schimmeleigenaren: hoe houden jullie je paard wit?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paulientje
Berichten: 793
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

schimmeleigenaren: hoe houden jullie je paard wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-03 22:10

Hallo!


Ik heb een schimmeltje, teminste dat moet hij voorstellen...
Hij is altijd helemaal beige of gewoon grijs bruin achtig.

Ik vroeg me af hoe de schimmel eigenaren op bokt zijn/haar paardje zo mooi wit houden..

Poetsen, poetsen en nog eens poetsen?? Scheve mond
Of hebben jullie een ander wondermiddeltje Knipoog

Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen

Liesbethje

Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Oud Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 22:22

Mijn haffie staat ook bij een schimmeltje (staat ook een foto van in mn profiel). Ze staan bij ons vaak buiten en op de een of andere manier is hij na een flinke regenbui weer helemaal spierwit (en dit zonder wasbeurten of zoiets dergelijk Tong uitsteken )

Mijn advies, hem of haar af en toe lekker buiten zetten als het regent.

Heel veel succes Pling

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 22:31

er heeft een paar maanden terug een leuk artikeltje over in het blad Bit gestaan! ik probeer mijn schimmel regelmatig even schoon te maken ( met zilvershampoo of Biotex) schone stal met stro, maar het blijft een ramp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 22:37

Helaas voor mij ook geen wondermiddelen.
Dus erg veel poetsen.
Het enige wat ik gebruik is biotex en daarna zilvershampoo voor zijn staart.
Maar op zijn lijf alleen een borstel.

Maar nu ik op een andere stal sta, met warm water en een binnenspuitplaats, kan ik hem wassen voor ik naar concours ga.
Alleen ik heb nu een winterstopje ingelast *LOL*

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 22:46

Mijn bonte Guinness is gelukkig een heel schoon dier, ze zal absoluut niet in de modder gaan liggen, rolt dus in de winter niet buiten, alleen op stal. Daar ligt ze ook 's nachts, maar omdat ik biobase in de stal heb liggen, krijgt ze dus ook geen urine of mest vlekken. De modder op haar benen borstel ik er zo weer af als het opgedroogd is. En inderdaad, een middagje in de regen doet wonderen !!!

Paulientje
Berichten: 793
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-03 23:01

Ja na een dagje regen is hij weer prachtig!!
Maar wat hij doet is: als het regent altijd nog een keertje te rollen zodat het lekker diep in zijn haren gaat zitten en het is dan nog moeilijker om het er uit te krijgen...
Hij is in de zomer nog aardig wit, maar deze winter is hij maar 1 keer wit geweest en dat was met sinterklaas, en toen had ik hem gewassen, maar met dit weer is het niet zo goed om dat elke week te doen.

Iemand nog andere ideen??

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 00:04

Ik heb dan geen wit paard, maar heb wel een paard met hoge witte benen. Hoop dat dat ook teld.
Wat ook nog goed werkt is betadine shampoo. Worden de benen ook spierwit van.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 00:56

Ik heb dan wel geen schimmel, maar wel een erg witte tinker.. verschrikklijk hoe vies dat beest zich maakt (lijkt soms wel alsof ze het expres doet }> )
Maar na een regenbui is ze weer heel mooi schoon, en als er geen regenbui komt.. uhm, dan heel veel poetsen, ik heb nog niet echt een wondermiddel gevonden

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 10:57

wassen met verdunde betadine helpt echt! ik kreeg de tip van mn dierenarts

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 11:31

Oooh wat komt dit me bekend voor. Mijn schimmel is ook meer beige of bruin dan wit. En idd, een stevige regenbui spoelt ze weer schoon, maar ook de mijne is gek op modder...; soms is ze van aan haar oren tot aan haar staart volledig dichtgepleisterd.
Ik heb het allang opgegeven. Als het heel warm is, wordt ze gewassen met zilvershampoo. Voor de rest borstelen, borstelen en n og eens borstelen. Niet dat ze daar wit van wordt, maar dat er toch zo weinig mogelijk stof in de vacht achterblijft.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 11:36

Mijn schimmel is gelukkig nog niet zo heel erg wit. Ik houd haar zoveel mogelijk een deken op. Scheelt al een hele hoop. Haar benen doe ik af en toe met betadineshampoo. Als haar hoofd of hals vies is, pak ik een vochtige spons en ga daarmee over de viezigheid wrijven. Daarna maak ik het droog met een handdoek en ga er nog even met een borstel overheen.

Tot nu toe volstaat dat nog, ik was haar bijna nooit, maar het zal wel moeilijker worden als ze witter wordt.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 12:10

Yep, deken is prima. Zaagsel ook, mijn ervaring is dat ze daardoor schonder blijven dan door stro. Het is helaas wel duurder. Scheve mond Deken is niet helemaal 100 % 'cleanproof' :hals is onbedekt en na een partijtje rollen is haar hals en zijn haar benen altijd flink vies Nou en als ik dan moet rijden en de modder is nog nat, dan was ik het er weleens af hoor, anders dan voel je jezelf zo'n slons, met zo'n vies paard. Gek trouwens he, dat de witte paarden of paarden met veel wit altijd zo gek zijn op viesmaken Tong uitsteken

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 13:11

peeky schreef:
Gek trouwens he, dat de witte paarden of paarden met veel wit altijd zo gek zijn op viesmaken Tong uitsteken

Hier bestaat een theorie over hoor. Dat in het wild bij een kudde schimmels heel erg opvallen en hierdoor de ganse kudden meer doen opvallen, zodat ze gemakkelijker aangevallen worden door roofdieren. Schimmels zouden daardoor ook vaak "gepest" worden door de anderen en gemakkelijker verstoten worden. Ze zouden zich dan zo vies mogelijk maken opdat de witte kleur niet meer zou in het oog springen. Die theorie zou je ook kunnen doortrekken naar groepen paarden die op de wei staan met daartussen enkele schimmels.

Er zit wel wat in, maar zeker in het geval van mijn eigen pony geloof ik er niet veel van.
Zij is de absolute baas, verschrikkelijk dominant op de wei, zelfs over de Engelse Volbloed van minstens 30 cm groter (en dat is zelf al een serieus venijn, zelfs gemeen, helemaal niet onderdanig aangelegd).
Volgens mij doet ze het puur voor de fun, zodat ik langer moet borstelen en zij dus meer kan genieten. Schijnheilig (Ik kan me niet voorstellen dat ze kickt op mijn gemopper en 'koosnaampjes' als "moddervarken" Lips are sealed )
Op stal is ze heel netjes: alles wordt in een hoek gedumpt... en daar gaat madam dan bovenop liggen. Dan heeft ze dus nog een balzaal van een stal bomvol proper stro liggen, maar nee, zij verkiest die hoek. Frusty Dit komt door haar verleden, bij haar vorige eigenaren was de hoek waar ze alles deed nog het properste en droogste plekje
Maar dat is dus juist 1 bil die daar onder te lijden heeft, en als je elke keer geduldig de mest van haar haren "afplukt" (jakkie werkje), valt het nog best mee.
Een deken krijgt ze enkel op als het echt nodig is, zoals heel koud (en eventueel stromende regen) of een blubwei en heel koud. En dat heeft ook niet veel zin, want hoofd, hals en benen is het dan nog steeds prijs.
Ik borstel haar zo veel en zo goed mogelijk, en zorg dat zeker de plek waar het zadel enzo komt stof en losse haren vrij is. Soms ziet ze er na een uur borstelen nog niet uit en zit je je nog steeds te schamen als je dan een buitenrit gaat maken, maar hey, ik weet hoe hard ik er aan gepoetst heb, en dat weten die andere mensen niet, dus laat ze maar denken.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 13:26

ukkie schreef:
wassen met verdunde betadine helpt echt! ik kreeg de tip van mn dierenarts


Ja ik heb het van mensen op een (grote, dure) handelstal. Voor de hoeven gebruikten ze chloor, maar om dat op je paard te gebruiken, nee lijkt me niet. Tong uitsteken

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 14:44

Nou eigenlijk gewoon heel erg veel poetsen, maar ik moet er ook eerlijk bij vertellen dat mijn paardje een heel erg makkelijke vacht heeft, je poetst de vlekken er zo uit !!! Haha!

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 14:56

tsja... nono is een sneeuwballetje en dat betekent dat mijn spierballen aardig aan t ontwikkelen zijn Haha!
poetsen poetsen poetsen dus... Tong uitsteken

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 16:33

De witte (gele) vlekken duz maak ik schoon bij mijn Tinker
met Ecowas ofzow... dit doe je op een borstel of doekje en
wrijft het er zo mee af... de ideale oplossing!!!

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 18:47

ik weet niet maar ik heb ooit gehoord van een soort witkrijt
dat is een soort krijtblok wat je op witte paarden of aftekeningen kan gebruken.

Paulientje
Berichten: 793
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-03 19:49

krijt??
dus dan kleur je ze eigelijk gewoon weer wit? :p Haha!
Ik heb inmiddels ook echte spierballen hoor!!

Maar vandaag was het weer aan het regenen en tarzan heeft meerdere keren gerolt, en er is dus echt geen enkel wit plekje meer te zien....
Echt zo´n dikke laag modder, morgen moet ik het er echt "afkrabben"hihih.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 20:02

Ik heb vroeger ook ooit eens een schimmel gehad. In de zomer was het nog wel te doen, na het rijden wassen.
Staart deed ik met zilvershampoo, de rest met gewone groene zeep.
En hij stond altijd met een dunne deken op.

In de winter wat vaker scheren dan een bruine of een vos. Met een korte vacht zijn ze makkelijker schoon te krijgen en drogen ze ook sneller op na het wassen. Meestal waste ik hem dan alleen voor een wedstrijd.

*maar wat ben ik blij dat ik nu al 10 jaar geen schimmel meer heb... Lachen *

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 21:03

quin is bont en die houd ik gewoon niet schoon...
ze is een paard dus ze hoeft er van mij niet de hele dag schoon bij
te lopen, maar als ze schoon moet zijn dan gebruik ik meestal zo'n poetsblok, of shampoo, of groene zeep en zilvershampoo.

Paulientje
Berichten: 793
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-03 21:27

Van mij hoeft hij ook niet altijd superwit te zijn, maar hij is echt altijd bruin en ik vroeg me gewoon af hoe andere hun schimmeltjes probeerde wit te houden.
Volgens mij heeft geen van allen een wondermiddel en kweken ze gewoon armspieren dmv poetsen, poetsen en nog meer poetsen!!:)

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 23:02

goh die theorie had ik nog niet gehoord leentje, maar er zit misschien wel wat in ja Lachen

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 23:49

Ik poets me iedere dag helemaal scheel...maar het resultaat is er zekers. En bovendien houdt ik Metel zijn stal prima schoon en droog. En sommige mestvlekken zet ik gewoon de slang erop en er af wassen met shampoo. Meestal is dat alleen op zijn benen omdat hij in de winter altijd een deken op heeft en dus niet vies word. Zomers krijgt gewoon een wasbeurt Haha!

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 00:09

Bij alles geld, voorkomen is beter dan genezen dus idd haal altijd de mestballen uit de stal, keer extra bijmesten op een dag bij een schimmel is geen luxe. Maar mocht ie toch met zn dikke billen in de mest beland zijn en je ineens een ' bonte' hebt....

Blauwe paardenshampoo, het merk weet ik zo ff niet, die wrijf je met een spons op de meest bruine vlekken (alleen de shampoo, geen water) goed inwrijven dat het toch iets gaat schuimen en dan met een natte spons dus nu wel met water al de shampoo er weer uit wassen. Voordeel hiervan is dat je paard niet helemaal nat word en je met een emmertje warm water kunt werken.
Als het te koud is om met water aan de slag te gaan dan heb je idd speciale poetsbokken voor schimmels. Deze zijn zwart van kleur en lijkt op een soort van schuursteentje. Hiermee poets je je paard en daarna nog eens met de harde borstel eroverheen. Dan zijn ook de ergste vlekker uit de vacht.
Wat wij ook wel eens gebruiken als dat allemaal niet echt helpt is clowntjeswit Haha! , dat is huidvriendelijk, wel eerst klein stukje proberen voor het geval dat... maar dat helpt erg goed om de laatste bruine vlekjes weg te werken. Dit werkt natuurlijk als laatste op kleine restjes die je echt niet weg krijgt!
Moet je paardje echt goed wit zijn voor een show zit er toch niks anders op dan je paard te wassen en daarna onder een stapel wollen dekens te zetten!