Enten jullie voor Rhino?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Enten jullie voor Rhino?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 20:16

Ik heb het de laatste keer (ong half jaar geleden) wel gedaan. Vooral omdat we naar Drenthe gingen met de pony's en ze in de weide kwamen bij drachtige merries.
Morgen wordt pinky weer geeint en heb ik besloten weer rhino te enten. Ik hoor allemaal zo'n enge dingen. Liever iets meer geld kwijt dan mn leven een schuldgevoel..

Enten jullie tegen Rhino? En waarom?

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:23

Nee, het 'parapluutje' is niet groot genoeg om voldoende bescherming te bieden.
Nu heb ik zelf geen paard, maar dit zijn de argumenten die je veel hoort. Je moet dan wel 3/4 keer per jaar gaan enten, en dan nog loop je het risico dat je paard rhino krijgt.
Helaas ken ik het verhaal van een paard dat juist net geent was, en daardoor rhino heeft gekregen. De weerstand was toen iets minder. Paard heeft het niet overleefd

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:32

Nee,ik heb mijn paarden niet laten enten voor Rhino,
omdat ze bijna altijd op de zelfde plek blijven,en weinig in kontackt komen met andere paarden.
Maar als ik veel weg ging net als jou,dan zou ik het wel laten doen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 20:37

Ik ga ook niet heel vaak weg ofzo hoor... We staan op stal met 3 paarden. Maar uiteraard komt hij wel eens in contact met andere paarden...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Ineke2

Berichten: 33096
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:40

Nee...áls je het doet heeft het pas een beetje nut als de hele stal dat doet...en dat gebeurt dus niet.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

maaikysammy
Berichten: 765
Geregistreerd: 13-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:52

bij mij op stal doen ze mee aan een onderzoek van utrecht met het enten van rhino, de hele stal wordt geent, weet niet precies wat het onderzoek verder inhoudt. maar weet wel dat het idd belangrijk is dat de hele stal het doet, wat bij ons dus ook gebeurt

Voor al uw fotoshoots!!!
https://www.facebook.com/macphotonl/

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:33

Ineke2 schreef:
Nee...áls je het doet heeft het pas een beetje nut als de hele stal dat doet...en dat gebeurt dus niet.


Dat is dan juist wel de bedoeling. Als er tegen rhino wordt geënt doen we dat alle drie. Maar ik ben er nog niet uit of enten zin heeft.

* To Belg, or not to Belg *

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:50

In overleg met de veearts enten wij niet meer tegen Rhino. Het probleem is kennelijk dat het rhino-virus nogal snel verandert, dus dat je nooit weet of je de juiste enting gebruikt. Er is nog geen inenting die 100% afdoende is (geeft op dit moment 60% bescherming).Verder moet inderdaad ieder paard in de stal worden geent...anders heeft het geen zin. Dit heeft te maken met de infectiedruk, die blijft dan te hoog (dat wil zeggen een groot aantal infectiedeeltjes in de lucht. Volgens onze veearts (en volgens info die ik van internet afgeplukt heb) is de beste bescherming toch een zo groot mogelijke weerstand. Dan is de kans dat rhino de kop op steekt in de gevaarlijke varianten het kleinst en worden ze er met een beetje geluk alleen wat verkouden van. Er zijn immers in iedere stal dragers van het rhino (herpes)virus. Vergelijk het met mensen:veel mensen zijn drager van het herpesvirus: het veroorzaakt o.a. waterpokken en een koortslip, maar ook (en dat is veel erger) gordelroos. Koortslip en gordelroos zijn allebei varianten die onstaan als de weerstand lager is en stress bestaat...

Kortom...wij enten niet. we houden de paarden wel heel goed in de gaten als verkoudheid, verhoging, lusteloosheid o.i.d. optreedt.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131987
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:50

Nee, wij hebben nog nooit tegen Rhino geent.
Helion staat alleen op stal/wei en komt ook nooit in contact met andere paarden.

Weet iemand of het dan toch nog zinvol is om te enten ?

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 22:14

nee tot nu toe niet wist er eigenlijk niet veel vanaf maar omdat ik en drachtige merrie op stal heb hebben we met de hele stal besloten het vanaf de zomer met zijn allen te doen,dan verplicht ik iedereen die bij ons staat het te doen anders heeft het weinig nu,een aantal van ons gaat geregeld naa wedstrijden of in binnenbakken rijden dus lijkt me wel zo verstandig.

Z1+4

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 22:56

wij doen het niet.

Wij hebben het eens gevraagd aan Utrecht en die zeiden dat ze er geen enkele garantie over konden geven.
Laatst bijgewerkt door liberty op 28-01-03 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 22:58

Ja, ieder half jaar. Met de hele stal en allemaal tegelijk.

Nulla tenaci invia est via

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:18

Hmmm vandaar dat mijn paard na het enten (2x per jaar en ook tegen rhino) gewoon ziek wordt iedere winter. Dan steken er bij ons op stal altijd van die vage virussen de kop op en alhoewel hij geent wordt, krijgt hij het toch steeds. Omdat ze met z'n allen uit dezelfde bak moeten drinken dus ja dan steken ze elkaar super aan. Dus ik denk niet dat het veel zin heeft...

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:34

ik heb hem een keer laten enten. Dat was eigenlijk een 'paniekenting'. Bij ons in Z-Limburg was dichtbij rhino uitgebroken.
Nu ent ik niet meer. Perez staat in de zomer alleen op de wei en 's winters op de manege. Daar ent bijna niemand, dus het heeft geen zin.


Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:37

Winnetoe schreef:
ik heb hem een keer laten enten. Dat was eigenlijk een 'paniekenting'. Bij ons in Z-Limburg was dichtbij rhino uitgebroken.
Nu ent ik niet meer. Perez staat in de zomer alleen op de wei en 's winters op de manege. Daar ent bijna niemand, dus het heeft geen zin.


1 x enten heeft nooit zin. De mijne worden elk half jaar geent tegen vanalles.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 01:40

Ik heb ook mijn(onze) paarden niet geënt tegen rhino.
Idd om redenen die eerder ook al genoemd zijn.
Juist door aanwezigheid van dragers zijn alle paarden wel herhaaldelijk met het virus in aanraking gekomen, hierdoor is al afweer opgebouwd.
Door enten kan een paard het virus ook weer gaan uitscheiden
En eigenlijk de (voor mij) belangrijkste reden: een enting helpt te weinig om een infectie met een veldvirus te voorkomen.
Zolang de enting niet voldoende afweer geeft en veiliger is (minder kans op uitscheiding virus door enten) zie ik het nut niet om ieder paard standaard in te enten.

Ik zorg liever door zoötechnische maatregelen (manier van stallen etc) voor een zo laag mogelijke infectiedruk van gevoelige groepen (jaarlingen en drachtige merries)

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 09:26

Ja ik ent en blijf ook enten.
Allebij mijn paarden staan op een stal waar rhino heerste, zij hebben het allebij niet gehad en mijn fokmerrie draagt als enige drachtige merrie nog haar veulen. De paarden die het minst ziek van de rhino zijn geweest waren de paarden die hun hele leven al geent werden.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 16:43

ik loop erg te twijfelen of ik het nog zal doen. Op dit moment is ze wel geennt tegen rhino, maar ze krijgt vaak na de enting een enorme bult op der borst en daardoor loopt ze ook erg moeilijk.
Maar aan de andere kant de DA zei tegen mij dat als er rhino uitbreekt je wel duidelijk verschil ziet in paarden die geent zijn en die niet geent zijn...

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 19:41

bij ons op stal wordt wel geent tegen rhino.
mijn paard laat ik 2x per jaar enten.
ik rijdt nl vaak mee met de wedstrijden bij centro-lusitano en die stellen het verplicht dat je paard tegen rhino geent is als je mee wil doen.
daarbuiten zou ik het trouwens ook laten doen.
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 20:41

Ik doe het nog niet maar denk er wel serieus over.
Al is het maar voor mijn eigen idee. Ik hoor zo veel verschillende verhalen. En heb het verhaal van Max met eigen ogen gezien. Dus ik ga het waarschijnlijk wel doen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 09:13

Update:
De DA is gisteren geweest en we hebben geen Rhino geënt. Hij gaf dezelfde redenen op als oa Jantina al noemde. Het zou weinig nut hebben en niet bewezen effectief zijn.

* To Belg, or not to Belg *

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 10:54

Ik heb mijn paard gisteren laten enten, jammer genoeg kon ik er zelf niet bij zijn want ik wilde ook vragen of het nut had om tegen rhino te enten.
Het is dus niet gebeurt die rhino enting maar ik kan hem altijd nog bellen om te vragen of hij het als nog wilt doen.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 11:19

Tegen rhino enten? Nee, volgens mij niet Heb het entingsboekje van Fayette niet hier liggen (ligt bij de mensen waar ze op stal staat --> mocht er iets gebeuren en ik ben niet bereikbaar dan hebben zij het inentingsboekje van haar). Ze krijgt gewoon de standaard inenting tegen influenza en tetanus.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Marije_jiplover

Berichten: 25297
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 13:04

Omdat bij ons op stal afgelopen jaar 4 merries gedekt zijn hebben ze dat jaar alle paarden laten enten tegen Rhino, om de merries te beschermen tegen verwerpen. In totaal zijn ze geloof ik 2 of drie keer geënt.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 18:01

Het is algemeen bekend dat het enten niet altijd goed gaat. Een op de zoveel gaat eraan dood. Op een stal waar me zus werkte werd ook alles geent en viel er een dood neer. Ik ent er niet tegen, want er zijn veel vormen van..

Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Phuddle, Trendiction en 93 bezoekers