijden (wedstrijden) omdat ze dan druk zou zijn. Ook loop ze niet aan de teugel en als ze haar wel zover krijgen dan is ze een paar dagen niet te berijden!
Maargoed.. leeftijd maakt niks uit he?
Wel jammer, Viritus was een goed paardje maar door die lessen ging hij heel snel achteruit. Nu is hij gelukkig verkocht

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:54

Het zal heel moeilijk zijn, helemaal met 1x groepsles per week. Maar het kan wel een paard op mijn oude manege reed (officieel dus) in de M.

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 13:55

Ik rij 2x in de week, maar elke keer toch wel op een ander.. helaas.
Misschien dat iemand daar met een prive paard nog een bijrijder kan gebruiken..

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:03

Bij ons rijden verschillende kinderen/volwassennen wedstrijden met onze paarden/pony's. Zelf rijden ze 2 keer per week, en dan 1 keer in de maand een wedstrijd. We hebben er gehad die in het Z reden Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:10

Toevallig staat er in de laatste Paard & Sport een fotoreportage van een meisje dat met een manegepony (een D) tot de Z1 is gekomen bij de paarden. En op de manege waar ik heb leren rijden, stonden pony's die de helft van de tijd door een vaste ruiter werden gereden (en op wedstrijden uitgebracht), maar ook in de helft van de manegelessen meeliepen. Die liepen ook op L/M-niveau, zowel dressuur als springen. Het kan dus wel, maar het zal eerder uitzondering zijn dan regel.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:20

bij ons mag je niet officieel starten op een manegepaard. Dus zo simpel zal het neit zijn.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:23

Germie, van wie niet? De KNHS vraagt niet naar de eigenaar van een paard.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:28

Ik denk ook dat je met een bijrijdpaard of verzorgpaard meer kunt leren, natuurlijk wel als je er mee lest.

Een paar jaar geleden, voordat ik een eigen paard kocht, had ik een verzorgpaard waarmee ik bij de plaatselijke vereniging reed.
Het was niet alleen goedkoper dan wanneer ik met datzelfde paard bij een manege zou rijden, maar ook veel leerzamer omdat de lessen vaak anders gericht zijn bij een vereniging.

Zodra ik met mijn eigen paard weer kan lessen (als mijn chemokuren voorbij zijn Knipoog) wil ik eerst rustig aan met 'aangepaste privelesjes beginnen, omdat zowel mijn paard als ik op het moment totaal geen conditie hebben.
Dat moet dan weer langzaam opgebouwd...*LOL*

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:37

Lielle schreef:
Germie, van wie niet? De KNHS vraagt niet naar de eigenaar van een paard.

Volgens mij kan het de KNHS niks schelen als de eigenaar van het paard niet de ruiter is. Dan zou het voor een heleboel (vooral) kinderen moeilijk worden om officiele wedstrijden te rijden met hun verzorgpony's.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:51

Lielle: Het waren idd. verenigingswedstrijden, maar dat houd niet weg dat het dezelfde proeven waren en er pensionklanten meereden en er een gewone landelijke jury aanwezig was. Dus het kwam op hetzelfde neer. Qua kunnen dan. De punten tellen uiteraard niet mee voor de KNHS of iets.
Ik denk dat germie bedoelt dat het van de manege niet mag.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:53

Nee, bij ons mag het van de manege niet. De manegepaarden zijn er voor de lessen, en verder niet.

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 14:54

Bij ons mag je wel gewoon met een manege paard wedstrijden rijden. Alleen elke keer een andere (moeten minstens 3 tussen zitten)

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:56

germie schreef:
Nee, bij ons mag het van de manege niet. De manegepaarden zijn er voor de lessen, en verder niet.

Aaah, kijk dat is wat anders Haha! Die policy heeft mijn oude manege tegenwoordig dus ook. Muv de manege-eigenares zelf mocht zij ooit weer de kriebels krijgen wat ik ten zeerste betwijfel Tong uitsteken Die heeft in d'r jeugd zoveel gereden (ook heel veel nationaal) dat ze er nu redelijk van genezen is Haha!

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:58

Het kan wel, kijk maar manege het halster uit oisterwijk. Die heeft een aantal ruiters in de M zitten en daarvan hebben ze niet allemaal een eigen pony. Start ook een Z achttal, waarvan een aantal manegepony's. En dat scoort toch goed!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 16:31

De pony die ik reed op mijn ex-manege is met mijn huisige instructrice M geweest bij de pony's en is nu L2 bij de paarden. Degene die met haar start rijdt Jacky 1 keer per week in de ponyclubles en een keer per week met priveles, verder liep Jacky gewoon iedere dag in de manegelessen.
Ik heb haar dus ook gereden en ook bij mij liep ze erg netjes, ondanks dat er dus ook veel mindere ruiters op zaten... Ik reed alleen manegewedstrijden, maar zat met haar wel op L2 niveau en zou ook officieel met haar gaan starten...

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:18

bij onze manege mag je officiel starten op een manege pony. nu even niet meer vanwege omstandighden, maar sommige wel. ik ken er een paar die M1 en M2 dressuur zijn geworden, dus ik denk dat het wel mogelijk is, maar je hebt denk ik wel meer tijd nodig. zelf heb ik het ook gedaan! deed een jaar over de B en ben toen gestopt (de pny had iets met haar rug waardoor het niet verder ging). toen op mijn eigen pony begonnen (kreeg ik daarna) en toenn was in een jaar M1, dus het ging bij mij veel sneller, ondanks dat de pony's eerst beide op hetzelfde niveau waren.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:20

Suzy schreef:
Ik ken een meisje dat een manegepony heeft gekocht en binnen een jaar (geloof ik ) M1 rijd. Ze is al talloze keren Limburgs en Nederlands kampioen geweest.


Hoe kan ze nou in 1 jaar talloze keren Limburgs en nederlands kampioen worden......