Bosmak (?) maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Bosmak (?) maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 22:11

eej!

ik heb een 4,5 jarig paard, die aan de hand verkeersmak is. Ik wil haar in t voorjaar/zomer compleet (voor zover dat gaat lukken) verkeersmak maken....
De mensen waar ik mn paard heb gestald hebben t plan om in de zomer eens met zn allen t bos in te trekken.
Dat klinkt natuurlijk heel leuk, maar mn paard is op dit moment nog niet eens verkeersmak. Hun hebben een 3 jarig paard dat ook nog niet verkeersmak (en redelijk druk > een Calvados) is en een 7 jarig paard dat wel verkeersmak is maar ook nog nooit t bos in is geweest en ook nog eens heel schrikkerig is.
Nou vraag ik me af wat jullie zouden doen... mee gaan?
Ik vind t persoonlijk niet echt verantwoord Lips are sealed
Als er een paard vandoor gaat, gaan we met zn allen

Hoe hebben jullie je paard 'bosmak' gemaakt?

Thnx!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 22:17

een heel rustig braaf paard wat makkelijk te houden is ervoor zetten, die niet trapt als er in met de neus in de kont zit.
gewoon met z'n 2en het bos in, dat paard voorop, als die van jou raar mocht gaan doen zet je hem gewoon vlak achter dat andere paard en hou je hem er gewoon netjes achter.
zo ben ik ook een keer met meron naar buiten geweest en dit was de enige manier waarop hij niet gevaarlijk was

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 22:18

Bosmak???
Volgens mij hoeft dat niet, in het bos heb je de ruimte voor een sprongetje zijwaarts.

Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 22:21

jaja dat weet ik wel, maar als er een begint gaat de rest ook en dat ik er af val maakt nix uit, maar waar gaat mnn paard dan heen?

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 22:25

Ik heb Rocco niet bosmak gemaakt. Ik ging ervan uit dat het geen probleem zou zijn, als hij auto's gewend was, en dat was zo.

Of ik mee zou gaan, hang erg van je paard af, als hij snel weg sprint en naar huis rent als je eraf valt, zou ik het niet doen.
Succes.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 22:31

niet elk paard is bosmak... ik ken een paard waar je een bom naast af kunt steken, maar die helemaal knetter was in het bos... na veel ploeteren is die nu rustig het bos door te krijgen

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 22:47

Is bosmak niet gewoon net zoiets als verkeersmak?

Ik bedoel, wat je in het bos meemaakt, maak je op de weg ook mee en vaak nog erger (enger voor het paard).

Ik ga er dus vanuit dat als een paard verkeersmak is, dat je je overal op de weg, in het verkeer kan vertonen (reken ik de extreme situaties niet mee) en dus ook in het bos.
Wat zie je daar meer en anders dan op de verharde straat?
Meer natuur jah, maar als het goed is, zie je dat ook nog weleens op straat.

Ik zou er eerder verschil in maken met wat voor groep paarden je gaat, als je het in je eentje of met zn tweetjes ook zou aandurven, om de keuze te maken.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 23:21

is jouw paard nog nooit in het bos geweest?
waarom ga je dan niet eerst een keer met hem/haar aan de hand naar het bos!
dan kan hij/zij het een beetje verkennen en weet hij/zij wat hem te wachten staat!!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 10:33

Ik zou het niet doen. Als je naar het bos gaat met een paard dat het niet gewend is, kan je idd beter met een rustig ervaren paard gaan, dan met een drukke 3-jarige en een schrikkerig paard. Idd, zoals je zelf al zegt, je ku nt verwachten dat ze er vandoor gaan en dat hoeft maar één keer fout af te lopen....

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 10:52

Aifa schreef:
Hoe hebben jullie je paard 'bosmak' gemaakt?


Wandelen, wandelen, wandelen en nog eens wandelen. Fayette is nu aan de hand 95% verkeersmak (alleen grote voertuigen vlak langs je een blijft iets om je erg druk over te maken) en 100% bosmak. Maar goed, ik wandel al met Fayette vanaf dat ze 6 maanden was dus dan wil dat wel. Maar ga de eerste paar keren met een ervaren en rustig paard mee naar buiten dan leert je paardje dat ie (bijna) nergens bang voor hoeft te zijn. Zolang het andere paard niet bang is en schrikt, ziet de jouwe dat hij dat ook niet hoeft te doen.

eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 10:58

Ik zou zeker niet meegaan hoor! Zoek iemand met een ouder en rustig paard en ga daar de eerste keren mee het bos in. Paarden willen bij de 'kudde' blijven, dus als die twee drukke paarden er vandoor gaan, dan gaat de jouwe zeker mee!
Je kan ook al aan de hand het bos met hem ingaan, dan leert hij al door plassen en modder te lopen (dat vond de mijne in het begin erg eng)

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 13:49

Ik heb dit probleem ook altijd,mensen nodigen mij uit voor een bosrit of een strandrit.
Maar mijn paard wil nog wel eens op de loop gaan, maar ja ze zeggen dan wel laat je paard maar gaa.
Maar toch is het wel eng.
Ik probeer het toch dit jaar tedoen.
Gewoon eens proberen en rustig aan doen, desnoods loop je er naast Lachen

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:22

gewoon vaak het bos in gaan..ook met andere komt vanzelf echt waar!SUcces