Hoe stijgen jullie op ??? (curses)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Hoe stijgen jullie op ??? (curses)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 16:49

Hallo bokkers,

Ik moet een curses volgen op de manege waar ik les geef om een certificaat te behalen zodat ik les mag geven en ook verzekerd ben.

De curses : Beginnende Instructeur/trice

Nu een hele rare vraag maar hoe stijgen jullie op je paard.

Ik helemaal verkeerd volgens mijn curses begeleidster.

Mijn paard is 1.76 m hoog en ik heb er echt soms moeite mee om erop te komen.
Vaak is het dan ook klimmend. Haha! Haha!

Ik ga naast mijn paard staan met mijn gezicht naar haar hoofd.
Linker hand een pluk manen en rechterhand achterkant van het zadel.
Linker been in de beugel.....afzetten ......en optrekken maar. Haha! Haha!

Moet het heel anders volgens mijn curses begeleidster:

Met de rug naar het hoofd van je pony/paard. (en dan een hap in je rug krijgen Haha! )
Linker hand een pluk manen en je rechterhand de VOORBOOM van het zadel vast pakken.
Linker voet in de beugel afzetten en erop klimmen.

Ik heb werkelijk waar het een half uur geprobeert maar het lukt me gewoon niet.
Ik raak telkens mijn evenwicht kwijt en heb ook geen kracht genoeg om die grote zwaai te maken omdat ik met mijn rug naar het paard sta is he afstand veel groter naar je paard toe.

Hoe doen jullie het opstijgen??

Groetjes: Corina


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:04

Zoals ik het heb geleerd (is niet zoals ik het doe Tong uitsteken ) is rug naar het hoofd toe, voet in de beugel 3 hupjes en dan opspringen, de handen heb ik links op de voorboom, rechts aan de achterkant, terwijl ik mijn been over zijn rug zwaaigaat mijn rechterhand ook naar de voorkant...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:09

Met een krukje Lachen of een voetje Lachen.

Maar ik heb het dus ook geleerd met kont naar het hoofd toe. Dan moet je naarentschijnt minder hoog. Ik merk er niets van en van de moment dat ik niet in 1 vloeiende elegante beweging op een paard kan neem ik een hulpmiddeltje. Maar als ik zelf opstijg is het dus ook met mijn kont naar zijn kont (wat een woorden).
Ik zou ook niet graag gesnok en getrek aan mijn rugje hebben Lachen.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:12

Het helpt als je een paar keer 'hupt' zodat je een beetje kan afzetten op de grond. Maar bij zo'n groot paard wordt het wel moeilijk, misschien kan je eens oefenen op een maatje kleiner, zo'n 1.65 ofzo

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:30

Het enige wat ik anders doe dan jij is volgens mij met hoofd naar zijn kont toe staan. Ander komt je rechterbeen in het gedrang. (zoals ik het nu voor me zie) Ik had ook een groot paard (1.75) en ben zelf maar 1.65 en maakte dan ook een hup, anders kwam ik er niet op.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:39

Ik sta ook met mijn hoofd naar zijn hoofd toe, het is niet zoals ik geleerd heb.
In het begin altijd braaf met mijn rug naar het hoofd, maar nu niet meer.
Ik doe dit omdat anders de pony vrolijk weghobbelt, aan zijn hoofd kan ik een beetje zien of hij van plan is te gaan lopen en dus de teugels aannemen.
Je hand op de voorboom, het lijkt me wel lastig om er dan op te komen, vooral als je je nog een beetje op moet trekken, bij een groot paard.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 18:02

Ik heb ook zo iets raars. Als ik op Flash rijd heb ik altijd moeite met opstijgen terwijl hij niet zo groot is (1.65) Als ik op Falko rijd kom ik er in 1 keer op en die is toch wel een stuk groter (1.76)
Ik stijg ook op met mijn hoofd naar zijn hoofd, heb niet zo geleerd maar ja.

Ook bekend als Kim20!

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 18:09

Het is een tijdje geleden dat ik gereden heb, maar dit is mijn methode:

Gezicht naar de kont van 't paard
In m'n linkerhand de teugels en een flinke pluk manen
Rechterhand op de achterkant van 't zadel
Met een paar hupsjes klim ik erop. Eventueel trek ik mezelf nog wat verder op aan de manen.

Ik heb het zo aangeleerd omdat werd gezegd dat er zo minder kracht komt te staan op 't zadel. Bovendien heb je meer houvast aan de manen. Bovendien komen/kwamen mijn vingers anders altijd klem te zitten in de kamer (auw...)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:03

Geinig om te lezen dat mensen het allemaal anders doen.

Ik ga met mijn rug naar het hoofd staan. (gevaarlijk ja)
Pak dan de voorboon met linkerhand en lepel met rechterhand. Dus beide handen aan het zadel.
Liefst zonder huppen, jonge paarden vinden dat vaak eng, maar lukt lang niet altijd! Haha!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:40

Ik stijg op met mijn hoofd naar zijn hoofd toe.
Ik zou het niet anders kunnen denk ik... Scheve mond

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:03

iki stijg net als andere mensen met mijn hoofd naar het paard op.
ik heb het niet zo geleerd denk ik maar jah

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:29

Ik stijg links en rechts op, afwisselend Haha!
Dit om mezelf even lenig te houden op beide kanten. En vooral rechts kost mij nogal wat moeite op een paard van bijna 1.80.
Dus dan doe ik het net zo als jij, corina.
Zoals je verder bescrhijft moet het echt, maar dat lukt mij niet met zo'n groot paard. Wel met een paard van 1.60

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 09:30

germie schreef:
Ik stijg links en rechts op, afwisselend Haha!
Dit om mezelf even lenig te houden op beide kanten. En vooral rechts kost mij nogal wat moeite op een paard van bijna 1.80.
Dus dan doe ik het net zo als jij, corina.
Zoals je verder bescrhijft moet het echt, maar dat lukt mij niet met zo'n groot paard. Wel met een paard van 1.60


Dit doe ik dus ook, niet alleen voor mezelf maar ook voor mijn paard. ik heb dan wel niet een heel groot paard (1.62) maar ik ben eigenlijk te lui om mijn beugelriemen te wisselen ivm het opstijgen, dus doe ik het zo Haha!

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 09:40

dr_jacksel schreef:
Zoals ik het heb geleerd (is niet zoals ik het doe Tong uitsteken ) is rug naar het hoofd toe, voet in de beugel 3 hupjes en dan opspringen, de handen heb ik links op de voorboom, rechts aan de achterkant, terwijl ik mijn been over zijn rug zwaaigaat mijn rechterhand ook naar de voorkant...

Ik doe het dus ook zo, maar soms doe ik mijn rechterhand wel voor hetzadel. Alleen ik pak geen manen. Dat houd niet fijn vast, en het zadel zal toch niet glijden want iemand anders hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:03

ik heb een 'aparte' manier van opstijgen. geleert van albert voorn. omdat ik nogal klein was toen ik op paarden ging rijden en mijn beugels al op springmaat zaten. ik leste toen bij albert en die zag me mezelf erophijsen of een voetje krijgen van iemand. hij vroeg toen hoe ik dat deed als ik alleen was.
ik doe het nu zo

ik sta langs mijn paard, spring voorzichtig een stuk van de grond steek dan mijn voet in de beugel en zwaai mijn been eroverheen

ga dat maar is proberen. het valt niet mee maar als je het eenmaal kunt de perfecte manier van opstijgen

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 15:32

Ik stijg eigenlijk op "zoals het hoort". Met mijn rug naar het hoofd van mijn paard, linkerbeen in de beugel, drie hupjes om "af te zetten" en erop. In mijn linkerhand heb ik alleen maar teugels en geen manen, dat vind ik niet prettig. In mijn rechterhand heb ik de boom van het zadel vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 15:35

Ik heb het geleerd zoals marieke22 zegt.
Maar toen ik veel jonge paarden ging rijden en graag hun oren en ogen zag, ben ik op gaan steigen met mijn gezicht naar het paard toe.

Bij afstappen doe ik beide beugels uit.
Ik heb geen zin om nog 1 beugel aan te hebben en dan een paard wat er van tussen vliegt.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 16:09

Zoals je instructrice het zegt, leer je het bij het ruiterbewijs ook. Dat is de 'officiele' manier. Je mag trouwens het zadel niet aan de voor en achterkant vasthouden, omdat je het er dan eerder aftrekt. Dit is trouwens niet de manier waarop ik het doe Lachen

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:12

Ik doe het zelf ook niet via de officiele manier. Op mn huidige Friesje is het gewoon hoofd naar haar hoofd en linkerhand op voorboom, rechterhand aan de achterkant van het zadel.
Op de KWPN-merrie waar ik eerst op reed (ruim 1.80) was het via de officiele manier ook vrijwel onmogelijk. Ik kwam er zowiezo nauwelijks op en had het idee dat ik vreselijk met mn tenen in dr buik prikte.
Op een maatje minder oefenen is idd een goed idee. Succes!!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:21

Ik weet niet eens hoe ik het doe, doe gewoon mijn voet in de beugel en hijs mezelf omhoog, zonder te huppen oid.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 21:59

corina schreef:
Met de rug naar het hoofd van je pony/paard. (en dan een hap in je rug krijgen Haha! )
Linker hand een pluk manen en je rechterhand de VOORBOOM van het zadel vast pakken.
Linker voet in de beugel afzetten en erop klimmen.

Ik heb werkelijk waar het een half uur geprobeert maar het lukt me gewoon niet.
Ik raak telkens mijn evenwicht kwijt en heb ook geen kracht genoeg om die grote zwaai te maken omdat ik met mijn rug naar het paard sta is he afstand veel groter naar je paard toe.

Groetjes: Corina


Het lijkt me logisch dat je zo je evenwicht niet kunt houden om dat je twee handen veel te divht bij elkaar zijn. Bovendien zit je rechterarm in de weg als je dat huppeltje moet maken!

Ik heb het zo geleerd:
-Met je rug naar het hoofd van het paard toe.
- Linkervoet in de beugel.
- Linkerhand aan de voorboom.
- Rechterhand aan de acherboom.
- Dan 2 of 3x hupsen en dan kom je omhoog.
- Been erover heen zwaaien en je zit er op.

(In de praktijk doe ik het heel anders Haha! )

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 22:10

Ik stijg vaak met een kratje op Lachen maar als ik dat niet doe dan sta ik met me hoofd richting zijn hoofd.Ik houd met me linkerhand de manen en met me rechterhand het zadel vast.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 22:25

Ik heb het zo geleerd:
-Met je rug naar het hoofd van het paard toe.
- Linkervoet in de beugel.
- Linkerhand aan de voorboom.
- Rechterhand aan de acherboom.
- Dan 2 of 3x hupsen en dan kom je omhoog.
- Been erover heen zwaaien en je zit er op.

ik heb het ook zo geleerd 23 november op me ruiterbewijs was het verplicht om het zo te doen!

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 11:47

Recht voor het zadel zodat ik hoofd en kont in de gaten kan houden, voet in de beugel en ophijsen maar Tong uitsteken
Maar goed, Fleur is 1.46 Lachen Bij een groter paard roep ik hulptroepen in Tong uitsteken

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 16:22

Ik heb dit eigenlijk nooit echt geleerd, maar wat ik altijd doe is, ik ga eigenlijk met mijn gezicht recht naar het paard toe staan. En dan pak ik met mijn linkerhand de teugels vast. (de buitenste dus aan de andere kant van het paard, iets korter als de binnendste, niet dat ik echt strak vast heb, maar als het paard dan gaat lopen of draaien, loopt en draait hij tenminste mijn richting in.) dan doe ik mijn linkervoet in de beugel, waarna ik mijn been een beetje naarbuiten draai, en dus zeker weet dat ik niet tussen zijn buik en zijn schouder ga zitten porren. vervolgens pak ik met mijn rechterhand de achterkant vast, 1 of 2 hupjes en klimmen maar.

Als ik die dag bijv. een beetje stijf ben, of ik heb een voorgevoel dat ik er niet snel op kom, vraag ik soms of iemand aan de andere beugel wil gaan tegen hangen, dan word de druk tenminste een beetje verdeeld, en komt er niet ineens super veel gewicht aan 1 kant.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers