dribbelige haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

dribbelige haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 12:30

Mijn vriendin is in het bezit van een prachtige lieve haflinger. Alleen heeft ze (zo lang ze haar al heeft=bijna 1 jaar) verschrikkelijke last dat haar paardje zo onrustig is onder het zadel.
Haar paard heeft na een buitenrit door strand bossen en duinen(van zo`n 3 uur) nog zoveel energie over dat ze moeilijk ontspannen kan lopen...hierdoor krijgt mijn vriendin dus gigantische steken in haar zij..hier baalt ze zo erg van dat ze haast de overweging wil maken om haar weg te doen.
Ze staat niet hoog op het voer dus daar ligt het niet aan.
Een scherper bitje zal ze nu gaan proberen,....

Wie weet raad of herkend dit probleem.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:01

Ik denk iig dat een scherper bitje niet de oplossing is. Door een scherper bit zal hij er minder snel vandoor gaan oid. Maar hier zal hij niet meer ontspannen van gaan lopen.
Misschien was hij gewend om meer buiten te staan of is hij gewoon te enthousiast buiten. Hoe vaak per week wordt hij (buiten) gereden? Hoe oud is het paardje? Doet hij dit ook in de bak, en hoe is hij als er iemand anders opzit? Misschien is je vriendin zelf wel gespannen, waar het paardje weer op reageert.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:02

Ik zou niet een scherper bit nemen persoonlijk. Ik weet niet of het paardje al is nagekeken, dat ie nergens last van heeft, maar ik weet wel dat een scherper bit, paarden ook alleen nog maar gekker kan krijgen... Heeft je vriendin les en zo ja, wat zegt de instructrice ervan?

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:18

Is ze zelf niet gespannen als ze erop zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:22

Goede instructie, niet gaan klooien met scherpere bitten. Zoek eerst de oorzaak. Is het het karakter van het paard, heeft hij teveel conditie, is de combi ruiter/paard gewoon niet goed, is het een inrijfout, is het een rijtechnisch probleem, een voedingsprobleem, een spanningsprobleem (bij ruiter of paard) etc etc.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 15:53

Mijn vriendin haar haffie is 7 jaar en wordt 5 dagen per week gereden (best fanatiek)ook volgt ze lessen met haar haffie...ook heeft ze een goede instructrice ..
Zelf denk ik dat het puur het karakter van het paardje is...maar goed (ik krijg al commentaar als ik mij er mee bemoei..dus zeg ik voor de goede vrede maar niet al teveel.
Haar haffie doet dit bij iedereen en ook in de bak tijdens de lessen. Nu wil ze haar van het krachtvoer af halen (dat heb ik haar afgeraden daar ze wel fanatiek 5 dg per week rijdt)..
Ze is altijd zo geweest, zo ver wij weten dan...

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:25

Hoeveel en wat voor voer krijgt ze?
Ligt het zadel goed?
Is dr rug nagekeken op problemen?
Heeft haar bit geen scherpe randen?
Enz.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 17:06

-volgens mij staat ze op 0.75 kg per dag., krijgt daarnaast suikerbieten + kuil te eten.
- zadel zit verder goed
-is niet nagekeken (= goed idee)
- nee het bit is in orde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 18:18

Schrik niet, maar dat voer kan dus inderdaad al te heftig zijn voor een Haf met een beetje karakter.... Haha!
Kijk voor de gein eens wat voor brok 'ie krijgt? Zo'ndier heeft echt niet veel nodig, dus misschien is íe wel veel beter af met een handje 'arme' ponybrok en wat aanvullende pitamientjes....
Verder is wat wij als leken vaak zien als 'elke dag stevig trainen' vaak niets meer of minder dan een lichte vorm van beweging voor zo'n dier.... Haha!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:06

Okee mijn haflinger is dus wel zo. Die heb ik helemaal van het krachtvoer gehaald en ze krijgt ook hooi waar niet veel voedingswaarde zit. Als ze wel werkt krijgt ze wel krachtvoer en als ze dus rust heeft krijgt ze alleen 's avonds een handje, zodat de foeneknof met zeewier er door kan. Ze is nu nog druk, ook als ze van het krachtvoer is. Maar ze is wel heel erg veranderd door dat ik haar eraf heb gehaald. Ze luisterd beter en ook aan de longe is ze veel meer ontspannen. Ik weet niet hoe het nou met het rijden gaat, omdat ik daar door het weer enzo niet echt aan toe gekomen ben.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 09:27

Voor die van mij is 0,75 ook teveel, zij staat sinds kort op 0,5 en het gaat nu ook een stuk beter (Ze was echt een bommetje, ook in de omgang). Ik heb bij haar een van de drie maaltijden brok vervangen door wortels. Vorig jaar heeft ze op 1/3 per dag gestaan, maar toen kreeg ze meer hooi.
Verder voer ik nog een klein beetje Pavo Stimix bij, hier zit amper wat in maar kan ik wel mooi de vitaminen doorheen doen.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 11:59

Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat ze `s-avonds op stal staat, zomers als ze dag en nacht in de wei staat is ze lang niet zo onder het zadel.
Bedankt voor de adviezen..ook mbt het voer....

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:30

In de zomer zijn eigenlijk alle paarden rustiger, ze worden nu lekker opgejut door de wind en als het vriest wordt je van druk doenn ook lekker warm.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:52

Ja idd. Ikzou hem van het krachtvoer af halen.
Alleen een beetje geven als ie wel moet werken.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 12:40

Dat probleem heb ik ook, maar ik weet niet of ik het hier bij moet zetten of een nieuw topic moet plaatsen.

Ik zet het gewoon hier bij en als ik een nieuw topic moet doen hoor ik het wel.

Mijn haffie loopt ook ontzettend te dribbelen onder het rijden. Soms zo snel dat ik er niet tegen kan ligtrijden. En in stap zit ze ook om de haverklap te dribbelen. Maar zo gauw ze weer in de schuur is na afloop. Staat ze stil en en verzet ze geen been meer. Hoofd naar beneden en wachten op het afzadelen. Het lijkt mij dan niet dat het aan het voer ligt. Ze krijgt wel veel : 2 kg basisbrok, 1 kg mais, 0,5 kg haver en 2 handjes muslie. Als het daaraan lag was ze als ze weer terug was toch ook niet zo rustig?

Als ik haar minder geef wordt ze meteen heel dun...

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:21

Mystica, het kan heel goed dat ze daar druk van wordt. Sheril is tijdens het werk echt vreselijk geweest omdat ze op mijn nieuwe stal meer brok kreeg, en kon ook op de spuitplaats enzo vreselijk over de zeik gaan, maar met poetsen was ze wel braaf.
Hoeveel hooi krijgt ze? Ik vind het voor een Haflinger erg veel, maar ben geen expert. Probeer eens wat er gebeurt als je de haver een tijdje weglaat?

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:01

Ik vind het ook veel. Vooral voor nu, nu de paarden toch meestal niet heel hard getraind worden vind ik het echt heel veel. Dat krijgt het grootste en meest getrainde paard van mijn stage nog niet eens. En dat is KWPN je zou toch verwachten dat ie wel wat meer nodig heeft.

Maar bernadette moet jij niet naar school???

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:37

Ik ben geschorst. Ik hoor morgen of ik op school mag blijven of niet.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 10:03

Stout geweest?

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 23:16

En mocht je blijven?