Te zwaar voor manege

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Te zwaar voor manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 12:52

Naar aanleiding van een topic dat ik hier al eens had gelezen kwam ik in gesprek met een vriendin van mij over regels op de manege.

Ik had hier iets gepost dat op de manege een man was geweigerd om dat hij te zwaar was. Het paard waarop hij proef reed zakte in galop door zijn voorbenen door het gewicht. Hij mocht terugkomen als hij was afgevallen. Dat werd volgens mij door veel bokkers niet geloofd. Daar hadden we het dus over. Ze vertelde mijn toen dat er op die manege ook een regel was dat je er niet mag rijden als je zwaarder bent als 90 kilo.

Wat vinden jullie hier van, en zijn er meer maneges waar zo'n regel is?


#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 13:06

Onzin. Er zijn zat grote paarden die een zwaar gewicht kunnen dragen. Op de manege bij ons in de buurt rijden er heel veel "stevige" mensen mee. Die regel vind ik eigenlijk onzin. Want op 90 kilo ben je zo hoor!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 13:06

Tja, ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Maar zoals vorige keer uitgebreid is besproken ligt het heel erg aan het paard en aan de man.
Is de man een beginner?? Dan zal het paard meer moeite hebben met het gestuiter op zijn rug.
Hebben ze hem het oudste en zwakkere paard van stal laten berijden dan is het logisch dat dat beest door zijn benen zakt.

Ik denk dus dat er goed gekeken moet worden naar het paard waarop de wat zwaardere persoon rijdt. Ik denk niet dat je dit allemaal over 1 kam kan scheren.

Wel mag ik hopen dat ze die man op een vriendelijke wijze hebben laten weten dat het te zwaar is voor de paarden. Ik kan me nl voorstellen die man al zijn moed al had verzameld om naar de manege te stappen. Als die man op een botte manier wordt teruggestuurd heeft die manege weer iemand met een extra trauma op zijn geweten Lips are sealed

Op zoek naar de zon!!!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 14:07

Hij reed op een KWPN ruin van 1.72 m.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:33

Ik vind 90kg wel erg overdreven, daar moet je nog niet eens 'te dik' voor zijn om aan zo een gewicht te komen... (vooral mannen dan)...
Kan er wel inkomen dat er uitzonderlijk eens iemand echt te zwaar is om op een gewoon paard te klimmen, maar dan spreek ik over echt uitzonderlijke gevallen die over de 150kg (bijvoorbeeld) wegen...

Maar om gewoon iemand die nu een beetje te dik is naar huis te sturen omdat ie te dik is om te rijden en het zogezegd slecht is voor het paard, vind ik overdreven... Een paard is heus wel sterk genoeg om zo iemand te houden (op een kleine pony moet je zo iemand natuurlijk niet zetten)

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:46

Stel dat die man al een tijdje les had, en maar niet onder de knie kreeg hoe je 'n beetje fatsoenlijk rijdt.... Dan kan 90 kilo inderdaad wel heeeeeel zwaar zijn voor een paard

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:58

Die 90 kilo - regel als basisregel stellen vind ik zwaar overdreven. Mijn vriend bijvoorbeeld is 1.85 lang en weegt 92 kilo. Hij is helemaal niet dik maar sport erg veel en is gewoon gespierd.
Hij rijdt geen paard, hoor. Maar ik geef dit maar als voorbeeld.

* To Belg, or not to Belg *

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:59

Bij ons is die regel er ook. Het is ook een ponycentrum en hebben op dit moment 3 paarden staan. dus die worden veel bijd e volwassene lessen inegzet. Het is niet zozeer dat 90 kilo teveel is voor een paard maar wel als hij 3 uur per dag met meer dan 90 kilo moet lopen dat ook nog niet eens altijd lekker meezit. Je moet toch ergens die grens trekken (en er zijn er wel een paar die in de loop van de tijd zwaarder zijn geworden en boven de 90 wegen, maar de richtlijn is wel tot 90)

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:01

90 kg is voor een volwassen ietwat gespierde man inderdaad "normaal". En een KWPN van 1.72 zou dat volgens mij toch echt wel moeten aankunnen. Mist hij niet tot op de draad versleten is en een beetje spiertjes heeft.

Zwaar zijn voor het paard, tot daar nog aan toe. Maar dan mag die zeker nog niet door zijn knieën zakken! Dan scheelt er volgens mij eerder iets aan het paard dan aan het gewicht op zijn rug.

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:18

Oh,... dan mag ik helaas niet rijden op een manege blijkbaar. Althans ... in het verleden. Ik kan mij de grens wel ergens voorstellen trouwens. Maar waar trek je die. Iemand van boven de 100 kg eropzetten. Mwhah, maar een man zit al snel rond de 90 kg. Dus persoonlijk....

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:26

Wel eens gezien wat een ezeltje in de arabische landen moet dragen? Zijn niet allemaal lichte mensen hoor. Terzijde gelaten of ik het leuk vind om te zien hoor want ik blijf het een klein beestje vinden voor zoiets maar goed, kracht hebben ze wel degelijk.

'Paint' it 'Black'

vertigo

Berichten: 204
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Moerbeke, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:38

Als een kwpner van 1,72m last heeft om een persoon van 90kg of zelfs meer te dragen is er iets mis met dat paard, tenzij het zeer oud is of veel te weinig bespiering heeft.

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:38

Die ezeltjes worden dan ook niet ouder dan een jaar of zes...
Maar dat heeft niks met dit topic te maken. 90 kg vind ik ook niet erg veel, idd zit een beetje man daar al gauw aan, zeker nu de mensen tegenwoordig steeds langer worden. Je moet ergens de grens trekken, dat is ook weer waar, en elke manege is daar vrij in denk ik.

Extremely rare and Beyond Compare

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:50

Maar hoe gaat die regel in zijn werk? Moet je bij aanmelding op een manege eerst op de weegschaal?
Of gaat die regel pas in als je een flink postuur hebt?

* To Belg, or not to Belg *

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 16:11

Bij ons komen ze eerst op kennismakingsles waarbij vermeld wordt dat het tot 90 kilo is.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 16:59

Ik ben 1.97 en weeg net iets meer dan 90 kilo, is voor mijn lengte bijna het ideale gewicht.....

Mij is de vraag nooit gesteld op de manege, ik krijg daar natuurlijk ook wel de grotere paarden, maar dat is niet meer dan logisch...

Volgens mij ligt het heel erg aan de manier van rijden, iemand van 70 kg die waardeloos rijdt zit een paard meer in de weg dan iemand van 95 kilo die netjes rijdt....

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 18:41

vertigo schreef:
Als een kwpner van 1,72m last heeft om een persoon van 90kg of zelfs meer te dragen is er iets mis met dat paard, tenzij het zeer oud is of veel te weinig bespiering heeft.


De paarden op die manege lopen meestal 4 uur per dag en er zijn er misschien 5 bij die onder de 12 zijn.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 18:44

Ze komen inderdaad eerst voor een kennismakingsles. En geld meestal ook alleen voor mensen die niet of niet goed kunnen paardrijden. Het is de regel om vanuit te gaan. Natuurlijk worden er ook wel eens uitzonderingen gemaakt.

Xara

Berichten: 230
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 18:48

ik snap best dat de manege de paarden niet wil overbelasten!!
maar, zoals mark al zei, je kunt niet uit gaan van een gewicht!!
het heeft heel veel met je rijden te maken, en met het paard.
en oook met de hoeveelheid inspanning die het paard moet verichten.
je kan dan niet verwachten dat het paard even veel prestatie kan verichten als met een licht(er) iemand op z'n rug!!!

dus misschien is de manege het ook wel zelf schuld!!

kijk ff in m'n profiel Haha! !!
*LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 19:36

Ja, naar horen zeggen is er hier in de buurt ook een manege die die regel nou heeft. Mensen mogen niet zwaarder zijn dan 90 KG. Persoonlijk denk ik dat er toch redelijk wat mannen aan dat gewicht komen, tja en dan....
Als ik eerlijk ben vind ik het van de manege in kwestie (waar ik het over heb) belachelijk, ik ken mensen die + 90 KG wegen en beter rijden dan degene die daar het best kan rijden, dan vraag ik me af; waar ben je als paard dan beter mee af???

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 20:40

Zelf vind ik het bedenkelijker dat die paarden 4 uur per dag moeten lopen Lachen

Xara

Berichten: 230
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:19

ja, laten ze daar dan wat aan doen!! Boos!

kijk ff in m'n profiel Haha! !!
*LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:40

Ik vind dat je het niet kunt maken om te zeggen max. 90 kg, ten eerste omdat het in veel gevallen erg kwetsend is. Een meisje bij mij op stal is ook nogal zwaar, en heeft nu pas een harstikke mooie KWPN-er gekocht. Vind het toch nog allemaal een beetje eng en is voorzichtig met wat ze doet, krijgt les.. en krijgt van die zelfde instructice te horen dat ze er maar beter mee kan stoppen, van wege haar gewicht!
Meisje helemaal gekwetst.
Je kunt toch ook moeilijk gaan zeggen, boven de 1.90 mag je hier niet komen rijden, want daar zijn onze paarden te klein voor? En oke dat ligt misschien wel anders, maar het komt wel op het zelfde neer.
Tuurlijk moet je rekening houden met je paarden, maar ik vind, dat je ook rekening moet houden met de klanten, want daar is een manege immers voor. Mensen willen er leren paardrijden.

Vandaag even geen achterhaalde quotes

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:43

Charlotte, een manege moet toch rekening houden met wat hun paarden aankunnen, die beesten verdienen het geld, als je die echt overbelast dan heeft dat dier daar toch de ellende van, dat zou me wel een gekwetste klant waard zijn.
Maar het is heel moeilijk waar je de grens legt, alleen moet (en mag) het dierenwelzijn wel vóórgaan op het ego van de klanten.

Extremely rare and Beyond Compare

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:48

Tuurlijk maar ik veronderstel dat je je 90 kg of zwaarder niet als een ego beschoudt, en natuurlijk gaan de paarden voor, maar zo'n regel vind ik een beetje TE worden

Vandaag even geen achterhaalde quotes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo, Vlindy en 157 bezoekers