Kan je een shet ook hogere dinge leren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BinkyGirl

Berichten: 96
Geregistreerd: 21-01-03

Kan je een shet ook hogere dinge leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 18:17

Hallo allemaal, ik heb een shetlander van 4 jaar.
en hij kan al aan de teugel lopen.
En achteruit lopen.
Maar kan je een shetlander ook niet hogere dinge leren? Pling
Bijv: in galop wijken ofzow!
Ik bedoel: als een groot paard/pony het kan, waarom een shet dan nie?
Big kisses steffie!
En een lebber van Binky!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 19:02

wijken kun je niet in galop doen, appuyeren wel Lachen
natuurlijk kan je wel meer met een shet doen, bv. wijken, travers, schouderbinnenwaarts enz enz.

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 19:07

Een shet is gewoon een pony, maar dan veel kleiner. Tuurlijk kan je je shet wel meer dingen aanleren. Maar je moet er zelf wel een beetje ervaring meehebben. Je pony dingen aanleren die je zelf nauwelijks ken is geen goed idee. Je kan dan beter op les ofzo..

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:42

Je kan een schetje veel leren, aan de dubbele longe, alle oefeningetjes die een ander paard kan, kun je ze ook leren. Maar je moet natuurlijk wel weten hoe (ik zou het niet weten).

BinkyGirl

Berichten: 96
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 21:57

Thanx voor jullie tips, en het lukt best met de hulp van de mensen op stal!
kisses steffie Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:20

Het lijkt me eigenlijk wel cool om een piafferende Shet te zien Cool

Alles dat van toepassing is op grote paarden, is ook van toepassing op een shet. Hij heeft het lichamelijk alleen wel wat moeilijker, maar er zijn zat "grote" paarden die het lichamelijk niet makkelijk hebben en toch door de juiste training erg verbeteren.

Persoonlijk vind ik het al heel wat dat jouw Shet netjes aan de teugel kan lopen, dus dan komt de rest ook wel als je hard oefent. Doe je best! Lachen

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:40

Tuurlijk. Een shet is ook een paard(je). Een shet zal wel nooit zo ruim gaan bewegen als een rijpaard of zo'n mooi hoog krulletje in z'n hals krijgen. Maar gewoon aan de teugel en en vlot voorwaards kan prima.
Den kan aan de langelijnen wijken en appuyementen(niet met mij maar met iemand anders). Onder het zadel kan hij ook al een beetje wijken. Van de zomer toen ik hem ook nog wel fanatiek dressuurmatig reed kon hij zelfs de eenvoudige galopwissel!!!!!!!!!!!(nu niet meer, ik rijd alleen langs de weg en vraag erg weinig van hem de laatste tijd)
Veel suc6 met je shet!!!!!!!!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:50

ken een shetje Jur dat het tot M2 geschopt heeft. Het mag inmiddels geloof ik niet meer, waarom weet ik ook niet. Dat kleine zwarte ding ging meestal wel met de prijzen aan de haal terwijl hij gewoon tegen de D en E pony's moest starten. Ze zijn er zelfs nog mee naar de levade geweest. Het was wel een shetje met hele goeie gangen en het meisje wat hem reed kon ook knap rijden. Het was een verzorgpony van haar en inmiddels rijdt ze pony's voor een andere eigenaar. Kan alleen even niet op haar naam komen.... (balen)

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 06:27

Ja hoor, een Shetje kun je ook wel zijgangen e.d. aanleren.

Het probleem bij Shetlanders is meestal dat tegen de tijd dat de ruiters de ervaring hebben om hun Shetlandpony dit aan te leren, ze vaak al overstappen op een grotere pony omdat ze dan voor wedstrijden "te lang" zijn voor hun Shet.

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 14:59

Natuurlijk kan ook een shet dit leren, helemaal mee eens. maar heb wel geduld, door de korte beentjes is het best moeilijk om tijdens zijgangen e.d de hoefjes goed onder het lichaam te plaatsen..
Ik ben het eens met maaike, dat je het niet zo vaak ziet omdat het idd veel tijd kost en de ruiter dan vaak over de shet heen is gegroeid voor de shet echt goed is. Jammer wel. Als het je lukt, stuur je dan een fotootje of filmpje van jou en je shet? 'k heb nog nooit een dressuurende shet gezien Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 15:04

Een paard is een paard is een paard is een paard...
Dat geldt ook voor Shetjes. Is een volwaardig paard, en kan dus ook 'alles'. Je moet alleen wel rekening houden met de lichamelijke beperkingen van het paardje, maar dat geldt ook voor elk dier.

Ik ken wel meer Shetjes die een ontzettend nette dressuurproef kunnen lopen hoor, dus ik denk dat het jou ook wel gaat lukken als je flink oefent.
Veel succes en plezier!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 16:10

Ik ken een shet die m1 dressuur is dus dat moet zeker lukken. Lachen

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 18:08

Ze zijn natuurlijk wel ontzettend eigenwijs!!! Houd daar rekening mee.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 18:10

Ik heb ooit eens een shet gezien die een Z-proef aan de lange lijnen deed, was een enorm gaaf gezicht om te zien!

BinkyGirl

Berichten: 96
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 18:49

Hallo allemaal!

Hey egt heel erg bedankt voor jullie POSETIEVE berichtjes!
En ik denk dat ik er wel wat van opgestoken ben.
Owja, als jullie Binky willen zien, moeten jullie even naar mijn site gaan!
Naam site: www.binky.ismijnpaard.nl
Owja nog ff iets vertelle over Binky!
Bink kan ook best goed springe.
Want op ponykamp ging ik een wedstrijd rijden, met ongeveer een stuk of 15 t/m 20 kinderen, en binky was de kleinste ik moest tege allemaal groter pony's en hij was derde geworden, ZO WAT WAS IK TOEN TROTS!
Haha! Groetjes steffie en een hoefje van Binky Boy

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 20:37

Steef schreef:
Ik heb ooit eens een shet gezien die een Z-proef aan de lange lijnen deed, was een enorm gaaf gezicht om te zien!


Wacht maar Steef, ooit als ik daar les in ga krijgen kunnen Den en ik dat ook. Den kan al wijken en appuyementen aan de langelijnen. Ik alleen nog niet.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 14:42

Moet kunnen, uis alleen wel moeilijker omdat een shet er niet echt voor gebouwd is. Maar succes!!!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 14:51

Het is HEERLIJK om dresseur met een shet te rijden.

In ieder geval wel met Elise, ze loopt heerlijk onspannen aan de teugel, schouder binnewaars buitenwaarts, goede stelling.
En ze kan van stilstant en dan 1 stap en daar aangalopperen Party!! Ja als ik wat vaker zou oefenen word het echt een goede dresseur pony Lachen
Jij er ook sucses mee, verder hebben ze altijd wel veel moeite met wijken.