rechtrichten in een kleine bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

rechtrichten in een kleine bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-03 22:42

Vandaag heb ik sinds lange tijd weer voor het eerst op Remy gereden.
Onze bak is ongeveer 18 bij 18 meter groot dus echt lange rechte stukken zitten er niet in.

Tijdens het rijden merkte ik dat Remy heel erg naar schuin naar binnen hing. Net of hij heel hard door de bochten scheurt waardoor hij scheef gaat hangen.

Erg veel m'n binnenbeen erbij houden helpt niet, dan blijft het gewoon hetzelfde. Wie heeft er tips om toch recht te kunnen rijden zonder dat hij zo naar binnen blijft hangen ?


Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 01:20

Volgens mij kan jij nauwelijks rechtrichten want daar heb je de ruimte helemaal niet voor. 18 x 18 is echt veel en veel te klein om behoorlijk te kunnen rijden. Zijn er geen andere mogelijkheden te vinden?

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 09:16

die mogelijkheid is er wel Percy, alleen moet ik daar zo'n 20 minuten voor stappen om daar te komen, en kan ik er pas vanaf maart terecht (ben nog geen lid van die club). Daarom probeer ik toch alvast wat in de bak te rijden.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 10:08

Rechtrichten en rechtuitrijden zijn 2 totaal verschillende zaken, je kan je paard op de volte perfect rechtrichten. Een paard is van nature altijd langs een zijde hol en langs de andere zijde bol. Rechtrichten betekent dat je het veschil tussen hol en bol tracht te minimaliseren of zelfs tot nul tracht te herleiden, dit kan perfect op de volte. Een kleine bak is inderdaad niet ideaal omdat je je paard nooit eens goed vooruit kan rijden, maar voor rechtrichten op zich heeft dit geen belang. Wanneer je paard de neiging heeft om naar binnen te vallen rij je je paard in contrastelling, veel contact op de buitenteugel en zacht op de binnenteugel (mag zelfs doorhangen) , binnenbeen wakend op of zelfs voor de sangel, buitenbeen eraan om te vermijden dat het paard naar buiten gaan. Het komt er op neer dat je paard tussen het buitenbeen en de buitenhand rechtgesteld wordt. De binnenkant moeit zich zo weinig mogelijk ! Maar inderdaad, een bak van 18 op 18 is echt te klein, ook te belastend voor de gewrichten van het paard, steeds die kleine cirkel. Probeer hier toch een oplossing voor te vinden!
Succes !

more with less

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 15:28

wij hebben ook maar een heel klein bakje, 25 in de lengte ofzo, breedte zal dan 10 m zijn ofzo, maar ging mijn pony in het begin ook wel met zijn kont naar binnen hangen maar als je dan heel vaak langs de lange zeide schoudervoor rijdt of over het midden wordt het beter:)

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 18:02

Ik raad aan om eens wat tempo terug te nemen zonder hem te laten sjokken zeg maar Knipoog

Je kunt idd rechtrichten in een dergelijke kleine bak al is het wat moeilijker voor het gevoel, want je denkt naar die bocht toe met als gevolg dat je houding zich ook naar die bocht gaat verplaatsen onderbewust en je paard dus ook. (En wellicht doet je paard dit dus al uit zichzelf als het zo'n snel racemonster is van hup die bak rond Knipoog ).

Dus wat minder die bak door laten racen, wat meer in het midden gaan zitten en rechtop zitten en voel jezelf in het midden van je paard.
Houdt druk op beiden teugels en vandaaruit stuur je je paard de bak rond.

Wat een nog beter advies is is neem goede instructie, want zoals ik kan wel een goed advies geven maar ben hetzelf ook nog aan het leren Knipoog En daarbij is het prettig als iemand er op in kan spelen ter plekke en je aanwijzingen kan geven.

Maar het kan dus wel.

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:11

wij hebben een bak van 10 bij 35 !!!!!!!
erug klein maar toch rij ik er in met mijn e-pony en mijn paard van 1.69 !!!!!!!
rij inderdaad gewoon de hele tijd schoudervoor.
of opeens onverwachte dingen gaan doen zoals als je van hand gaat veranderen blijf je toch opeens op de volte enz .

veekl succes

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:11

wij hebben een bak van 10 bij 35 !!!!!!!
erug klein maar toch rij ik er in met mijn e-pony en mijn paard van 1.69 !!!!!!!
rij inderdaad gewoon de hele tijd schoudervoor.
of opeens onverwachte dingen gaan doen zoals als je van hand gaat veranderen blijf je toch opeens op de volte enz .

veekl succes

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D


Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 23:24

mmm, thanks allemaal ! ik ga er zeker eens mee aan de slag.

Llewella -> Remy is inderdaad een racemonster, maar het is voor hem ook gemakkelijker om snel te draven omdat de bak vrij zwaar is.
Daarnaast ga ik binnenkort bij een ruiterclub rijden waar ik in een grotere bak les krijg, maar misschien is het toch een goed plan om af en toe les te nemen in die kleine bak.... Zal er eens over nadenken.

Ik ga morgenavond eens flink aan de slag en dan laat ik jullie het resultaat horen. Voor nu alvast bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers