Eerst rijtechnisch oplossen of eerst medisch?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Eerst rijtechnisch oplossen of eerst medisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-03 17:46

Wat ik op bokt vaak zie als er een probleem is, dat er eerst wordt gezegd: "laat je paard eens nakijken" in plaats van "probeer dit of dat met rijden eens"

Mij lijkt het logischer als je dingen eerst rijtechnisch probeert op te lossen, merk je dan nog dat een paard problemen heeft, dan kijk je verder...

Hoe gaat het in de praktijk? Wordt er echt meteen iemand bijgehaald om te kijken of het paard wat mankeert of ga je toch met het rijden eerst proberen om dingen op te lossen?


DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 18:09

Ik denk dat de meeste mensen voor ze een vraag op bokt zetten, er al langere tijd een probleem mee hebben.
Tuurlijk haal je er niet meteen de eerste dag dat een paard niet goed loopt (behalve als er gewoon duidelijk te zien is dat hij kreupelt, gewond of ziek is) een DA bij.
Maar de eerste keer dat je tegen een probleem aan loopt, stel je er meestal niet meteen een vraag over ook. Dan probeer je het nog een keer, pas als je er vaker tegenaan loopt ga je je afvragen wat je fout doet.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 18:47

Natuurlijk is er een hoop rijtechnisch op te lossen. Maar het grootste deel van de medische problemen heeft een rijtechnische achtergrond.
Ik vind dat je trainer een klankbord met zijn bij twijfel. Die kent de beperkingen van de combinatie en kan dar het best een inschatting over maken. Hier blijkt maar weer het belang van goed les.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:01

Hangt er helemaal vanaf wat voor probleem je hebt. Dan kun je kijken of er symptomen van een écht probleem zijn, of dat er eigenlijk niets aan de hand is....

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:13

Als ik tegen iets aanloop wat me niet bevalt , dat ik het mijn paardje zo makkelijk mogelijk maak om iets te doen op de juiste manier , en haar aan alle kanten help , er dus eigenlijk geen reden is voor haar om vervelend te zijn , dan ga ik er vanuit dat het een lichamelijk probleem is.

Ik wil dat dan eerst uitsluiten voordat ik "erdoorheen" ga werken.

Is het bijvoorbeeld zo dat je paard gaat boken als je een bepaalde oefening doet , dan sluit ik eerst de volgende zaken uit :

Krijgt ze genoeg (vrije) beweging waarin ze zich uit kan leven?
Past het zadel goed?
Prikt er iets in haar rug van een dekje ofzo ?
Doe ik iets storends ?
Begrijpt ze wat ik bedoel ?
Enzovoorts.

Als dat allemaal goed is , dan blijven als enige opties over :
Paard heeft pijn of paard is aan het klieren , probeert grenzen te verleggen.

Om het klieren op te lossen moet je erg streng zijn , en aanpakken.
Daarom wil ik eerst pijn uitsluiten , voordat ik de strijd aanga Lachen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:47

Precies, ik vind het erg belangrijk om eerst pijn uit te sluiten voordat je een paard 'er doorheen' rijd en toch veel pijn blijkt te hebben.

Een tijd terug begon mijn paard erg te protesteren vanuit het niets en liep steeds te dreigen om te steigeren. Ik had al gelijk het gevoel dat er iets mis was, waarom zou ze zomaar gaan protesteren. We hebben haar in eerste instantie toch flink naar voren gereden, toen zei mijn instructrice al dat ze rechtsachter niet altijd helemaal goed meenam.

Toen begon ze steeds vaker bij het aanspringen in galop naar achter te rammen, geen hoge bok, gewoon een beentje.
We hebben die dierenarts erbij gehaalt en die raadde toch foto's aan. Ze bleek dus OCD te hebben. Waarvan de sinds we zwaarder zijn gaan trainen last van kreeg.

Gelukkig hebben we niet te lang aangeklungeld, het paard had wel degelijk pijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:56

Lijkt me toch knap vervelend als je paard een peesblesure heeft ,die je eerst rijtechnisch probeerd op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 21:06

Het hangt er denk ik net van af wat je probleem is, vooral hoe vaag het zich uit. Een peesblessure is meestal wel helder, andere problemen uiten zich soms zo vaag en onlogisch dat je inderdaad niet in een keer weet of het een directe medische ingreep noodzakelijk maakt.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 01:06

Ik zou toch liever eerst het medische uit laten zoeken. Blijkt het dan een rijtechnisch probleem te zijn, dan kan je daar aan gaan werken.
Het is misschien wel heel anders, maar mijn man werd ziek en toen zeiden ze ook steeds dat het psychisch was, oververmoeidheid en zo. Hij moest maar naar het RIAGG, later bijd e tweede neuroloog ( op sterk aandringen van de bedrijfsarts) bleek het M.S. te zijn, een neurologische ziekte.
Zo kan het met paarden ook lichamelijk zijn. Jij lekker doorrijden, terwijl je paard lichamelijk iets mankeert.....
Eerst het kijken of er niet iets lichamelijk verkeerd zit, dan rijtechnisch kijken lijkt me.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 14:02

Ik denk ook eerst medisch. Als je het eerst rijtechnisch op probeert te lossen en er is medisch toch iets niet goed kun je heel veel verpesten terwijl het paard er niets aan kan doen. Het ligt er natuurlijk wel aan wat voor probleem het is.

Ook bekend als Kim20!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 15:17

Ik denk dat het een kwestie is van aanvoelen. Als je paard in ene in de staak gaat, opeens onregelmatig loopt, opeens niet meer rechts in wil buigen... dan zou ik dit direct na laten kijken.

Overigens heb ik mijn paard onlangs na laten kijken door een fysiotherapeute (effe checke Haha! ), niet omdat er iets speciaals was maar gewoon omdat een paard niet kan praten en ik een paard heb met een zeer werkwillig karakter, dat waarschijnlijk door eventuele pijn heenloopt. Ze heeft hem 2 uur lang grondig onderzocht en kwam toch met 2 kleine puntjes. 1 daarvan heeft ze direct behandeld en ik moet zeggen, daarna liep hij als een zonnetje en in de training waren er oefeningen die hij beter deed dan daarvoor (keertwendingen). Ik weet niet of dat direct met elkaar te maken heeft maar ik vind het een fijn idee dat hij zo grondig is nagekeken.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 12:02

ik denk ook dat dit echt heel afhankelijk is van het probleem. een paard dat zomaar ineens iets doet zoals stijgeren of bokken geeft duidelijk pijn aan maar een paard dat op een bepaarde manier ergens onderuit probeert te kruipen kan vaak goed rijtechnisch opgelost worden. Zelf kijk ik meestal wel eerst rijtechnisch kan ik het probleem niet achterhalen dan medisch. ben dus eerst bezig met de oorzaak te vinden voordat ik oplossingen ga bedenken en rij dan ook niet 3 weken door voordat ik iets doe. Dit geld natuurlijk niet bij kreupelheid of iets in die richting. Veel mensen vragen meteen hij doet dit of dat hoe kan ik dit oplossen terwijl ik me eerst altijd af vraag wat kan het veroorzaakt hebben...dan is de oplossing vaak ook meteen duidelijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers