Na 3 maanden er voor de 1e keer weer op.....help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Na 3 maanden er voor de 1e keer weer op.....help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 10:13

Maffick is 3 maanden lang niet bereden.
Wel in het land enzo zodat hij zn energie kwijt kon,maar verder weinig gedaan.
Hij staat nu in Oenkerk bij mij op stage en opzich gaat dat goed.
Maar toen ik hem van de week ging longeren was hij wel weer zo aan het bokken dat ik dacht van ohoh...

Hij bokt dus wel vaker tijdens het rijden,maar dan ben ik hem vaak voor.
Maar nu hij zolang niet is bereden zal hij zeker weer echt gemeen gaan bokken.
Met gemeen bedoel ik neus tussen de hoeven en rug rond en achterelkaar door knallen.

Vorig jaar heeft hij ook een aantal maanden stilgestaan vanwege een operatie bij mij waardoor ik niet mocht rijden.
Toen had ik hem zo weer terug,koppie zat er meteen weer mooi op,alle knopjes deden het nog.

Maar het stomme is:Ik moet nooit zien hoe een paard bokt want dan begin ik het eng te vinden.
Als ik een paard nog niet heb zien bokken en ik stap erop en hij begint vind ik het niet erg maar als ik hem van te voren zie bokken dan heb ik al zoiets van:laat maar.

Ik vind het niet erg om te vallen hoor,maar het probleem is dat zodra ik val,ik meestal iets breek,en daar heb ik geen zin meer in.Ik heb al zovaak wat gebroken omdat ik weer op een 'druk,moeilijk' paard ging.
Ik wil er best op maar als ik er wel afklap kan je dr yes op zeggen dat dat weer een enkele rit gipskamer word

Aan de andere kant denk ik:stel je niet aan,je hebt het vaker gedaan.
Ik ben nog maar een keer van hem afgevallen maar adt was zonder zadel met voltigeersingel.

Wat moet ik nou doen?

Zelf erop met het risico dat ik misschien wel val,of de eerste bokken op laten vangen door een ander met wat sterkere botten?

Ik ben dus niet bang om te vallen maar om weer zolang uit de roulatie te zijn,omdat ik wat voorzichtiger ben de laatste tijd heb ik niet zoveel meer gebroken,maar vroeger brak ik altijd wel wat omdat ik dan weer op de 'maffe'knollen ging.


Sorry voor het lange verhaal.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 10:24

Is het geen idee om eerst even te longeren, zodat hij de ergste energie kwijt is?
Als het niet helpt om eerst te longeren, zou ik er als ik dit zo hoor toch eerst iemand anders op zetten. Anders kan je hem gelijk weer stil zetten Haha!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 10:26

Ja ik longeer hem ook de eerste keren weer ,maar dan nog bokt hij de eerste paar keren weer.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 10:36

zo vreemd is dat niet, ik zou in jouw geval ook maar voorzichtig zijn, zo te zien heb je al vaak genoeg wat gebroken gehad en ik zou dat ook niet weer willen. Laat lekker iemand anders, die goed kan rijden en een vaste zit heeft, gecombineerd met lef, eerst rijden en daarna jij.
Lijkt mij de beste oplossing. Jouw paard went weer even aan het feit dat er weer iemand op zijn rug zit, kan evt wat bokken, en jij stapt er daarna gewoon weer op. Wie heeeft er nu baat bij als je iets breekt, of flink geblesseerd raakt? Niemand, toch??

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 17:01

Doe je beugels een of twee gaatjes korter en doe een zadeltje op waar je mooi stevig in zit, en rijd hem vanaf de eerste seconde naar voren toe, en dan niet met je hand tegenhouden, maar naar voren, hand voor en laten galoperen!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 17:05

Ik weet wel hoe ik hem moet rijden steef,maar toch bedankt.
Als hij echt wil dan gaat hij wel.
Maar beugels korter?Ik blijf beter zitten met langere beugels

Het is meer het 'onbekende',je weet nooit wat er kan gebeuren,misschien is hij heel lief en doet hij niks,maar misschien krijg ik weer een bokpartij van hier tot tokio.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 17:10

Tja, als je wel weet hoe je hem moet rijden en hoe je het moet doen, waarom start je dan zo'n topic bij rijtechnische problemen? Je moet er gewoon opgaan, met hier een topic erover starten schiet je echt niets op hoor!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 17:12

Misschien dat iemand anders dan z`n nek wil breken voor haar Haha!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 17:16

Je moet proberen jouw vertrouwen terug te vinden. Ga eerst voor safe en zet iemand anders erop. Daarna zelf, onder begeleiding van degene die er net opgezeten heeft. Zo kun je eerst jouw vertrouwen terug winnen.
Als je er gespannen op gaat zitten werkt het averechts en geheid dat het dan juist mis gaat. Eerst lekker de kat uit de boom kijken

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 17:20

Lekker opbouwend weer Steef.

