Zwarte Lippizaner ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Zwarte Lippizaner ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 23:32

Sinds enkele weken staat hier een zwarte lippizaner op stal. Nu weet ik dat ze zwart (of ook bruin ?) geboren worden en na verloop van tijd wit worden.
Vlg. de eigenaresse is dit paardje momenteel de enige zwarte in Nederland.

Genetisch bekeken lijkt me dit een beetje raar, immers, met kleur geboren zou betekenen dat er een kleurfaktor aanwezig is. In dit geval zou dus 25 % van de lippizaners niet wit moeten zijn of worden.

Iemand enig idee hoe dit zit ?

Bertus.


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:35

Regine hier op bokt weet vast wel hoe dat zit, die heeft een bruine Lippizaner.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:24

De kleurfaktor zit in het Lipizzanerras diep verworteld. De verschillende stamvaders van de Lipizzaner waren vroeger voskleurig, bruin of vos, en zelfs Appaloosakleuren kwamen voor. De witte kleur heeft pas de overhand genomen na vermeerd infokken van Arabisch Volbloed. Dus ook vandaag de dag kunnen bruine, zwarte en zelfs voskleurige Lipizzaners voorkomen. Het is zelfs traditie dat de Rijschool in Wenen altijd één donkere Lipizzaner op stal heeft staan.

En volgens het boek van H.H Isenbart wat ik hier thuis heb liggen, was de stamhengst Conversano zwart, Favory was zweetvos, en Neapolitano koffievos. Er schijnen zelfs verdunningsfactoren voor te komen (dus valk en Palomino) , maar deze minder vaak dan bruin of zwart.

En Lageveld, als je een homozygote schimmel (twee schimmelgenen) op een heterozygote (één schimmelgen) schimmel zet, is de kans op kleur O% en niet 25%, zoals je schreef. Dat percentage van 25% gekleurd krijg je alleen als je heterozygoot met heterozygoot kombineert (dus beide ouders dragen ieder maar één schimmelgen)
Ik denk dat je vaker met een homozygote schimmel komt te zitten bij de Lipizzaners dan je zo zou vermoeden. Vooral als je er vanuitgaat dat het schimmelgen er al sinds de achtiende eeuw in is gefokt. Maar als je kijkt naar de Baltische staten waar de Lipizzaners nog echt voor het werk gebruikt worden, komen daar meer gekleurde Lipizzaners voor dan in Europa (makkelijker schoon te houden)

Dus nee, een Lipizzaner is niet per definitie wit....

Net zo min als een Fries in het verleden (en nog steeds) niet per definitie zwart hoeft te zijn....maar bij de Lipizzaners worden "vreemde" kleurtjes niet van de fok uitgesloten....

Je suis Charlie.


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 09:01

Nee, ze is niet de enige want pensionhouders van vrienden van mij hebben er ook 1. Ik wist ook niet wat ik hoorde, erg apart.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 09:05

Dusi heeft ook een zwarte Lipizzaner. Regine idd een bruine.
Bruin en zwart komt niet veel voor, maar je ziet ze dus wel af en toe.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers