* Hoef- en spierbevangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-01 16:21

We hebben te vroeg zitten juichen. De dierenarts had een bloedonderzoek gedaan, daaruit is gekomen dat de haflinger spierbevangen is. Echter het ging (en gaat) zo slecht met het dier dat er toch besloten is om foto's te maken van haar hoeven. Helaas is gebleken dat ze ook nog eens hoefbevangen is en het hoefbeen is aan het kantelen. De haflinger wordt nu helemaal vol gevoerd met pijnstillers en krijgt vanavond of morgenvroeg speciaal beslag. Is er naast pijnstillers en speciaal beslag nog iets aanvullend om het bloed sneller te reinigen? Knoflook druppels of iets dergelijks?

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 12:53

Ik heb wel eens gehoord dat het goed is om je paard in een hoekje van de wei te zetten met nat zand. Dat schijnt beter voor de doorbloeding te zijn. Ik zou nu zelf niet zo snel naar andere, aanvullende middelen grijpen omdat je paard nu al veel medicijnen krijgt! Sterkte ermee.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 17:26

Nat zand is een goed idee, maar alleen in het begin als je het net gekonstateerd hebt. Later heeft het geen zin meer. Ik ben geen voorstander van (speciaal) beslag, hierdoor verminder je de bloedcirculatie (die de 'gif'stoffen afvoeren) die je paard nu juist zo hard nodig heeft. De kombinatie van hoef- en spierbevangen is geen beste. Bij spierbevangen moet je paard even zo min mogelijk bewegen, bij hoefbevangen is beweging (wandelen) juist goed. Als je paard onder de pijnstillers zit zou toch wandelen misschien een oplossing zijn (vraag je DA). Ipv ijzers kun je ook kiezen voor 'schoenen'. Er zijn er verschillende in de handel, zoals de 'Old Mac's' die ik ook gebruik voor mijn merrie die gevoelig loopt. Verder kun je via de Paardendrogist ook het nodige (homeopatische) krijgen wat waaschijnlijk niet tegenstrijdig werkt met de overige medicijnen (vraag je DA).

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 10:07

Ik geef mijn paard Lamicur en Osteocur van Simicur en Laminaze van de Paardendrogist en Silvangolie om haar kroonranden te masseren ook te krijgen bij de Paardendrogist en ze heeft beslag met silliconen onder haar hoef.