Moreno's eerste dag bij ons

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Moreno's eerste dag bij ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 16:18

Zoals jullie enkele topics lager kunnen lezen, heb ik een andalusierhengst gekocht. Gisteren zijn we hem dus gaan halen en hij staat nu in zijn nieuwe stal. Ik huur een stal op basis van half pension bij mensen in de buurt die ook twee paarden (ruinen) hebben. In de zomermaanden zou hij achter on shuis in de wei komen, dat is wat handiger. Hoewel ik twijfelde tussen twee namen, heb ik toch maar voor Moreno gekozen, omdat dat wat makkelijker roept dan de andere die ik in mijn hoofd had (Fuego).

Hij is dus super in de omgang, niets van hengstenmanieren ofzo. Hij is nog maar 4.5, dus nog wat groen achter de oren wat betreft het rijden. (In Spanje beginnen ze er wat later mee, mede omdat ze qua ontwikkeling ook een beetje achter zijn op het doorsnee warmbloedpaard.)
Vandaag ging ik dus nog niet rijden, maar eerst zijn energie laten vloeien en wat kennismakingspelletjes spelen. Dat was althans het plan.

Eerst heb ik hem los gelaten in de buitenbak achter de stallen, onder mijn toezicht uiteraard. Hij barstte van de energie, want het was weer een tweetal weekjes geleden dat hij nog bewogen had, denk ik... Was wel mooi om te zien, ik heb helaas nog geen actiefoto's genomen.

Maar dan ontdekte hij de buur, die naast de buitenpiste in een weitje staat: een shetlandermerrie (wist ik dus niet dat die daar stond...)! Moreno ging door zijn dak en begon passage en piaffe te doen (het zit er in, nu het er nog uit halen!)... Hij valt op kleine vrouwtjes...
Maar dan duwde hij tegen de draad (de omheining van de piste is van die brede grijze schrikdraad) en hoewel ik hem probeerde wegjagen van de draad af, probeerde hij echt door de draad te gaan. Ik heb hem dan maar snel vastgepakt, touw omgedaan en terug naar de stal. Hij liet dat overigens heel makkelijk toe, hij is absoluut niet gevaarlijk ofzo.

Ik heb dan de longeerspullen genomen en hem 25 min. gelongeerd. Want ik durfde hem niet zo maar in de bak los te laten, Dan was hij heel braaf, wel vol energie en maar loeren naar die merrie....
Ik dacht nog met hem te gaan wandelen aan de hand, maar zodra we de oprit afgingen, hinnikte dat kleine ding en hij bleef maar brullen... Hij deed geen poging om zich los te rukken van mij ofzo, maar ik heb voor de veiligheid toch maar rechtsomkeer gemaakt, de modder van zijn benen gewassen en hem weer op stal gezet.

Hij is zo braaf om mee bezig te zijn, en ik denk zelfs dat als ik met hem zou rijden, hij zich wel op mij zou concentreren, maar toch... Hij zou nooit op de wei kunnen, want na wat ik vandaag gezien heb, zou hij echt door de draad gaan als hij een merrie ziet!

CONCLUSIE: castreren die handel! Daar heb ik echt geen zin in, mij steeds ongerust maken of hij uitgebroken is of niet... Of hem gewoon helemaal niet op de wei zetten...

Wat denken jullie? Zouden jullie hem castreren of niet? Hij heeft zijn hengstenhals al, enkel zijn behang mocht iets meer zijn... Is het niet fijner voor hem om hem te ruinen? Dat hij van een paardenleven op de wei kan genieten?

Nou ja, ik heb in ieder geval wel een fantastisch paard!


Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 16:29

Ik denk dat hem voor hem zelf ook fijner is als ie voortaan als ruin door het leven kan gaan! Kan hij bij zijn vriendjes en vriendinnetjes op de wei en hoef je niet zo bang te zijn voor uitbreken Haha!
Maar ik ben wel heeeel beniuwd naar de foto's!!! En natuurlijk veel plezier met je paardje Haha!

Finnea

Berichten: 10070
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 16:31

Wat fijn voor je dat hij gekomen is!!
En wat je vraag betreft, mij lijkt het beter om hem te laten castreren. Aangezien je zegt dat hij een mooie hengstenhals heeft, zal hij nooit een echte ruin-uitstraling kweken. En het is voor hem denk ik veel fijner om ook de wei op te kunnen. Voor jezelf is het ook handiger, je hoeft niet steeds op te letten of er toevallig een merrie in de buurt is ofzo.
Maar je moet natuurlijk zelf beslissen, het is jouw paard, dus jij moet dat bepalen.
En wat zijn naam betreft, ik vind hem prachtig!! Ik kan niet wachten op de foto's!! Haha!

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 16:32

Omdat ik niet zeker was hoe hij ging reageren buiten, heb ik mijn fototoestel niet meegenomen naar de bak. Maar ik heb wel wat foto's genomen als hij in de stal stond toen ik hem aan het poetsen was. Ik weet niet of ze gelukt zijn, want het was nogal donker, maar ik zal ze straks uploaden en ze hier neer plaatsen...

Bellisima
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 16:33

Ik beneid je!!! Ik wil ook graag een PRE, maar mijn tijd komt nog wel...
Als je niet met hem wilt gaan fokken, kun je m absoluut wel castreren, hij blijft echt wel hetzelfde paard, alleen dat "geile" wordt minder (en dus misschien een beetje temperament). Maar bij dit ras zou ik echt geen zorgen maken dat het een "slome" wordt...
Heeeeeeel veel plezier met hem, leuke naam ook trouwens!

Groetjes Bella

Lizz

Berichten: 8887
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 16:33

leuk dat het zo goed klinkt!! en wat fijn dat hij bijna geen hengsten manieren heeft! of dat castreren kan ik niet veel zeggen misschien is dat wel een fijnere oplossing! en als je toch niet naar keuringen wilt gaan misschien ook de beste oplossing!

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 18:43

Dank je wel! Straks heb ik een afspraak met onze DA, die gaat de röntgenfoto's van zijn benen bekijken en we gaan eens praten over een eventuele castratie.

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:20

Weet je, je kan hem ook Picaro noemen, dat is Spaans voor "schelm, schurk". Ik weet niet in hoeverre dit toepasselijk is op hem, maar ik vind het ook leuk klinken. Het is maar een ideetje... Lachen

Animals are not ours to eat, wear, or experiment on...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:38

Ik denk dat castreren heel verstandig is.
Je doet hem er zelf ook geen plezier mee als je hem hengst laat en hem nooit laat dekken.
Bovendien geeft het idd problemen met naar buiten doen en rijden.

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:58

casteren lijkt mij de beste keus

Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren.

manic

Berichten: 6982
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:03

Hihi... Geen hengstenmanieren? Nou klinkt best wel als een echt hengstje volgens mij.

Percy

Berichten: 12019
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:19

Als je hem niet als dekhengst wil gebruiken is castreren wel zo paardvriendelijk.

Ik ben trouwens heel benieuwd naar de bevindingen van je eigen veearts over de kwaliteit van het beenwerk van je nieuwe paard.
In elk geval heel veel plezier met Moreno en ik hoop dat jullie nog jaren samen kunnen genieten!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:33

Vergeet niet dat hij ook moet wennen he, Piropo was ook erg aanwezig de eerste week, als ik je zo hoor zou ik hem ook castreren, je hebt nix aan ellende als hij over het draad springt of er doorheen gaat.
Piropo doet dat gelukkig niet maar hij staat alleen s'avonds in de weide als de merries binnen staan Knipoog
Ps, hij is toch wel bruin he? (vanwege Moreno Haha! )

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-03 00:16

Ja hoor, hij is echt bruin! Donkerbruin zelfs!!

Muckypup: met geen hengstenmanieren bedoel ik dat hij in de omgang geen hengst is, met borstelen enz. Ik had hem tot op vandaag nog niet met hem in de buurt van andere paarden gewerkt, dus ja, dat weet ik nou ook weer!

DA gaat eerst nog eens heel de buigproef opnieuw doen, ik heb hem verteld over de eerste en hij zie dat het helemaal fout was gedaan! Als je een buigproef (van drie minuten, by the way, normaal zijn het er maar twee) herhaalt moet er minstens een dag tussen zijn. Dat is dus mooi niet gebeurt! De eerste DA had hem dus volledig kreupelgetrokken... Boos! stommerik... in die kliniek ga ik dus nooit meer! De foto's waren alleszins al goed! Ik heb er het volste vertrouwen in...
Zaterdag wordt hij gecastreerd...

vertigo

Berichten: 204
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Moerbeke, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 00:26

Gefeliciteerd met Moreno!
Ik denk dat je een wijze keuze maakt met hem te laten castreren. Zo gaat hij een vrijer leven tegemoet.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 08:43

Gefeliciteerd, lekker hè?!een eigen paard. Ik ben echt heel erg benieuwd naar de foto's.
En ik sluit me aan bij de rest als je niet gaat fokken dan kun je hem beter laten catreren dan kan ie lekker de wei in.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Mer1980

Berichten: 18717
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 08:46

Als je hem niet als dekhengst gebruikt zou ik hem ook gaan castreren. Jullie hebben beide niets aan ongelukken. Als El Roy afgekeurd wordt gaan zijn ballen er ook af.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 09:13

Lijkt mij ook het verstandigste als je hem laat castreren. Je hoeft er dan tenminste niet meer steeds zo aan te denken dat je een hengst bij je hebt en wat er wel en niet kan. Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 09:18

Allereerst gefeliciteerd met je paardje!
Het lijkt mij idd ook beter om hem te laten castreren,alleen heb ik begrepen dat je 6 weken de tijd hebt om hem terug te brengen(als hij kreupelt of iets dergelijks).
Geeft dat dan geen problemen als jij hem al hebt laten castreren? Verward
Je hebt hem tenslotte als hengst gekocht,ik kan me voorstellen dat die handelaar hem dan ook als hengst terug wil.

Uiteraard is het de bedoeling dat hij lekker bij jou kan blijven en dat alles goed gaat,maar toch...

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-03 09:25

Pip, lees nog een keer mijn vorige berichtje: DA (nog eens een andere, third opinion dus) gaat voor de castratie hem nog eens op de harde volte zetten en een buigproefje doen, als dat echt slecht is, gaan we hem niet castreren...

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 10:19

Dan hoop ik van harte dat alles goed is en dat jullie heel veel plezier met elkaar zullen hebben de komende jaren!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bellieee, EsmeeKKK, GoogleAdsense en 22 bezoekers