Als jij je er prettiger bij voelt om het door een ander te laten doen (en je kunt iemand zo gek krijgen Haha! ) dan zou ik daar lekker voor kiezen. Gebroken botten wordt niemand wijzer van en je paard is ook niet gek natuurlijk, die heeft het dondersgoed door als jij een beetje huiverig bent en zal daar met een beetje pech eens flink misbruik van maken.

Een bokriempje aan je zadel kan het lanceringsgevaar aanzienlijk verkleinen trouwens!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 17:27

Margreet schreef:
Lekker opbouwend weer Steef.



En waar slaat dit op?


Of jij zo opbouwend bent hier ergens anders op het Rijtechnische gedeelte Lips are sealed

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 17:35

Precies wat er staat Steef.
Persoonlijke vete jongen?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 17:35

Ja steef sorry maar jij brengt het altijd zo hard meteen,
Je geeft een tip waar ik verder niets aan heb,en ik zeg toch bedankt.
dan zeg jij meteen vet hard dat ik dit topic niet moet plaatsen enz.

Het gaat hier niet over of ik rijden kan ja of nee,maar over het vallen en breken.

Ben verder door zijn bokpartijen nooit gevallen maar het kan een keer misgaan en ik moet idd mn vertrouwen weer even terug hebben zoals Kyra zegt.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 17:36

Wisten jullie dat de wereld in 2030 vergaat?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 17:39

Kayla schreef:
Wisten jullie dat de wereld in 2030 vergaat?



Jeps, dus nog een hoop tijd om te bokken Haha! .


En Sanex, ik zeg het hard, maar bedoel het (meestal Haha! ) niet banketstaaf, ik zeg gewoon duidelijk wat ik denk en dat is in mijn ogen beter dan dat gedraai eromheen...

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 18:05

Ik begrijp Sanex volkomen. Ben gevallen met paard en al op 12/11 en daarbij mijn voet gebroken. Alhoewel mijn paard er niet kon aan doen (uitgegleden en ikke eronder) zat ik echt niet op mijn gemak de eerste keren dat ik weer gereden heb ! Echt schrik om eraf te vallen ! En, inderdaad, de paarden voelen dat en maken daar danig misbruik van (veel meer wegspringen en bokken dan anders). Op voorhand longeren is natuurlijk al een optie, handvatje aan zadel is ook niet slecht, als je een slachtoffer vindt die voor jou de kolen uit het vuur durft halen, nog beter. Maar eens moet je er toch weer op. Als ik schrik krijg, dan begin ik mijn stappen te tellen, dat leid mijn aandacht af en mijn schrik verdwijnt. En wat dat bokken betreft, dat moet je ze toch kunnen afleren ? Als Flap genoeg werkt zal hij het nooit doen, alleen nu (omdat ik nog een beetje een zwakke schakel ben, voetje nog niet helemaal ok) of als het erg koud is en hij heeft te weinig beweging gehad durft hij een keer. Als je paard bokt als je erop zit zou ik hem toch maar goed bestraffen zodat hij dat bokken achterwege laat, weer een zorg minder dan !
Succes en goeie moed !

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 18:57

Tja, Maffick is een verhaal apart. Ik hem hem wel eens gek zien doen, en dan zit je er liever niet op!
Met de bovenstaande reacties ben ik het eens, gewoon rustig aan doen, en hem leren dat hij niet zomaar met jou op zn rug gek kan doen!!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:05

Idd san, we zien wel. Misschien heeft jessica er wat mee gedaan, en we helpen elkaar toch.
Maar ik ga er ook niet op hoor, daar ken ik maffick iets te goed voor

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:02

Als jij je niet safe voelt heeft je paardje dat zo door. Niet doen dus. Zet er de eerste keer een lefgozer/meid op en laat die hem even losrijden. Na 20 minuten stap jij erop en knal je hem ook lekker voorwaarts. Effen kwartiertje doorrijden en de volgende dag gewoon zelf oppakken. Heb het zo vaak voor een vriendin van me gedaan, ging altijd goed. Hield wel van een stukje rodeo op zijn tijd. Kan je nu ivm met zwangerschap helaas niet helpen..... Heb je al die tijd zelf trouwens ook niet gereden? Dan zou ik nl. eerst een paar keer op een goed doorgereden paard gaan zitten.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 00:35

Ja normaal bokt hij ook wel hoor,maar dat had ik er wel uit,maar ik weet gewoon dat als hij een tijd niet gereden is dat hij het dan weer doet.

Tijdens het rijden voel ik hem vaak van te voren aan en dan zet ik hem voorwaarts en laat hem veel figuren rijden,dan is hij boos omdat hij niet mag/kan bokken en dat ik hem voor ben.

Maar het is gewoon even het 'nieuwe',die eerste bokken....

Stomme is dat ik vorig jaar wel zomaar op hem stapte en aanpakte,maar ja je word volgens mij naarmate je ouder word voorzichtiger...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 10:05

Kun je voor je gaat rijden hem niet losgooien en hem lekker laten uitkuren? Ik deed dat vorig jaar in de winter altijd. Kon hij lekker zo hard rennen als hij kan en de bokkesprongen die er dan uitkwamen kun je echt niet uitzitten.

Nu heb ik geen rijbak meer en zet ik hem s'morgens aan de lange lijn. Hoofdstel aan en longeerlijn en gewoon in zijn eigen tempo laten rennen, op een gegeven moment gaat hij bokken van plezier en door het klakken met mijn tong moedig ik hem dan aan. Zonder bijzet mag hij bokken, met bijzet niet en dat weet hij inmiddels. Als hij vind dat hij klaar is, stopt hij en komt hij naar mij toe en gaat stilstaan. Stap hem dan droog en met rijden houd hij zijn gemak.

Zijn hoofd tussen zijn knieen ken ik ook, op het moment dat ik voel dat hij duikt (hij schud dan zijn koppie al van te voren links en rechts en dan weet ik al dat er wat staat te wachten) trek ik keihard zijn hoofd naar boven toe en geef een flinke ophouding. Klinkt cru en is ook een flinke afstraffing, maar het heeft wel geholpen. Hij doet het niet meer.

Als hij echt een vervelende bui heeft, rijd ik veel kleine voltes en probeer zoveel mogelijk niet op de lange zijde te blijven. Juist dan maakt hij zich klaar om ineens weg te rennen naar een punt die hij al in gedachten had.

Ook als ik echt dacht dit wordt niks, had ik al een longeerlijn bij me en bijzetteugels. Was hij niet te temmen, stapte ik gewoon af en longeerde hem, en liet hem echt flink hard werken. Schuim tussen zijn billen en straaltjes langs zijn ogen.

Misschien zou je zo kunnen gaan beginnen. Je hoeft geen risico's te nemen en stoer zijn om er gewoon op te gaan en al visioenen te hebben over enge valpartijen is toch geen lol. Paardrijden is plezier en niet om iets te bewijzen. Als een ander kommentaar heeft (en dat ken ik!) laat zij dan maar en dan zullen de meesten zeggen, "Nee, dank je".

Mijn ervaring is dat ik meer overwicht over mijn paard heb gekregen door hem regelmatig te longeren. In het begin ging hij echt de machtstrijd met mij aan. Wat dacht je van keihard rennen en zelf de volte steeds kleiner maken totdat je om je as draait en dan ineens keihard rechtdoor rennen, allemaal leuke paardengrapjes.

Ik was heel bang in het begin en heb ook het idee dat hij mij bang wilde maken. Als hij nu achtelijk gaat doen, lach ik keihard, maar dan is het ook zo over.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 17:11

Ja idd,je hebt altijd van die mensen die wel beter weten.
dan zeg ik altijd,nou ga jij er dan maar op als je het zo goed weet.
maar dan zijn ze gauw weg hoor,dan hoeft het niet meer.

Maar ik denk toch dat ik het zelf ga proberen(tja ik ben dwars)
Vandaag even bijgezet aan de longe en hij was zo braaf en rustig,luisterde naar al mn stemhulpen en bokte niet.
Als hij morgen weer zo is dan stap ik er denk ik wel op,want ik had nu al weer de kriebels om er op te gan,maar dat kon niet vanwege tijdgebrek.

Maar wat jij zegt russel :"trek ik keihard zijn hoofd naar boven toe en geef een flinke ophouding. Klinkt cru en is ook een flinke afstraffing,"

Als hij dat mij mij doet ,ben ik nog heel wat minder lief hoor tegen hem dan dat jij hier beschrijft.
Maar meestal ben ik hem al voor,voordat hij zn neus tussen zn hoeven kan doen.

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:14

Gewoon proberen... als hij bokt, gewoon hard zijn, en hem op z'n flikker geven. T klinkt idd. hard, maar zo leren ze er gewoon van! Als je ze hun gang laat gaan, is het mis. Ik rijd zelf vaak op een Haflinger, een dat is ook zo'n kreng. Hij kan verschrikkelijk gemeen bokkken! Ik ben een van de weinige die blijft zitten Haha! Als hij iets doet, geef ik hem een beste afstraffing, en vervolgens is hij zo lief als een hondje! Haha!