spierverzuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

spierverzuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 16:44

ik heb een vraagje wie weet er een goed middeltje tegenspierverzuring?????? mijn paard heeft het maar al die middeltjes van de dierenarts zijn zo duur dus ik dacht misschien weet een van jullie iets groetjes floor

papa ik mis je en dat zou altijd zo blijven


Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 19:16

spierverzuring wordt vaak veroorzaakt door overvoering in combinatie met te weinig beweging, het beste kan je je paard boxrust geven en zo min mogelijk voer, het liefst water en hooi eventueel een beetje zemelen totdat het paard minder gaat zweten en meer gaat bewegen dan kun je eerst de beweging weer opvoeren en dan het voer maar geleidelijk aan. jordy

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 00:40

Bij spierverzuring moet je je paard dus vooral geen boxrust geven. Juist iedere dag zoveel mogelijk laten bewegen.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 00:48

Homiafortuna schreef:
Bij spierverzuring moet je je paard dus vooral geen boxrust geven. Juist iedere dag zoveel mogelijk laten bewegen.

Hangt ervan af of het paard een beschadiging van de spieren heeft opgelopen, bij een accute verzuring treed spierbeschadiging op. Dus dan is boxrust en geen of zo min mogelijk krachtvoer het beste om eerst de spieren te laten herstellen.
Bij een gevoeligheid voor verzuring is juist veel beweging, maar vooral regelmatige beweging zeer belangrijk.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:13

Maar je vroeg dus naar middeltjes. Tjo is een paar jaar geleden ook spierbevangen geweest, eerst kregen we van de veearts Neutradex een soort siroop die over het voer moest.
Daarna zijn we overgegaan op Naf D-Ty van de paardendrogist, werkte erug goed. Sinds een half jaartje krijgt ze ipv Naf D-Ty MaxH en dat werkt ook goed.
daarnaast blijft het verstandig voeren, bewegen erg belangrijk.
Ook stress kan een oorzaak zijn van spierbevangenheid.
Succes ermee!
Viv
PS: en onthoud je paard geen genezing omdat de middeltjes voor die genezing aan de prijzige kant zijn.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Nicky74
Berichten: 197
Geregistreerd: 23-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 15:46

Ook vitamine E, Lysine en Selenium bijvoeren. kan je bij de paardendrogist bestellen. zit in 1 verpakking!!!

Hoe behandel je het onderwerp tolerantie bij een inburgeringscursus.

loesje

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-03 15:56

dat van dat voer is natuurlijk onzin dat is alleen als je paard spierbevangen is spierverzuring is heel iets anders. bij spierverzuring is de bloeddoorstoming naar de spieren niet goed daardoor krijgt hij spierpijn. dat heeft wel met eiwiten te maken maar niet met overvoeding

papa ik mis je en dat zou altijd zo blijven

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:19

Veel gematigde beweging ( stappen en draven) zijn goed bij spierstijfheid die 24-48 uur na het werk op komt zetten. dit bevorderd namelijk de doorbloeding waardoor de afvoer van de afvalstoffen (voornamelijk melkzuur) wordt bevorderd.

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 11:31

Waarom een middeltje tegen spierverzuring?
Waarom nou niet gewoon voorkomen?

Overigens is spiebevangenheid niets anders dan een verregaande verzuring. Ik denk dat je met je lapmiddeltjes en geen preventie hard op weg bent naar spierbevangenheid.

wAt helpen kan is vit E van Pavo toevoegen aan het dieet (lapmiddel!), en al die eerder genoemde produkten (ook lapmiddel).
Wat echt zal helpen is een betere warming up en cooling down voor en na het werk. Dus stap je paard 10 minuten los, draaf vervolgens een tijdje. WErk het echt goed los, en geloof me, dat duurt minstens 20 minuten.
Na de arbeid stap je je paard uit, MINSTENS 10 minuten.
Tijdens de arbeid overvraag je het paard niet. Tuurlijk mag je zijn grenzen af en toe wel eens opzoeken, maar niet dagelijks en niet langdurig.
Alleen zo kan je voorkomen dat het paard de volgende dag spierpijn heeft.

Let op op het voer. Een teveel aan eiwit en/of vitaminerijk voer ten opzichte van de arbeid zal je paard eerder doen verzuren.
En blijft je paard snel verzuren ondanks betere voerafstemming en doordachtere arbeid, schakel dan de dierenarts in. NIet zelf gaan zitten prutzen met lapmiddeltjes, zeker niet als je niet helemaal begrijpt waarom je paard verzuurt.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 12:48

Of Pavo Muscle Fit naast Pavo E plus geven. Dat is tevens ter voorkoming van maandagziekte (tying up/verzuring), maar je kan het ook als kuur geven als ze een keer stijf staan.
Dees het is niet altijd te voorkomen, en sommige paarden kunnen zonder dergelijke middeltjes niet meer normaal functioneren. Een paard wat een keer maandagziekte heeft gehad blijft gevoelig. Meestal komt het dan vaker terug als je niet het trainingsschema aanpast EN dergelijke supplementen voert!

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:13

Suzy schreef:
Veel gematigde beweging ( stappen en draven) zijn goed bij spierstijfheid die 24-48 uur na het werk op komt zetten. dit bevorderd namelijk de doorbloeding waardoor de afvoer van de afvalstoffen (voornamelijk melkzuur) wordt bevorderd.


Uit alle antwoorden is dit volgens mij de correctste. ELKE dag zonder enige dag over te slaan, moet je hem werken. Melkzuur bindt zich met zuurstof en dit is de enige manier om het overtollige melkzuur uit het lichaam te krijgen. Wel zorgen dat de arbeid geen bijkomend melkzuur aanmaakt vandaar lichte draf. Beter is lichte draf dan stappen.
Terwijl een paard draaft is de hartslag en zuurstof toevoer hoger dan in stap. Dus meer omzetting van melkzuur naar ATP

Zeker geen boxrust geven, beter zou nog zijn om hem 24/24h in de weide te zetten zodat hij zoveel hij wil kan rond draven.

De term maandag ziekte is er gekomen omdat vroeger de paarden elke dag moesten werken behalve de zondag. Dan stonden ze meestal ganse dag op stal en de maandag konden ze geen stap meer voorwaarts.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:33

Er zit een verschil in erg gevoelig zijn voor verzuring (chronische verzuring om het even makkelijk te maken) en acute maandagsziekte/tying up.
Bij chronische verzuring is idd van belang dat je je paard regelmatig aan het werk houdt, en rustig werken op het moment dat hij er last van heeft.

Bij acute maandagsziekte is het juist van groot belang dat je je paard stil zet (zelfs midden in het bos of op de weg, gewoon een tentje omheen slaan, zoals dit wordt uitgelegd op de faculteit *LOL* ) dit om erge aantasting van spieren verder te voorkomen.

En waarom de werkpaarden vroeger op maandag geen poot meer konden verzetten, was niet omdat ze zoveel spierpijn hadden van het werken, maar vooral ook omdat ze op zondag, terwijl ze niets deden, toch het volledige rantsoen kregen. En deze overmaat aan energie niet op een gezonde manier gebruikten.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 22:15

Inderdaad... Bouw er maar een tentje omheen! Dat krijg je bij de faculteit vaak te horen Haha!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers