"blindegeleidepony's"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
maaikysammy
Berichten: 765
Geregistreerd: 13-12-02

"blindegeleidepony's"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-03 19:23

hallo allemaal,

ik kocht vandaag een hoefslag, en ik zag daarin een artikel staan over "blindegeleidepony's"!
Ja echt waar, ik lieg niet!!
ook stond er een doorverwijzing bij naar de volgende site www.guidehorse.com

op dit moment wordt er alleen in amerika met de pony's gewerkt. nou was mijn vraagjuh. wat vinden jullie hiervan? dierenmishaneling, juist goed worden kleine pony's ook eens gewaardeert door verantwoordelijk werk? en denken jullie dat zoiets in Nederland mogelijk moet zijn?

de toekomstige eigenaars moeten een cursus volgen in verzorging, voeding en huisvesting.

hier nog ff een foto'tje!
Afbeelding

nou ik hoop op wat reacties

groetjes Maaike

Voor al uw fotoshoots!!!
https://www.facebook.com/macphotonl/



Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 19:56

Als dit er op 1 april in had gestaan had ik het logischer gevonden Knipoog

Het zal wel wennen zijn maar het lijkt mij niets voor paarden. Die zitten toch heel anders in elkaar dan honden.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:04

De ene kant vind ik het zielig maar de andere kant hahaha grappig.
Maar nee als blinde geleide pony vind ik dit nix.
Waar moet je ze houden?
Ze halen je krant toch niet op?
Doei,
[naam](of het is voor de rijke blinde een pony is niet nix)

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:11

Ze hebben toch honden opgeleid daarvoor !Vind het echt zielig voor zo'n ponytje , die hebben toch ook hun vrijheid nodig , dan gewoon paardenstront ook op straat of wat ?Vind het eigenlijk een beetje zielig...

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:19

Ik heb er eerder al wat over gehoord.
Blijf het maar vaag vinden.

En vind het niks met waardering te maken hebben voor kleine pony's, zie er geen verband tussen zitten.
Ze zullen waarschijnlijk gekozen zijn omdat ze het formaat van een gemiddelde blinde geleiden hond hebben.
Verder zie ik niet erg veel overeenkomsten.

Ook al is het beestje maar zo klein, hij/zij moet ook in de wei kunnen, paard zijn, dan kun je de blinde persoon wel een cursus geven over voeding, huisvesting en verzorging ed.
Maar de meeste blinde mensen hebben geen wei achter hun huis.
Daarbij, de zindelijkheid, ja, een hond kun je dat leren, een paard voor een gedeelte ook wel, maar helemaal?
En dan staat het paardje midden in een winkel of huis te plassen of te mesten, jippieahee.

Daarbij is het vaak al een probleem om je hond de supermarkt mee in te nemen, blinde geleiden honden worden wel geaccepteerd, maar moet je eens voorstellen dat een blind iemand met een pony de supermarkt komt binnen wandelen.

Enne, zal het paard gaan hinniken als er een stoeptegel oid op de stoep (los) ligt?
Volgens mij moet een hond gaan blaffen.

Trouwens, een blinde geleiden hond is niet alleen voor buiten, voor op het verkeer passen en de weg wijzen ed, maar ook voor binnen, zoals dingen aangeven/zoeken ed.

Zie je dat een paard doen?
Ikke niet...

Misschien dat ie je kan helpen met de straat oversteken ed, maar dat zie ik zelfs nog niet zitten, laat staan een afstandsbediening aangeven/zoeken oid.

Ik weet niet precies wat een blinde geleiden hond allemaal moet doen, een hulp hond voor gehandicapten is ook zoiets, daar kan ik wel meer voorbeelden van geven, maar dat zie ik een paard al helemaal niet doen.

Ik vind het dus maar niks, alleen al om de omstandigheden waar het paardje in moet leven, laat staan de mogelijkheden.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

maaikysammy
Berichten: 765
Geregistreerd: 13-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-03 20:34

ja ik zie het ook nog niet echt voor me, maar er is een groot verschil tussen een blindegeleidehond/ pony, die dus op straat moet helpen met omzeilen van gevaarlijke obstakels. en een hulphond, die moet dus dingen aangeven, deuren opendoen, enz!!!!!!!!!!

Voor al uw fotoshoots!!!
https://www.facebook.com/macphotonl/

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:37

Nee, ik zie het niet zo zitten.
Daar zijn verschillende redenen voor:
1. 1 hond kan beter kijken dan een paard, een hond kan nog opzij enzo kijken paarden niet (tenzij hij zijn hoofd helemaal om moet draaien)
En natuulijk(was het bijna vereten) het zijn altijd vluchtdieren hoe je ze ook africht
2. Hier woorden dus vaak shetlanders en falabella's voor gebruikt, het blijft een paard/pony!Hij kan net zo oed schrikken ook al is hij zo goed afgericht (als ze eten zien Schijnheilig ) Ik denk als er wat gebeurd dat die man/vrouw geheid mee woord gesleurd.
3. Ik zie een blinde (zelfstandig) al een pony verzorgen Lips are sealed nee hoor, laten ze het maar bij de honden houden!
Laatst bijgewerkt door Tiffany op 22-01-03 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:42

Wat ik me afvraag is wat er beter is aan een pony dan aan een hond.
Een pony heeft volgens mij meer nadelen,oa die Tiffany noemde.
Honden zijn er gewoon veel geschikter voor,dus waarom pony's in plaats van honden? Ik vind het geen goed idee.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:47

ik ben er niet voor, simpel:

Een paard hoort op de wei, en als ze hun blindegeleidepaard nou 1 keer/week week een rustdag zouden geven, blijft die blinde dan ook maar in z'n bed liggen of krijgt ie een vervanger? Kan me niet voorstellen hoe ie het red als hij de aanwezigheid van een blindegeleidepony gewent is.... Scheve mond

Honden horen/kunnen in huis ( denk maar aan de evolutie van wild dier naar huisdier) hoe kun je dan verlangen dan een PONY (dat nota bene een VLUCHTDIER is) ook naast je bed op het matje slaapt?

Lijkt me niets

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:04

maaikysammy schreef:
ja ik zie het ook nog niet echt voor me, maar er is een groot verschil tussen een blindegeleidehond/ pony, die dus op straat moet helpen met omzeilen van gevaarlijke obstakels. en een hulphond, die moet dus dingen aangeven, deuren opendoen, enz!!!!!!!!!!


Zoals ik al zei, daar kan ik wel meer voorbeelden van opnoemen van wat die moeten doen.
Maar als je er niet genoeg van afweet, haal je ze al snel door elkaar (zoals ik bijvoorbeeld Schijnheilig ).
Zoals ik al zei, dat zie ik een paard al helemaal niet doen.

Eerder blingeleide pony ipv paard, dan hulp paard ipv hond, maar ook dat niet.

Tiffany, van dat niet helemaal alle kanten op kunnen kijken zonder te draaien, is een goeie.
Maar een hond kan ook niet vanuit een oogopslag de hele omgeving zien, maar makkelijker en beter en sneller enzo.

Alle dieren kunnen schrikken, alleen sommige paarden eerder dan sommige honden.
Het blijft een dier, een hond kan je ook wel meeslepen.
Mij lijkt het trouwens dat ze er vooral falabella's en andere mini-pony's voor gebruiken, niet zo snel een shetlander.
Maar het blijft de opvoeding/africhting, maar dat kan bij alle dieren fout gaan, maar ook het dier zelf, snel bang of ongeduldig of eigenwijs (aan de ene kant soms wel goed, maar aan de andere kant weer niet) of wat voor karakter dan ook.
Dat is bij een paard zo, maar ook bij een hond, maar ze worden op de gschikte eigenschappen ed uitgezocht.

Daarbij kan ik me best voorstellen dat een blinde een paard kan verzorgen enzo, maar wel onder begeleiding want ze zullen best veel kunnen doen maar niet alles wat nodig is, en juist zo'n dier is er voor om dat stukje menselijke begeleiding weg te laten, en er een dier voor in de plaats te zetten zodat ze wat zelfstandiger (nouja, met behulp van het dier dan) door het leven kunnen.

Mij lijkt een hond gewoon veel beter in het plaatje passen dan een paard, maar ook hun kunnen veel leren, maar toch niet zo geschikt dunkt mij.



Btw, dat paardje op de foto lijkt mij trouwens nog een vrij jong veulen.
Hier rijst bij mij dan de vraag ook op, op welke leeftijd beginnen?
Tuurlijk, je hoeft niet tot 3 jaar wachten om te gaan beleren, want je gaat er niet opzitten oid (lichamelijke belasting), maar er is ook nog zoiets als geestelijke belasting.
En voordat een paard of een hond heeft geleerd wat ie moet leren bij de trainers, en daarna met behulp van de trainers samen met de blinde persoon, ben je een heel eind verder.
Daarom lijkt mij de foto ook niet kloppen.

Ik kan ook wel mijn paard (alhoewel, mijn paard is een beetje te groot daarvoor denk ik Haha! Haha! , maar je snapt wel wat ik bedoel) zo'n tuigje omdoen en op de foto zetten, houdt verder ook niet zoveel in.
Ik kan in het donker ook wel mijn weg vinden op de trap als ik de hond vast houdt, maar dat is niet meer dan grappig, heeft niks met begeleiden maken.

Er zit zoveel achter, dat mij een paard simpelweg niet geschikt lijkt.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:06

Buiten het feit dat ze geen wei hebben e.d. Denk ik dat het helemaal niet kan! Zo'n pony kan nooit zo gehoorzaam zijn als een hond en iets met z'n bek opakken kan die ook niet. Bovendien moeten honden deuren open maken ik zie zo'n pony niet op z'n achterpoten staan en met z'n hoeven de deur open maken Verward En als je in een flat woont een pony kan geen trap lopen ofzo...

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:07

nou ik heb zelfs foto's gezien waarbij zo'n mini ding in huis stond! en zelfs onder de douche! te gek voor woorden toch!
paardje is eigenlijk een vluchtdier, heeft de ruimte en beweging nodig!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:19

Lindy schreef:
Wat ik me afvraag is wat er beter is aan een pony dan aan een hond.
Een pony heeft volgens mij meer nadelen,oa die Tiffany noemde.
Honden zijn er gewoon veel geschikter voor,dus waarom pony's in plaats van honden? Ik vind het geen goed idee.


op een site (weet niet of het die van hierboven is, zal wel) worden als voordelen gegeven:
*voor mensen die allergisch zijn voor honden
*voor mensen die bang zijn voor honden
*ze leven langer dan honden (probleem is dat ze hier meestal dwergjes voor gebruiken, die helemaal niet zo lang leven als een gewone mini, bovendien hebben die dwergjes vaak allerlei zware gezondheidsproblemen)

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:27

Stephanie100 schreef:
Buiten het feit dat ze geen wei hebben e.d. Denk ik dat het helemaal niet kan! Zo'n pony kan nooit zo gehoorzaam zijn als een hond en iets met z'n bek opakken kan die ook niet. Bovendien moeten honden deuren open maken ik zie zo'n pony niet op z'n achterpoten staan en met z'n hoeven de deur open maken Verward En als je in een flat woont een pony kan geen trap lopen ofzo...


Zoals ik net al schreef, je haalt snel de hulp hond en blinde geleiden hond door elkaar.
Ik was er ook mee bezig, maar had het snel in de gaten toen ik de hulphond wou aanhalen.
Trap is ook weer zoiets jah, maargoed, je kan een dier best veel leren.


ReddyTobias, sommige mensen in Amerika ed zijn zo gek om een pony als huisdier te houden, idd in huis dus (net zoals sommige mensen in NL bijv een (hangbuik)zwijn/varken in huis houden), die zo mee kan onder de douche .
Even uitlaten, oftewel, rondje door het blok (graahas, waahaaaar?) of iets verder weg, er kan wel zo'n klein ding, soms zelfs wel 2 in de kattenbak van de auto en dan zo gaan rijden.

Mensen willen iets aparts, maar net zoiets als de hond, maar dan gewoon, tja..., aparter .

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:53

Zeer ZIELIG Boos! . Zie die kleine pony dan op die foto zo midden in de stad. Paardjes en pony's horen niet in de stad te leven, die horen lekker vrij rond te kunnen lopen in het weiland. Boos! Nee ik vindt het 3x nix. En waarom zouden honden het niet meer kunnen?


Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

maaikysammy
Berichten: 765
Geregistreerd: 13-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 13:45

'bedankt allemaal voor jullie reacties, het verbaast mij toch dat veel van de paardengekken hier zeggen dat je een pony niet veel kan leren, daar ben ik het dus niet mee eens!!!! je kan ze echt wel heel errgu veel leren. en dat over het zicht van de paarden klopt van geen meter, het is juist zo dat een paard veel meer kan zien dan een hond, ze hebben een groter gezichtsvermogen, doordat de ogen aan de zijkant zitten!!
maar voor de rest weet ik ook niet zo goed wat ik ervan moet vinden!!!

Voor al uw fotoshoots!!!
https://www.facebook.com/macphotonl/

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 13:51

Toen ik de titel van dit bericht las, dacht ik dat het om een grap ging. Maar pony's worden dus echt ingezet als blinden - geleiders...
Ik begrijp dat niet. Een pony is gewoon niet zo geschikt voor dit werk.
1. Een pony hoort niet binnenshuis, maar buiten liefst met gezelschap.
2. Een pony is een vluchtdier.
3. Een pony heeft minder effectieve manieren om problemen aan te geven (kan niet blaffen bijv.)
4. Volgens mij leert een pony op een heel andere manier als een hond. Ik geloof niet dat je een pony kunt leren op dezelfde signalen te reageren als een hond dat kan..
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

* To Belg, or not to Belg *

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:08

haha, en dna nog maar niet te spreken over de hoefijzers die ze in de stad wel nodig zullen hebben.
Een hond is dnsa ook nog goedkoper.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:11

Ik heb net de site doorgelezen, blijkt dat het diertje op de foto inderdaad nog een veulen is in training, met twee jaar zou hij bij een 44-jarige man geplaatst worden als blindgeleide pony. Het ponie'tje krijgt een soort van tennisschoentjes aan om op gladde oppervlaktes te lopen. Verder worden ze alleen geplaats bij mensen die over een kleine schuur beschikken (minimum), en die ze een (kleine) wei kunnen bieden. De organisatie stuurt met het diertje een vriendje mee. Al bij al lijkt het me goed geregeld allemaal.

Verder wil ik nog even opmerken dat mijn pony die weg is ook in huis kwam en ook nog aan mijn tafel gegeten heeft, en in m'n bed heeft proberen te kruipen (we waren haar net voor), dat ze wel vaker de berging of garage binnen kwam op zoek naar lekkers, of gewoon even op verkenning ging voor onze deur. Ze liep echter nooit weg! Haar veulen is hier ook al in huis geweest. De tinker nog niet (gelukkig maar messchien, z'n gewicht is nu wel "net" dat ietsje meer Haha!) ... dus in huis lopende paardachtigen ... ja, het kan!!!!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 18:10

Ik vind het eigenlijk wel een goed idee. Mits er natuurlijk goed voor gezorgd wordt maar ik vind niet dat zo'n kleine pony moeilijker in de verzorging is dan een hond. Daarbij worden ze een stuk ouder waardoor het voor de eigenaar erg prettig is dat hij niet snel afscheid hoeft te nemen van een dier waar hij op vertrouwd.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 18:19

Nou Ik heb er een volledige reportage van op TV gezien op Vitaya ik weet niet of jullie die zender hebben in nederland. En ik vind het beslist niet zielig. De mensen verkiezen juist paardjes omdat die langer leven en omdat ze er zo gehecht aan zijn een hond sterft zo snel in vergelijking en dan zijn deze mensen (andere ook hoor) er helemaal kapot van. Deze paardjes worden extreem goed verzorgd. Ze hebben schoentjes voor in huis, Zijn getraint om te vragen om buiten hun behoefte te gaan doen en en ze krijgen uitgebalanceerde voeding en de eigenaars worden speciaal getraint om ze perfekt te kunnen verzorgen. Dan vraag ik me af wat willen jullie nu nog meer. Oke ze kunnen niet in een groote wei hollen tenzij hun eigenaars een grote tuin hebben. Maar paarden in een manege box kunnen dat ook niet tenzij ze uitgelaten worden en deze beestjes lopen altijd buiten met de eigenaar. In die reportage die ik heb gezien sliep het paardje zelf bij zijn baasje in bed en op de zetel. Ik vind het absoluut GEEN dierenmishandeling.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

maaikysammy
Berichten: 765
Geregistreerd: 13-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 20:41

hehe eindelijk iemand die niet denk dat het dierenishandeling is!!!!

Voor al uw fotoshoots!!!
https://www.facebook.com/macphotonl/

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:09

Ik wist niet dat je een paard zindelijk kan maken. Verward
Dat lijkt me althans wel een voorwaarde, voordat je zo'n pony in huis plaatst.

Verder zijn er nog wat praktische problemen lijkt mij. Ik vind het wel opmerkelijk dat je een paard net zo kan trainen als een blinde geleide hond. In sommige gevallen zou zo'n ponietje wel een oplossing kunnen zijn, mits er goed toezicht op is. Maar een hond lijkt me toch veel praktischer.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:13

Als het met een hond kan, waarom dan in goddesnaam met ene pony Verward

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:56

Ik heb er vorig zomer, in augustus volgens mij, ook al eens iets over gelezen in een Duits bald, volgens mij Reiter Revue, maar kan ook de Cavallo geweest zijn.

Daar stonden ook foto's bij van pony's met sportschoentjes aan enzo, nou, dat vind ik dus echt maar niks. Een paard - hoe klein dan ook - is geen hond, punt uit. Paarden horen op de wei gras te eten, niet bij een mens op de slaapkamer.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RianneH en 41 bezoekers