Rijles op verregend paard ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Rijles op verregend paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 22:49

Vanaf volgende week heb ik mijn eerste rijles met Guinness, heb er hartstikke zin in !!!
Maar.... ik heb geen trailer dus moet stappend naar de manege toe, is ruim een 1/2 uur, op zich geen probleem, Guinness is hartstikke verkeersmak en in de dorpen zijn de straten goed verlicht. Op de heenweg kan ik haar deken voor aan het zadel binden, zodat ze op de terugweg met haar bezwete lijf de deken op kan. Maar wat nou als het (vooral op de heenweg) ontzettend regent, dan kom ik dus met een kletsnat paard aan in de les, waar ik haar vervolgens ook nog eens in het zweet zal werken (want ja, dikke wintervacht). De deken op de heenweg dan al op doen, lijkt me niet echt slim, omdat ze dan een natte deken op de terugweg om moet, terwijl ze dan dus juist bezweet is, bovendien heb ik geen waterdichte deken.

Zou het wat uitmaken denken jullie, met een verregend paard lessen? Guinness is goed winterhard, het moet wel heel vies weer zijn, wil ik haar op stal laten staan, normaal staat ze de hele dag buiten (zonder deken)

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:55

Ik denk het niet hoor, ik vind het meer een probleem om een zadel op een nat paard te leggen.
Belangrijk is wel dat je haar goed warm houdt, dus dat ze geen koude spieren krijgt. Maar ik denk dat dat geen probleem is.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 09:53

Ik ga met Billy mee ja. Zou eigenlijk geen probleem moeten zijn.

Wat ik deed toen ik op mijn verzorgpaard destijds stappend (ong.25 min.) naar de manege ging, was opzadelen en dan daar overheen de zweetdeken, en daarop zat ik dan weer hihi.

Als het regende ging ik wel een stukje draven (eerst wat instappen en daarna in draf, laatste stukje weer in stap).

Helemaal ideaal zou dan zijn dat iemand naast je fietst, dat je een regendeken of waterdichte uitrijdeken over je paard doet, en dat degene op de fiets bijv. in een grote plastic zak de zweetdeken meeneemt, zodat je naderhand met een droge deken je paard kunt uitstappen. Want als het hoost dan wil je toch zo droog mogelijk aankomen... Haha!

Ik heb zelf een waterdichte uitrijdeken, maar voor deze tijd van het jaar is misschien een gewone ruim zittende regendeken handiger en warmer...

Laatst hoorde ik dat iemand met een verzorgpaard naar de les ging, het was 5 graden ongeveer, en het paard liep normaal met winterdeken op de wei.
Ging ze ZONDER DEKEN naar de manege, en zo'n 3 min. uitstappen en met een kletsnat paard ZONDER DEKEN door de kou weer naar huis. Frusty

Daar kon het paard (les was 's avonds) wel de stal in en zijn winterdeken weer op, maar het vocht trekt natuurlijk in de deken en blijft de hele nacht broeien...
Als je een verkouden/ziek paard wil: vooral doen. Haha!

Veel succes met de lessen en veel warmte en veiligheid toegewenst! *LOL*

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:01

ik heb zelf ook een waterdicht regendeken, ideaal. maar ik denk dat het voor je pony niet zo heel veel uitmaakt dat ie nat regend. als je daarna maar een dekentje oplegd zodat ie geen kouvat.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 12:28

Er is hier iemand op de ranch die door weer en wind gaat rijden. Met regenweer zie ik 'r steevast met zo'n grote lange plastiek poncho aan die tot over de kont van dat paarje valt ... messchien een idee???