Ruiterbewijs II.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-01 11:36

Hoi,
Ik wilde heel graag mijn ruiterbewijs halen, maar nu stond er 2 maanden geleden ongeveer een stuk over in de Bit, en nu ben ik er toch anders over gaan denken. Vinden jullie het handig om dat ruiterbewijs te hebben? De verzekering die erbij zit is wel handig, maar om het alleen om dat te doen...?

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 12:23

eigenlijk is het wel alleen voor de verzekering ja, ik heb hem 2jaar geleden gehaald, maar ze willen het binnen kort gaanverplichten alleen dat roepen ze volgens mij al heel lang dus ik ben benieuwd wanneer ze dat willen gaan doen. Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 13:34

Ik heb geen keus. De stal waar ik sta ligt in het bos en overal is het Ruiterbewijs verplicht.
Persoonlijk vind ik het geldklopperij. Het niveau van het examen is belachelijk laag en die verzekering heb je eigenlijk niet nodig. Het is gewoon weer een manier om mensen extra geld uit de zak te kloppen.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 13:39

Als je gewoon normaal WA verzekerd bent heb je die verzekering dus helemaal niet nodig! Ik heb het vorige week nog aan onze verzekeringsmeneer gevraagd en Sam en ik zijn bij schade gewoon tot 2 miljoen verzekerd, ruiterbewijs of niet. Bovendien ben je met het ruiterbewijs alleen maar verzekerd voor schade die wordt veroorzaakt tijdens een recreatieve rit. Dus niet als ie op stal iets stuk maakt ofzo (hangen/deur eruit, dat werk) Daartegen ben ik dus wel verzekerd, via m'n gewone verzekering....
Ik ben sowieso in principe tegen het ruiterbewijs, zie er totaal het nut niet van in. Moet het eigenlijk wel halen omdat je hier in Spaarnwoude verplicht bent om het te hebben, dus we gaan bij ons op stal examen aanvragen en ik doe braaf mee, omdat ik het al beloofd heb en omdat we anders misschien met te weinig mensen zijn. Maar als ik zak (Sam kan nog niet springen, en heeft best moeite met de galop, dat kan ie alleen maar vrij hard en voltes lukt niet enzo) dan doe ik het NIET meer over.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 16:18

dat is een makkie om het te halen, er zakt volgens mij (haast ) nooit iemand op rijden en verzorging.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 16:32

Nou kijk, als ik slaag is het mooi meegenomen natuurlijk, en er zit sowieso minstens 8 weken tussen de aanvraag en het examen zelf, maar ik wil het wel perse op m'n eigen paard halen of anders helemaal niet, want dat is degene met wie ik buiten rijd. En hij kan niet springen, hij is ook nog geen 6 dus ik wil daar niet teveel mee oefenen. Los doet ie nu 30 centimeter ( Haha! ) en dat vindt hij al heel wat en ik ook. En ik rijd Sam nu net western, maar op die manier mag ik niet het examen doen want dat moet met 10 westernruiters. Dus het examen moet ook nog es op z'n engels, maar dat zal nog wel lukken.
Ik ken trouwens wel mensen die gezakt zijn op het rijden, die reden al hun hele leven, maar door o.a. de zenuwen ging het mis.
En de bijrijder van m'n collega heeft vorige week ofzo, tijdens het examen, een fietser omver gereden en is.....GESLAAGD!...Dat snap ik dus niet he...
Buiten dat, het bewijs is sowieso nooit een garantie dat je je netjes gedraagt buiten. Ken wel 2 leuke voorbeelden (volwassen mensen!) die zich ronduit asociaal gedragen buiten.
Ik wilde het in eerste instantie vooral halen ivm die verzekering, maar dat stelt A. niks voor en B. ben ik al helemaal verzekerd via m'n gewone WA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 16:45

Alleen wanneer je echt vreselijk slecht rijdt haal je het niet. Ook wanneer je paard niet wil springen kan de examinator tijdens het examen vorstellen eventjes van paard te wisselen. Hij wijst dan een paard voor je aan dat waarmee je de sprong moet maken.

Mijn man heeft ooit 10 rijlessen gehad en heeft meteen zijn ruiterbewijs gehaald. Daarvoor had hij nog nooit op het paard gezeten. Een groot talent is hij echt niet, hij had al wel veel gezien, dat scheelt ook. Maar dat geeft wel aan hoe belachelijk laag het niveau is!

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 17:04

Het ligt denk ik ook heel erg aan de examinator. Ik heb hier in de buurt al verschillende verhalen gehoord over een en hetzelfde mens. Schijnt een nachtmerrie te zijn, vreselijk chagrijnig enzo. ik weet al 2 mensen die een klacht hebben ingediend maar daar werd nix mee gedaan.
Maar inderdaad, zelfs mijn tante heeft het ooit gehaald, dat zegt mij genoeg Haha!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-01 18:08

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties. Ik weet genoeg....
Ik ga het niet halen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 20:57

Tja, ik heb het gehaald vanwege dat ik dacht dan goed verzekerd te zijn (omdat het paard niet van mij was, maar toch bleek later dat de WA-verzekering dit ook dekt).
Ook wilde ik het halen omdat ik geen eigen paard heb, en als ik een verzorgpaard moest zoeken wordt er vaak naar gevraagd door paardeneigenaren.
In de herfst vorig jaar heb ik het gehaald. Er waren er bij mij die of voor theorie, of voor praktijk zakten. Bij de praktijk was iemand die gewoon nog niet stevig genoeg in het zadel zat, ze reed nog niet zo goed, en de examinatrice vond het niet verstandig als ze het wel zou halen, omdat de pony van de amazone errug mak was, slaper tijdens buitenritten, maar ja, niet elk paard is zo.
Verder was de theorie ook vrij pittig, de laatste jaren is het nivo daarvan ff wat opgeschroefd. We moesten aardig wat leren om het te halen!
Wat de buitenrit betrefd: mijn paard raakte op een gegeven moment helemaal overstuur van iets onbekends, dribbelde, hield verkeer op, ging zelfs achteruit dribbelen bijna tegen de auto van de examinatrice aan...
Ik slaagde toch omdat we (het meisje en ik die samenreden op dat moment) de situatie zo goed oplosden en ik mijn paard aan kon ondanks alles.
Dus Sandra.k, ik weet niet hoe de situatie was bij het meisje die een fietser omver reed, maar misschien was het wel een onrustig paard dat ze later heeft kunnen kalmeren, en heeft ze alles goed opgelost zoals het haar geleerd was of zo? Dan zou ze daarom geslaagd kunnen zijn niet dan?
Heel veel succes voor iedereen die het wil halen, maar doe het alleen indien noodzakelijk, want voor de verzekering hoef je het niet te doen toch?
Groetjes, Dorine.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 21:12

Het was niet echt een onrustig paard hoor, maar misschien heeft ze het inderdaad wel goed opgelost. Het gaat mij er meer om dat men doet voorkomen dat het ruiterbewijs een soort garantie is dat je altijd veilig en verantwoord bezig bent buiten. Een paard kan altijd schrikken en opzij springen, da's waar maar daar verandert het ruiterbewijs niks aan.
Zoals ik al schreef, ik doe bij het eerst volgende examen mee, mocht ik het niet halen dan doe ik het niet meer over.

Domino

Berichten: 49
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 15:52

Hoho, zo vreselijk makkelijk is dat examen niet altijd.
Op de manege waar ik vroeger reed (heb nu eigen paard) heb ik het zo'n 7 jaar gelden gehaald, en toen was het heel streng, maar hoefden we niet naar buiten. Ik heb sindsdien elk jaar gezien hoe het toegaat op die examens, en dit is per jaar verschillend. Dit ligt helemaal aan de examinator.
Er kwam vorig jaar een vrouw die veel zadels afkeurde (voor het eerst!) en die veel mensen heeft laten zakken.
Dit jaar kwam er ook een vrouw die echt een supersimpel examen aflegde, stelde helemaal niks voor. Theorie is altijd vrij pittig, vind ik, heb theorielessen gegeven aan volwassenen, maar zij hadden er wel aardig moeite mee, maar slaagden uiteindelijk allemaal.
Dus, het is maar afwachten wie je krijgt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 16:21

Zadels afkeuren tijden seen ruiterbewijs?? Ik weet dat ze de optoming controleren e.d., wij hebben toen ook van te voren al het tuig en zadels gepoetst, maar waar zijn die zadels dan op afgekeurd?