Hoe leer ik Bolivia dat ze moet stil staan als ik wegloop? S

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-01 20:25

Hoi,

Bolivia luistert heel goed naar het commando 'ho' als ze naast me loopt en ik stop. Als ik dan van haar weg loop dan loopt ze meer en ik wil haar leren om te blijven staan. Iemand tips?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 21:16

Commando blijf. Hoe leer je dat...bij voorkeur als ze lekker moe zijn en niet willen lopen om te beginnen en voor de stal.
Bij ons is het ook nog verre van perfect.
5 sec. en dan belonen.

Claudia1

Berichten: 97
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 21:51

hoi manon 2,
Ik ben met Sonja ook nog bezig om dat te
leren. Ik weet in ieder geval dat het voor grotendeels een kwestie is van erg veel gedult hebben. De paarden beginnen het vaak door te krijgen door eerst met wat lekkers te oefenen. Je kunt dan bijvoorbeeld in een afgesloten bak gaan en haar dan neerzetten en zeggen: 'ho'.dan geef je haar wat lekkers. en beloont haar dan ga je steeds wat verder weg staan en kunt haar adn ook steeds wat meer met je stem gaan belonen of met een klpje op haar hals, want als je te veel met snoepjes oefent(sonja tenminste) gaan ze meestal schooien en worden ze vervelend. En ze moet natuurlijk wel haar aandacht er bij houden. Veel succes ermee.
Groetjes claudia

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 22:28

500% consequent zijn en twee jaar hard oefenen. Begin met te poetsen met het touw door de ring en het andere eind vasthouden. Laat na verloop van tijd het touw los door de ring hangen. Als ze een stap doet, terug op haar plaats zetten. Comando erbij, maakt niet zoveel uit welk commando je gebruikt, als je maar consequent dat commando gebruikt. Ga steeds hele kleine stapjes voorwaarts, bedenk dat geduld in dit geval een hele goede leermeester is, steeds iets meer. Laat haar eerst los bij je staan, leer vervolgens dat ze moet blijven staan als je een stap terug doet.
Doe deze oefeningen, zeker in het begin, in een afgeloten omgeving. Ze gaat een aantal keren op de loop voordat het allemaal duidelijk is. Dat is allemaal niet zo erg als ze maar niet weg kan lopen. Ander belangrijk punt is dat je absoluut als leider moet zijn aanvaard door haar, zo niet dan zul je dat eerst moeten oplossen. Succes.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 00:32

Het is eigenlijk heel simpel te verklaren waarom hij mee blijft lopen.
Je leert een paard keurig met je mee te lopen iedere keer als jij een stap zet zet hij ook een stap. Dus al je naast hem staat zal hij dus altijd meelopen (dit doe je vaak met een commando maar vaak ook niet).

Om hem te laten staan ga je dus naast hem staan met je beide schouders naar hem gericht je legt het halstertouw over zijn hals. Als je dan naar achter (van hem af dus maar niet van voren dus) stapt zal hij geen stap verzetten want je loopt niet naar voren. Dan kan je je omdraaien en rustig naar voren lopen maar blijf met hem praten. Zorg dat je niet te dicht bij zijn hoofd (voorhand) komt want dan loopt hij weer mee.
Zucht wel lastig uitleggen zo. Dit is een oefening die ik bij het Natural Horsemanschip heb geleerd.

Andere manier (ook NH) ga voor hem staan met je gezicht naar hem gericht. Leg het halstertouw voor hem op de grond en zet langzaam een stap achteruit en dan weer even blijven staan en dan weer een pas enz.... Blijf met hem praten met het bekende commanddo HO. Draai je niet te snel om want dan zal hij weer meelopen. Hij zal snel doorkrijgen dat als je het touw op de grond legt hij moet blijven staan.

Mijn paard weet nu wanneer ik het touw of op de grond leg of over zijn hals dat hij moet blijven staan. En met ho helemaal. Zelf kan ik hem nu op afstand achteruit laten lopen.

Ik weet niet of je een hond hebt maar in principe doe je hetzelfde. Klinkt eigenlijk raar.

Succes ermee ene neem de tijd en zorg dat er geen afleiding is om hem/haar heen.

Gr Pris
*LOL*

_________________
Ik ben NIET verslaafd aan bokt helemaal NIET hoor.
afz. Queen of Oneliners

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Prisca op 2001-07-08 00:34 ]</font>

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 02:08

misschien al gezegd, heb niet alle reacties gelezen.
Een belangrijk ding is, dat je met je gezicht naar je paard toe gaat staan.
Hij heeft (als het goed is) geleerd dat als JIJ gaat stappen, dat ZIJ ook moet stappen, en als JIJ stopt, dat ZIJ ook stopt.
Daarom, ga voor haar staan, met je gezicht naar haar toe.
Geef commando (mag je zelf invullen) en zet zelf een paar stappen achteruit.
Loopt ze mee? Even een volte maken en op de zelfde plaats terug zetten.
Blijft ze staan, de hemel in prijzen