Voor- en nadelen trailer versus vrachwagentje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Voor- en nadelen trailer versus vrachwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:03

Dat zou ik graag wel eens willen weten Knipoog

Daarnaast zou ik graag willen weten op wat voor jaarlijkse kosten je moet rekenen bij beide.
Voor de vrachtwagen ga ik uit van een wagen voor 2 paarden
Voor de trailer ga ik uit van een 1,5 paards

Wat ik zelf heb bedacht:

Trailer:
Voordelen:
Party!! makkelijker te stallen
Party!! kan je achter de auto hangen
Party!! waarschijnlijk goedkoper dan vrachtwagen

Nadelen
Party!! kan maar 1 paard in (ivm trekkracht auto)
Party!! Maurice moet een lease auto uitzoeken die sterk genoeg is
Party!! kan alleen op pad als Maurice de auto niet nodig heeft

Vrachtwagen
Voordelen:
Party!! kunnen 2 paarden in
Party!! kan overal naar toe zonder afhankelijk te zijn van een auto
Party!! ligt fijn zwaar op de weg

Nadelen
Party!! lastiger te stallen
Party!! meer onderhoud (waar ik geen verstand van heb)
Party!! waarschijnlijk duurder

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:12

Er zijn eigenlijk geen vrachtwagentjes te krijgen waar je volgens de regels 2 paarden in mag zetten en kan besturen met een B rijbewijs.
Vaak zit je met maximaal gewicht van 1100 kilo, dat zijn dus 2 kleine paardjes en dan mag je verder geen tuig meenemen en zijn ook de bestuurder en bijrijder niet meegerekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:16

Ik hoef niet perse een B-rijbewijs vrachtwagen.
Maar met een E-rijbewijs mag je dan wel meer dan 1100 kilo meenemen? Of is dat het toppunt van kracht van de vrachtwagen?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:22

Dan kom je in C rijbewijs wagentjes, vaak kunnen de vrachtwagens het wel verduren alleen zit je met het totaal gewcht wat toegestaan is met een B rijbewijs.
(vaak wordt ook E rijbewijs genoemd maar dat heeft volgens mij niets met een vrachtwagentje te maken, of je moet er wat achter willen hangen)
Als je een C rijbewijs hebt kan je ze vaak gewoon laten overkeuren en dan kan je er wel 2 opzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:35

Aha, bedankt voor de info (voorlopig blijft het nog bij dromen maar ik vroeg het me opeens af).

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:37

Ik heb sinds vorig jaar zomer een tweepaards vewagentje, mag maximaal 1350 kg hebben met mijn B rijbewijs, dus onze twee E- pony's kunnen er in, maar twee flinke paarden Verward, ben beneuwd.
Ik vind het een groot voordeel dat ik nu zelfstandig op pad kan, anders het ik een 2 paards trailer aan moeten schaffen, een zwaardere auto en nog m'n E= rijbewijs moeten halen!
Dit in overweging genomen is mijn keus dus op een klein veewagentje gevallen!!

Toevallig kwamen we er 1 tegen die niet zoveel hoefde te kosten en nog van een aantrekkelijk jaar is, wel oud maar nog niet bejaard, 1989
En de mijne is toevallig de zwaarste die je met een e mag rijden, diessel
Dus het is maar net wat je wilt en wat handig is in jouw situatie, veel succes met zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 12:01

Ook ik kan 1300 kilo laden, voldoende voor onze kleine KWPNér en kleine Fjord. Maar twee grote paarden dat mag niet, dat wordt te zwaar.
Nadeel: het kost je klauwen (heeeele grote zelfs) vol met geld. Aanschafkosten zijn hoog, en onderhoud al helemaal....
Edit: ik heb dus een veewagen

Ik zou voor de trailer gaan als ik jou was....

De reden dat ik geen trailer heb is dat ik het E-rijbewijs niet zo makkelijk zal halen ivm mijn handicap, en dat ik een auto vd zaak heb die niet kan trekken. Zou dus zelf een grote auto of bus aan moeten schaffen.

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:54

Bij ons hebben we een vrachtwagen waar zo'n 7 paarden inkunnen, maar meestal nemen we er hooguit 3 a 4 mee. Het handige is dat eventuele stalgenoten prima met ons mee kunnen reizen, als er een plaatselijke wedstrijd is. Ook heb je allerlei luxe, is vooral handig in de winter, als het koud is, of van die natte regen concoursen Frusty kun je tenminste lekker droog zadelen enzovoort. Ook zit er een kleine douche enzo in maar die gebruik je eigelijk zelden, zijn ook meer voor meerdaagse concoursen enzo. Nadelen zijn vooral dat het natuurlijk duurder is als een trailer, en meer paarden.. meer stressen Knipoog

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:00

Katrien,

Ik weet niet of Annette uit Sweikhuisen nog bij jullie op stal staat, maar haar ouders hebben ook een klein vrachtwagentje. Misschien kun je haar eens vragen?

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:12

ik vind vrachtwagen veel fijner als trailer. er zit namelijk leiving in ( bij die van ons dan ) paarden staan naar mijn mening veel stabieler, makkelijk met op en af zadelen vooral bij slecht weer. heeft een fijne weg ligging en ik vnd deze persoonlijk ook makkelijk in onderhoud.nadelen weet ik zo eigenlijk niet met kosten scheelt het niet veel, en stalings probleem hebben wij ook niet

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:13

Ik heb een veewagen.

Hij is vrij goedkoop in verzekering, wegenbelasting betaal ik niet vanwege zijn leeftijd. Maar nieuwe banden, en grote beurten zijn niet altijd een pretje, financieel gezien.

Groot voordeel is dat ik een luxe personenwagen kan rijden omdat ik geen trailer hoef te trekken. Wegligging is ook prettiger en de paarden staan er goed in. Meestal heb ik alleen mijn flink zware Tinker er in staan, heel soms de pony erbij en dat gaat net qua gewicht. Als je zo'n ding hebt is het geen overbodige luxe om een keer de weegbrug op te rijden want je kan je schromelijk vergissen in het gewicht wat je geladen hebt.

Groot nadeel is dat er eigenlijk maar drie mensen in de cabine passen en mijn gezin uit vier bestaat, voor mij is dat nog steeds een groot struikelblok want nu moet ik nog met de personenwagen er achter aan en ben dan 2 keer de reiskosten kwijt.

Maar als ik een trailer en andere auto moet gaan kopen kost me dat ook een heleboel geld en natuurlijk hoeft niet altijd het hele gezin mee.

Ik ben dus ook aan het dubben of ik de veewagen weg zal doen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:22

Wij hebben een B-rijbewijs vrachtwagentje. Mogen er twee in. En als het volgens de regels niet mag dan krijgen ze maar een keer het heen en weer hoor. Veiligheid ok maar hier wordt het soms wel heel erg overtrokken in dit altijd maar voorop willen lopende land:). Gelukkig hoef ik er niet twee te vervoeren maar in case. Rijdt overigens veel stabieler dan met een trailer. Dus dat vind ik al een erg voordeel.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:23

Percy schreef:
Groot voordeel is dat ik een luxe personenwagen kan rijden omdat ik geen trailer hoef te trekken. .



Bedoel je daarmee dat je anders geen luxe wagen zou kunnen rijden? Heb je de SUV's van tegenwoordig al eens gezien Haha! , hartstikke luxe en ze kunnen en je hele familie en de trailer meenemen.

Zelf heb ik een trailer en dat bevalt me prima. Ik rijd wel met een terreinwagen ervoor. (Nissan Patrol).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:00

Fasel schreef:
Wij hebben een B-rijbewijs vrachtwagentje. Mogen er twee in. En als het volgens de regels niet mag dan krijgen ze maar een keer het heen en weer hoor. Veiligheid ok maar hier wordt het soms wel heel erg overtrokken in dit altijd maar voorop willen lopende land:). Gelukkig hoef ik er niet twee te vervoeren maar in case. Rijdt overigens veel stabieler dan met een trailer. Dus dat vind ik al een erg voordeel.

