Rechtrichten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 16:31

Ik hoor de term rechtrichten verschillende keren vallen en heb, als het goed is , ook begrpen dat je de bolle kant van het paard minder bol probeerd te maken en de holle kant minder hol. Maar hoe pas je dit toe tijdens het rijden?? Ik merk namelijk dat mijn paardje nogal moeite heeft om linksom in te buigen (dus dan is links zijn bolle kant? Verward )

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 17:04

OP de website van Antoine Bodt zag ik onder andere dit staan

"Door de binnenteugel uit te nodigen wanneer het paard steun zoekt zal het paard in een contrastelling zelf naar zijn evenwicht gaan zoeken"

Maar dat begrijp ik dus ff niet Verward

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:35

oké, ik heb er zelf ook niet heel veel verstand van, heb pas geleden uitgebreid uitleg gehad, dus eens kijken of ik iets nuttigs kan zeggen...
Een paard heeft idd een holle (korte) en een bolle (lange) kant, waarbij hij het makkelijker zal vinden om naar de holle kant toe te buigen. Je zal *geloof ik* meer gewicht krijgen op de teugel aan de bolle kant en je paard zal ook aan de bolle kant tegen je been aanleunen.
Wat je dus wilt bereiken is dat je paard 'recht' wordt, wat dus wil zeggen dat er niet/nauwelijks meer sprake is van een holle en een bolle kant.
In het geval van AdB doe je dat door contrastelling te vragen. Dat doe je eerst door als je een rechtsgebogen paard hebt, linksom te rijden in contrastelling (geloof ik).
Zoals ik het geleerd heb overigens moet je bereiken dat je op allebei de handen op de buitenteugel kan rijden. Het enige wat met de binnenteugel gedaan mag worden is naar binnen toe doen om stelling te vragen, de rest moet je met je buitenteugel en je benen oplossen...

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:22

Misschien even de zoekfunctie gebruiken, er is inmiddels al zoveel over geschreven op bokt, daar zit vast wel iets bruikbaars tussen.
succes

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 22:41

Weet iemand miss de site van AdB?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 12:45


Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 15:54

poeoeoeoeh, over rechtrichten gesproken!! Dat heb ik gisteravond dus ff flink geoefend met Kore! In galop heeft ze nl de neiging dr kont naar binnen te gooien, met name links om, terwijl ze eigenlijk toch rechts om soepeler is! Verward
Je moet ervan uit gaan, dat je de schouders voor moet houden, die kan je wat naar binnen duwen, liever niet de achterkant op de hoefslag duwen. Waarom precies weet ik niet, heb t zo geleerd... Kore wil ook nog wel eens changeren als ik de achterkant recht probeer te krijgen, dus dat werkt ook niet...
Eerst de schouders!!
Groetjes!

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:53


ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:54


Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 23:51

Als ik ff wat mag zeggen; ik vind het best irritant dat sommige mensen steeds alleen maar met een link van een site antwoorden... Ik bedoel, het is hier een forum om over dingen te praten, en op zowat alle vragen zal wel een site een antwoord hebben, maar om overal steeds www.hoefkatrol neer te zetten vind ik persoonlijk een beetje irritant.
Als je er niets over weet, zeg dan niks, en zowel, vertel dan in ieder geval je ervaring of iets ervan...

Bij deze alvast bedankt... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 01:58

Koortje, daar heb je wel een beetje gelijk in. Het wordt ook eigenlijk niet echt op prijs gesteld als een link steeds geplaatst wordt, dat wordt ook wel spammen genoemd en dat is dus niet de bedoeling, dat staat ook in de regels vermeld.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:44

easter schreef:
Weet iemand miss de site van AdB?

Daarom had ik die link neergezet...

Flempy

Berichten: 134
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: somewhere between heaven and earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 17:45

Het belangrijkste bij het rechtrichten is gewoon dat je recht aan twee teugels voorwaards rijdt!
Verder is oa schouderbinnenwaards een goeie oefening...om aan de bolle kant buiging om je binnen been te krijgen en om druk op je buitenteugel te krijgen. En vooral om het binnenachterbeen sneller te maken (binnenhand van de hals en "lossig" houden en met binnenbeen tegen buitenteugel aanrijden)
En aan de holle kant (niet meer dan schoudervoor vragen) om het binnenachterbeen vooral sterker te maken (binnenhand maar iets van de hals en buitenschouder goed begrensen.

groetjes! Party!!

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 18:10

Thanx.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 13:37

rechtgericht: bijvoorbeeld op een lange zijde, bij het van hand veranderen,...
rechtgesteld: kan ook op de volte

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 22:45

Volgens mij is het precies andersom...
rechtgericht kan ook op de volte
Rechtgesteld is bijvoorbeeld bij van hand veranderen en op rechte stukken...

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 11:14

Rechtrichten is inderdaad de bolle (korte) kant van het paard door oefeningen (bvb shouder binnenwaarts, travers ) te stretchen zodat hij even lang wordt als de holle (lange) kant. Een paard is van nature altijd ongelijk en het is aan de ruiter om aan die ongelijkheid te werken. Eens het paard links en rechts even lang is kan hij pas rechtgericht lopen, dus volledig recht in zijn lijf zoals het woord zelf zegt. Het is een oneindig proces, want het is niet omdat het paard vandaag rechtgericht loopt, het morgen nog zo is. Je moet er dagelijks aan werken om het paard te blijven buigen in zijn lijf en zo recht te maken. Rechtrichten doe je dus eigenlijk scheef Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 11:30

Er zijn hierover al een paar topics over geplaatst en kan je vinden met de zoekfunctie.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:21

excuseer voor m'n fout, ik haal die 2 namelijk altijd door elkaar