Terug naar school ... voor altijd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:36

ha die maxx,
De eerste dagen van introductie(als ik het goed heb begrepen) zijn al van start gegaan voor je he!!!!
Vertel:
Hoe is het verlopen?
Haha! of Huilen of Verward
Een klein verslagje zijn we wel nieuwsgierig naar hoor

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:51

Ik ben ook zeer benieuwd.
Kreeg je gisteren telefonisch niet te pakken dus dan maar hier!

VERTEL VERTEL!

Maxx

Berichten: 632
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Langerak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 18:31

Zo ... mijn introductieweek zit er op, vandaag heb ik mijn eerste lesdag gehad en vanaf morgen ga ik al beginnen met stagelopen.

De eerste dag begon een beetje onwennig, ik was best wel zenuwachtig, want het was inmiddels zo'n 7 jaar geleden dat ik voor het laatst een school van binnen had gezien. Ik kwam binnen toen ze net waren begonnen ... leuke binnenkomer Haha! ... maar gelukkig kwamen er later nog een paar binnendruppelen. We zitten met een groep die inmiddels is uitgebreid tot ongeveer 20 personen. Het viel me meteen op dat de hoeveelheid jongens in de groep best hoog is. Bij de meeste groepen is dat zo'n 10%, maar bij ons is het 25%. De leeftijden in de klas liggen gemiddeld rond de 20 schat ik. Er zijn 2 meisjes van 17 en ik denk dat ik zo ongeveer de oudste ben met 28.

We hebben al studiegroepjes moeten vormen en de meiden waarmee ik in een groepje zit zijn een beetje degenen van wie ik op het eerste gezicht dacht dat dat wel de leukste meiden waren. Inmiddels heb ik ook al een beetje met anderen gekletst en eigenlijk is het gewoon een leuke groep. De tweede dag moesten we met ons groepje een presentatie van 5 minuten houden, heel kort dus en dan ook nog eens met z'n drieën ... maar ik sloeg helemaal dicht en kreeg ook een behoorlijk rode kop. Maar goed, dat is iets wat ik van te voren wist dat ik er overheen moet komen. En je komt er alleen overheen door het te doen, nietwaar?

Afgelopen vrijdag heb ik een stageschool geregeld. Het was/is voor iedereen vrij moeilijk een stageplek te regelen. We beginnen natuurlijk ook pas halverwege het normale schooljaar, dus veel stageplekken zijn al vergeven. Daarbij heeft onze school contacten met veel Christelijke scholen en die mogen we dus niet zelf benaderen. Bij mij ging het echter vrij makkelijk. Ik wilde namelijk stage lopen op mijn oude lagere school en belde hierover even met het stagebureau ... toevallig had de contactpersoon van mijn basisschool net die ochtend gebeld over een openstaande stageplek. Morgen ga ik dus beginnen. We lopen 2x in de week stage, op dinsdag en op vrijdag. Ik ben best wel een beetje zenuwachtig hoor, ik bedoel, ik heb 1 dag echt les gehad en dan moet je de volgende dag meteen op stage.

Een medestudent die in de plaats woont waar ik ga stagelopen belde net nog even om te vragen of ik er problemen mee had als zij de school zou benaderen om te vragen of het mogelijk was om als duo stage te lopen daar. Wat mij betreft geen probleem, gezellig en handig juist. Maar voor de mentor (de lerares bij wie ik/we in de klas meeloop) kan het een te grote belasting zijn, want die heeft dan op 2 dagen 2 leerlingen over de vloer. Ik zie het wel, zou het leuk vinden als het kan.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 18:37

Coolio! Dat gaat helemaal de goede kant uit zie ik Lachen

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 18:45

Twee stagairs in 1 klas komt niet zo vaak voor. Dan is voor een steeds niet te doen. Moeten jullie de scholen zelf verzorgen? Voor ons worden ze geregeld.

Maxx

Berichten: 632
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Langerak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 18:55

Yootha schreef:
Twee stagairs in 1 klas komt niet zo vaak voor. Dan is voor een steeds niet te doen. Moeten jullie de scholen zelf verzorgen? Voor ons worden ze geregeld.

Het schijnt bij ons in de septemberstroom normaal te zijn, duo-stages. Alleen lopen die 1 dag per week stage en wij 2 dagen.

Als je naar een Protestants Christelijke school wil, dan wordt de stage door het stagebureau geregeld, omdat zij daar contacten met de verschillende scholen hebben. Opbebare en Rooms Katholieke scholen mag/moet je zelf benaderen.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:00

Bij ons regelt de school alles. We moesten wel speciale stage dit jaar regelen. En ga je al les geven? Ben vannmorgen net in een nieuwe groep gestart en dat is toch altijd wel weer vreemd.

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:28

Fijn dat het tot nu toe allemaal meegevallen is! *LOL*
En leeftijd maakt echt niet zoveel uit hoor. Ik ben eerstejaars geneeskundestudent en bij mij in het jaar zitten een aantal mensen van in de 30. De oudste student is geloof ik 38 of 39 *LOL* Dan is 28 toch nog hartstikke jong om te beginnen Haha!

Heel veel succes en plezier met studeren Lachen
En natuurlijk succes op je stage!

Maxx

Berichten: 632
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Langerak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 17:55

Yootha"]
Bij ons regelt de school alles. We moesten wel speciale stage dit jaar regelen. En ga je al les geven? Ben vannmorgen net in een nieuwe groep gestart en dat is toch altijd wel weer vreemd.
[/quote]
Ik heb vandaag achterin de klas gezeten, een beetje rondgelopen om vragen te beantwoorden en te helpen tijdens schrijf en rekenles en heb wat schrijfschriftjes nagekeken. Ik heb met mijn mentor afgesproken dat ik vrijdag wat ga voorlezen.

Op welke school zit jij, Yootha? En welk jaar?

[quote="gomir schreef:
En leeftijd maakt echt niet zoveel uit hoor. Ik ben eerstejaars geneeskundestudent en bij mij in het jaar zitten een aantal mensen van in de 30. De oudste student is geloof ik 38 of 39 *LOL* Dan is 28 toch nog hartstikke jong om te beginnen Haha!

Het valt ook inderdaad wel mee. Al ben ik wel de oudste en zijn de jongsten in mijn klas 17, dus daar scheel ik meteen 11 jaar mee. Gelukkig ben ik nog ziek ... euh ... jong van geest.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:25

Ik zit in het 3e jaar. Moet dus nog een jaar en heb dan de titel Juf voor mijn naam. Ik zit op de PABO van Hogeschool Drenthe in Emmen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 13:31

Maxx, ben even benieuwd hoe het ging gisteren. Las wel wat je hebt gedaan, maar hoe waren je zenuwen, hoe vond je het zelf, welke klas heb je gehad en hoe was je indruk...

Maxx

Berichten: 632
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Langerak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 18:33

Kleintje schreef:
Maxx, ben even benieuwd hoe het ging gisteren. Las wel wat je hebt gedaan, maar hoe waren je zenuwen, hoe vond je het zelf, welke klas heb je gehad en hoe was je indruk...

Laat ik nou gisteren voor mezelf een heel verslag hebben getypt:

Citaat:
Vandaag was mijn eerste stagedag. Ik moest om 08.15u aanwezig zijn, maar zorgde dat ik iets eerder aanwezig was. Na even te hebben gezeten in de lerarenkamer, werd ik door de adjunct directeur naar het lokaal van juffrouw Beekhof gebracht. We spraken even wat dingen door, zoals hoe de kinderen mij moesten noemen en om 08.30u gingen we de kinderen binnenhalen. De kinderen gingen na de eerste bel in een rij voor de deur staan en ik zag sommige van hen al naar me kijken. Juffrouw Beekhof had ze gisteren al verteld dat er vandaag een nieuwe meester in de klas zou komen en waarschijnlijk vroegen ze zich af of ik de nieuwe meester was.

Toen we de kinderen naar boven hadden geleid stelde juffrouw Beekhof me kort voor en vertelde dat ik de komende tijd op dinsdag en vrijdag in de klas aanwezig zou zijn. Juffrouw Beekhof vroeg me of ik even wilde vertellen hoe ik heet en ik stelde me voor als ‘Meester Jacobs’. Een rare gewaarwording, zeker als je bedenkt dat ik net pas één dag les had gehad op de PABO. De kinderen werd dit ook verteld, maar voor hen is een oudere persoon gewoon een juf of meester, ongeacht de opleiding die ze gehad hebben.

We begonnen de dag met een kringgesprek. Juffrouw Beekhof koos een paar kinderen die de kring naast haar mochten beginnen (ik neem aan dat dit elke keer andere kinderen zijn) en de rest van de kinderen schoof aan en maakte de kring rond. Juffrouw Beekhof begon het kringgesprek door de kinderen afzonderlijk te vragen of ze nog iets te vertellen hadden. Het was leuk om te zien hoe de kinderen naar elkaar luisteren. Eén van de kinderen vertelde dat ze naar de tandarts was geweest en van de kinderen die daarna iets mochten vertellen vertelden er een aantal ook over hun bezoek aan de tandarts, ook al was dat al weer lang geleden voor hen. Verder kwam er een bezoek aan de Efteling voorbij, wat cadeautjes die een kind had gekregen, een doosje met flippo’s en een scheetkussen wat een jongetje wilde laten zien. In het kringgesprek vertelde juffrouw Beekhof mij nog even dat er elke vrijdag voor groep 3 maar een half dagje les is en dat ze dan alle tijd hebben zich het hele weekend te ontspannen voordat het weer maandag is. Een van de meisjes merkte toen op dat ze het juist heel druk heeft in het weekend en helemaal geen tijd heeft om uit te spannen.

Na het kringgesprek pakte de juf de methode Trefwoord erbij. Deze methode heeft wekelijks een ander onderwerp en deze week ging het over ‘Verzorgen’. De juf liet een plaatje zien van een vader die een kind een trui helpt aantrekken. De juf vroeg de kinderen wat ze zagen en daarna gingen we na door wie ieder was geholpen met aankleden vanmorgen. Door de vader, moeder, broer, zus of misschien hadden ze zich wel helemaal alleen aangekleed. Vervolgens werd er nog wat gesproken over verzorging en las de juf een gedichtje voor uit de methode.

Daarna ging iedereen weer aan hun eigen tafeltje zitten en begon een schrijfles. Ik heb een beetje rondgelopen en kinderen die moeilijkheden hadden een beetje op weg geholpen. Hierna begon een korte pauze waarin ik met juffrouw Beekhof meeliep, want zij had pleinwacht. De les daarna begon met een plaat van een schoolplein waarop de kinderen van de school vierden dat hun school 10 jaar bestond. Het ging om een rekenles. De juf vroeg de kinderen sommen te maken naar aanleiding van dingen die op het plaatje stonden. Zo vroeg ze bijvoorbeeld het vierde kind in de polonaise te beschrijven en werd er gerekend naar aanleiding van een hinkelspel. Hierna moesten de kinderen dit soort sommen in hun werkboek maken. Ik liep weer rond en hielp ze als ze hulp nodig hadden bij het maken van sommen. Het is nog vrij lastig uit te leggen dat ze 3 eendjes bij een moedereend moesten optellen om tot 4 eenden te komen zonder het antwoord voor te zeggen.

Tijdens de lunchpauze heb ik wat vragen over de school en de klas doorgenomen met de juf en heb ik wat papieren meegekregen van de adjunct directeur.

Na de lunch werd er gekeken naar verliefde paartjes. De verliefde paartjes zijn cijfers die samen 10 maken. Dus als de juf een hart met een 6 ophield moesten de kinderen weten dat de 4 verliefd was op de 6. Ook werd er gekeken naar tweelingen. De juf hield een tweelingkaartje omhoog met daarop 2 dezelfde cijfers, de kinderen moesten vervolgens zeggen welk getal ze samen waren. Daarna werd er geoefend met het schrijven van de letter ‘f’. Eerst gingen de kinderen regenbooglettersmaken. De juf gaf ze een A4’tje met daarop een schrijfletter ‘f’ in het groot. De kinderen trokken de letter over met kleurpotloden in alle kleuren van de regenboog. Daarna werd er geoefend met het losschrijven van de letter. De juf vertelde hoe ze de vormen moesten maken en we liepen rond om te laten zien hoe het beter kon (een veel gemaakte fout was dat de onderste lus te bol werd gemaakt) en om de leerlingen op hun houding te corrigeren. Hierna mochten de kinderen dit oefenen in hun oefenschrift en als ze klaar waren mochten ze iets uitzoeken om mee te spelen.

Om een beetje orde te houden tijdens het spelen en ruzie tussen de kinderen te voorkomen heeft de juf een bord hangen waarop kinderen bij een spel hun naam te hangen. Dit betekend dat als een kind zijn naam heeft opgehangen bij een spel, hij/zij dit reserveert. Zo zullen de kinderen niet zo snel ruzie krijgen over spellen die meerderen willen spelen. Wie het eerst komt, die het eerst maalt. Het viel me wel op dat er ook kinderen waren die kozen voor een schrijfles of bijvoorbeeld stempelen met letters. De meeste kinderen kozen echter uiteraard voor spelletjes als poppenkast, Kinetics en kleuren.

Tijdens het spelen keek ik een beetje rond en hielp enkele kinderen die nog een beetje achterliepen met de schrijfles. Toen de schrijfles van deze kinderen ook klaar was vroeg de juf me of ik even met een jongetje op de gang wat letters en dubbele klinkers wilde oefenen. Het ging vrij goed, maar het hielp wel dat hij geen afleiding had, want in de klas zag ik hem steeds om zich heen kijken. Nadat hij trots aan de juf had verteld hoe goed het ging (zijn probleem lag voornamelijk in het uit elkaar houden van de ‘ui’, de ‘ij’ en de ‘ei’ en de ‘ui’ en de ‘eu’) gingen we nog even oefenen met woordjes. We gingen snel door de woordjes heen en hij had weer wat problemen met dezelfde klinkergroepjes. Hij had er niet veel zin in en zat met zijn handen voor zijn ogen door zijn vingers naar de woorden te gluren en ze op te lezen. Het ging niet zo goed, maar toen ik bij goede antwoorden zei dat het wel heel knap was dat hij met zijn ogen bedekt de woorden kon raden begon hij enthousiast te worden. Uiteraard zag ik wel dat hij stiekem keek, maar ik besloot zijn enthousiasme te gebruiken. Toen we alle woorden hadden gehad zei ik dat ik het ook wel eens met mijn ogen dicht wilde proberen. Ik wist de paar laatste worden nog wel, maar gaf expres verkeerde antwoorden. Hierdoor begon hij me hints te geven, waardoor hij nogmaals de letters begon op te lezen. Eerst de beginletters en later de middelste letters, waar hij het meeste moeite mee had.

Hierna hielp ik de juf nog even met wat schrijflesjes nakijken. Bij een gehele of twee goede bladzijden kregen de leerlingen een sticker in hun boekje. Van de schriften die ik na heb gekeken was er maar een die geen sticker kreeg omdat die leerling op beide bladzijden een fout had gemaakt. Even voor tijd vroeg de juf iedereen zijn spullen op te ruimen en netjes te gaan zitten. Het duurde tot na de tweede bel tot iedereen netjes en stil zat en na een afsluitend gebed mochten de kinderen naar huis.

Met de juf heb ik afgesproken om voor vrijdag een verhaal uit te zoeken om voor te lezen. Ik wil proberen een verhaal te vinden wat aansluit op de themaweek uit het methodeboek. Op vrijdag gaat het over ziekenbezoek, dus daar probeer ik een leuk verhaaltje over te vinden. De dag was erg leuk. Wat ik het moeilijkst vind en wat ik echt van mezelf moet verbeteren is ‘streng zijn’. Ik vind het moeilijk om de kinderen terecht te wijzen voor wat betreft hun houding en zeg al snel dat ze een mooie letter hebben geschreven als ik zie dat ze hun best doen. Ik heb wel goed gekeken hoe juf Beekhof orde en stilte houdt en afdwingt. Ze heeft hier een paar methoden voor, zoals tot 3 tellen, in haar handen klappen, fluiten, een kind stil aankijken tot ze stil worden en mijn favoriet: een speelgoed eend die een kwek-kwek-kwek geluid maakt.


Ik was vooraf wel zenuwachtig, want ik had immers nog maar één dag les achter de rug. Toen een lerares mij ook vroeg hoeveelste jaars ik was zei ik ook dat ik tweede-dags was Haha!. Maar het ging allemaal goed en ik heb het erg naar mijn zin gehad.

Vandaag begonnen met koor Lips are sealed. Gelukkig hebben we (nog) niet individueel hoeven zingen, maar wel hebben we klassikaal 'Let it be' gezongen. Verder rekenles, Nederlands (ging toevallig over voorlezen) en handarbeid gehad. Morgen oa. 'Dans & Drama'.

MissHobje

Berichten: 21
Geregistreerd: 02-06-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 19:10

Heeeeeeeee Maxx Knipoog

Wowie zeg!! je rolt er helemaal perfect in zo Knipoog meteen stage enzo.
Leuk dat je die afwisseling hebt van stage en "zelf' les hebben op school, dat maakt het veel afwisselender.
Verder wil ik even zeggen petje af voor jou dat je voor dit gekozen hebt!
Lijkt me best heel eng om te doen maar echt super knap van je Lachen
Door je verhalen vind ik je nu al een echte "meester Jacobs " Knipoog en wens je mega veel succes met je opleiding!! echt toppie Party!!
Ik kom zekers vaker even lurken hier Knipoog

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 00:11

Kinkt super Maxx Party!! Ik weet nu helemaal zeker dat het goed gaat komen!

Leuk verslag trouwens Haha!

Jannelientje

Berichten: 317
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 09:07

Erg veel succes met de oopleiding en je leven. Er zijn al twee docenten die dit jaar tegen me hebben gezegd dat ik een goede docent zou zijn. Ik denk juist dat dit helemaal niets voor mij is. Ten eerste dacht ik eerder aan een WO-studie en bovendien verzet ik me een beetje tegen dat idee omdat ik twee leraren als ouders heb.
Verder heb ik echt geen idee van wat voor studie ik WEL wil. Heel veel dingen lijken me wel leuk (maar niet super) en de open dagen lijken niet erg te helpen. Ik kan ook moeilijk een dagje studeren bij elke studie die me leuk lijkt. Ik zit pas in VWO5, maar ik wil het zo graag weten. VOlgend jaar heb ik het namelijk weer zo druk.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 09:42

Hee, goed joh. Je bent goed bezig en zo te lezen heb je het erg naar je zin.
Dat presenteren/ voor de klas staan wend wel......ooit Haha!
Mij werdt verteld dat het 1 van mijn sterke punten is en bij avonden dat ik van te voren weet dat het moeilijk wordt ben ik harstikke misselijk Haha! Nou hier heb je geen fluit aan dus.....bij jou gaat het vast beter.....kleine kinderen is vast anders dan volwassen mensen die standaard tegen zijn.
Spreek je snel weer Lachen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:13

Heel erg leuk om te lezen Maxx.
Als ik het zo begrijp heb je een behoorlijk jonge groep.

Blijf je ons op de hoogte houden?

Kusje

Percy

Berichten: 12075
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:21

Leuk om te lezen, dat verslag van jou maar wat is zo'n dag in de klas anders dan op een Montessorischool zeg. Is dat alleen groep 3?

Woensdagochtend lees ik met de kinderen van de groep van mijn dochter (onderbouw). Voor mij zou het geen vak zijn, ik vind het harstikke leuk om te doen maar als ik er een paar achter elkaar heb die slecht te motiveren zijn moet ik heel hard mijn best doen om geduldig te blijven. Ik hou het maar bij eens in de week als vrijwilliger Knipoog

Maxx

Berichten: 632
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Langerak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 19:45

Jannelientje"]
Ik kan ook moeilijk een dagje studeren bij elke studie die me leuk lijkt.
[/quote]
Je hebt anders op veel opleidingen meeloopdagen hoor, dan volg je gewoon dezelfde college's als de studenten daar en kan je een beetje kijken of de sfeer e.d. je aanspreekt.

[quote="Percy schreef:
Leuk om te lezen, dat verslag van jou maar wat is zo'n dag in de klas anders dan op een Montessorischool zeg. Is dat alleen groep 3?

Het is inderdaad alleen een groep 3 en geen gedeelde klas als je dat bedoelt. Ik geloof niet dat het voor ons handig zou zijn om op een Montessorischool stage te lopen, omdat daar wat minder structuur in de lessen zit (toch?).

Ik blijf jullie op de hoogte houden hoor, of jullie willen of niet Haha!