svp tips voor mij om rechtop te blijven zitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-01 08:55

Wie heeft er tips voor mij om rechtop te blijven zitten. Ik heb zelf al gedacht om een stokje onder mijn t-shirt te stoppen dat ik vanzelf merk dat ik gebogen ga zitten. Waarschijnlijk stom idee. hellup!!


moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 10:09

Er continu op letten bij jezelf. Hebben jullie spiegels in de bak?
Ik moet van mijn instructeur altijd iets tever achterover gaan zitten (voor mijn gevoel) en dan zit ik recht. Er op letten dat je schouders 'richting plafond gaan' werkt ook wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 10:50

beetje meer kapsones hebben op je paard!!!
wat nuffig in de rondte kijken zeg maar. Dat is eigenlijk het enige. En jezelf mooi lang maken van hak tot kruin. Ga niet teveel naar je paard toe rijden. Als hij moet zakken hoef jij dat op zijn rug niet te doen zeg maar. het zou namelijk kunnen dat jij met je zit nog wat op je paard reageert. Draai dat om en geef hem een vaste houding waarin je rijdt je hulpen komen dan ook beter over en je voelt veel meer.
Oefen ook thuis op een stoel of waar dan ook.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 12:13

Ik heb wel eens met mijn ogen naar het dak moeten rijden! Dan moet je wel rechtop zitten. Eng maar wel leerzaam! Overigens was met je ogen dicht springen (op een ervaren paard) nog enger maar het lukte wel. Een oude tip is ook om een zweep achter je rug langs door je ellebogen te steken. Succes ermee, en als het helpt, meld het dan even. Ik heb er ook nog steeds problemen mee.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 14:28

Zonder zadel rijden helpt meestal ook. als je een keer in de twee weken ofzo een half uurtje zonder zadel rijd ga je meestal vanzelf rechtzitten in het zadel. Anders kun je eens wat oefeningen aan de longeerlijn doen, voltige dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 16:35

Vraag je stalgenoten om het elke keer tegen je te zeggen als je niet recht zit; dat is zo bloedirritant dat je er vanzelf beter op gaat letten! Alleen niet katten op je stalgenoten he, als het voor de tiende keer gezegd wordt!!!! Groetjes!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 18:50

Bij een vriendin van mij hadden we een plankje in der trui gestopt. ( klein plankj hoor) . Ze moest toen wel rechtop zitten. Ieder keer als ze ging 'hangen'voelde ze dat plankje. Nu rijdt ze natuurlijk weer zonder ( twe keer geprobeert). Iedere keer als ze nu gebogen gaat zitten roept iedereen in koor "pas op plankje". Het helpt ook heel vaak om je beugels een gaatje langer te maken, dan zit je automatisch rechterop.
En verders gewoon heel veel oefenen
Succes

Groetjes ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 19:04

Ik kreeg vroeger een tip voor mijn schouders.
Ik weet niet of ik het een beetje duidelijk vertel, maar ik probeer het ff.
Je laaat eerst je schouders naar voren hangen, dan trek je ze helemaal op, doet ze weer naar achteren. Let op, je hebt nog steeds opgetrokken schouders! Dan, als je ze naar achteren gedaan hebt, laat je ze weer zakken. Bij mij lijkt het dan net of ze vast zitten. (ehm, volgens mij is dit niet te snappen... Verward )

(hihi en zonder zadel? Dan zit ik helemaal als een boertje!! Met kromme rug en afhangende onderbenen. Maar Isolda krijgt me er niet vanaf gebokt!! )

Dick
Berichten: 89
Geregistreerd: 26-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 19:20

Sonja heeft het mij op dezelfde manier geleerd als Jantina hierboven probeert uit te leggen. Werkt!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 20:51

Zonder beugels. Dat moest ik vandaag nog. Heb een nieuwe instructrice. Ik heb altijd hoge punten voor houding en zit, maar zij was niet zo tevreden, grijnz!!!! Bij mij heeft het vooral te maken met mijn benen (en tenen!!!), maar moet nu dus elke training, aan het einde, 10 min zonder beugels rijden. Aan het einde, omdat ie in het begin nog niet zo los is, is dan niet zo lekker voor zijn rug natuurlijk.

Groetjes Suzanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 21:02

vanwie krijg je les nu suus ,niet meer van de pampuseiegenaar

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-01 10:01

Nope! Ik krijg nu les van Vivian v Tiel, die zit in Brummen. Dat betekent dus elke keer 1,5 uur heen en 1,5 uur terug met de trailer, maar dat heb ik er wel voor over.
Zij heeft stage gelopen bij Coby v Balen en bij Isabell Werth. Ze heeft nu een eigen dressuurstal. Heeft zelf Grand Prix gereden en nu Prix st Georges. Rijdt en corrigeert paarden voor de handel, brengt sommigen op wedstrijd uit. Ik vond de les echt super en ga nu elke week.
Ze is de tante van ons bijrijdertje voor Phoebe, zodoende kom ik eraan. Je kunt ook een week of een weekeinde gaan met je paard en je kunt je paard ook een weekje ofzo door haar laten rijden. Echt super hoor!
Groetjes Suzanne

Iris

Berichten: 2048
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-01 17:47

Hmmz die zweep achter je ellebogen door daar zou ik als ik jou was niet aan beginnen. Lachen
Doet nogal pijn. Boos!
Ook al zit je rechtop.

Je gaat er zelfs eerder slecht (bolle rug) van zitten om onder de druk uit te komen dan dat je houding (het rechtop zitten dus) er beter van wordt.

Ik heb mijn verstand niet verloren. Ik heb het zelf weggegeven ~~~ Quote R.W.

Mark
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Langeweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 17:45

Mijn broer had zijn sleutelbeen gebroken en kreeg toen een soort harnas om zijn schouders recht te houden, dit werkt perfect om recht op je paard/pony te zitten.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 18:48

heey in Brummen das hier om de hoek joh!
maar het werkt wel?

ene geen zweep achter je ellebogen is levensgevaarlijk mocht je perongeluk vallen of het paard struikeld dan krijg je een klap in je rug! Marije rijd vaak met een elastiek om d'r ellebogen wat je dus ook in je broek kunt maken dat rekt mee en kan met teveel druk knappen
groetjes

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 10:33

Op de manier van Jantina heb ik het ook geleerd, maar dan zo:

Heel diep inademen en je schouders naar achteren laten vallen, niet trekken, want dan komt er spanning en trek je je rug hol!

Op deze manier zit je mooi rechtop, ik moet er trouwens zelf ook om denken dat ik dat doe....

Groetjes Mieke


Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 11:13

door het paardrijden is mijn rug juist ontzettend recht geworden!! het is me al heel vaak overkomen dat mensen (vooral artsen dan) vragen of ik paardrij zonder dat ik nog maar 1 woord heb gezegd.. en dan vraag ik hoe ze dat weten, zeggen ze: je rug is zo netjes recht!
maar wat je zou kunnen doenis zonder zadel rijden idd, ik heb altijd dat ik dan merk hoe krom ik zit (wat wel meevalt maargoed). en verder.. tja, proberen bewust jezelf erop te corrigeren, dat is denk ik hetbeste, is goed voor je 'zelf discipline'. moet je echt continu denken: RECHT zitten, recht zitten, recht zitten recht zitten, in hetbegin is het welhandig natuurlijk als er iemand anders je erop wijst maar na een tijdje doe je het vanzelf! suc6

"Some memories are best forgotten"

Bonnie
Berichten: 2
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 17:50

Ik heb ook de neiging om naar voren te gaan zitten tijdens het rijden. Dat is alleen bij het lichtrijden in draf, bij het doorzitten zit ik prima. Ik galop heb ik het af en toe.

Er wordt mij altijd gezegd dat ik mijn schouders naar achteren moet houden, maar als je dat ff doet dan ben je het even later gewoon weer vergeten (ook geeft het een soort van verkrampte houding). Als ik dus rechtop probeer te zitten tijdens het lichtrijden lijkt het net alsof ik achterover kantel (dat is niet zo, maar het rijdt in ieder niet fijn).

Wat je aan dit probleem moet doen weet ik niet, anders had ik er zelf ook geen last meer van Lachen.

Groetjes Bonnie

RiimkJe
Berichten: 125
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: svp tips voor mij om rechtop te blijven zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:22

Ik had het ook heel erg.. het wordt nu steeds beter omdat ik de laatste tijd zonder zadel rij (pony met singelwondjs... ). Maar het werkt echt! (zonder zadel rijden).
Wat ook helpt is idd arrogant kijken! Diep inademen en je borst naar buiten drukken en dan je hoofd omhoog!! ARROGANT!!

Succes!

LotusT

Berichten: 581
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: In een dorpje met stadsrechten.

Re: svp tips voor mij om rechtop te blijven zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:26

beetje oud toppic volgensmij.....

wie kijkt in het verleden staat met de rug naar de toekomst...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Re: svp tips voor mij om rechtop te blijven zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:42

en wederom een slotje wegens een oud topic omhoog halen.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers