Wat doe ik fout?? niet voorwaarts en ik gebruik...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Wat doe ik fout?? niet voorwaarts en ik gebruik...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-03 16:13

Hallo,

Ik heb een behoorlijk groot paard van 1.76m hoog. Lovers

Ze is braaf en wil wel voor je werken maar dan alleen waneer zij erzin in heeft. Boos!

Ze is ongelooflijk sloom en reageert heel erg laat op mijn hulpen en veel later op mijn been. Boos! Boos!

Als ik haar dan eindelijk naar voren rij laat ze haar achterhand er los achteraan hobbelen. Frusty Frusty

Soms moet ik haar naar voren "schoppen" en reageert daar heel nuchter op en hobbelt dan wel aan in draf of gallop.

Ik heb het ook geprobeerd met een dressuurzweep ......maar volgens mij kietelt dat ofzo .
Ik heb haar een ongelooflijke optater verkocht omdat ze konstant mijn been weg drukte en er totaal tegen in ging.
Ik schrok me rot......een dikke striem op haar kont en ze luisterde nog niet!! Verward Verward

Ik rij nu met een stompe rechte spoor van 2 cm en een lange dressuurzweep maar beiden maken geen indruk op haar.

Wat moet ik in godsnaam beginnen..........zijn er andere oplossingen.
Het helpt ook niet als iemand naast haar gaat lopen die haar een tik met de zweep verkoopt op het moment dat ze niet reageert op mijn been maar dit is ook onbegonnen werk.

Ik ga binnenkort met haar starten in de B maar hoe moet dat nu verder als ik hoger moet starten.

Alvast Bedankt voor al jullie wijze raad. Party!! Party!!

Groetjes: Corina


Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 16:24

Misschien iemand met een longeerzweep dr achter laten lopen, wil ook wel eens helpen. Moet je alleen wel het lef voor hebben...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 16:25

doortikken totdat er voorwaartse reactie komt. Klinkt gemeen, maar er moet reactie komen. Dus been, geen reactie, dan tik, geen reactie, beste tik , eindelijk reactie, dan 5 meter draven, terug nemen. 2 passen stappen en weer weg in draf op dezelfde manier. Dit telkens doen. Geen sukkeldraf, maar een soort middendraf nemen. Daarna halt--draf-halt oefenen.
Zo heb ik het ook wel eens gedaan en de paarden waren binnen een half uur goed aan het been (moet je wel heel consequent zijn). Geen reactie in jouw geval is vaak omdat je niet consequent genoeg bent. Je negeert een keer dat het paard geen reactie geeft en hup het paard reageert telkens minder.
elke directe reactie van het paard belonen.
Laatst bijgewerkt door germie op 24-01-03 16:29, in het totaal 2 keer bewerkt

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-03 16:25

Iemand erachter laten lopen:
Zoals hierboven omschreven heb ik dat al een paar keer geprobeert maar heeft geen enkel effect.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 16:29

controleer eerst eens : is je paard wel in orde? heeft hij dat altijd al gehad?
wat voer je? en zou daar misschien meer energie rijk voedsel bij kunnen?
Wissel je wel een beetje af in training zodat het niet te saai is?
check de zoekfunctie eens, daar vindt je volgens mij heel wat info hierover.

en als dit allemaal geen probleem is: aanpakken!
inderdaad wat anna zegt: iemand met een longeer zweep in het midden helpt vaak erg goed
groetjes tessa

All people smile in the same language....

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 16:42

Zorg dat hij naar voren vliegt op dat been, geef been, en doe je hand naar voren en laat hem naar voren vliegen als hij niet reageert, doe vooral je hand naar voren zodat je hem niet tegenhoudt.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 17:03

Het rijden van veel overgangen kan ook nog wel eens helpen, maar dan ook echt consequent. En maak eens een buitenritje of longeer af en toe. Misschien dat ze er dan meer plezier in krijgt.

Ook bekend als Kim20!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 17:32

corina schreef:
Iemand erachter laten lopen:
Zoals hierboven omschreven heb ik dat al een paar keer geprobeert maar heeft geen enkel effect.


dan hebben jullie het toen niet overtuigend genoeg gedaan, mijn paard is ook redelijk groot(1.72 ofzo)maar heel erg lang in zn lijf en heeft er een hekel aan om zn achterhand er bij te houden, en van reactie op het been heeft hij ook nog nooit gehoord.

tot ik les nam, en nu kan ik hem soepel vwnw rijden, en veel overgangen maken en schakelen in tempo.

als ik er net op zit loopt hij helemaal uit elkaar, en geeft hij vrijwel geen reactie op mn been, ook niet als ik sporen aan heb, door toch vol te houden en kleine tempowisselingen te maken krijg ik hem steeda actiever en kan ik hem 'opsluiten' en hem laten verzamelen&verruimen op een kleine kuithulp&gebruik van mn zit.

om he dan nog net wat actiever te krijgen heeft mn instructeur er weleens de longeerzweep bij

maar nu rij ik inmiddels M2 en is mn paard ook een stuk verder ontwikkeld, 3 jaar geleden reden we ook B en had hij echt geen respect voor mn been, je moet er dus voor zorgen dat hij wel respect voor je been krijgt.

ik heb toen ook iemand met de zweep erbij gezet, had weinig effect, toen ik les nam bij mn instructeur en hij er de zweep bij pakte vloog mn paard naar voren, ook al ik zelf been gaf of een tik met de zweep.

dus zodra jij been geeft, ga je met je handen mee naar voren, ga ook niet tegenwerken met je zit, krijg je geen snelle reactie dan meteen flinke tik erbij(Quentin heeft ook regelmatig flinke striemen) en als het bij jezelf niet lukt, dan laat iemand met een longeerzweep een flinke mep geven, is 3x nodig en dan weet ik zeker dat ze naar voren vliegt zodra jij zelf been geeft!

en het allerbelangrijkste: neem goed les!ik had eerst les van iemand anders, dat ging wel redelijk maar ik kwam niet heel veel verder, als ik kijk hoeveel Quentin&ik hebben geleerd sinds we bij mn nieuwe instructeur zitten(of ja nieuwe, ook alweer 2 jaar ofzo)

en ook af en toe eens longeren, en dan ook een flinke tik als ze niet meteen reageert.

het kan zijn dat ze het niet snapt, ik weet niet hoe oud ze is en hoelang ze onder t zadel is, maar ik weet wel 100% zeker dat ieder gezond paard naar voren springt als je een flinke tik met een zweep geeft!

zorg er wel voor dat je je paard niet in de weg zit, dus terugwerkt met je zit, en niet tegenhouden met je handen en heel belangrijk:omdat ze niet actief loopt moet je dus niet iedere pas gaan aansporen, dan reageert ze dalijk helemaal niet meer op je been!

hou je benen rustig aangesloten aan de buik, en op t moment dat het tempo te langzaam wordt been geven, geen reactie eenkeer flink met die sporen prikken, en anders een tik met de zweep.

als je dat consequent volhoud wordt ieder paard goed voor het been!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 17:55

Weet je wel 1005 zeker dat je paard in orde is. Er is geen enkel paard dat het fijn vind om slaag te krijgen. Als ik lees hoe laconiek jouw paard reageert op de zweep zou ik me toch eens zorgen gaan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 18:01

Ik ben het ook met jippe eens.
Ik zou hem toch eerst helemaal laten onderzoeken.
Want een paard wat niet eens op een longeerzweep reageert vind ik toch niet normaal reageren.

Mocht alles voor 300% in orde zijn kun je de dingen als hierboven gaan proberen, maar ik heb er nog geen 1 meegemaakt die daar niet op reageert.
Wel dat ze een reactie geven wat je niet wilt, maar dat is wat anders Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 18:28

idd dat zei ik ook, als je een goede tik geeft weet ik 100% zeker dat een GEZOND paard reageert!

of hij snapt het echt niet, is op de manege waar ik lang geleden kwam ene pony geweest, halfjaartje onder t zadel, ging stilstaan, nou daar heeft de manegeeigenaar met de longeerzweep een paar flinke tikken tegen gegeven, en t beestje bleef verstijfd staan, bijna in een shock, die snapte er echt nix van, die is later terug naar piet martens gegaan(daar kwamen alle manegepony's vandaan) en wat die er verder mee heeft gedaan weet ik niet.

maar een paard dat helemaal gezond is reageert echt wel op een tik met een longeerzweep!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 20:54

Hmmm, dan moet ik bij Andrew harder tikken denk ik. Met rijden dan reageert hij wel op een flinke tik, maar die longeerzweep Knipoog Hij is soms ook moeilijk vooruit te branden. Ik geef hem nu meer sportbrok, en dat werkt redelijk. Bij ons op stal staat een haflinger die dus ook echt lak aan die zweep heeft, of ze trapt ernaar... Die werd regelmatig lam geslagen als ze niet deed wat gevraagd werd. Maar die gooide dan haar kop er op en was een enorme stijfkop... Plezier in het lopen terugkrijgen was voor haar belangrijk... Werken is niet altijd af te dwingen. Zorg dat je paard genoeg energie heeft en houdt het leven afwisselend. Dan heb je al het eerste stukje gewonnen. Als er dan geen lichamelijke dingen zijn (weinig lucht, zere benen of rug etc...) dan zal dat lopen vast ook wel beter worden.


Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:20

[quote="Renske20"]idd dat zei ik ook, als je een goede tik geeft weet ik 100% zeker dat een GEZOND paard reageert!
/quote]



In de bak heb ik geen probleem met Tiek netjes aan mijn been te houden, maar als Tiek echt iets niet wil (bijv. niet verder buiten oid) Nou...dan kunnen drie mensen tegelijk hem keihard slaan, maar het heeft geen effect. Soms gaat ie bokken, soms blijft iet gewoon staan en reageert niet, en ik kan je vertellen, dat is heeeeeeeel frustrerend!

Gewoon, je compleet negeren terwijl jij voor jou gevoel keihard slaat....

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:41

Bij Maddox was het als volgt. Ik kon hem keihard trappen, bovenhands met de zweep slaan en dan schoot hij wel eens weg, maar viel weer net zo hard terug. Hij was medisch helemaal ok (goed na laten kijken). Pas toen ik hem beter bij elkaar leerde rijden (heel kort geleden), werd hij opeens veel gevoeliger. Wat ook goed helpt is in stap kleine tikjes op zijn achterhand geven, dan wordt hij wat heter.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 23:13

Tiko"]
[quote="Renske20 schreef:
idd dat zei ik ook, als je een goede tik geeft weet ik 100% zeker dat een GEZOND paard reageert!
/quote]



In de bak heb ik geen probleem met Tiek netjes aan mijn been te houden, maar als Tiek echt iets niet wil (bijv. niet verder buiten oid) Nou...dan kunnen drie mensen tegelijk hem keihard slaan, maar het heeft geen effect. Soms gaat ie bokken, soms blijft iet gewoon staan en reageert niet, en ik kan je vertellen, dat is heeeeeeeel frustrerend!

Gewoon, je compleet negeren terwijl jij voor jou gevoel keihard slaat....


oke, maar dat zie ik dan meer als staken, dat doet Quentin ook welees, dan zit ik er een minuut of 5 op, lekker losgestapt, ik wil aandraven hij haat omhoog, landt weer en gaat stil staan, dan kan ik blijven slaan&schoppen, hij zal alleen omhoog gaan maar geen stap naar voren!iemand met een zweep erachter, die maakt wel indruk!dan vliegt hij naar voren!

met quentin in mn eentje naar buiten en dan iemand met een zweep erachter heb ik meerdere malen geprobeerd, tot ik 1xtegen een vrachtwagen aanknalde en er voor een auto vanaf viel, hij vertikt buitenrijden in zn eentje ook, maar gewoon in de bak komt er echt wel een reactie!

dat is gewoon staken, en veel paarden hebben weleens een 'staak-dag' sommige wat meer dan anderen(Quentin bijvoorbeeld)

maar in dit topic ging het niet over staken of stil gaan staan, maar over geen reactie op het been, maar ook niet op de zweep, en ik weet zeker dat als je dan 1x goed met de longeerzweep slaat, hoeft niet eens raak, maar vlak erachter langs slaan met een knal, dat er dan echt wel een reactie komt, een paard is en blijft eeh vluchtdier, gebeurt er iets achter hem dan zal hij echt naar voren gaan.

er zijn natuurlijk uitzonderingen, zeker als de ruiter er gespannen op zit en het paard dus(onbewust)tegen houdt of het paard wordt zo 'bang' gemaakt dat hij niet meer waat wat ie moet doen ofzo, maar alle paarden die ik ken reageren wel als je er een keer met een zweep achter slaat!

wat je als reactie krijgt(bokken is ook een reactie!) dat kan niemand van te voren zeggen, maar een paard dat snapt wat de bedoeling is en lichamelijk gezond is zal een reactie geven op een longeerzweep!

anders wordt er een fout gemaakt door de ruiter en/of door degene die met de longeerzweep slaat!

en je moet natuurlijk niet dagelijks op die manier gaan 'rijden' maar zorg voor afwisseling, ga een keer anar buiten, een keer longeren, en keer balkjes draven, en allerbelangrijkste, zorg voor goede begeleiding, neem minimaal 1x per week goed les!
op die manier krijg je ieder(gezond)paard goed aan het lopen!
dat weet ik 100% zeker!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 21:10

nee, daar heb je gelijk in. In de bak krijg ik ook echt wel reacties....maar ik doelde alleen even op de stellig heid waarmeer gezegd werd dat eengezond paard daar sowieso op reageerd....

Maar je hebt wverder gelijk hoor, het zin twee verschillende dingen!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 13:32

Mijn paard is 100 % gezond en is vorige maand nog helemaal na gekeken en ook is er bloed afgenomen en niets gevonden.
Ik dacht dat ie ook niet lekker in z'n vel zat en daarom na laten kijken.

Als hij geen zin heeft reageert ie niet op het been of zweep.
Hij doet net of er niets aan de hand is.

Afgelopen weekend heb ik erop gereden en in 1 hand de teugels gepakt en naar voren gemept.
Vond het niet leuk maar ik kreeg eindelijk een hele duidelijke reactie terug en dat was .......racen!!
Eindelijk normaal voorwaarts.

Ik denk zelf dat ik te laks ben geweest en mecie veel te verwend heb onder het zadel.
En veel te veel haar gang liet gaan.

Maar nu is dat afgelopen!!

Bedankt voor al jullie tips.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 15:57

of misschien snapte ze het gewoon niet ( been= voorwaarts)

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:28

het hoeft bij jouw paardje niet zo te zijn hoor, maar bij Banjer had het verschillende oorzaken... (die is ook zo geweest)....
* geen respect voor je op de grond (grondwerk gaan doen)
* verveeld (afwisseling... ga een naar buiten of springen ofzo)
* en eigen onkunde....

Sinds ik les heb, gaat het stukken beter met ons... en we hebben nu meer afwisseling: Vrijheidsdressuur, buitenrijden, springen, grondwerk (NH), gewoon wandelen, etc. .........

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 19:30

zo jeez hoe hard en vaak wil je je paard slaan! je paard moet met plezier lopen hoor... misschien heeft ie wel pijn, ligt t zadel niet goed, weet jij veel! Arm beest. Als ik jou was zou ik s wat boeken gaan lezen van natural horsemanship, misschien dat je dan wat normaler met je paard om kan gaan... geld voor veel mensen hier!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 20:56

xxx4ya schreef:
zo jeez hoe hard en vaak wil je je paard slaan! je paard moet met plezier lopen hoor... misschien heeft ie wel pijn, ligt t zadel niet goed, weet jij veel! Arm beest. Als ik jou was zou ik s wat boeken gaan lezen van natural horsemanship, misschien dat je dan wat normaler met je paard om kan gaan... geld voor veel mensen hier!


ja erg he als je je paard een keer slaat?

dan mag je mij wel aangeven bij de dierenbescherming!heb nml vandaag weer een striem op mn paard zn kont geslagen! en ja zn haar is er op die plek vanaf...erg he?!

en weet je waarom ik dat deed?omdat ik geen reactie op mn been had, en daarna ging hij alleen maar stilstaan/steigeren, dus heb ik hem een keer flink geslagen, en wat denk je?hij liep daarna SUPER!!

had lekker zn oortjes naar voren, koppie er mooi op en perfect aan mn been!

sommige paarden moeten gewoon even 'wakker gemaakt' worden!

zoals ze zelf al zei, haar paard is nagekeken en 100% gezond, dus het paard is gewoon zo slim dat hij weet dat ze hem niet aanpakt en hij is dus liever lui dan moe!

dit weekend had ze gereden en heeft hem 1x heel hard geslagen, waarna ze fijn heeft gereden.

en ik vind dat je beter 1x zo hard kan slaan dat hij het nooit meer vergeet, dan dat je de hele tijd als je aan t rijden bent met je benen aan t schoppen bent, sporen steeds in zn buik steeds een tikje met de zweep enz enz dat is pas zielig! als je het paard goed aan je been kan zetten dmv 1x goed aantikken is dat juist goed!en zeker niet slecht!

en wanneer je paard goed aan het been is, en je natuurlijk ook afwisseling met het rijden hebt, heeft je paard echt wel plezier in het rijden!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 21:13

Ik denk dat jou paard echt gek van je is, dat die voor je wilt lopen!! Tuurlijk moet je ze soms wakker maken en soms heb je je zweep ook wel nodig maar ik vind niet dat je hem moet gaan lopen meppen met de longeerzweep en striemen er op slaan...
paardrijden moet toch leuk blijven, ook voor jou maar ook voor je paard!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 21:21

haha zo rustig maar hoor... ik heb vroeger op de manege ook wel s een paard geslagen ik wist niet beter toen, maar als je eenmaal banden of boeken hebt gezien van natuurlijk paardrijden enzo ga je daar echt wel anders over denken! je paard moet zelf voor je willen lopen zonder sporen, zweep of weet ik veel wat! Een tikje zal niet zo erg zijn maar hem s ff lekker gaan slaan zodat de striemen op zn kont staan, waar ben je dan mee bezig??!! Ik zeg niet dat ik alles goed doe met mijn paard, iedereen moet dingen leren maar ik probeer t wel zo fijn mogelijk te maken voor m. Maar goed zolang t mijn paard niet is moet je lekker je gang gaan! Als je je verveelt kijk dan s op de site van emiel voest ofzo!
Succes verder met jullie paarden...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 21:34

oke, als jij denkt dat je zonder slaan echt paard kan rijden, dan zou ik zeggen kom eens een keer op Quentin rijden, eens kijken hoe lang het duurt voordat je met hem stilstaat in een hoek, of dat hij op zn achterbenen staat met zn voorbenen over de bakrand heen(ja leuk dat staak-trucje, dat doen meer paarden met Amor-bloed)

begrijp me niet verkeerd, ik gebruik mn zweep echt niet om mn paard eens 'lekker af te slaan' maar wanneer mijn paard absoluut geen respect voor mij heeft(dus gemeen gaat steigeren ofzo) dan heb ik op dat moment geen respect voor hem en kan hij een knal krijgen, doe ik dat niet dan blijft hij gerust een uur lang stilstaan en stijgeren!

na die ene flinke mep, gebruik ik mn zweep niet meer!

ik rij veel overgangen, gebruik mn sporen zelden, en wanneer ik hem laat verzamelen en hij gebruikt zn achterhand niet goed genoeg, dan leg ik mn zweep tegen zn achterhand, dus dan voelt hij die zweep liggen, maar hij krijgt er geen tik mee!

maar in dit geval, zoals Corina het vertelde, kon ze een uur lang haar paard met dr sporen prikken en met dr zweep slaan, zonder een reactie te krijgen

dan vind ik een uur lang schoppen/slaan veel erger dan 1x heel erg hard slaan, en daarna op een eerlijke manier verder rijden!

en ik weet echt wel waar ik het over heb, ik heb voor een handelsstal gereden, ben nu een 3,5 jarige aan het inrijden en ik werk op een professionele springstal met paarden vanaf 3 jaar en die moeten dus ook allemaal de basis aanleren, er komen hier ruiters vanuit heel nederland, belgie&duitsland en zelf veel amerikanen op stal, die rijden&proberen de paarden voor hun klanten en zijn allemaal zeer te spreken over de correct afgerichte paarden

en die paarden zijn echt niet zonder zweep/sporen zo netjes afgericht hoor!

zweep en/of sporen zijn een HULPmiddel als je ze goed gebruikt is er ook helemaal niets mis mee.

en nog ff 1 opmerking over emiel voest, ik ken zijn werkwijze, ik heb er ook helemaal niets op tegen, maar ik vind het lichtelijk overdreven als iemand die oa emiel voest ofzo als voorbeeld heeft zegt dat je een paard moet kunnen rijden zonder sporen/zweep.

tuurlijk, ik kan ook we zonder sporen/zweep rijden, maar ik rij nu M2 dressuur en in mn les ben ik me aan het voorbereiden op de Z1, denk je echt dat je al die oefeningen kan rijden zonder zweep/sporen als hulpmiddel?

waarom denk je dat je vanaf de M1 met sporen MOET rijden?!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 21:41

linlovesyou schreef:
Ik denk dat jou paard echt gek van je is, dat die voor je wilt lopen!! Tuurlijk moet je ze soms wakker maken en soms heb je je zweep ook wel nodig maar ik vind niet dat je hem moet gaan lopen meppen met de longeerzweep en striemen er op slaan...
paardrijden moet toch leuk blijven, ook voor jou maar ook voor je paard!


als dit voor mij is bedoeld, ik weet 100% zeker dat mijn paard echt wel voor mij wil werken, ik heb niet voor niets op mn startcoupon de mededeling van de jury gehad: 'harmonieuze combinatie' Knipoog

maar wat ik bedoel is, wanneer je paard je hulpen compleet negeert, dat je hem dan 1x goed moet aanpakken, ipv 10x te schoppen/slaan zonder reactie.
wanneer mijn paard steigert, is dat een manier om onder het werk uit te komen, ben ik hem voor, enhou ik hem aan het lopen is er niet saan de hand en heeft hij plezier in het werk! dan kan je zeggen: ja amar als je paard zo graag voor je werkt dan zou hij niet staken, oke daar zit wat in, maar ik weet niet of je Amor kent, bijna al zn nakomelingen hebben gnoeg talent om een eind te komen in de sport, helaas hebben ze een vrij lastig karakter en kennen ze allemaal het staak-trucje om onder het werk uit te komen, ben je daar doorheen dan heb je een eerlijk paard dat voor je wil werken, laat je zo'n paard zn gang gaan, dan kan je er niets mee.

en nogmaals, ik sla mijn paard echt niet dagelijks zo hard dat de striemen op zn kont staan, maar wanneer hij mijn hupen compleet negeert kan hij een tik krijgen zo van 'opletten!' en dat is maar 1x nodig en dan is hij er weer bij, en kan ik echt gaan rijden, ipv meeliften en dat hij een beetje op de voorhand rondhobbelt, ipv die achterhand eronder.

en ja paardrijden moet leuk blijven, voor je paard(dus niet 100x slaan, maar dan gewoon 1x duidelijk zijn) maar ook voor de ruiter, negeert je paard je, en ben je zelf inmiddels doodop van het aansporen en krijg je nog geen reactie, dan 1x streng zijn, daar heb je de rest van de tijd plezier van!

de rest staat allemaal in mn antwoord hierboven.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers