Onbegrijpende niet-paardenmensjes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Onbegrijpende niet-paardenmensjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-03 10:02

Beetje een vage titel, ik weet het. Maar met dit verhaal zal het vast wel iets duidelijker worden.

Gistermiddag, was ik om half 2 vrij. Met de hele klas zaten we op de bus te wachten. De meeste hadden plannen om de stad in te gaan. Die in mijn hard had ik ook wel zin, maarja, ik moet om het geld denken nu ik Mirkje heb en daarbij heb ik nog een heleboel dingen op mijn Divoza-verlanglijst staan Haha!

‘Ah,’zei een klas genoot, ‘zullen wij ook Kim.’
‘Nee, ik moet nog op Mirk rijden!’
‘Alweer? Kan je hem niet een dagje laten staan? Ben je dan de hele middag met dat beest bezig?’
‘Ehm, ja de hele middag. Ik ben om 3 uur thuis, kwart over drie op de fiets, heb wind mee, dus half 4 op de manege, een half uur borstelen + opzadelen, een uur rijden een kwartier uitstappen een kwartier afzadelen en op stal zetten, en tegen 6 uur ben ik weer thuis.’
‘Ik snap niet wat je er zo leuk vind om een uur op zo’n beest te hobbelen in de bak. Je hele middag is ja naar de kl*te’

Ik weet dus niet hoe ik hierop moet reageren. Het is meer dan alleen een hobby, maar hoe leg je dat in godsnaam aan hen, de niet paardenmensjes? Toch jammer dat zij niet besmet zijn geraakt met het voor jullie ook bekende paardenvirus, dat praat toch een stuk makkelijker.

Hebben jullie hier ook vaak last van? En hoe pakken jullie dit aan?

:){


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:09

Het versachil is dat voor jou neit de hele middag naar de kl*te is, maar dat je juist een leuke middag hebt gehad. Echt paardrijden is een manier van leven, dat kun je niet uitleggen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:37

inderdaad Lielle, het is een way of life, of een patroon. En een patroon zit IN je. Je kunt dat niet uitleggen aan andere mensen die dat niet hebben. Ik voel mezelf rijker dan mensen die geen paarden hebben. IK heb een passie, ik weet niet of zij dat ook hebben. Ze zullen best een of ander hobbietje hebben. Maar zal die hobby ze net zoveel geld of tijd kosten? En zo nee, zouden ze het er voor over hebben gehad? Ik denk de meesten niet. Mensen die een paard hebben zijn een beetje .
Alles wat ze er voor moeten doen, en alles wat ze er voor moeten laten... daarvoor moet je toch gek zijn?
Verwacht niet dat anderen dat kunnen begrijpen.

De hond is de betere mens

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:58

Jij gaat lekker sporten met je paard, en bent lekker uitgewaaid als je weer thuis komt.
Zij moeten gaan winkelen om hun tijd te verdrijven (anders vervelen ze zich). Daarvoor moeten ze zich door het vrijdagmiddag gedrang worstelen en zijn dan ook nog een bak centen kwijt.

Je ziet het al: winkelen is niet mijn hobby Haha!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 11:06

Sinds ik een paard heb, kom ik niet meer in de stad. Ik heb gewoon geen tijd om te winkelen en ik vind het ook niet meer zo leuk. Vroeger kwam ik wel 2 x per week in de stad.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 11:09

Klopt!
Ik vind het ook niet leuk meer om de stad in te gaan, vroeger kwam ik er zeker eens in de maand, tegenwoordig soms maar eens per jaar.
Dan trek ik een paar broeken, truien en shirtjes uit de rekken kijk of ze een beetje zitten en dan ga ik snel weer naar huis, naar.... je raad het al.. de paarden Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 11:12

Lielle schreef:
Het versachil is dat voor jou neit de hele middag naar de kl*te is, maar dat je juist een leuke middag hebt gehad.


Ik wilde ook iets antwoorden in die bewoordingen. Ieder z'n eigen manier van ontspanning, toch? Zij winkelen, jij rijdt je paard. Het een is niet per definitie leuker dan het ander, dat is iets heel persoonlijks en het zou fijn zijn als zij dat ook zouden respecteren.

Zelf maak ik dat soort reacties mee als ik zeg dat ik graag terug zou willen verhuizen naar Twente, waar ik ben opgegroeid. Dan krijg je reacties van mensen uit de Randstad die zeggen: 'Wat MOET je daar in godsnaam?'. Ik neem al niet eens meer de moeite om uit te leggen wat en hoe, het belangrijkste is toch dat IK me er happy bij voel? Dan doet dat 'wat en hoe' er ook niet toe.

JIJ voelt je er lekker bij als je een hele middag met je paard doorbrengt, en DAT is wat telt. Maar ik begrijp maar al te goed dat zo'n reactie vol onbegrip je wèl raakt. Men doet minachtend over iets waar jij veel waarde aan hecht, en dat doet pijn. Live and let live, denk ik dan, maar helaas denkt niet iedereen zo.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 11:16

me too, wat mijn zusje bijvoorbeeld leuk vind aan de stad, vind ik aan het paard.

:evaw:

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 11:40

Ik sluit me aan bij de rest Lachen
Een paard is een stukje vanzelf. Ontspanning.
Je hebt altijd mensen die het niet willen snappen en die laat ik maar gaan dan. (dat mijn vriend er ooit iets van gaat snappen heb ik ook maar opgegeven Haha!).
Stadten is toch ook veel minder leuk als naar je paard, sta je daar in een lange rij voor een pashokje met slecht licht en kun je daarna weer terug omdat je toch een andere maat moet hebben Haha! Noem maar wat...

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 12:32

Moeilijk is dat idd. Okay, ik heb vaak zat zin om eens wat anders te doen dan de paarden, maar als ik dan weer op stal ben, weet ik waar ik het voor doe. Mijn paarden horen bij mij, ze zijn een deel van mij en iedereen die met mij te maken heeft, heeft ook dat maar te accepteren. Punt.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 12:33

Ik kies altijd voor de paardjes, ook al heb ik ze niet zelf.. Lachen

De stad kost ook geld, laat mij maar lekker aanmodderen met paardjes, veel leuker en goedkoper ook!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 12:37

Ik heb 't met m'n vz paarden, deze doe ik 3 dagen in de week. Als ik dan zeg dat ik op 'n bep. dag niet af kan spreken ivm de paarden snappen ze dat niet. Ze denken dat je ze zomaar 'n week kunt laten staan en hun stal ook niet zo vaak uit hoeft te mesten.
Het is echt verschrikkelijk irritant als ze erover beginnen te zeiken, een hond kun je ook niet 'n paar dagen niet uitlaten (of je moet ze 't huis onder laten schijten Haha!) en de verzorging van 'n kind kun je ook niet 'n dag overslaan. Ze zeggen dat ook dan het niet eens mijn paarden zijn, tsja ik heb afspraken gemaakt en dan wordt er wel verwacht dat je ze nakomt...

It never eats, it never sleeps, it never stops...

biri
Berichten: 54
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 12:57

ik sluit me geheel bij karin aan.
voor mij gaat het ietsjes makelijker, want het intereseerd me NU niet meer als men het maar niets vinden.
maar ik ben niet vergeten hoe het was als ik een vervelende reaktie kreeg, niet leuk dus.
kop op je bent niet alleen.
en als het niet willen begrijpen, jammer dan.

I LOVE MY TENNESSE WALKING HORSE COLOR.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:55

Soms vraag ik mezelf wel eens af wat de mensen zonder paard doen in de tijd dat ik bij m'n paardje ben. Soms ben ik 2/3 uur bij m'n paardje en wat doen andere mensen in de tussentijd?? Ik zou het niet weten. Ik zit nu in de ziektewet en ben eigenlijk heel veel bij m'n paard.(ja, ik mag de deur uit) Anders weet ik echt niet wat ik moet doen heel de dag. Een uur achter de computer en ik heb het ook alweer gezien.
Gelukkig weten mijn vrienden wat mijn paardje voor mij betekent en die zullen nooit dat soort opmerkingen maken!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 14:34

Sommige mensen willen nu eenmaal graag dat iedereen hetzelfde leuk vindt als zij. Jij wijkt af van hun norm en dan ben je in hun bekrompen ogen vreemd.

Er zijn genoeg mensen die ons voor gek verklaarden toen we een oude vervallen boerderij kochten voor een bedrag waar we een heel leuk nieuw huis voor konden kopen. Vooral omdat er nog minstens hetzelfde bedrag tegenaan gegooid moest worden voor het opgeknapt is. En dat allemaal om onze paarden bij huis te kunnen hebben. Maar ik moet er weer niet aan denken om in een nieuwbouwwijk te wonen.
Ieder zijn meug Knipoog

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 14:47

Ik antwoord vaak iets in de trant van: Een tennisracket, hockeystok gooi je in de hoek en pak je weer als je zin hebt.
Een paard moet je dagelijks verzorgen. En daar hoort rijden ook bij.
Daar heb ik voor gekozen.
En dat op een toon van "einde gesprek". Doet het meestal goed.

Nathaley

Berichten: 415
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:31

ik vind het raar dat je vriendin zo reageert iedereen heeft toch iets wat tie leuk vind?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:03

Ik probeer niet eens meer om dat uit te leggen. Voor niet - paardenmensen is zoiets gewoon onbegrijpelijk.
Maar toch, zo heeft ieder zijn hobby. Voor jouw vriendinnen is dat winkelen...
Mijn vader bijvoorbeeld is helemaal maf van modeltreinen. Hij gaat bijna elk weekend wel naar een of andere beurs en gebruikt veel van zijn vrije tijd om te knutselen aan zijn eigen baan. Daar zie ik nou weer de lol niet van in, maar het komt op hetzelfde neer, toch?

* To Belg, or not to Belg *

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:15

Wij zijn allemaal paardengek en snappen jou dus geheel. Ik zit vanaf mijn 12de jaar in de paarden. Veel vrienden weten niet anders dan dat ik mijn gehele weekend en een aantal avonden reseveer voor mijn pony.
Veel mensen waarderen de tijd die ik erin steek. Maar je hebt ook mensen die dat niet geheel kunnen of willen snappen. Maar dat komt doordat ze totaal geen idee hebben wat het hebben van een paard inhoud want anders gaven ze niet zo'n reactie. Ik leg het niet meer uit. Het houd een keer op. Maar dat wil niet zeggen dat het altijd makkelijk is.
Zlefs mijn vriend vind het nog wel eens moelijk terwijl hij niet anders weet dan dat ik altijd met de paarden bezig was. M.a.w. niks van aan trekken en laat maar praaten jij hebt het geluk om met paarden te kunnen werken en omgaan.

Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren.


Caro

Berichten: 668
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:38

Ach, mijn pa snapt het ook niet helemaal...
Als ik tentamens heb, vraagt hij weleens: "Kan je er dan niet even een weekend-paard van maken?"

Tuurlijk pa...

Maar ik mag wel zn auto lenen om naar paard te gaan, of om met paard op stap te gaan, dus ik mag niet klagen.
Mijn moeder heeft vroeger ook veel gereden, dus die begrijpt me gelukkig wel!

Huisje, boompje, beestje...

Kuikzz

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Tilburg en Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 17:55

Ik heb het geluk dat me meeste vrienden/vriendinnen weten dat ik vaak naar mn paard ga en die begrijpen het ook wel. soms zou ik zelf ook liever wat meer tijd hebben voor andere dingen en dan kan ik vaak nog terugvallen op mn moeder! maar als ik dan één keer bij me paardje ben heb ik et ook wel weer onwijs naar mn zin (meestal dan, kan ook met behoorlijke sago kop rijden)
en wat poohbeer schreef over terug moeten naar de winkels voor een andere maat: dan koop je die kleren toch gewoon te groot, riem om je broek en een lekker baggy shirt, probleem opgelost!!! *LOL* hahaha alleen ben ik waarschijnlijk een van de weinigen die er zo over denkt.
hoe doe je dat trouwens dat je zo'n stukkie tekst van een ander in je eigen tekst kan krijgen, ben nog nie zo goed in al die dingen hier hoor!!

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 18:09

ach ja die mensen heb je
dikke vinger voor ze Haha!
*sorry*

Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
"Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 20:28

Jammer dat veel mensen dat niet begrijpen, voor mij is paardrijden ook m'n leven, en niet tijdsverspilling zoals hun dat zien..

Deze uitspraak past er wel mooi bij

Horsebackriding is life, the rest is just details

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 20:37

Van de week zat ik met een klasgenoot in de trein. Nou heeft hij maar drie colleges dus, 6 uur in de week. Toch zit hij van maandag t/m vrijdag op z'n kamertje in Groningen. Ik vroeg me af wat hij dan de hele tijd doet daar (want erg hard studeren gebeurt in elk geval niet)...en ik werd me daar toch uitgelachen! 'Gewoon, uitslapen, tv-kijken, beetje lezen, bij vrienden langsgaan'...ik kan me dat dus echt niet voorstellen hè. Ik doe heel erg m'n best om de beide paarden bij te houden de hele week, dus ik rij paard, ik studeer of ik werk (of ik bok Lachen )...dit even ter illustratie bij het 'levenswijze'-verhaal.

Over het algemeen moet je het niet eens proberen uit te leggen is mijn ervaring. Ik moet gewoon weg dan, waarom kunnen ze zelf wel verzinnen. En dan gaat iedereen het op een gegeven moment vanzelf vanzelfsprekend vinden dat je gewoon geen tijd hebt.

Ik heb eerder het probleem om bij de buren uit te leggen dat ik echt niet elke dag kan komen rijden omdat er ook nog gestudeerd moet worden.....

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 21:31

Veel mensen reageren zo...
Ach, jij weet wel beter Knipoog

Een vriendin van mij, nooit paardgereden heb ik gewoon een aantal keren mee naar stal genomen. *Was wel benieuwd naar dat beest Knipoog *
Sindsdien is ze helemaal Tos-ven! Haha!
Komt vaak kijken bij les, als ik ga rijden...
ben een aantal keren naar haar toe gereden/gement...
in vakanties komt ze vaak even lans op stal (wonen toch 6,5 km uit elkaar Knipoog )

Schijnheilig hoezo niet besmettelijk... Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers