[LO] Los longeren voor het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

[LO] Los longeren voor het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-03 17:19

Aangezien Amadeus vaak erg stijf is en ik soms gewoon een heel uur alleen maar aan het losrijden ben vroeg ik me af of het nut kan hebben om hem voor het rijden even een kwartiertje (eventueel met bijzet/touwtjes ofzo) te longeren, zodat ie zonder die lastige mij op zijn rug even los kan werken, in de hoop dat ik er dan op kan stappen en niet eerst minstens een half uur tot drie kwartier aan het losrijden ben...
Wat is jullie mening hierover en hoe kan ik het dan het beste aanpakken?
Laatst bijgewerkt door Jacksel op 24-01-03 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 17:24

Ik denk wel dat dat handig is... je kan het allicht proberen toch Knipoog
Ik zou wel een bijzet of iets dergelijks omdoen, wel op een los standje, maar dattie in ieder geval niet vogeltjes gaat zitten kijken, want ik denk dat het dan weinig zin heeft, gewoon lekker laag instellen lijkt mij het beste...

Druk druk druk... Knipoog

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 18:16

Graag even [LO] voorin de titel zetten.
Anders gaat het topic naar de mesthoop.
Zie het bericht bovenaan UZ!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-03 18:25

Hij komt vanaf RT, daar had ik m gepost *snik* Maar ik verander de titel wel ff Haha!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 23:30

Als het werkelijk zo lang duurt voor je paard echt los is zou ik zijn voer eens onder de loep nemen. Vind persoonlijk een uur wel erg lang. Klinkt alsof er iets niet goed zit. Tekort aan een of ander mineraal?

Een normaal paard is met 20 minuten tot een half uur zeker goed los zodat je wat zwaardere oefeningen kunt doen. Ligt natuurlijk ook aan de manier van losrijden hoor, maar sprak even vanuit mezelf.


1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 23:38

Ik longeer Nevada sinds 2 weekjes ook gewoon los een kwartiertje voor dat ik erop ga en moet zeggen ik had erveel eerder aan moeten beginnen Frusty . Ze is nu lekker warm en al een stuk soepeler als ik er op ga.. Ik zou het zeker proberen

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 23:58

Ik doe dit op advies van de veearts met Maddox. Hij heeft geen blessure ofzo, maar ontspant niet makkelijk. Aan de longe is bij binnen 5 minuten ontspannen. Ik doe het soms met en soms zonder touwtje maar met touwtje is nuttiger. Zie ook mijn topic hierover (inclusief alle irritaties) [UZ] [LO] Longeren voor het rijden

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

BinkyGirl

Berichten: 96
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 19:47

ik ben het met Annegtie wel eens .
Want het is wel erg lang een uur om je paardje los te rijden.
En als het nix is kan je denk ik beter gewoon goed door blijven rijden dan rijd je het stijfheid er vast wel uit.

xxxjes stef

Ik had een hele lieve shet die is nu verkocht aan Angelique

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-03 23:59

annegti schreef:
Als het werkelijk zo lang duurt voor je paard echt los is zou ik zijn voer eens onder de loep nemen. Vind persoonlijk een uur wel erg lang. Klinkt alsof er iets niet goed zit. Tekort aan een of ander mineraal?

naar mijn mening is het gewoon niet genoeg rijden... Het is mijn bijrijdpaard, ik doe hem op vrijdag, aterdag en zondag, maar ik vraag me echt af heoveel hij de rest van de week doet, aangezien hij vooral op vrijdag zo stijf is zaterdag/zondag (afhankelijk van welke dag ik hem rijd) is het altijd veel minder, evenals als ze wel heeft gereden de dag ervoor...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 11:26

ik longeer Prisca meestal ook even voor het rijden. Dan kan ik altijd snel zien hoe haar humeur is, ze is haar stijfheid en frisheid wat kwijt en vindt het zelf heerlijk. Meestal longeer ik haar zonder bijzet. Tijdens gewoon los rijden et ik haar tenslotte ook niet al meteen "vast".


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-03 23:33

Ik heb vandaag gewoon zonder bijzet gelongeerd en hij was echt in het longeren nageeflijk (ik stond zelf versteld, had dus echt niets eraan hangen, gewoon hoofdstel en longeerlijn met bitstukje...)
Heb hierna echt heerlijk kunnen rijden, hij was met 10 minuutjes longeren veel losser dan normaal na een half uur rijden...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers