Hengstenvlecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Hengstenvlecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 00:54

Ik heb het heel vaak geprobeerd, maar ik krijg het neit goed voor elkaar. Wat is het grote geheim? Kan iemand mij een makkelijke uitleg geven? *LOL*

Thanx!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 00:58

Euhm, uitleg niet echt alleen de volgende tip: oefening baart kunst Haha! Ik kon het in het begin ook niet maar nu wel *LOL* Laat het iemand je voor doen en dan zelf net zo lang prutsen tot het goed gaat Haha!

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 01:01

Ja, is misschien wel het beste ja. Ik ga morgen met een flinke berg elastiekjes, borstel en Equistar aan de slag....

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 01:03

Equistar maakt de manen toch juist heel glad? Dan kan je dat beter niet inspuiten want dan zakt alles uit Haha!
Grappig dat je het er over hebt, ik wilde het ook morgen gaan proberen hehe Haha!

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 01:05

Hihi. Ja Ionica heeft mooie lange manen die er niet af mogen Lachen Maar tijdens het rijden erg in de weg zitten..... Goede oplossing een hengstenvlecht en kan ik meteen oefenen voor op wedstrijd. Daar mag je dat toch wel doen bij een merrie?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 10:00

Je moet onderlangs vlechten i.p.v bovenlangs.
De slagen onderelkaar door vlechtenen niet overelkaar heen.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 10:03

Hier staat uitleg en foto's in:

[VMR] Hengstenvlecht?

masja schreef:
Ja, is misschien wel het beste ja. Ik ga morgen met een flinke berg elastiekjes, borstel en Equistar aan de slag....


Waar heb je die berg elastiekjes voor nodig?
Als hij lange manen heeft dan red je het met 1 elastiekje.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 10:53

Dank je wel Lachen

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 11:07

Tja, oefenen oefenen oefenen. Ik ben ook nog hard bezig d'r mee hoor. Bij Den krijg ik het nouwelijks voor elkaar. Die heeft zo'n giga bos.
De 'perfecte' bos voor een hengsten vlecht is lang en redelijk dun. Lang heeft Den wel maar dun zeker niet. Maar het is te doen

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 11:14

Ik deed het bij mijn tinker ook altijd als ik ging rijden aangezien ik anders zo'n pluk manen in mn handen had. Vooral als ik met drussuurteugels reed en dus af en toe overpakte dan had ik hele bossen in mn handen en ik ging ook wel eens met galopperen op der manen zitten. Die kwamen dan om een of andere duistere reden op mijn zadel terecht. Maar oefening baart kunst want het ging steeds beter en mooier.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:49

Zelfs ik kan het nu *LOL* Idd ook met maar 1 elastiekje! En ik ben altijd echt een ramp geweest met vlechten Lachen

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:16

Het is een soort vissegraat (invlechten) zoals je bij jezelf kunt doen, maar dan pak je de plukjes maar van een zijde erbij. Het beste kun je de manen alleen maar nat spuiten of met een spons vochtig maken. En dan maar oefenen oefenen en oefenen. Het is het gemakkelijkst als je steeds maar kleine plukjes erbij pakt, dat blijft ook het stevigst zitten.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 16:12

Ik heb een kleine poging gedaan bij Amadeus en dat lukte best mooi... Ik ben helemaal vlechtgek, maar mag eigenlijk niet aan zijn manen zitten. Maar ik meost het gewoon even proberen Haha!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 16:25

Geen anti-klit gebruiken en je hebt maar 1 elastiekje nodig. Goed aantrekken maar wel uitkijken dat je paard zijn hals nog naar beneden kan doen. Als je zo strak vlecht als hij zijn hoofd een beetje krom heeft dan trekt hij zichzelf aan de manen met hals uitstrekken. Ook houd ik wat eerder op want als dat laatst stuk zit waar de teugels enmijn handen zijn, dan gaat het er gelijk uit, maar die pony waarbij ik het doe heeft maar hele dunnen manen.

Succes!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 16:27

Ik heb trouwens ook een keer bij mijn lievelingspony 2 hengtenvlechten gelijk gemaakt. 1 rechts en 1 links aan de hals.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 17:11

Fleury schreef:
Ik heb trouwens ook een keer bij mijn lievelingspony 2 hengtenvlechten gelijk gemaakt. 1 rechts en 1 links aan de hals.


Dat is een gaaf idee!! Ik ga vanavond eens proberen ok ik er 1 kan. Als dat me goed lukt kan ik wel op de 2 over gaan Lachen

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 21:13

Nou het MIJ iig gisteren gelukt, het PAARD (lees stoere Andalusierhengst met een grote en volle bos manen en een ENORME nek) vond het echter helemaal niet geslaagd. Hij WEIGERDE pontificaal z'n oren naar voren te doen, die hij normaalgesproken ALTIJD naar voren heeft (nou ja bijna dan LOL) en zeker op foto's. Ik heb 2 foto's gemaakt en hij keek echt heel zielig, zo van "Ow ow ow, ik ben een HENGST weet je nog? BESEF JE WAT JE ME AANDOET?! Haal die mietjesvlecht ONMIDDELIJK uit mijn manen!" Haha dat heb ik dan ook maar gedaan Haha! want het stond hem ook niet echt. Misschien moet ik de volgende keer helemaal langs de nek vlechten en niet eerst een paar cm naar beneden.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 21:42

DinkeyGirl schreef:
Nou het MIJ iig gisteren gelukt, het PAARD (lees stoere Andalusierhengst met een grote en volle bos manen en een ENORME nek) vond het echter helemaal niet geslaagd. Hij WEIGERDE pontificaal z'n oren naar voren te doen, die hij normaalgesproken ALTIJD naar voren heeft (nou ja bijna dan LOL) en zeker op foto's. Ik heb 2 foto's gemaakt en hij keek echt heel zielig, zo van "Ow ow ow, ik ben een HENGST weet je nog? BESEF JE WAT JE ME AANDOET?! Haal die mietjesvlecht ONMIDDELIJK uit mijn manen!" Haha dat heb ik dan ook maar gedaan Haha! want het stond hem ook niet echt. Misschien moet ik de volgende keer helemaal langs de nek vlechten en niet eerst een paar cm naar beneden.


Ga eens op een opstapje staan of iets dergelijks, dan is het makkelijker de vlecht op de hals te maken. Je hoeft de plukken ook niet strak te trekken anders kan hij niet meer buigen en strekken Haha! dus gewoon zelf zo hoog mogelijk gaan staan.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-03 00:26

Dus gewoon op een bier of cola kratje oid? Dat is toch wel stevig genoeg?

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 01:16

masja schreef:
Dus gewoon op een bier of cola kratje oid? Dat is toch wel stevig genoeg?


Ja hoor dat doet het prima Knipoog

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 01:49

Okej thanx! Maar ik weet niet of ik het hem nog een keer aan zal doen haha hij was er niet blij mee Haha!

Een vriendin van mij had halve vlechtjes gedaan, dat was echt mooi!