Het heeft niet alleen met de veiligheid te maken, vaak zijn die wagentjes gebouwd op meer dus dat gewicht kunnen ze makkelijk hebben.
Alleen hou even rekening met het verzekerings technische verhaaltje!
Wat als je een ongeluk veroorzaakt?
Als de tegenpartij er achter komt dat je wagen beladen was als vrachtwagen terwijl jij je C rijbewijs niet hebt kan je je hele leven betalen! Frusty

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 22:21

Zoek je een vrachtwagentje? Ik heb nog wel een C-rijbewijs wagen staan. Mercedes uit 1974. Patricia kan er niet meer vanaf, i.v.m. arthrose in de achterhand. Technisch prima auto, carrosserie zou graag even kennis maken met de verfkwast. 1500 euro mag je hem komen halen, met nieuwe APK en onderhoudsbeurt.
Of zo'n vrachtwagen nou echt duurder is dan een zware auto met trailer, dat betwijfel ik. Ik betaal rond de 500 euro per jaar voor een onderhoudsbeurt, APK en dergelijke. 150euro verzekering en 80euro wegenbelasting. Daarnaast loopt ie 1:8 diesel, maakt niet uit of ie leeg is of met twee paarden en volle bepakking. Je hebt 2200kg laadvermogen, dat stouw je zomaar niet weg op zo'n wagen.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:17

Nadeel van een vrachtwagen is dat je vaak toch nog aangewezen bent op een tweede personenwagen. Je gaat namelijk geen boodschappen doen of op visite met zo'n vrachtwagen. Beetje kostspielig, een vrachtwagen en een auto in de verzekering, wegenbelasting etc. Dan maar beter een grote auto met trailer.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 01:23

[quote="FitzroyBedoel je daarmee dat je anders geen luxe wagen zou kunnen rijden? Heb je de SUV's van tegenwoordig al eens gezien Haha! , hartstikke luxe en ze kunnen en je hele familie en de trailer meenemen.

[/quote]

Die zijn inderdaad hartstikke luxe en hartstikke duur Scheve mond

Ik moet nog even een boerderij ver/herbouwen en daarom heb ik voor zo een helaas geen geld beschikbaar. Anders zou ik het inderdaad wel weten Kwijl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 10:32

Bedankt voor al jullie info! Voorlopig kan ik nog geen veewagen betalen maar ik denk dat ik dat wel iever zou willen dus het is wel iets waar ik dan voor ga sparen.
Ik zit er een beetje mee want maurice mag dit jaar een leasebak uitzoeken en wil wel kijken voor 1 die een trailer kan trekken. Maar omdat hij veel reist moet het wel ook een auto zijn die comfortabel is. En stel dat ik over 2 jaar wel een vrachtwagentje kan kopen, dan zit hij vast aan de auto die ik zo graag wilde hebben dat hij die uitkoos..voel me daar een beetje schuldig over. *zucht, kan iemand me even het winnende nummer van de lotto doorspelen? (of een aan communicatie gerelateerde baan Haha! )*

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 10:32

Rijbewijs C
Voor motorrijtuigen anders dan rijbewijscategorie D, waarvan de maximum toegestane massa meer bedraagt dan 3.500 kg. En de aan dit voertuig gekoppelde aanhangwagens met een maximum toegestane massa van 750 kg.

max. toegestane massa = het gewicht van de vrachtwagen + maximale laadvermogen.


Er worden heel vaak nog vrachtwagens verkocht die je eigenlijk helemaal niet met een B rijbewijs mag besturen...
Zolang je niets overkomt en je niet in een controle terecht komt is er niets aan de hand...
Krijg je echter een ongeluk(schuld of niet) kan het zijn dat je verzekering niets uitbetaalt... en de kosten van een bekeuring bedragen 180 euro..

daarbij denk ik dat je een trailer makkelijker ergens kunt parkeren dan een vrachtauto...

Anouar
Berichten: 52
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:44

Nu gaat het gerucht dat iedereen geboren na 1965 per 1 september 2003 de E aantekening moet gaan halen om een trailer (en andere aanhangers) te trekken. Deze regelgeving verandert omdat er teveel onduidelijkheid is. Rijschoolhouders hebben massaal aanhangers in de bestelling bij autobedrijven. Ik denk dat het verstandig is om nu al deze aantekening te gaan halen, want straks zal het wel druk worden en zoals de economische wet voorschrijft (hoge vraag, weinig aanbod) zullen de prijzen hiervan aardig gaan stijgen...

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:09

Een vrachtwagen is altijd fijner. 4000kg vachtwagen waait niet van de weg, gaat niet eens slingeren, 4000kg auto met trailer heeft de hele weg nodig. Ik praat uit ervaring.
Voor de kosten van een vrachtwagen kun je geen dikke personenwagen rijden, forget it. Zie bovenstaand lijstje onkosten.
Parkeren hoeft geen probleem te zijn, als je een trailer kunt parkeren, kun je ook een vrachtwagentje kwijt. De trailer staat broederlijk naast de vrachtwagen en de vrachtwagen steekt maar een metertje buiten de trailer uit. Als ik de achterkant van de wagen over kan laten steken, dan past de wagen probleemloos in een gewoon parkeervak.
Let wel op: begin nooit aan een wagen op klein rijbewijs, tenzij je tot op de laatste kilo weet wat je gaat vervoeren en dat dat ook past. Bovendien zijn deze wagens zo duur dat je voor het prijsverschil op je sloffen groot rijbewijs kunt halen.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 13:23

Anouar schreef:
Nu gaat het gerucht dat iedereen geboren na 1965 per 1 september 2003 de E aantekening moet gaan halen om een trailer (en andere aanhangers) te trekken. Deze regelgeving verandert omdat er teveel onduidelijkheid is. Rijschoolhouders hebben massaal aanhangers in de bestelling bij autobedrijven. Ik denk dat het verstandig is om nu al deze aantekening te gaan halen, want straks zal het wel druk worden en zoals de economische wet voorschrijft (hoge vraag, weinig aanbod) zullen de prijzen hiervan aardig gaan stijgen...


Als dat zo is dan heb ik geluk want ik ben van voor 1965 Haha!
Overigens was ik toen ik mijn rijbewijs haalde niet zo blij want ik zakte de eerste keer en toen kreeg je E nog bij B. Een paar dagen nadat E van B af was slaagde ik alsnog Verdrietig

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 03:04

Sjuimpje"]
[quote="Fasel schreef:
Wij hebben een B-rijbewijs vrachtwagentje. Mogen er twee in. En als het volgens de regels niet mag dan krijgen ze maar een keer het heen en weer hoor. Veiligheid ok maar hier wordt het soms wel heel erg overtrokken in dit altijd maar voorop willen lopende land:). Gelukkig hoef ik er niet twee te vervoeren maar in case. Rijdt overigens veel stabieler dan met een trailer. Dus dat vind ik al een erg voordeel.

Het heeft niet alleen met de veiligheid te maken, vaak zijn die wagentjes gebouwd op meer dus dat gewicht kunnen ze makkelijk hebben.
Alleen hou even rekening met het verzekerings technische verhaaltje!
Wat als je een ongeluk veroorzaakt?
Als de tegenpartij er achter komt dat je wagen beladen was als vrachtwagen terwijl jij je C rijbewijs niet hebt kan je je hele leven betalen! Frusty
[/quote]

Daar heb je ook gelijk in Sjuimpje. Ik praat ook meer vanuit het oogpunt van mijn lichte arabier. Die weegt niet meer dan iets van 400 kg. Tja, dan hoef ik me daar geen zorg over temaken. Ook niet met een tweede paard want dat wordt ook een arabje. Dan kom ik aan 800 kg.

