sporen met/ zonder wiel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke2003
Berichten: 20
Geregistreerd: 01-01-03

sporen met/ zonder wiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 16:24

Hoi, waar gaat jullie voorkeur naar uit?

Mijn mening is dat een rechte spoor prikt en een wielspoor 'glijdt' over het paardenlichaam.

Wat is jullie mening en ervaring daarover.

Voor degene die voor een wielspoor kiezen, gebruiken jullie dan een glad wiel of een wiel met tanden.

Zelf denk ik dat een glad wiel eerder snijdt en een wiel met grovere tand minder scherp is dan met fijne tand.

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening.

Groetjes

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 16:27

ik rij alleen met een gewoon recht spoortje, mijn paard moet voor mijn been zijn en niet voor mij spoor
voor de fijnere hulpen kan het handig zijn om even het spoortje heel kort er bij te gebruiken
en wieletje glijdt wel over het paard ja, maar het is wel scherper dan een gewoon recht spoortje
tandjes ben ik helemaal tegen, mits het door een ruiter gebruikt wordt die echt weet hoe hij er mee om moet gaan en zijn benen ook echt heel stil kan houden

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 16:47

Mee eens! Sporen moet je alleen gebruiken als je er goed mee om kunt gaan. Het moet je beenhulpen niet vervangen maar verfijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 16:48

Ik rijd altijd met wieltjes. Ik heb ze met glad wiel, maar ook met grof wiel. Afhankelijk van welk paard ik rijd.

ikke2003
Berichten: 20
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 17:00

De vraag is niet of iemand wel/niet met sporen moet gaan rijden. Tuurlijk mag je alleen met sporen rijden als je een goede onafhankelijke zit hebt en idem hulpen kunt geven, maar dat is de vraagstelling niet.

Het gaat erom wat jullie mening is over het type spoor en je motivatie daarachter.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:27

Ik hou het bij stompe knopsporen. Bij de ruiterwinkel hebben ze me verteld dat deze het meest subtiel zijn.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 18:26

Tegenwoordig rijd ik weer met rechte sporen.
Ik heb een tijd met wieltjes (grove) gereden, maar mijn paard had er een gruwelijke hekel aan. Ze werd meer narrig dan dat ze er beter van werd. Dus zijn we terug gegaan naar rechte sporen, en die doen het super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 18:36

Nadat Kawa 2x in een proef, zomaar ineens erg lui op het been was.
Wat normaal nooit is. Ook met losrijden voor die proeven niet. Moest ik toch ff wat verzinnen om hem te laten weten dat dat niet de bedoeling was.
een zweep mocht niet meer, dus kwam ik daardoor uit op een andere spoor.
Ik heb toen 1 malig een spoor met wiel omgehad, en toen ik die zachtjes gebruikte, sprong hij bijna uit zijn vel. Ik heb de hele proef ook geen spoor meer hoeven gebruiken.
Wat dus ook de bedoeling was. Dus mijn doel was op een nette manier gelukt.
een hulpmiddel gebruikt als 1 malige hulp.

Maar als ik nu vaak hoor vertellen dat een wiel zachter is als een gewone spoor, geloof ik er door die ervaring dus helemaal niets van.
Maar goed, dat is mijn mening Lachen
En idd, iemand met een been wat steeds hangt te wiebelen is geen 1 spoor goed, maar dat moge logisch zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 19:06

runningkawa schreef:
Maar als ik nu vaak hoor vertellen dat een wiel zachter is als een gewone spoor, geloof ik er door die ervaring dus helemaal niets van.
Maar goed, dat is mijn mening Lachen


Mag ik opperen dat een ruiter die niet gewend is om met wiel te rijden, mogelijk 'prikt' als íe een keer met wieltjes rijdt, in plaats van rolt? Dan gaat je paard inderdaad best hard naar voren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 19:10

Maar hoe moet ik me rollen dan voorstellen?
Dan ga je toch een soort van wiebelen met je been?
En dat prikken zal ik dan wel gedaan hebben.
Maar als je dan ziet hoeveel mensen zulke sporen gebruiken.
En ik wil niet zeggen dat ik goed rij, maar zie ze toch zeker bij mensen waarbij ik durf te zeggen dat hun nog wat meer ervaring missens als ik, vind ik toch een enge spoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 19:16

runningkawa schreef:
Maar hoe moet ik me rollen dan voorstellen?
* Druk op je beugel houden en hak een klein stukje optillen.

Dan ga je toch een soort van wiebelen met je been?
* Als je constant je spoor gaat gebruiken wel ja, maar da's niet helemaal de bedoeling Haha! net als met rechte sporen

En dat prikken zal ik dan wel gedaan hebben.
* Hoho, dat zeg ik niet, ik opper alleen de mogelijkheid....

Maar als je dan ziet hoeveel mensen zulke sporen gebruiken.
En ik wil niet zeggen dat ik goed rij, maar zie ze toch zeker bij mensen waarbij ik durf te zeggen dat hun nog wat meer ervaring missens als ik, vind ik toch een enge spoor.
* Ik rij er elke dag mee, in diverse 'scherptes' (afhankelijk van wie ik op dat moment onder het zadel heb) maar zie het enge er niet van af? Mijn paarden gaan nooit als een komeet door de bak (naja, Mileen wel maar die is niet wijzer Haha! ), reageren niet geirriteerd op m'n been/spoor, en liggen ook nooit open ofzo hoor, gelukkig niet.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 19:19

Tuurlijk werkt een wielspoor scherper in dan een knopspoortje, dat moge duidelijk zijn! De bedoeling is dat je je hulpen verfijnder gaat geven naarmate jeverder komt. Met een scherper spoor kan je je hulpen subtieler geven, juist omdat ze zoveel pittiger inwerken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 19:25

Sonja"]
[quote="runningkawa schreef:
Maar hoe moet ik me rollen dan voorstellen?
* Druk op je beugel houden en hak een klein stukje optillen.
Um, dat doe ik nu helaas al, kan er anders met mijn spoor niet bij Lachen

Dan ga je toch een soort van wiebelen met je been?
* Als je constant je spoor gaat gebruiken wel ja, maar da's niet helemaal de bedoeling Haha! net als met rechte sporen
Ik beelde me dat ook in als ik maar een enkele keer de spoor gebruik

En dat prikken zal ik dan wel gedaan hebben.
* Hoho, dat zeg ik niet, ik opper alleen de mogelijkheid....
Maar ik zeg dat ik dat dan wel gedaan heb, anders had ik nooit zulke reactie gekregen, die mep smiley was dus ook voor mijzelf bedoelt.

Maar als je dan ziet hoeveel mensen zulke sporen gebruiken.
En ik wil niet zeggen dat ik goed rij, maar zie ze toch zeker bij mensen waarbij ik durf te zeggen dat hun nog wat meer ervaring missens als ik, vind ik toch een enge spoor.
* Ik rij er elke dag mee, in diverse 'scherptes' (afhankelijk van wie ik op dat moment onder het zadel heb) maar zie het enge er niet van af? Mijn paarden gaan nooit als een komeet door de bak (naja, Mileen wel maar die is niet wijzer Haha! ), reageren niet geirriteerd op m'n been/spoor, en liggen ook nooit open ofzo hoor, gelukkig niet.
Ik geloof ook niet bij normaal gebruik dat ze dan snel open liggen hoor, ken helaas ook ruiters waarbij dat met een gewone spoor ook lukt.
Maar mijn idee is gewoon dat het me scherper lijkt en dat je het misschien net als ik veel kans gedaan heb, eerder verkeerd gebruikt.


[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 19:28

Ook ik ken ruiters, zowel met als zonder wieltjes eraan Haha! , die het keer op keer presteren om een gat in hun paard te trappen.... Aan het been van een lompe ruiter is zelfs een sok nog een moordwapen volgens mij....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 19:31

Citaat:
Ik geloof ook niet bij normaal gebruik dat ze dan snel open liggen hoor, ken helaas ook ruiters waarbij dat met een gewone spoor ook lukt.

Dat bedoelde ik in dit stukje dus ook.
Of was dat ook al zo wazig geschreven *LOL*
Je hebt van die dagen dat schrijven niet zo lukt Haha!

Maar met je sokken gaan rijden lijkt me wel een mooi gezicht Knipoog
Wel je nagels knippen he, anders is dat weer zo scherp Tong uitsteken

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 00:47

rijdt vaak met sporen met een grof wiel. Bevallen super en zijn niet kapot te krijgen. Zeker bij stiek in het seizoen van de hengstige merries is dat de snelste manier om de aandacht weer terug te krijgen. Rijdt Gently recreatief zonder sporen maar als er dressuurmatig gewerkt moet worden met dezelfde sporen als stiek. In het parcours heb ik nooit sporen om omdat ik zo af en toe per ongeluk haar raak met de sporen en ze trekt toch al als een idioot op het hout aan. Vind zelf met een grof wiel minder scherp als met een fijn wiel. Zal niet met knopsporen gaan rijden want als ik inkom met de spoor mogen ze dat ook wel voelen. Heb daarvoor immers al twee keer een fatsoenlijke beenhulp gegeven en daar wil ik eigenlijk gewoon een reactie op.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 00:51

Heb vroeger wel eens met sokken gereden.... (nouja 1 sok) was mijn tweede keer op wedstrijd met mijn C-pony en had van die fijne rubber rijlaarzen die een beetje aan de ruime kant waren.... een paar onderdelen voor het eind was ik een beugel kwijt en even later dus ook en laars.... jury heeft zich bescheurt denk ik Haha!

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 09:16

ik rij met sporen met een gladde wiel. Ik heb ook sporen met scherpe wielen (gekarteld) maar die gebruik ik alleen als mijn paard een slechte tijd heeft en lui voor het been is. Ik hoef ze maar 1 a 2x te gebruiken en het probleem is weer opgelost (mijn paard gaat er vanuit wie niet waagt...) Ik gebruik mijn sporen alleen bij zijgangen en ter activering van het achterbeen. ik heb in de afgelopen jaren erg goed leren rijden met sporen en heb dan ook zelfs met mijn scherpe wielen nog nooit een haartje gekrenkt van mijn paard. ik vind dat iedereen moet leren rijden met knopsporen en pas al ze een goede zit hebben over moeten stappen naar andere sporen.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:43

Ik rijd met sporen met een Wiel. het is een groot wiel met tandjes.
Je kunt beter 1 x in komen met een wielspoor en je been verder rustig houden, dan 10 x in komen met een stompe spoor. De spoor heeft dan duidelijk geen nut. Je moet inderdaad wel kunnen rijden met wielen, want als je beenligging niet stil is, moet je zowiezo niet met sporen rijden vind ik.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:48

Ik rij zelden met sporen, mijn paard doet alle oefeningen (zijgangen, galopwissel ed) gewoon op mijn been- en zithulpen. Enkel op wedstrijd rij ik "soms" met een spoortje. Gewoon een stomp spoortje van 1,5 cm lang. Ik rij eventig en sporen met wieltjes zijn daar zelfs verboden en dat is maar goed ook ! Die wieltjes heb je maar nodig om iets af te dwingen . Als het paard fijn genoeg gereden is heb je die niet nodig. En als het paard nog niet fijn genoeg afgericht is, dan heb je gewoon nog veel africhtingswerk ! Da's toch net het boeiende aan paardrijden ?

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:11

Ik rijd zelden met sporen (Max ziet me al aankomen zeker }> Tong uitsteken ) maar ik heb 2 paar: een paar kleine knopspoortjes en een paar rechte die naar beneden zijn afgebogen van 2 cm.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 09:32

Ik rij eigenlijk 1 paard altijd met sporen, en 2 altijd zonder. Heb laatst alle paardne zonder sporen gereden, en ik moet toegeven, oko het paard dat altijd met sporen geredne wordt liep lekker (was de sporen vergeten).
Ik heb in de loop der jaren van alles geprobeerd (of gewoon omgekregen omdat de eigenaar zei dat het nodig was): knopsporen , stompe sporen (3 en 4 cm), hamer sporen, wielsporen met fijn wiel, Schultheiss sporen.

Zelf rij ik tegenwoordig gewoon met knopsporen van 2.5 cm. werkt het best. Het paard liep totaal niet op de schultheiss sporen. Was totaal niet meer aan eht been. Die wieltjes rammelden met drijven, en daar ergerde ik mij aan. Na een halve training snel die dingen weer afgedaan.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 10:16

Ik rij met verschillende sporen rechte en met grove wielen. Het ene paard reageert waarschijnlijk feller als het andere op de sporen. Als ik Barb met zweep rij reageert hij een stuk feller dan met wel soort spoor. Maar even buiten dat. Westernruiters rijden als ze met een spoor rijden ALTIJD met wielspoor. Ik betwijfel dan toch of een wieltje zo ontzettend slecht/scherp is. Graag jullie mening hierover.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:19

laat zo'n wieltje maar eens over je hand rollen!!!
Ik ben tegen het gebruik van wieltjes, omdat ik bij 9 van de 10 ruiters die daar mee rijden, hele verkeerde dingen heb gezien!!!!
zelfs paarden waarvan de hele vacht op de plek v/d spoor weg is. Ik reed mijn verzorgpaard altijd zonder. Tot ze een keertje heel klierig was, toen heb ik een spoortje met knopje gebruikt. (de stompste die er te krijgen waren) 1 keer gebruikt, en daarna nooit meer. Toen was het klaar, was alleen nodig om haar er even weer bij te hebben.

Ook ben ik van mening dat als een paard goed ingereden is, je zelden tot nooit een spoortje nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 12:15

Ach Machie, in dat geval kan ik wel compleet tegen paardrijden worden. 9 van de 10 ruiters in het algemeen die ik zie, zie ik dingen doen die je in de boeken gelukkig niet tegenkomt.
Ook Kenomaxbe heeft zo te lezen helaas weinig fatsoenlijke ruiters in zijn/haar omgeving.
Een paard dat met sporen gereden wordt, moet alles op been en zit doen. Een spoor, ook een wielspoor, is niet bedoelt om iets af te dwingen, maar slechts om hulpen te verfijnen.

Oh ja Machie, als je eens in de buurt bent mag je van mij met m'n wieltjes over je hand rollen. En daarna mag ik met een rechte spoor in jouw hand prikken. Gaan we eens kijken wat je het ergste vond.... Haha!