Bokt en Antoine De Bodt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Bokt en Antoine De Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-03 18:04

vandaag zijn een aantal bokkers gaan kijken bij antoine de bodt. we kwamen samen in lunteren rond half 11 en sjuimpje stond al klaar met ozep, die ik op een sappige appel getrakteerd heb. ik had hem nog niet eerder gezien en ik vind het een leuk dier, alleen kwijlde hij bijna mijn jas onder. sjuimpje ging de bak in en antoine stond al klaar.

in 1e instantie vond ik het moeilijk hem zonder lach aan te kijken, want dat doet zo'n belgisch accent mij aan. hij is in totaal een uurtje bezig geweest met ozep. ozep liep in het begin wat boven zijn tempo maar liet zich later mooi zien. ik vind hem heel ontspannen overkomen.

ik vind het moeilijk antoine te volgen. enerzijds vanwege zijn accent en taalgebruik. maar ik vind zijn manier van overbrengen ook niet zo super. ik vind hem wat chaotisch en je moet goed je gedachten bij hem houden, terwijl je ook andere dingen aan je hoofd hebt. wat hij vertelt klopt wel en ik zie veel overeenkomsten tussen wat hij zegt en mijn instructrice. hij blijft alleen de hele tijd doorgaan op het recht zijn en dat doet mijn instructrice niet, want er zijn ook andere dingen die belangrijk zijn.'

ik vond het heel leuk om alle bokkers te zien. ik ben ook blij dat ik nu een beetje een beeld heb van antoine. en het is fijn te zien dat er zeker overeenkomsten zijn met wat mijn instructrice zegt.

kortom: ik vind antoine niet per definitie een buitengewoon goed instructeur, omdat hij communicatief niet top is. maar hij weet waar hij het over heeft, dat geloof ik. ik vind ook niet dat hij met iets nieuws komt, maar de vinger legt op een wond.

foto's: [ITP] Antoine de Bodt&Bokt Dag-Foto's
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 25-01-03 18:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 18:11

Leuk verslag. ik vind AdB trouwens wel erg helder en communicatief sterk. Hij heeft een heel goed theoretisch onderbouwd verhaal waar niets op aan te merken is.
Maar nu wil ik van jou graag weten in welke punten je wel met AdB mee gaat en in welke punten nu niet.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-03 18:15

ik denk dat ik dat moeilijk kan zeggen na een uurtje luisteren, jippie. maar als ik er iets over moet zeggen: wat ik gehoord (cq. begrepen) heb, klopt. maar dat had ik toch al gezegd?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 18:18

Leuk om te lezen ik vind hem wel intressant maar tot nu toe heeft hij weinig anders te vertellen dan dat mijn instructeur ook doet.Toch wil ik nog wel een keer een clinic van hem bijwonen

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 18:57

Ik ben ook heel benieuwd wat Sjuimpje er van vond.....

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 19:11

Ik ben wel benieuwd naar wat voor dingen hij verteld heeft. Je zei al dat hij erg op rechtrichten lette, maar ook nog iets anders?

Wat vond hij verder van de paarden en manier van lopen? Of had hij het daar niet over?

Zou graag een iets uitgebreider verslagje willen, lijkt me wel interessant *LOL*

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 19:13

ben ook erg benieuwd wat sjuimpje er van vondt.
(en ze zagen er top uit!!)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 19:46

Ok, hier mijn verslag;

Ik was lekker op tijd, was vroeg genoeg vertrokken omdat ik Steef en Nouvelle moest ophalen.
Aangezien het toch een uur intensief rijden is en ik zelden langer rijdt als 3 kwartier koos ik ervoor om maar een paar minuutjes warm te lopen.
Ik had hem lekker diep ingesteld, met mijn handen wijd en laag en hoewel hij wat schrikkerig was liep hij lekker los, goed over de rug en met een goed achterbeengebruik. Ik had wat moeite met de western bodem, was niet fijn rijden en Ozep had ook wat tijd nodig om er aan te wennen. Ik had er net een paar voltjetjes op zitten toen ik naar voren mocht komen en gelijk werden mijn handen omhooggeduwt. Ik had niet anders verwacht omdat ik tenslotte in een heel ander systeem werk als AdB. Maar ik had van te voren gezegd dat ik me helemaal zou openstellen voor zijn methode dus ik heb braaf mijn handen een halve meter hoger gehouden
We kregen een inleiding over wat AdB onder recht richten verstond en ook hij liet mij voelen wanneer Ozep recht was.
Verder merkte hij op dat hij de klieren achter zijn kaken te veel ontwikkeld vond, dat waren de speekselklieren en dat was een hele slechte ontwikkeling dat die zo te zien waren. Dat zou komen omdat hij niet genoeg ontspant in de kaken.
Persoonlijk vind ik dat nogal vaag... Maar goed, Antoine knipte de lijn vast aan mijn buiten trensteugel en we gingen draven.
Ik moest hem rechtstellen op de volte, dus gelijke druk op beide teugels houden en wachten tot hij nagaf, dan moest ik hem ruimte geven zodat hij zijn hals kon uitschuiven, op die manier zou zijn voorbeen gebruik beter zijn omdat hij zo zijn voeten sneller weg kon zetten. Antoine vond dat hij die te lang liet staan.
Ik zelf vond Ozep uitzwaaien, hij droeg voor mijn gevoel nauwelijks op het buitenachterbeen, zijn achterbeen gebruik werd slechter, ik vond hem voor mijn gevoel dauwerig van voor, uit elkaar vallen en hij hing juist meer tegen mijn binnenbeen verder vond ik hem ver boven zijn tempo lopen. Maar nee "Et Voila!, hij is recht!"
Erg tegenstrijdig wb mijn gevoel.
Langzamerhand mocht ik meer lengte buiging vragen terwijl Antoine nog steeds zijn lijn aan mijn buitenteugel had. Ik moest hem schoudervoor zetten en coninue opletten dat ik in beide teugels even veel gewicht had.
Ozep doreg toen naar mijn mening nog minder op zijn buitenachterbeen, zijn achterhand werd wel wat beter.
Ook hebben we nog aan 'de passade' gewerkt, niemand had er ooit van gehoord maar Antoine bedoelde een soort voorbereiding op de keertwending/pirouette.

Verder heb ik weinig van zijn opmerkingen onthouden eerlijk gezegd, ik vond hem vaak slecht verstaanbaar en hoewel ik zeker weet dat hij rijtechnisch best wel goed onderlegd is vind ik hem een slechte instructeur.
Hij had erg veel tekst nodig om een simpele handeling uit te leggen. Vaak kwam er ook geen concreet antwoord.
Hij vond verder dat ik veel talent had en dat Ozep een enorm goed paard was,
als ik zo doorging zou GP heel goed haalbaar zijn.

Voor mij persoonlijk was het absoluut niet voor herhaling vatbaar, Ozep sprak zijn achterhand slecht aan en daar werden niet over gesproken, ik vond hem enorm uit elkaar vallen en hij bewoog vlak en stug.
Sorry mensen! Ik heb het echt een kans gegeven en ik was ervan overtuigt dat ik er zeker wat van zou oppikken maar ben lichtelijk teleurgesteld.

Verder was het een onwijs gezellige dag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 19:52

Ik ben dus vandaag ook bij de clinic geweest, en heb er een beetje een vreemd gevoel bij.

Het charismatische van de heer de Bodt waar eerder over gesproken werd ontging mij totaal maar dat kan aan mij liggen Haha!

Als trainer vind ik hem bepaald niet sterk. Hij heeft vreselijk veel woorden nodig en legt vaak niet meer uit waar je nou eigenlijk om vroeg. Verder heb ik geen enkel moment duidelijke, op de ruiter gerichte aanwijzingen gehoord. Wel lepelt hij een héle hoop theorie op, maar daarvoor wil ik geen trainer, ik kan zelf Harry Boldt ook wel lezen namelijk...

Ik vind het erg knap dat de leerlingen van de heer de Bodt met enkel clinics toekunnen om hun paard spectaculair te verbeteren, want ik zou het thuis nooit na kunnen rijden denk ik. Ik ben toch redelijk intelligent, heb zelfs al een heel behoorlijke en ook theoretische) basis meegekregen in het rijden, maar ik kwam er nog niet helemaal uit wat hij nou bedoelde. Uiteindelijk kwamen we er achter dat de heer de Bodt qua rechtrichten van hetzelfde principe uitgaat als mijn eigen trainer, alleen de toepassing is ietsjes anders. Bij de Bodt merk je namelijk duidelijk de invloed van het "Duitse" systeem om het maar zo te noemen.

Ik was niet wild van wat hij met Ozep deed. Ozep bewoog aan het eind van de les imo slechter dan aan het begin. Ik miste losheid, gedragenheid en schwung, en vond hem gaan als het prototype strak bovenin gereden paard met een ingeslikte bezemsteel. En ik weet hoe Ozep kán gaan, dus dat vond ik toch erg zonde.

Na Ozep kwam er een paard dat wel degelijk verbeterde in het werk, dat was wel leuk om te zien, maar het halleluja-gevoel bleef bij mij uit. Het paard was erg slecht gereden met een amazone die misschien op een ander paard haar houding en zit en met name onafhankelijke hulpen eens aan zou moeten pakken. Hoe kun je ooit van een paard verwachten dat hij fijn los in zijn lijf loopt als je hand en been niet onafhankelijk kunt gebruiken en je bovendien continu je been aanklemt.

Ik heb overigens van de "kreupele" paarden er niet een écht rad gezien. Ze knappen zeker een stuk op, dat wel.

De paarden die ik vandaag gezien heb die je zou kunnen aanduiden als "hoefkatrol-paarden" waren imo allemaal scheef en vastgereden paarden. Iedere instructeur van een béétje kwaliteit had daar vooruitgang mee geboekt, dat weet ik vrijwel zeker. De heer de Bodt weet dit overigens ook, hij gaf zelf aan dat hij in wezen niets vernieuwends doet. Er wordt wel gezegd dat de drempel lager is, maar je moet toch E50,- betalen en dan weet ik nog wel een paar adressen voor je, van trainers die waarschijnlijk helderder uitleg kunnen geven dan de Bodt.

Op zich kan ik me prima vinden in wat de Bodt doet. Die man probeert gewoon mensen te leren dressuurrijden. Daar is hij beslist niet de enige in maar dat geeft hij zelf ook aan.

Aan het einde van de dag probeerde ik nog een gesprek aan te knopen over diagnostiek in kreupelheidsonderzoeken, samen met mijn (veterinair onderlegde) zus jantien, maar toen kwam er echt geen zinnig woord meer uit meneer de Bodt en liep hij uiteindelijk zelfs gewoon bij ons weg, wat ik persoonlijk een beetje bot vond. Hij was in elk geval niet meer in staat om te luisteren en een normaal antwoord te geven. Heel erg flauw, want als je pretendeert dat hoefkatrol niet bestaat, moet je toch ook bereid zijn de discussie erover aan te gaan. Persoonlijk vind ik dat er een grond zit in wat hij beweert, maar dat hij het wat te kort door de bocht stelt allemaal. Communicatief vind ik hem niet bijster sterk.

kortom, mijn mening over de Bodt en het hele gedoe eromheen is eigenlijk alleen maar bevestigd. Het enige wat hem onderscheid van andere dressuurtrainers is dat hij direct de link legt tussen HKO en het rijden van een paard. Ik blijf dat persoonlijk redelijk vaag vinden, want dat je een paard kapot kunt rijden weten we allemaal al lang, en dat ie van goed rijden opknapt is ook een waarheid als een koe. En als je een dressuurtrainer zoekt weet ik veel betere adressen voor hetzelfde (of minder) geld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-01-03 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 19:55

Geinig om te lezen.
Er zitten dingen tussen die mijn instructrice ook altijd roept. Zoals zorgen voor druk op 2 teugels.

Alleen dat handen een stuk hoger vind ik dan weer minder. Ik weet uit ervaring dat er veel paarden er goed op lopen, echt niet dat mijn handen hoger gaan.
Behalve bij oprichten dan.

Verder leuk om eens te lezen, wat voor commentaar hij geeft.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:06

Ben nu na èn positieve èn negatieve verhalen toch wel erg benieuwd geworden, binnenkort komt hij bij Kitty op stal als het goed is en dan wil ik ook kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:08

Nou dat is nog eens leuk enboeiend om te lezen!
Zep heeft heel helder en duidelijk verwoord hoe ik ook tegen AdB aan kijk.

Ik krijg alleen een beetje het vermoeden dat jullie hem in een slechte bui troffen. Bij de clinic die ik heb bijgewoond was hij redelijk helder over zijn theorie. Zijn theorie is niet 100% waterdicht maar dat wat hij in de praktijk laat zien spreekt zijneigen theorie weer tegen. Helaas was daar gee ruimte voor discussie. Maar nu jullie het zelf meegemaakt hebben begrijpen jullie dat ik er geen tijd en geld voor over had om AdB nog een keer 'live' mee te maken.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:12

Sjuimpje schreef
Citaat:
Verder merkte hij op dat hij de klieren achter zijn kaken te veel ontwikkeld vond, dat waren de speekselklieren en dat was een hele slechte ontwikkeling dat die zo te zien waren. Dat zou komen omdat hij niet genoeg ontspant in de kaken.
Persoonlijk vind ik dat nogal vaag...


mmm... ik heb geleerd (van meerdere mensen) dat bij het op een juiste manier trainen van een paard, of dat nu vwnw of ldr of... is, je de oorspeekselklieren juist naar buiten traint. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor een mooiere en betere afbuiging van het hoofd waardoor een nog betere nagevelijkheid mogelijk is. Typisch dat hij daar zo´n andere mening over heeft.

Van een passade heb ik ook nog nooit gehoord (en mijn boekenkast ook niet trouwens heb hem net even doorgespit). Een Pesade ken ik wel, maar dat zullen jullie waarschijnlijk niet gedaan hebben.
Citaat:
´Een voorbereiding op de schoolsprongen is de pesade, een verheffing van de voorhand die door meer gewichtsopname van de achterbenen in de piaffe voorbereid wordt´. (Richard Hinrichs, Werk aan de hand)


Jammer dat hij voor jullie lastig te volgen en te begrijpen was...

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:14

Leuk om jullie reactie te lezen. Jammer Sjuim dat je niet echt lekker gereden hebt. Ik heb toendertijd wel heel lekker gereden en had Max goed aan het lopen. Maar zoals ik al aangaf heb ik Max ook op andere momenten fijn aan het lopen. Ik hoefde echter niet aan de 'lijn' Haha! . Ik vond in tegenstelling tot bovenstaande zijn aanwijzingen over het algemeen helder.
Ben benieuwd of er nog meer reacties komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:32

Mijn verslagje van de clinic van A d B:

Tijdens het rijden van Sjuim en Ozep was ik zeker niet onder de indruk, ik vond hem niet vernieuwend, en erg onduidelijk. De vraagstelling vond ik raar, heb een aantal nieuwe woorden geleerd. Haha! Ik merkte duidelijk dat hij wist wie we waren, hij was ingelicht en had diverse stukken doorgelezen over onze meningen, waardoor hij een wat aanvallende houding aannam. Hij stelde ons vragen, en ondanks dat ik de vraagstelling niet begreep, besloot ik toch maar antwoordt te geven. Hij is een man die geen tegenspraak duldt. Hij gedraagt zich echt duits. Hij bleef vragen wat rechtrichten was, en helaas kregen we van hem het antwoordt niet. Uiteindelijk na lang doorvragen werd het bekent wat hij onder rechtrichten verstaat. Hetzelfde als vele andere instructeurs. Maar omdat hij het een stuk zwart wittter schetst, gaat er een wereld open voor vele mensen. Ik val hem ook niet af, maar wel de mensen waar bij hem de wereld pas open gaat. Waar heb je al die tijd gezeten?????????????? Boos! En denk niet dat dit een groot instructeurs probleem is, meer een probleem van slecht luisteren, en pas luisteren als het heel zwart wit geschetst wordt. Deze meneer geeft op een hele duitste manier les, en roept wat meerdere mensen al jaren roepen, hij geeft zelf ook aan niet!!!!!!!!! vernieuwend te zijn. Dus wie beweert van wel, die heeft toch zitten slapen tijdens vele lessen.

Ozep vond ik geen goed voorbeeld, hij werd er niet beter van, hij ging erg strak lopen, hield de bovenlijn vast. En ik zag geen verbetering.

Toen de volgende klant kwam en een paar rondjes gereden had, vroeg de heer de bodt of ik even bij hem in het midden wilde komen staan Verward

Vreemd dacht ik, maar goed daar heeft hij nog wat dingen verteld, en uitgelegd. En ook dat er echt wel paarden zijn die uitzonderingen zijn, en dat vele veeartsten niet weten wat er is met een paard, geen rijtechnische kennis hebben, en dan snel zeggen: het dier heeft hko. En ik krijg het idee dat dat de dieren zijn waar hij het meest van krijgt. Het nivo was buiten Sjuim om belabberd namelijk.

Toch knapte het tweede paard behoorlijk op, ging duideiljk losser lopen door het lijf, en bolde de rug. Ook liep deze niet meer zo onregelmatig, helemaal perfect was het nog niet, maar het begin was gemaakt.

Maar goed, hij heeft me uitgenodigd om binnenkort mee te gaan om paarden te kijken die via de verzekering bij hem zijn gekomen, dus we hebben kaartjes uitgewisseld, en hij gaat mij bellen, wanneer die dag is. En ik ben nieuwsgierig.

Hij heeft veel dingen waar ik niet negatief tegenover sta, maar communicatief schort er wel wat aan. Missschien dat het komt, dat het belgische taaltje toch niet zo begrijpelijk is voor ons kaaskoppen.[/i]

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:37

Ik denk dat je er ook wel vanuit kunt gaan dat hij hier het een en ander komt lezen...

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:38

ik ben ook geweest.
en heb mijn ogen uitgekeken, vooral om het gedrag van een aantal bokkers Haha! in mijn ogen bijna onbeschoft.
vragen stellen en discussies aangaan doe je na de les en in de pauzes en niet tijdens een duurbetaalde les van een ander.
net als erg luidruchtig praten zodat andere betalende toeschouwers niets meer kunnen volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:40

Tja, ik was er ook bij.

De 'pesade' ken ik, de 'parade' ken ik ook, maar ik heb vandaag voor het eerst van de passade gehoord. Er werd wel aan meneer de bodt gevraagd wat het inhield, maar een duidelijk antwoord bleek uit.

Andere nieuwe term(en):
-drafstelling en galopstelling
Het heeft iets te maken met de voetafdrukken, maar ook hier bleef een opheldering uit.
-middellijn in de hals
Die moest zichtbaar worden.

Meneer de bodt sprak zijn eigen theorie geheel tegen toen hij vertelde dat wanneer je zijn systeem toepast, de natuurwet het altijd zal winnen van gewenning. Hij ontkent daarmee zijn eigen uitgangspunten en gehele methode omdat in de realiteit van het scheefgaande paard juist gewenning het altijd wint van de zogenaamde natuurwet van het rechtworden, daarom zijn alle paarden geneigd tot een zekere scheefheid en niet tot zuivere rechtgerichtheid. Kortom, het rechtrichten van zijn methode is niet gestoeld op een of andere natuurwet.
Gelukkig kreeg ik dit later bevestigd toen ik vroeg waarom een van de clinicpaarden van voren 'recht' gemaakt werd terwijl er achter het zadel niets veranderde; meneer de bodt verklaarde dat door te zeggen dat dat met wat weekjes in de methode vanzelf goed zou komen.

...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:45

Ik heb even wat gegeten en alles wat kunnen laten bezinken,
ik vond wel dat mij overgangen verbeterde maar waar ik nogal van baalde is dat Ozep continue zijn tong over de st&tr had liggen. Af en toe zelfs nog tussen de trens en stang door. AdB heeft dit volgens mij niet gezien, ik ben er nogal van geschrokken want Ozep heeft dat nog nooit gedaan!

Jos,
volgens mij is het bij een clinic de bedoeling dat het publiek actief deelneemt aan de les.
Daar betaal je toch ook voor als toeschouwer?
Wil je dat niet moet je net zoals Eleonoor een besloten les nemen, AdB zelf vond het juist nuttig omdat theoretische info nooit weggegooide tijd is volgens hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:47

Jos schreef:
ik ben ook geweest.
en heb mijn ogen uitgekeken, vooral om het gedrag van een aantal bokkers Haha! in mijn ogen bijna onbeschoft.
vragen stellen en discussies aangaan doe je na de les en in de pauzes en niet tijdens een duurbetaalde les van een ander.
net als erg luidruchtig praten zodat andere betalende toeschouwers niets meer kunnen volgen.


Dus jij vind het onbeschoft dat we vragen stellen?

Misschien was je er s'ochtends nog niet, maar toen vertelde hij dat hij had gelezen wat we allemaal hadden geschreven, en dat hij het crimineel vond.

We betalen ook om te komen kijken, dus waarom zouden we geen vragen mogen stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:49

Sjuimpje schreef:
Ik heb even wat gegeten en alles wat kunnen laten bezinken,
ik vond wel dat mij overgangen verbeterde maar waar ik nogal van baalde is dat Ozep continue zijn tong over de st&tr had liggen. Af en toe zelfs nog tussen de trens en stang door. AdB heeft dit volgens mij niet gezien, ik ben er nogal van geschrokken want Ozep heeft dat nog nooit gedaan!


Daar schrok ik ook van, en ik vond het ook vreemd dat daar niet op in gegaan werd, volgens mij een aanleuningprobleem. Wat hij normaal toch nite zo heeft.

Wat ik zo vreemd vind aan het hele verhaal, is dat hij het alleen maar over de voorkant heeft, over het aan het been zijn van een dier, wat DE voorwaarde moet zijn om recht te richten, na te laten geven of wat dan ook. Daar heb ik hem niet over gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:51

Sjuim, ik heb tijdens jouw deel van de clinic een en ander opgeschreven, ik zal dat nog eventjes uitwerken.

En oh ja, het was wel beregezellig met al die bokkers bij elkaar.

Jos, het viel mij op dat meneer de bodt heel erg vaak tijdens zijn uitleg contact legde met het publiek en zelfs vroeg of eea duidelijk was, hij stelde zelf vragen richting het publiek en ik denk dat hij wel graag die uitwisseling wilde. Excuus als je daar last van hebt gehad, maar ik denk dat die uitwisseling ook iets toe kan voegen. Ik vond het juist leuk dat het geen passieve zit-en-luister clinic was.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:56

.
Citaat:
Ik val hem ook niet af, maar wel de mensen waar bij hem de wereld pas open gaat. Waar heb je al die tijd gezeten??????????????


Voel me hierdoor wel een beetje aangesproken.
Ik heb van diverse mensen les gehad en mijn probleem voorgelegd. Vooral scheef zitten was een groot probleem, mijn instructeurs hebben toen gezegd dat ik maar iets meer naar links of rechts moest gaan zitten.
AdB zet in 2 minuten mijn paard recht, helpt mij en mijn paard om recht te rijden en ik zit ook ineens recht boven mijn paard.

Citaat:
maar communicatief schort er wel wat aan.

Zou dit ook niet met het taaltje te maken hebben, en dat wij er misschien andere termen voor gebruiken.



Citaat:
Ik krijg alleen een beetje het vermoeden dat jullie hem in een slechte bui troffen


Dat idee krijg ik ook. Maar ik krijg ook het idee dat sommige er een te hoge verwachting van hebben gehad.
Dat had onlangs iemand die met mij mee ging ook.
Kreeg meer het idee dat die dacht met een grand prix paard naar huis te komen. Binnenkort neem ik weer iemand mee, maar ik heb positief gezegd dat ze er veel aan zal hebben maar ook weer geen goude bergen moet verwachten.

Misschien is AdB een goede voor mensen die nog weinig kaas hebben gegeten van het rechtrichten.


Sjuimpje en anderen zijn al veel verder en hebben hun eigen trainingsmanier en eventueel een instructeur waar ze al langer bij lessen.

Stom dat hij niet inging op de discussie over kreupelheid en dat dan nog wel met een medici.
Ik probeer mijn smid te laten komen bij mijnvolgende les, en misschien kan die wat babbelen.

Citaat:
Het enige wat hem onderscheid van andere dressuurtrainers is dat hij direct de link legt tussen HKO en het rijden van een paard. Ik blijf dat persoonlijk redelijk vaag vinden, want dat je een paard kapot kunt rijden weten we allemaal al lang, en dat ie van goed rijden opknapt is ook een waarheid als een koe.


Maar daar hebben we het al zo vaak over gehad en gezegd.
het enige wat hem 'bijzonder'maakt is idd die link.
We hebben allemaal al gezegd dat er meer trainers zijn die zo of zo'n beetje op die manier les geven en dus ook paarden met eventuele HKO problemen zou kunnen helpen.

Verder heb ik zelf maar weinig kaas gegeten van de dressuur(ben gewoon een recreatie bos ruiter) dus ingaan op zeer specifieke dingen laat ik aan anderen over.
Dan kan ik er weer van leren Haha!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 20:59

Pipo schreef:
We betalen ook om te komen kijken.


Haha! Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 21:00

Cowgirl, die verwachting wordt ook gewekt doordat er door mensen heel erg lovend over hem verteld wordt. Aan die verwachting heeft hij in ieder geval niet kunnen voldoen.

Over de diagnostiek mbt HKO kan ik alleen maar denken dat het misschien inderdaad in gevallen zo is dat die niet helemaal juist wordt toegepast, maar of dat dan te wijten is aan de arts, eigenaar of instructeur, dat weet ik niet. Ik denk alleen dat deze manier van lesgeven niets gaat veranderen aan de manier van diagnosticeren. Het enige wat meneer de bodt zegt is dat HKO niet bestaat. Volgens mij bestaat het wel.