Welke hengst? HELP kom er niet uit!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Welke hengst? HELP kom er niet uit!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 00:01

Ik wil mijn paard dit jaar laten dekken door een (spring)hengst. Alleen twijfel ik zo welke het moet worden. Mijn paard heeft zelf als afstamming Tangelo x Vanitas X Artillieur. Het is maar een klein paard stokmaat 1.61. Dus het moet zeker een hengst worden die geen kleine veulens geeft anders krijg ik zeker een E-pony.... Ze heeft al eens eerder een veulen gehad van Faldo en dat is een heel leuk paard geworden. 1.65 en springen als een kanon.... Alleen de draf had wat beter gemogen. Strekken was niet de sterkste kant. Ik zoek een hengst die niet gigantisch duur is. Ongeveer 600 euro dekgeld. Zeker niet meer als 750 euro ( het moet wel leuk blijven) Zat te denken aan: Lancelot, toch maar weer Faldo of iets heel anders.... weet het echt niet dus alle suggesties zijn welkom.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:12

Citaat:
afstamming Tangelo x Vanitas X Artillieur


Zet daar maar een afst. van Rubinstein op
Nl dat gaat met Tangelo.

En met Iglesias en van Vliet moet die prijs lukken.

Sorry mij advies. Knipoog
Krijg geen comm.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:22

Troef schreef:
Citaat:
afstamming Tangelo x Vanitas X Artillieur


Zet daar maar een afst. van Rubinstein op
Nl dat gaat met Tangelo.

En met Iglesias en van Vliet moet die prijs lukken.

Sorry mij advies. Knipoog
Krijg geen comm.


suggestie Roh magic hengst van Rohdiamant uit een staatspremiestute van Landadel. Deze hengst is dresuurgefokt maar kan ook goed springen en werd tweede in de hengstleistungsprufung. Kijk eens op http://www.magicstables.nl daar staat aan filmpje van hem zowel bewegend als vrijspringend! Lachen

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 00:24

Wou een springer!!! kom jij met van die dressuurknollen aanzetten.... Ik ga in ieder geval even kijken bij de Zwolse paardendagen. Vind No limit ook wel wat....

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:30

Citaat:
Wou een springer!!! kom jij met van die dressuurknollen aanzetten.... Ik ga in ieder geval even kijken bij de Zwolse paardendagen. Vind No limit ook wel wat....


Moet je zelf wel een 130 paard hebben??

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:34

annegti schreef:
Wou een springer!!! kom jij met van die dressuurknollen aanzetten.... Ik ga in ieder geval even kijken bij de Zwolse paardendagen. Vind No limit ook wel wat....


sorry hoor wist niet dat je boos werd en als je goed LEEST heb ik het over een ALLROUNDER aangezien je zelf aangeeft dat je merrie zwak is in de beweging! Verward

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 19:38

No Limit zien springen afgelopen weekend in Oirschot met mathijs van asten in het ZZ, sprong lang niet zo goed als met hester klompmaker vond ik. Heb hem altijd al niet zo graag gezien, iets te weinig vaderdier, en wat weke rug, maar goed das ammel smaak misschien!

Overigens zijn er op de hengstenkeuring dit jaar geen doorverwezen naar de 2e bezichtiging en zelfs geen STER gemaakt.

Verder vind ik als het met Faldo goed gelukt is probeer het nog eens. Ben zelf wel fan van Faldo nakomelingen, dus dat maakt het ook wat makkelijker Knipoog

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 19:45

Troef schreef:
Citaat:
Wou een springer!!! kom jij met van die dressuurknollen aanzetten.... Ik ga in ieder geval even kijken bij de Zwolse paardendagen. Vind No limit ook wel wat....


Moet je zelf wel een 130 paard hebben??




want anders heb je straks een paard wat en niet kan lopen en niet kan springen Lips are sealed

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 19:54

Voor wie fok je?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:34

Iglesias vind ik wel een goede tip,
zit zelf ook nog een beetje naar Iglesias te kijken.

Voordeel is dat Rubinstein ook nog niet zulke verkeerde springers geeft.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:01

Sjuimpje schreef:
Iglesias vind ik wel een goede tip,
zit zelf ook nog een beetje naar Iglesias te kijken.

Voordeel is dat Rubinstein ook nog niet zulke verkeerde springers geeft.


hey sjuimpje je moet niet met van die dressuurknollen aankomen zetten dat was mijn commentaar op een rubinstein kleinzoon....

Maar goed wat die rubinstein betreft ben ik t met je eens Knipoog

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 22:09

Inderdaad Iglesias is meer dressuur.

En het is lang niet zo dat een springhengst niet kan lopen hoor en dat alleen een dressuurhengst all-round zou kunnen geven....

Bij een springpaard gaat het gewoon om de galop.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 00:33

Had het over de beweging van de Faldo. En een paard wat makkelijk over 1.30 gaat lijkt me wel wat ja. Merrie springt zelf 1.20 maar zou wat meer vermogen mogen hebben. M is echt de limit. Die galop moet juist beter, meer bergop. Karakter van de merrie is super in het parcours, wil overal over, ook als ze het eigenlijk niet meer kan bolwerken. Moet geen hengst waar hele hete paarden van komen want dan is ie niet meer te rijden. Oja, wil gewoon een goed paard fokken voor mezelf in de toekomst En de kleur maakt me geen barst uit. Tja en als ik mijn paard objectief bekijk (voor zover mogelijk) Heef ze een wat steil achterbeen en een mooie bovenlijn, geen weke rug ofzo. Zal eens een foto erbij zoeken... maar vandaag niet meer... sta nog steeds open voor alle zuggesties hoor, maar zoek dus echt een springer...

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:35

_Rick schreef:
Inderdaad Iglesias is meer dressuur.

En het is lang niet zo dat een springhengst niet kan lopen hoor en dat alleen een dressuurhengst all-round zou kunnen geven....

Bij een springpaard gaat het gewoon om de galop.


nou bij een springpaard gaat het ook om vermogen techniek en inzet bereidwilligheid niet alleen de galop!

Maar als jij een goede allrounder kan noemen houd ik em aanbevolen! Ik hen namelijk het idee dat je of bij het springen ietsje inboet of anders op de bewegingen als je kiest voor zon product Lachen

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 02:01

Gabrycha: Als het geld je niet uitmaakt kun je altijd nog naar ferro gaan. die kan zelf ook knap springen en de beweging spreekt voor zich. Veulens zijn ook goed verkoopbaar in tegenstelling tot bv. Equador. dat is nl. ook wel een goede allrounder maar veulens zijn een stuk moeilijker te verkopen. Equador is wel leuk dekgeld maar zou ik niet op een merrie zetten met weinig bloed. Ferro komt ook nog wel eens een kleintje van als dat in de stam van de merrie zit. Wat recenter is Riverman ook wel een goede all-rounder maar de nakomelingen daarvan moeten zich nog gaan bewijzen dus is een iets grotere gok. Maar fokken blijft toch gokken....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:10

gabrycha schreef:
nou bij een springpaard gaat het ook om vermogen techniek en inzet bereidwilligheid niet alleen de galop!

Maar als jij een goede allrounder kan noemen houd ik em aanbevolen! Ik hen namelijk het idee dat je of bij het springen ietsje inboet of anders op de bewegingen als je kiest voor zon product Lachen

Een dressuurpaard zonder vermogen en inzet komt ook nergens.
Een goede galop vind ik OOK voor een dressuurpaard belangrijker als de draf, een draf kan je goed aan sleutelen, de galop (en ook de stap) is minder makkelijk te 'verbouwen'.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:38

Je wilt een springhengst, die vergroot kwa maat, en goede gangen geeft, maar niet al te duur...

Heb je al eens naar Burggraaf gekeken?
Goede en voordelige zoon van hem is Bachelor, dekgeld iets van 350 euro (NRPS hengst).

Bij Post te Groningen hadden ze in 2002 een jonge hengst Lovis Corinth. Dat dier , echt een en al beweging, was meende ik kampioen ergens in Duitsland op springen. Kost 600 Euro.... Nou, ik was onder de indruk, kan een leuke gok zijn!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 14:24

Tilders Cantos (v. Contender) misschien? Ik weet niet of die qua bloedopbouw past, maar zijn veulenrapport was erg goed en springen kan hij zelf in ieder geval heel best....

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 21:55

hmmm bedankt Mieke ken hem niet maar zal es kijken wat ik er over kan vinden. Vind contender over het algemeen nog lang zo gek niet. Dees had het over een Burggraaf. Zou wel passen kunnen ook. Ben alleen niet zo'n fan van burggraaf zelf maar dat heeft als reden de vroegere fokmerrie van mijn buurman. ( groot lang slagschip met hele grote voeten). Wil wel graag dekken met een goedgekeurde KWPN-er. Mijn eigen paard is nogal een bloedtype. Ik ga nog maar eens even rondsurfen... moet eigenlijk maar eens gaan kijken bij de hengstenkeuring.... Zal Ilonka eens vragen of ze nog een groom nodig is...

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 22:01

misschien is democraat wat voor je

cooo

Berichten: 107
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 22:33

Vergroot Burggraaf wel genoeg?..

pieterm

Berichten: 169
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: België, Beveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 22:43

bij ons staat een burggraaf van 1,72m uit een moeder pachat 2 van 1,62m. Diezelfde moeder heeft een Athlet Z gegeven van ongeveer 1,65 dus denk ik wel dat burggraaf genoeg vergroot (of dit is een uitzondering)

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 22:47

Burggraaf vergroot flink gemiddeld 2,98 cm groter

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 22:50

Lancelot vergroot ook flink, maar verslechterd wel de gangen!!

Gemiddeld verkleint Faldo met 0,52 cm Dus daar zou ik ook niet voor kiezen!!

pieterm

Berichten: 169
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: België, Beveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 23:06

waar vind je zo'n gegevens over hoeveel een hengst vergroot of verkleint? (in belgië kennen ze dit niet geloof ik)