Hoe moet het KWPN met z'n tijd mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Hoe moet het KWPN met z'n tijd mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 23:00

Bij het Welshstamboek wordt iedere Welsh opgenomen in het basisboek, ook de hengsten. Afstammelingen van basisboekers krijgen normale basisboekpapieren.
Pas als de prestaties daar aanleiding voor geven of/en bij een keuring wordt besloten tot opname in het stamboek waarna ook predikaten gehaald kunnen worden.

Mijn idee: iedere hengst in het basisboek en pas op laten nemen in het stamboek als de hengst zich bewezen heeft in de sport of via zijn nakomelingen.
Daarmee ondervang je het verliezen van materiaal dat zich op de keuring even niet laat zien en stel je het oordeel uit resp. laat je het over aan de fokkers. Dit moet bij een hybridefokkerij ook werken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:15

Maar Albert bedoel je dat ze dan meteen mogen dekken???? We weten van vooroordelen en vriendjespolitiek etc etc, maar zou dat systeem te omzeilen zijn. Ik zou in iedere geval verrichtingsproeven, competitie en veterinaire keuringen niet willen laten vallen. Het einddoel is toch een gezond gebruikspaard en dan moet je achtergrond gegevens hebben.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:20

Citaat:
competitie en veterinaire keuringen niet willen laten vallen. Het einddoel is toch een gezond gebruikspaard en dan moet je achtergrond gegevens hebben


En dan met de merries beginnen. Lips are sealed

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 23:49

Ja hoor, als een fokker er vertrouwen in heeft, waarom niet?
De insteek is: Het is onmogelijk uit die gigantische aanbieding van hengsten een juiste keuze te maken zonder de kans te lopen belangrijk potentieel goed materiaal te verliezen. Maak die keuze dan gewoon niet.
Laat het stamboek in principe een merriestamboek zijn aangevuld met bewezen verervers(hengsten).
Gooi de hengstentest op 2,5 jarige leeftijd overboord en concentreer je op het goede merriemateriaal. daarmee bespaart het KWPN een hoop naar mijn idee nu in Ermelo weggegooid geld. De toppers van Ermelo blijken vaak tegen te vallen en dat is een teken aan de wand.
Juist door competitie komt het beste bovendrijven, maar of dit nu ook de topverervers zijn valt te betwijfelen.
N.B.
Bij het Welshstamboek blijkt dat de basisboekers het over het algemeen beter te doen dan het stamboekmateriaal.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:52

Welk register van het Welsh, want er is nog al een verschil in de vraag naar een presterende pony per A-B K etc

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 23:53

Ik, wij hebben twee stamboekmerries. De hengstkeuze is in mijn idee niet afhankelijk van een stamboek, maar van het fokdoel.

Bij de secties B,C en D geven de basishengsten betere nakomelingen.
Over de sectie K (geen Welsh) weet ik niets.

Overigens heb ik niet zo'n zin in welles, nietes.
Het KWPN is haar toppositie op de wereld aan het verliezen en dat is volgens mij het gevolg van de verouderde structuur van het stamboek.
Het KWPN moet er weer voor de leden zijn en niet, zoals nu een situatie waarbij steeds meer kritische leden het stamboek (dreigen) te verlaten.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:15

De basisboekhengsten moeten wel veterinair en DNA getest worden.

Zelf ben ik er nog niet helemaal uit wat ik met mijn hengst ga doen.
1) Engelse Licence, ik heb op dit moment toch alleen Engelse merries om te dekken en kan dan de veulens in het Engelse moederstamboek laten registreren. En dan kan ik er ook mee naar NL stamboekkeuringen. Er wordt dan gewoon een NL basisboek papier afgegeven en met 3 jaar kunnen ze voor de stamboekopname (geen verschil met een in NL ggk hengst)

2) NL basisboek licentie. Zelfde principe.
Omdat mijn merries ook in NL geregistreerd zijn, krijg ik er precies dezelfde papieren bij als van een stamboekhengst.

En waarom ga ik niet naar de hengstenkeuring met mijn hengst?
Hij is van augustus 2001 dus dit jaar nog te jong. Toch wil ik er al 1 of 2 merries mee dekken.
Hij komt als 5/6 jarige misschien wel naar de keuring. Is hij uitgegroeid en zijn er al nakomelingen van.
Dit jaar wil ik ook nog geen gastmerries laten dekken, al is er al wel vraag naar hem voor NL en Duitse merries.

Beter eerst een paar veulens dan een 3 jarige hengst die veel dekt. Als nu de veulens tegenvallen zijn het er maar een paar...
Doen zijn veulens het goed, dan is dat reclame genoeg Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:26

Ik heb het niet over welles en nietes Albert ik vraag gewoon uitleg over hoe jouw voorbeeld uit de Welshfokkerij te vertalen is naar het grootste stamboek van sportpaarden ter wereld. (Dat is de laalste slogan zag ik op IDS Haha! )

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 03:16

Citaat:
te vertalen is naar het grootste stamboek van sportpaarden ter wereld


Zouden zie van het AES ook nog meetellen Knipoog

AES:History :
This studbook was founded in 1985 as the Anglo Dutch Breeders Association, an un-official daughter of the KWPN. In those days only Dutch- or crosses with Dutch horses were acceptable and the grading was entirely in the hands of the KWPN judges. Due to the pressure of the competition world in particular, the ADBA changed into the Anglo European Studbook in 1992 and opened it's books for other European breeds as well. Hence its name.

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 09:51

Het systeem waar Albert voor staat van een vrijere fokkerij werkt enigzins wel in een rasfokkerij maar is praktisch onhaalbaar in een sportfokkerij. Wil je een sportfokkerij naar een bepaalde top toe leiden moet men het Engelse Volbloedsysteem volgen. Bij het KWPN, 2 afdelingen, springen en dressuur, dan het systeen in beide diciplines volgen, alleen de paarden die het beste springen en dit ook nog over enige jaren volbrengen, met elkaar paren. De rest zoals exterieur, gangen, karakter enz.enz. dus alles wat niets met het springen te maken heeft, niet meer naar kijken. Dit is een beetje het Volbloedsysteem, de snelsten die van A naar B komen te kruizen met elkaar en de ander poeha er om toe links laten liggen. Wat de afdeling dressuur aangaat, alleen de allerbeste in deze diciplines met elkaar paren, dus alle poeha er om heen niet meer naar kijken. Dit is m.i. de enige manier om zo snel mogelijk toppaarden te fokken zoals iedereen het wil.Sommige Stoeterijen in Polen hebben na hun prestatietoetsen nog een uithoudingsproef als laatste onderdeel, die zo zwaar is dat het merendeel de pijp aan Maarten geeft. Alleen op deze manier houden zij de besten over.