dubbel of enkel gebroken??????????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

dubbel of enkel gebroken??????????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-03 09:30

Dag allemaal,

Ik heb gehoord dat een dubbelgebroken bit zachter inwerkt als een enkel gebroken bit klopt dat?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx



Bellisima
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 09:38

Ja. Dit komt omdat een enkel gebroken bit verder kan scharnieren, namelijk de ringen kunnen elkaar raken, je kunt het bit als het ware dubbel vouwen. Dus stel je voor dat het bit in de mond van je paard ligt, je trekt heeeeeeeeeel hard aan, dan gaat dat bit dus richting dubbel vouwen. Niet helemaal, dat kan niet, de mond van het dier zit ertussen.
Bij een dubbelgebroken bit kan dit niet, dit scharnier effect is er niet. Het bit is veel "flexibeler" waardoor de mondhoeken niet door het aantrekken van de teugels naar binnen geduwd worden.
Maar, er zijn vele diktes dubbelgebroken bitten, een hele dikke dubbelgebroken is het zachtst!
Want voor elk bit geldt: hoe dunner het mondstuk, hoe scherper de inwerking!
En ten slotte: een enkel gebroken bit is echt niet scherp hoor!!!! Het zijn de bitten met scharen die scherper inwerken (dus door een veel kleinere handbeweging een groter effect in de mond)
Hoop dat je hier iets aan hebt en dat dit iets duidelijker is?!?!

Groetjes Bella

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 10:21

volgens mij is een dubbelgebroken bit harder dan een enkel gebroken bit, hier is al eerder over geschreven, je kunt de topics vinden via de
zoekfunctie, met de woorden: dubbel and gebroken and bit.(ik ben niet zo handig om hier de topic zo weer te geven zodat je meteen kunt doorklikken)
ik sluit me aan bij de meningen aldaar. het gaat erom hoe jouw paard reageert op het bit, mijn paard werd heel vervelend van een dubbelgebroken bit, terwijl hij op een enkelgebroken bit prettig te rijden is.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:04

dubbelgebroken is theoretisch scherper, drukt meer op de lagen. enkelbegebroken heeft meer notenkrakerwerking.
Maar wat je paard werkelijk prettig vindt of niet, dat is per paard verschillend. Sommigen lopen het best op een ongebroken bit.

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:05

een dubbel gebroken bitje werkt inderdaad zachter in de mond, maar het is ook zo dat je moet kijken hoe je pony/paard er op reageerd! ik heb met mijn pony veel voordeel gehad van een dubbel gebroken bitje! misschien dat je van iemand zo`n bitje kunt lenen , kun je even uitproberen hoe die erop reageerd!

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:16

Dubbelgebroken is naar mijn mening ook scherper. Je moet even bedenken wat je er mee wilt gaan doen en waarom je wilt gaan wisselen van bit.
Bij een groen paard is een enkelgebroken bit perfect.

Mijn voorkeur gaat dan ook nog uit naar een massief enkelgebroken bit. Dat ligt wat zwaarder in de mond en daardoor wat rustiger. Wij hebben voor Nic een massieve enkelgebroken watertrens. Dit zorgt ervoor dat hij nog wat makkelijker loslaat. En het werkt super!!

Op zoek naar de zon!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:17

Nee, een dubbelgebroken bit is niet zachter, maar anders dan een enkelgebroken bit.
Een dubbelgebroken werkt meer in op de lagen en mondhoeken van het paard.
Je moet echt per paard kijken wat het prettigste werkt bij dat dier.

Overigens herhaal ik nog even voor de zesduizendste keer (en ik verwacht de 10.000 ook nog wel te gaan halen) dat ELK bit zo scherp is als de hand van de ruiter.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 21:33

germie schreef:
dubbelgebroken is theoretisch scherper, drukt meer op de lagen. enkelbegebroken heeft meer notenkrakerwerking.
Maar wat je paard werkelijk prettig vindt of niet, dat is per paard verschillend. Sommigen lopen het best op een ongebroken bit.


Haha! MEE EENS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:18

Je hebt ook enkel gebroken die anders scharnieren..... waar dient dat dan weer voor?
Vind trouwens persoonlijk dat ik met een enkel gebroken bit met minder hand toekan(goh. wat schrijf ik dat weer lekker krom op) Krijg haar dan makkelijker wat hoger ingesteld en blijft ze daar ook makkelijker lopen zonder weer naar beneden te zakken. Moet er overigens nog wel met mijn benen behoorlijk achteran maar met een dubbelgebroken duikt ze me zo weer met het neusje naar beneden en kan ik de hals er niet goed ophouden als ik haar wat hoger wil instellen. (ondanks nog veel meer been)

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:44

Het ligt echt niet enkel aan het bit hoe scherp of zacht de inwerking is..
Het ligt vooral aan de hand...
Je kan met een enkel gebroken bit de mondhoeken beschadigen maar dat kan ook zeker met een dubbelgebroken...
Tuurlijk zijn er theorieen enzo...En zal het ene bit een wat heftigere inwerking hebben met dezelfde "hand" dan de ene...

Maar vergeet dit belangerijke aspect ook niet ..!

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 21:40

Ik had eerst een enkel gebroken Robart (360graden draaiend in het midden) en nu een dubbel gebroken standaardringtrens. En die 2e bevalt zowel mij als Baduh beter.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers