Bolivia gezelschapspaard *update* geschikte plek?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Bolivia gezelschapspaard *update* geschikte plek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 11:01

Ik heb het weer geprobeerd. Bolivia staat op marktplaats als gezelschapspaard. Ik heb de volgende advertentie gezet:

"Mijn merrie van 9 kan absoluut niet meer bereden worden omdat zij artrose heeft. Zolang ze niet bereden wordt, heeft ze geen pijn. Ik gun haar nog een heel fijn leven op de wei en daarom zoek ik een plek voor haar. Ze is rustig, kan goed met andere paarden en pony's overweg, zoekt geen ruzie met andere paarden en heeft verder geen medische problemen. Ze is lief op stal. Ik zoek een plekje waar ze in ieder geval overdag buiten komt en waar er in ieder geval dagelijks even gekeken wordt of alles goed gaat. "

Vorige keer kreeg ik reacties van mensen waarvan ik dacht: die gaan er in de toekomst misschien toch weer een keer op rijden. Daarom heb ik de advertentie nu op dit gebied heel duidelijk gesteld. Ik heb in ieder geval al 1 hele leuke reactie gehad. Ik ben heel benieuwd. Ik merk dat ik best wel streng ben in mijn selectie. Ik ga zeker eerst kijken waar ze terecht komt en ik ga het misschien ook weer zo proberen te regelen dat ik de eigenaar blijf (als dat lukt).

Een rusthuis is absoluut ook een optie, maar omdat ze nog zo jong is en verder nergens last van heeft, leeft ze misschien nog wel 20 jaar. Een snelle rekensom leert mij dat 20 x 12 (maanden) x 135 (rusthuisprijs) = € 32.400 . Dat is wel heel veel geld.

Als het lukt om haar op een goede plek als gezelschapspaard terecht te laten komen, dan zou dat wel super zijn.
Laatst bijgewerkt door Manon 2 op 27-01-03 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:16

Ik was toevallig net even op marktplaats en las je advertentie. Tuurlijk is het logisch dat je haar een goed tehuis wil geven. Het is tenslotte jou paardje en jij wil gewoon 100 % zekerheid voor haar.

Succes met zoeken naar een geschikt plekje. Ik hoop dat je een goed en leuk tehuis voor haar vind.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:21

Ik ga duimen voor je dat je deze keer wel een superplekje voor je merrie vind. Je kunt het op deze manier altijd proberen. Volgens mij zijn er mensen genoeg die een gezelschapspaard zoeken.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:25

Ik hoop ook dat het je lukt, Manon. Het is Bolivia en jou van harte gegund.

Probleem is vaak de hoeveelheid voer die een groot paard toch nog nodig heeft als gezelschapspaard. Mensen zullen dan toch eerder op zoek gaan naar een shetlander als maatje.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 11:25

Nou er zijn weinig mensen die écht alleen maar een gezelschapspaard zoeken hoor. Meeste mensen willen er toch mee fokken, of een keer een stapritje buiten mee maken. Ik ben zo bang dat het dan begint zo van: kleine nichtje is op bezoek, even op Bolivia zitten in de wei (oh wat is ze braaf.....) dan een stukje lopen in de wei (kijk, ze doet helemaal niks.....) en dan een keer buiten een rondje stappen ( dat wordt al gevaarlijker want Bolivia is buiten niet braaf) etc.

Ze gaat in ieder geval alleen maar ergens heen waar ik in ieder geval een 100% goed gevoel over heb.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:31

Ik heb het gezien vanmorgen, wist niet dat hij van jou was, zei nog tegen mijn collega "dat is echt een mooi diertje" veel succes

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:31

Ik zou anders best graag een gezelschapsmaatje voor Fitz willen hebben als mijn paarden aan huis zouden staan. Maar bij mij zou dan toch de voorkeur uit gaan naar een shetlander vanwege onderhoudskosten en evt. blessures. Een klap van een groot paard komt toch harder aan Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 12:15

Ook ik moet eerlijk bekennen dat ik zo'n jong paard waar echt helemaal nooit meer op gereden kan worden niet zou willen hebben.
De kostenpost is heel hoog, zeker als je er van uitgaat dat ze nog heel lang leeft, en ik zou dan toch nog af en toe een rustige buitenrit op zo'n paard willen kunnen maken. Aangezien dat niet tot de mogelijkheden behoort zou ikdan ook niet reageren.

Ik hoop echt dat je een goed plekje voor haar vindt maar ik zou zeker proberen om de zeggenschap over haar te houden. Je hebt het over een hele lange periode en in zo'n periode kunnen de omstandigheden van iemand veranderen wat natuurlijk ook consequenties voor Bolivia kan hebben.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 12:53

Percy, dat is natuurlijk ook precies de reden waarom ze niet bij mij kan blijven. Je kunt er gewoon niets meer mee doen. Maar er zijn gelukkig mensen die op zoek zijn want ik heb nu toch 2 reacties waar ik wel wat in zie.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 14:30

Vanmorgen een hele enthousiast mail van mensen. De hele ochtend heen en weer gemaild en gebeld. Ze komen zondag kijken en gaan in ieder geval akkoord met een overeenkomst waarbij ik 1 jaar de eigendom zelf houd. Binnen dat jaar beslis ik of ik haar aan hen wil geven of dat ik haar weer kom ophalen. Als zij haar graag willen hebben zondag dan ga ik natuurlijk ook kijken hoe het er bij hen uitziet en dan beslis ik. Ik had niet verwacht om zo'n goede reactie te krijgen! En ik heb er nog één als reserve.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:39

Manon 2 schreef:
Vanmorgen een hele enthousiast mail van mensen. De hele ochtend heen en weer gemaild en gebeld. Ze komen zondag kijken en gaan in ieder geval akkoord met een overeenkomst waarbij ik 1 jaar de eigendom zelf houd. Binnen dat jaar beslis ik of ik haar aan hen wil geven of dat ik haar weer kom ophalen. Als zij haar graag willen hebben zondag dan ga ik natuurlijk ook kijken hoe het er bij hen uitziet en dan beslis ik. Ik had niet verwacht om zo'n goede reactie te krijgen! En ik heb er nog één als reserve.


Wat leuk om te horen dat ze toch nog een leuke plek krijgt. Heel veel succes ermee

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:45

Ik hoop voor je dat ze een goed tehuis zal krijgen. Hopelijk zijn het serieuze mensen ( die gemaild hebben) en weten ze waar ze aan beginnen.

Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:56

Heel veel suc6 er mee. Het is volgens mij erg moeilijk om voor dit soort paarden een huisje te vinden. Ik ken er ook meerdere en denk er over om samen met iemand een bemiddelings site te maken om dit soort paarden te helpen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 15:22

Ik hoop ook voor je dat het allemaal doorgaat. Dat zou toch wel heel fijn zijn na wat je allemaal met haar hebt meegemaakt het afgelopen half jaar.
Ik zal voor je duimen!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 15:25

Dennis, ik denk dat het voor een merrie nog wel meevalt om een plekje te vinden. Er zijn genoeg mensen die willen fokken. Alhoewel ik het daar in de meeste gevallen niet mee eens ben omdat ik vind dat je niet zomaar met elke merrie moet fokken en zeker niet als ze beenproblemen hebben. Voor een ruin lijkt het me echt heel lastig.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

boemel

Berichten: 8269
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:19

Een meisje bij ons op stal heeft een 10-jarige ruin, waar niet meer mee gereden kan worden. Ze heeft hem bij een paardenfokker /handelaar in de wei staan en een paard van hem mee gekregen om te rijden. Ze betaald gewoon het stalgeld en smidgeld voor het paard dat ze rijdt.

Ze had keuze uit 2 verschillende stallen, waar ze dit als optie had, terwijl ze niet eens echt goed kan rijden. Het is voor haar erg fijn. Haar paard kost hun in principe niets en ze heeft toch steeds een paard om te rijden, terwijl ze geen hoge aanschafkosten hebben.

Voor de fokker is het ook prettig. Ze hebben zelf niet genoeg tijd om alle paarden te rijden en een paard in de wei, kost hun minder als een rijpaard op stal.

Als je weinig contacten hebt bij andere paardenmensen is het denk ik wel moeilijk om aan zo'n adresje te komen. Het is toch vooral een vertrouwenskwestie.

Veel succes met je paard.


Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 08:05

He dat klinkt veel belovend! Ben benieuwd hoe het gaat aflopen. Hou ons op de hoogte!

Die Hard Ijsselbokker #4
Montreux is my very own special friend


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jet, Kaatastrof, Yavanna en 32 bezoekers