Verzekeringstechnisch hadi k het helemaal uitgezocht. Maar ja, je blijft indeze kwestie toch altijd met de vele verschillende informatiebronnen. Zo had ik ook uitgezocht hoe het met trailers zat. RVV gebeld, politie, aanhangwagenbedrijf ik weet niet wat ik allemaal gebeld heb. En je staat verbaasd van het feit dat zoveel verschillende instanties ook zoveel verschillende antwoorden hebben Haha! Om wanhopig van te worden.

Net als met de MKZ trouwens. Dat was toen ook zo'n drama. Zucht, lang leve de overheid.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 08:48

ikke schreef:
Een vrachtwagen is altijd fijner. 4000kg vachtwagen waait niet van de weg, gaat niet eens slingeren, 4000kg auto met trailer heeft de hele weg nodig. Ik praat uit ervaring.
.


4000 kg vrachtwagen mag je met een B-rijbewijs niet besturen....
4000 kg zware combi auto/trailer ook niet...
Mijn trailer staat op een afgelsoten terrien met nog een stuk of andere trailers maar heb er geen mogelijkheid om een vrachtwagen te parkeren..(en bij ons in de gemeente mag je niet overal een vrachtwagen parkeren, langs de openbare weg)

Dat gerucht isgeen gerucht maar al werkelijkheid, maar dan alleen voor trailers/aanhangers waaran het gewicht vermeerderd met het laadvermogen meer dan 750 kg wegen, en die in combinatie met het trekkend voertuig boven de 3500 kg (dit is ook ledig gewicht van de auto en aanhanger incl. maximale laadvermogen van de totale combinatie) uitkomen + het max. gewicht aanhanger mag niet boven het gewicht van de auto uitkomen, heb je dus E achter B voor nodig...
De mensen die geboren zijn voor 1965 "hadden" het geluk dat wanneer ze hun rijbewijs behaalden ze E achter B er nog bij kregen...
Die wetgeving is rond 1986 veranderd, toen moest je E achter B apart er bij halen..
Ik heb nooit de zin van deze verandering gezien...
Waarom mag je als je een zwaardere auto hebt wel met een aanhanger rondrijden en met een lichtere auto niet...
bijv. auto weegt 2000 kg mag geremd 1600 kg trekken, trailer weegt incl. max. laadvermogen 1400 kg..dan mag ik met een b-rijbewijs rond rijden...
auto weegt 1300 kg en mag geremd 1200 kg trekken, zelfde trailer (we praten bij een B-rijbewijs over papieren gewichten en niet wat je geladen hebt) 1400 kg/leeg gewicht 700 kg, dan heb ik E achter B er bij nodig...
als ik in beide gevallen de trailer nodig heb om bijv. iets te vervoeren met een gewicht van 100 kg, heb ik in het laatste geval een bekeuring van 180 euro te pakken als ik geen E achter B zou hebben...

En daarom heb ik nooit begrepen wat het uitmaakt of je nu wel of geen E hebt....

Mijn liefhebbende (v)echtgenoot heeft geen E maar rijdt beter met een aanhanger (en dan vooral achteruit) dan ikke met E.....
Toen ik E achter B behaald heb was een gewoon vooruit, linksaf, rechtsaf en geslaagd.... niets geen theorie, 4 lessen rondgecrosd met een aanhanger en afrijden en geslaagd....

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 10:28

Oktober 1984 is E achter B afgeschaft, dat weet ik nog heel erg goed Scheve mond

Tja, eerder had ik geen geld voor autorijlessen, ik had een paard wat onderhouden moest worden en daar ging al mijn geld aan op. Ik was 21 toen ik mijn rijbewijs haalde.