backup

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 21:34

In de slidingstop-topic zegt anoniempje:
en naar achter laten lopen (dit door m'n benen weer terug te leggen,

Leg jij je benen terug(achter de singel??) voor backup?Ik heb geleerd om mijn benen juist voor de singel te leggen voor backup(dit "knopje" zit ook zo op mijn paard en ik gebruik ook stemhulp).Misschien heb ik het ook niet goed begrepen??
Hoe doen de anderen dat?

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 21:38

Benen naar voren, gewicht naar achteren en lichte teugeldruk.
Zo heb ik het geleerd Knipoog

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 23:25

Ik ook steeffie. Wat gebeurt er als jij tijdens een galop naar voren gaat zitten? Precies, je paard versnelt. Dat komt omdat het paard jouw gewicht draagt, en daarbij in balans moet blijven. Ga jij achterover zitten, dan verplaatst het paard zijn gewicht onder jou, en zal het automatisch achteruit gaan. Je kunt daar eventueel nog wat teugeldruk bij gebruiken in het begin.
Probeer het bovenste maar eens met iemand op je nek die constant van voor naar achter beweegt...

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 01:27

Inderdaad.IK heb ook geleerd. BVenen naar voren en dan met je gewicht en lichte teugeldruk achterwaarts laten lopen.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 08:25

ligt er aan hoe het paard het geleerd heeft. ik doe mijn benen dus niet naar voren maar druk gewoon mijn hakken uit en pak de teugels iets op.
je kunt je paard verschillende hulpen aanleren....

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 08:53

zoals jackie doe ik het ook.

ik rijd pleasure , horsemanship en trail.
en het ziet er gewoon netter uit op deze manier i.p.v. dat je je benen naar voren steekt.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 09:14

Ik vind het laatste er ook netter uitzien. Hulpen moet je zo min mogelijk zien, het moet, net als ballet, er uit zien of het allemaal erg makkelijk is wat je doet en het paard het eigenlijk vanzelf doet.
Ik heb van Jackie geleerd dat ook het bumpen dat velen gebruiken om het hoofd naar beneden te krijgen, onopvallend moet zijn. Even tegelijktijd beide benen aanknijpen, evt. met een stiekum kneepje aan de teugels, moet voldoende zijn.
Zal ook per paard verschillen. Carys moet veel meer "hulp" hebben bij het achterwaarts gaan dan Mandy. Daar werk ik nu aan en het wordt gelukkig beter.

Bertus
Berichten: 19
Geregistreerd: 20-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 09:52

Ik heb een dressuur verleden en altijd gedacht dat ik mijn benen naar achter moest leggen Scheve mond
Maar zoals Jos en jackie het doen lijkt me erg goed! Eigenlijk ook logischer, als je je benen naar achter legt dan zou de natuurlijke reactie van een paard eigenlijk voorwaarts moeten zijn, toch? Verward

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 09:54

Carys schreef:
Ik heb van Jackie geleerd dat ook het bumpen dat velen gebruiken om het hoofd naar beneden te krijgen, onopvallend moet zijn. Even tegelijktijd beide benen aanknijpen, evt. met een stiekum kneepje aan de teugels, moet voldoende zijn.


Hahaha wel eens een zooi reiningruiters in een line-up zien staan?? T lijken wel parkinson-patienten..... ziet er niet uit, al die spastische benen Haha!

Met de back-up is het inderdaad maar net hoe je het ze aanleert... Uiteindelijk hoef ik alleen mn benen maar licht af te steken en dieper te gaan zitten. Maar in de training leg ik mn benen ook wel eens naar achter in de back-up als ik vind dat het paard meer power moet gebruiken. Sommige mensen willen de paarden nog wel eens op de schouders schoppen, maar ik vind dat het paard daarvan van voren in gaat krimpen. Plus dat het achterwaarts een beweging is die uit de achterhand komt, het paard wordt rond. Je ziet ook wel eens paarden die zich met hun voorbenen naar achter duwen en van voren laag worden, ik zie ze liever van achter laag.

Pff, wat een verhaal over een stukje achteruit lopen zeg... *LOL*

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:00

inderdaad Cer, werkelijk een idioot gezicht vind ik het. sommige ruiters weten geloof ik ook al niet meer waarvoor ze bumpen. iedereen bumpt, dus doe het dan ook maar Frusty Misselijk

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:05

Soort poging tot opstijgen lijkt het soms. Eigenlijk net als dressuurruiters die constant drijven. Stap, drijf, stap, drijf. Wat zou zo'n paard doen zonder drijven, omvallen?
In het NQAH blaadje stond een stukje over het achterwaarts gaan, dat het te snel en scheef gebeurt. Ik zie het bij wedstrijden ook vaak. Kost dat geen punten, dat scheve?

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:18

Blizz heeft nog steeds zijn hoofd hoog bij achterwaarts. Hij vind dit erg moeilijk en ik ben allang blij dat hij het doet. ( ik rijd geen wedstrijden).

Ik maak me langer ( hakken naar beneden) en inmiddels gaat hij vrijwel alleen op stemcommando achterwaarts, niet flitsend snel en niet altijd recht maar dat corrigeer ik dan met een been. Alleen dat hoofd he.. hij houdt het hoog met zijn oren achterwaarts ( luisterd hij naar mij?)

tips?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:32

Bertus"]
Ik heb een dressuur verleden en altijd gedacht dat ik mijn benen naar achter moest leggen Scheve mond
[/quote]
Dit is in dressuur ook een fabeltje Scheve mond

[quote="Carys"]
Eigenlijk net als dressuurruiters die constant drijven.
[/quote]
Dit is niet generaliserend bedoelt neem ik aan Knipoog

[quote="Carys schreef:
Kost dat geen punten, dat scheve?

Yep

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:36

Ik weet wel dat het niet hoort hoor Knipoog ik zie het alleen heel veel gebeuren.
De manege naast ons marcheert regelmatig hier op de weg voor mij uit. En dat opstijgen lukt maar niet! Ook mijn beste vriende de buurman doet het, om zijn paard te ondersteunen zegt hij. Waarbij is mij nog niet duidelijk.

Trouwens lijkt het me moeilijk te zien voor de jury, die staan er meestal niet recht achter. Ikke wel, het wordt een beetje een obsessie voor me denk ik Tong uitsteken Mijn beide dames doen het nml ook en dat mag dus niet van mij!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:41

voorscheef achterwaarts gaan: probeer eens tussen hindernis balken
bij mij werkte het

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:42

Het is wel lasitg te zien denk ik ja, als ze een beetje scheef gaan. Recht achteruit is ook best wel lastig.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:44

back-up = (voor mij) ; dieper zitten, benen 'af laten hangen' , voorwaarts drijven, maar met je hand begrenzen.
paard gaat back-up, mijn benen/kuiten fungeren op dat moment 'alleen' nog maar ter correctie, indien nodig, idd bij scheefgaan... maar ook als ik meer speed in de back-up wil
Tijdens de back-up blijf ik licht begrenzen met mijn handen.

Dit gebruik ik voor het paard wat ik nu veel rijdt, en daar rijdt ik reining mee...

Het is idd maar net hoe je ze het leert... in de pleasure is er geen sprake v. 'speed' in de back-up.... maar wil je juist een 'nette' rustige back-up.

En je kunt ze ook leren om puur op je zit back-up te laten gaan... beetje natural horsemanship-achtig...
't is maar net wat je wilt... Knipoog

groetjes

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:47

voor dapper dier:
als het paard zijn hoofd hoog houdt, drukt hij zijn rug weg.
hierdoor krijg je verzet en kunnen zijn oren naar achteren gaan.
in het begin gaan veel paarden met hun hoofd omhoog naar achteren.
als je paard verzameld voorwaarts kan lopen , kan hij ook verzameld
(dus met zijn hoofd laag) achteruit lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:51

Ik verleg m'n gewicht iets naar achteren, druk m'n hak wat uit, til tegelijk m'n hand een klein stukje op, en bij het eerste stapje achteruit leg ik m'n hand meteen weer neer en geef ik een zacht klikje met m'n tong voor elk stapje dat ik nog achteruit ga. Dus ik begrens ook niks aan de voorkant, krijg geen contact op de mond. De schaar beweegt natuurlijk wel omdat ik m'n hand een stukje optil.
Als ze trouwens niet met het eerste pasje ook meteen het hoofd laag heeft, doe ik m'n hand nog niet omlaag.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 00:11

Carys schreef:
Kost dat geen punten, dat scheve?


jazeker Cool

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 00:17

Colinda schreef:
Het is idd maar net hoe je ze het leert... in de pleasure is er geen sprake v. 'speed' in de back-up.... maar wil je juist een 'nette' rustige back-up.



in 1997 was ik op de World Show en heb daar verschillende pleasure proeven gezien. Wat me bijgebleven is, is dat de back-up met een noodgang uitgevoerd werd terwijl de voorwaardse gangen in slakkentempo afgelegd werden Haha!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 10:33

jackie schreef:
in 1997 was ik op de World Show en heb daar verschillende pleasure proeven gezien. Wat me bijgebleven is, is dat de back-up met een noodgang uitgevoerd werd terwijl de voorwaardse gangen in slakkentempo afgelegd werden Haha!

Dus pleasure is net als roeien Haha! als je ergens wilt komen moet je achteruit gaan Clown

anoniemmetje
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:24

ik heb m'n eigen manier van rijden! Tong uitsteken IK heb geleerd dat je in je back up je je benen naar voren moet houden, maar uit ervaring kwam ik erachter dat je je paard min of meer begrenst als je je benen naar voren legt, en toen heb ik een tip gekregen m'n benen weer terug te leggen, als je paard al achteruit gaat (dus diep zitten, je benen afsteken, benen terug leggen, je paard even stil laten staan, naar beneden werken, benen naar voren leggen en dan terug leggen, gewoon op de plaats waar je ze altijd houdt) en dan ietsje naar voren gaan zitten om tempo te maken, om vervolgens weer gewoon rechtop te gaan zitten als je weer naar vorlen wilt. Ik weet niet of dit de juiste manier is maar zo werkt het bij mij wel heel goed.

anoniemmetje
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:26

o ja en xono ik ik heb er wel bij gezegd dat je in je stop naar achter moet gaan zitten, anders krijg je een soort van vlieg en stuiter effect, maar nog maals, dit is zoals ik het doe en er zijn heel veel verschillende manieren!

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:27

als je paard zn hoofd om hoog gooit, moet je misschien eerst eens wat meer gaan zorgen dat hij bij het voorwaartse zn hoofd laag houdt, en ook bij de stop. misschien gaat hij dan met de back up ook zn hoofd lager houden, als je het hem vraagt. die van mij deed nl precies het zelfde. als ze het soms weer doet en ik corrigeer licht met mn teugels, dan laat ze haar hoofd zakken. als ze dan een of twee passen laag genoeg gelopen heeft, handen 'neerleggen' en dan weer voorwaarts. dat recht achteruit lopen kan je misschien ook wel langs een muur of langs de omheining doen? tussen die balken is ook wel n goeie, alleen moet je dan geen zenuwpees hebben die in paniek raakt als hij een balk aantikt.