Doorrijden... wat is het eigenlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Doorrijden... wat is het eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 14:11

Het is vast een stomme vraag, maar vroeger las ik altijd in paardenboekjes dat je niet in spijkerbroek moest paardrijden omdat je jezelf dan zou 'doorrijden'. Ook hier op bokt wordt veel over 'doorrijden' gesproken.
Toen ik een paardentrektocht ging doen in Frankrijk werd me steeds verteld dat ik me dan vast door zou rijden en dat dat heel erg pijnlijk was, maar ik heb geen pijn gevoeld Lachen Dus is het waarschijnlijk ook niet gebeurd.. Maar wat is nou precies doorrijden, want ik weet het nog steeds niet!? Verward


maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:15

voor zover ik weet is doorrijden het stuk rijden van de binnenkant van je knieen. Dus je krijgt schaafwonden op de plek waar je met je knieen het zadel raakt, omdat er ruimte zit tussen je been en een spijkerbroek. Een rijbroek is soepel en zit strak.

Teminste, ik dacht dat dit het was Lachen

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 14:19

Ik ben al iets verder... Lachen Maar je kunt toch ook je kont doorrijden, of niet? Tenminste, daar heeft altijd iedereen het over, dat dat zo pijnlijk moet zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:24

Doorrijden kun je overal Haha! bijvoorbeeld op de randjes van je onderbroek, de naden dan je (spijker)broek of op de binnenkant van je knieen door bv schuren langs beugelriemen of fenders.
De huid wordt zeer geirriteerd door bv schuren of slechte vochtafvoer. Gaat opzetten, schuurt open, komt wat wondvochtachtig iets uit, en de ellende is begonnen.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:25

Ja hoor, kont, binnenkant dijen, binnenkant knieën, je kan het allemaal doorrijden. Wil gewoon zeggen dat je schuurplekken en/of schaafwondes krijgt, soms gaat het ook flink bloeden en dat is dus geen pretje en het doet geen deugd als daar dan een strakke broek rond zit en je moet er nog op rijden.

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:26

als ik me doorrijd is dat op een heel wat centraler plaats dan de randjes van mijn onderbroek Bloos Iemand die daar tips voor heeft?

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:44

Ander zadel Haha!

Serieus, ik rij me bijvoorbeel bij Kieffer zadels altijd door op die-gevoelige-plek-die-Lielle-bedoeld Haha!
Mijn Daaleman geeft geen problemen.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:46

Ik heb een Kieffer vzh en een Passier GG en met beide zadels het probleem. Maar jij begrijpt iig welke plek ik bedoel *LOL*

Bellisima
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:43

Ik heb nog nooit probelemen met mijn Kieffer (dressuur) gehad... Het ligt denk ik aan de totaal combi, zadel, paard, ligging, houding en kleding. Met mijn Stubben (spring) ook niet, maar daar heb ik nog nooit vaak en lange tochten achterelkaar mee gemaakt...

Groetjes Bella

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:54

het is ook niet zo dat ik altijd doorrijd (gelukkig *LOL*) alleen zo af en toe en dat is aardig pijnlijk Haha!

Bellisima
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:59

dat kan ik me voorstellen.. ik heb het nog nooit ernstig gehad, wel 2 keer op dat ene vervelemde plekje en 1 x iid bij de onderbroeknaad....
gelukkig heb je er niet veel last van, hihi!

Groetjes Bella

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 16:24

Ik heb wel "doorrijwondjes" als ik meerdere dagen naéén een string draag ... gewoon zonder dat ik paardrij. Het is gewoon de "frictie" en de stof die het doen! Uh ... best is dan 's een dagje "zonder" Haha!.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 16:28

Ik heb gisteren met string gereden, met 'karteltjes'. Niet aan te raden! Haha!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 16:46

Ja ik heb het ook wel eens gehad,had toen heel wat paarden op een dag gereden met string aan,niet echt prettig.M'n hele **** lag open!
Vooral niet omdat ik de volgende dag meteen weer moest rijden.
Sindsdien rijd ik nooit meer met string.
Wat ik het prettigst vind rijden is zo'n hotpants heet het geloof ik,zo'n onderbroek met korte pijpen eraan.En dan een ribrijbroek,die zijn niet zo dun.

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 17:46

Nou, vooral op die bepaalde plek (onder mijn stuitje). Dit was over zodra ik een ander zadel ging gebruiken. Het heeft te maken met het opzamelen van vocht en het schuren van de broek. Als het zadel goed op het paard ligt, wil het nog niet zeggen dat het goed naar jouw achterwerk is gezet. Deze plek op die plaats krijg ik bij een zadel dat dus eigenlijk een iets te kleine ruimte heeft voor mijn redelijke achterste. Als je een broek draagt die niet goed ventileerd, bezorg je jezelf ook van die iritaties.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 17:50

Ik rijd mijn knieën nog weleens open. Ik rijd western, en dus met een spijkerbroek. Ik heb er soms wel last van en soms niet. Heel gek. En irritant en pijnlijk overigens Tong uitsteken Maargoed, het gebeurt al minder, ik ben duidelijk wat eelt aan het kweken

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 00:38

Xono kun je dan niet van die lange chaps aan doen of helpt dat niet?

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 00:42

Lielle, zit je wel goed op het zadel. Zit je niet teveel met je gewicht op 1 punt.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 00:43

De enige keer in mijn hele leven dat ik me heb doorgereden was afgelopen zomer, toen ik zonder zadel in een spijkerbroek ging rijden (overigens alleen stappen). Op een paard met een zeer scherpe ruggengraat is dat niet aan te raden. Ik kreeg een blaar precies halverwege tussen m'n billen en daar heb ik toen een Compeed (= blaarpleister) op geplakt. Dat hielp wel.

Verder heb ik wel eens irritatie gehad van randjes van onderbroeken, maar dat is nooit echt 'doorrijden' geweest. En sinds ik met zachte strings rijd, heb ik daar ook helemaal geen last meer van.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 09:00

Lielle schreef:
als ik me doorrijd is dat op een heel wat centraler plaats dan de randjes van mijn onderbroek Bloos Iemand die daar tips voor heeft?


Insmeren met Purol en werken aan je houding. Maar ook ik heb er af en toe last van en heel veel amazomes die ik ken [ook profs] De echte tip heb ik nog niet ontvangen.
Wel allemaal ludieke tips zoals een kennisje dat alles had afgetaped met verbandgaas en verbandpleister. Ze moest hengsten voorrijden in ermelo en dat wide ze natuurlijk niet missen. Het rijden ging goed maar het verband er afhalen later was een drama Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 09:23

Lielle zit je echt wel op je kontje? Als je wat naar voren hangt, kom je op je m.ts te zitten en met een verkeerde onderbroek (zo'n mooie met kant e.d.) gaat dat schuren.

Als je een hard zadel hebt, kun je een zadelpad proberen.

germie

Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 09:36

Lielle, wat ik dan wel eens doe: onderbroek uit, fietsbroek met zeemleer aan en rijbroek erover. Dan heb ik er geen last van. HEt loopt niet lekker, maar met rijden merk je er niets van.
Dat doorrijden heeft niets met een slechte houding te maken. Sommige mensen zijn gewoon gevoeliger dan anderen.
Ik heb het altijd op kieffer zadels. De eerste paar keer ook op mn nieuwe stubben zadel. Dat wordt gelukkig al minder Haha!

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 13:33

Is er iemand dat BULTJES krijgt op de naden van de onderbroek? Ik rijd het niet open maar het is wel irritant en pijnlijk Haha!

Doorrijden doe ik steeds tussen mijn billen als ik weer eens zonder zadel rijd. Ik weet dat ik dat krijg maar zonder zadel zit zo lekker dus af en toe heb ik dat er wel eens voor over Haha!


Pienie

Berichten: 34
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 18:21

Dit is nou nog eens een topic naar mijn hart (helaas ugh)!

Ben ´maar´een manegeruiter en heb jaren niet vaker dan één uur in de week kunnen rijden door dat doorrijden. Helemaal stuk, en dan een week doen over het genezen om vervolgens weer helemaal opnieuw te beginnen. Reed me ook door op verschillende plekken. Heb heel lang alles geprobeerd van Huidfix (lotion die je moet smeren voordat je gaat rijden) tot rijden met een bontje op het zadel, van smeren met eiwit (wat als het opdroogt een soort extra laagje huid wordt) tot andere rijbroek, peperdure wielrenonderbroek (voelt als een pamper maar je ziet er wonderbaarlijk weinig van hihi). De laatste jaren is het gelukkig wel wat minder geworden en kan ik ook eens wat langer of vaker rijden, zelfs een paar maanden achter elkaar 5 keer per week (whow). Het ligt er alleen helemaal aan op welk paard én zadel ik zit. Bovendien heb ik enkele jaren terug maar eens geïnvesteerd in zo´n gelpad voor óp het zadel! Dat scheelt toch echt wel een hele hoop. En inderdaad goed opletten welke onderbroek je aantrekt (nergens naden, zoveel mogelijk aansluitend en liefst met pijpjes - zie er dan maar eens een te vinden die ook goed blijft zitten ahum).

Vervelend is het wel eens, sommige mensen vinden het maar aanstelleritus, ach...je zou bijna wensen dat díe mensen het zelf ook eens zouden ervaren .

Natuurlijk kan het best met je rijkunst te maken hebben, maar ik vind van mezelf dat ik toch inmiddels (na zeker 10 jaar eh hem) wel redelijk kan zitten, dus dat zegt zeker niet alles!

~°Wisest is she who knows she does not know°~

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 18:38

Ik rij mijn huid altijd stuk bij mijn zitbeenknobbels.
Thuis heb ik een bontje op mijn zadel, maar met wedstrijd mag dat niet, dus altijd raak. Je zou denken dat je toch wel eens wat eelt gaat kweken, ik rij toch al lang genoeg, maar dus niet.
Het 'centrale plekje' Haha! rij ik alleen stuk als ik op bepaalde zadels rij, of als ik lange stapritten maak, maar dat kan met Jesper niet, dus daar heb ik gelukkig weinig last meer van.

Navragen is beter dan afvragen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: laran, Pomski en 105 bezoekers