Slechtere stap door stapmolen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Slechtere stap door stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 18:37

Sinds ik op een stal sta met stapmolen gebruik ik die ook zeer regelmatig voor Fitz.
Wat me de laatste tijd echter op is gaan vallen, is dat Fitz die altijd een zeer ruime stap had, korter is gaan stappen.
Zou dit door het gebruik van de molen kunnen komen of moet ik dan eerder aan iets medisch denken

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 18:41

Lijkt me erg stug dat dit van de molen komt, in lk geval heb ik dat nog nooit gehoord en ik kan me er ook niets bij voorstellen


Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 18:44

Het is dan alleen wel erg toevallig dat dat synchroon loopt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 18:58

Misschien is het tempo van je paard een andere dan de snelheid van de molen? Staat hij op ijzers? (vast wel...) Andrew wordt gevoelig als hij te veel op harde bodem stapt. Iets anders kan ik me niet bedenken...

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 18:59

tempo van de molen pas je toch aan op de stap van je paard?

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:40

Ja, ik denk dat ie dan teveel tegen het hekje aanhangt, dat ie liever iets sneller wil stappen. Er zitten als het goed is wel verschillende programma's op. Bij ons is programma 2 een goed stapprogramma, en 7 een goed programma om ook te draven, maar dat zal bij jullie wel anders zijn. Ik zou dat onderzoeken als ik jou was! Succes!

Ehmja??

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:17

mijn paard loopt nu ongeveer een jaar lang, dagelijks in de stapmolen, ze had al een ruime stap, maar die is alleen nog maar ruimer en krachtiger geworden, door de molen. Als het tempo voor jouw paard juist is, lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat ie daardoor korter is gaan stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:38

Het lijkt mij handig om even te kijken hoe hij in de molen stapt. Normaal gesproken wordt de stap alleen maar beter van het in de molen wandelen. De stap wordt het makkelijkst verprutst onder het zadel (aldus wijlen Dr. Reiner Klimke).

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 14:39

In de molen stapt hij juist korter dan onder het zadel.
Kan het nog steeds niet verklaren.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:03

In dat geval kun je de molen misschien een tandje harder zetten, dan komt hij misschien wat meer weg zodat hij weer wat groter kan gaan stappen?

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:18

Of hij is in de (geestdodende) stapmolen gewoon lui (in het begin was het nog spannend, het nieuwtje is er nu wel vanaf) of juist onder het zadel extra actief.
Kan me niet voorstellen dat de gangen van onbelast, relatief vrij bewegen slechter worden.

Nulla tenaci invia est via

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 17:22

Lovely schreef:
In dat geval kun je de molen misschien een tandje harder zetten, dan komt hij misschien wat meer weg zodat hij weer wat groter kan gaan stappen?


Heb zo'n gevoel dat hij dan alleen maar vluggere snellere passen zou gaan nemen. Althans dat zou ik doen als paard zijnde... Haha!

Maar uhm...
Ik beeld me nu even in dat ik een paard ben he.
Ik loop in zo'n ding en heb het idee dat als het 'te hard' gaat dat ik dan niet snel genoeg ga, dat ik dan ineens moet 'opschieten'. Knipoog

Om dit te voorkomen wil ik ten alle tijden een extra stap kunnen maken om die molen toch nog 'bij te kunnen houden'.
Niet dat ik me opgejaagd voel maar toch. Voor het geval dat.
Tenslotte jaagt het ding me toch weer op hihi. Tong uitsteken

Dus wat doe ik, ik neem wat kortere passen zodat ik me beter kan aanpassen aan de afstand die ik neem enz.
Een lange pas waarbij mijn achterbenen lekker groooote passen nemen, en helemaal naar achteren uitkomen... dan ben ik niet op mijn hoede voor het geval ik ineens iets harder of zo moet, of dat het ding stopt... Frusty

Dus ik loop wat 'korter en minder ontspannen', althans dat zou ik doen.
Ook als ik al langer in dat ding loop blijf ik op mijn hoede... }>

Dit is hoe ik het voel hoor.
Kan best dat dit paard dat totaal niet heeft. Maar stel? Knipoog
Wat denken jullie?
Loopt een paard in de molen anders omdat hij weet dat de molen toch een ander ding is (waar hij niet kan vluchten bijv.) dan een wat ruimere bak? Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 17:57

Hoe is de bodem van de molen?
Ik kan me voorstellen dat die een paar keer erg glad is geweest in de winter en dat Fitz zich misschien meer vasthoudt uit angst voor een glijpartij.

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 21:59

Dat is een goeie, Jippie. Hij is verleden jaar op het asfalt onderuit gegaan en er liggen idd stenen met een laagje houtsnippers in de molen.
Alleen dan wel vreemd dat hij vaak bijdraaft, want het lijkt me dat hij dat juist wil voorkomen dan.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 22:56

Ik ga me er ook lekker even mee bemoeien Haha! !
Als ik Fitz in de molen zet loopt hij vaak juist aan de trage kant. Ik zet zelfs de molen wel eens iets langzamer voor hem.
Dus het lijkt me sterk dat hij te vlot loopt voor de molen en daardoor korter gaat stappen.
Dat van dat gladde kan ik heel goed inkomen, nu het zoveel regent en met de vorst is de molen best wel eens een beetje glad met die houtjes erin. Fie is er zelfs een keer in onderuit gegleden...
Ik me heel goed voorstellen dat een paard dan wat voorzichtiger gaat stappen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Majestic-12 en 3 bezoekers