zwakke stap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

zwakke stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 22:31

Knilles heeft een goeie draf en galop, maar zn stap slaat nergens op . Hij is wel ruim, maar als ik m zn gang laat gaan struikelt ie over zn eigen benen, zo traag en niet-actief issie dan Slapen .

Wat doe ik hieraan?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 09:04

eerst zorgen dat hij impuls heeft in de stap, en niet blijven drijven.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 09:22

tempo wisselingen rijden zodat zijn stap actiever word. verder hem goed met je zit actief houden en heel consequent zijn. (dus ook met uitstappen buitenrijden enz.)

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:35

Stiek kon in het begin ook niet normaal stappen. Liep te klooien, maakte zo af en toe een huppeltje tussendoor etc. Door veel voorwaarts/neerwaarts te rijden in stap en veel tempo wisselingen is het nu aardig beter al zal de stap nooit zijn sterkste kant worden. Ging ook altijd na het rijden even uitstappen in het bos of langs de weg. Had ie wat te kijken en was dan gelijk makkelijker voorwaarts te houden. (zeker op de terugweg Haha! ) Ben nu aan het klooien met dubbele longe ivm zwangerschap maar dit heeft er ook geen slechte invloed op vind ik en je ziet gelijk wat er goed gaat en beter moet. Zie wel hoe het gaat als ik er weer op kan.... Duurt nog wel een poosje maar durf er nu niet op omdat ik bang ben om eraf te lazeren.... Andere paard rijd ik nog wel maar die is ook niet zo Spooky...

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 13:28

heel veel stappen (over de harde weg enzo) en als het kan elke dag aan de stapmolen (als je die hebt). Daar wordt hij sterker van en ook met uitstappen altijd actief houden...

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 19:42

Meer overgangen van stap-draf en stap-galop doen zodat je paard beter oplet in stap. Verder kun je misschien wat balkjes draven, dan moet hij zijn benen wel optillen.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-03 19:56

Ik laat m tegenwoordig bijna elke dag ff een paar rondjes om me heen lopen, gewoon los, zonder lijn en zonder halster, gewoon in de wei. Da's mooi Haha!, want dat doet ie gewoon, hij rent niet weg ofzo Lovers .

En luisteren he:
'Knilles, voorwaarts stap'
"Knilles, DRRRAF'
"Knilles, galop'

Hij doet t gelijk Haha! Zelfs vanuit stap in galop, LOS!! Clown K ben trots
En t mooie is dat ie dan wel doorstapt... En dat komt denk k idd door de overgangen, want k doe dit meestal maar 5 minuten, en dan alle overgangen een paar keer. En als ie een paar overgangen goed heeft gedaan krijgt ie een snoepje. Maar dat zal k onder het zadel ook s proberen...


Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 10:48

overgangen is heel goed. Als het toch niet wil, probeer dan eens het volgende: denk aan aandraven (de meeste paarden reageren al op iets als je eraan denkt als hij dat niet doet dan net doen alsof je wil aandraven) maar ga dan net niet in draf (dus op het laatst iets tegenhouden), waarschijnlijk is zijn stap dan net iets actiever. Maar dit niet te vaak doen, anders gaat het straks goed met stappen maar wil hij niet netjes meer aandraven.

groetjes en nog veel succes!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 11:01

Probeer iets meer verbinding in stap te bewerkstelligen. NIEt gaan trekken aan de teugels, mar licht contact. Probeer je paard iets meer te sluiten in stap zonder te overdrijven. Oefeningen als wijken en schouderbinnenwaarts kunnen je helpen, zorg daarbijd at je paard wel vorowaarts blijft en niet terugkomt in tempo. Blijf RIJDEN, houdt hem actief aan je been, maar vorokom dat je elke stap er in moet drukken.
Heb je geen flauw idee hoe je dit moet aanpakken, neem goede les.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 17:12

Ga (als je de mogelijkheid hebt) tijdens buitenritten veel heuvels in stap rijden. Daar worden ze sterk van in de achterhand.

Probeer trouwens niet teveel aan de stap te knoeien. Meestal als hij in andere gangen goed actief is en goed reageert, komt de stap ook wel.
Als je teveel gaat rommelen, krijg je al snel een telgang-achtige stap.