Buiten een sliding bodem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Buiten een sliding bodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 14:30

Is dat te doen ?
Ik had ff gezocht, maar werd niet echt wijzer van die topics.

Een buitenbak met een goede slidingbodem dus. Wat zou je dan het beste kunnen doen volgens jullie?

En als er topics zijn die wel nuttig zijn dan hoor ik het ook graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 14:58

Er is bij ons net wel een slidingtrack aangelegd, omdat de bodem van de buitenbak niet geschikt is.
Of het werkt weten we nog niet, is nog niet in gebruik genomen.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:32

Dat lijkt mij in ons klimaat vrijwel onmogelijk! Een goede Reiningbodem bestaat uit een harde kleibodem met daarover een fijne losse zand/klei laag. Zodra zo'n bodem te nat wordt, kun je poppetjes gaan boetseren Haha!
Wij hebben 2 buitenbakken, één "eb en vloed" bak waar je vrijwel altijd in kunt rijden, maar vaak te zwaar is om te sliden en eentje die eigenlijk vervuild is en daardoor een harde onderlaag heeft; die is perfect om te stoppen bij langdurig droog weer, maar voor de rest van de tijd onbruikbaar om te rijden.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 11:06

Leek mij ook vrij moeilijk inderdaad, maar ja, misschien is er in Nederland wel iemand die het voor elkaar heeft Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:13

Bij ons is het idd experimenteel. Hebben veel mensen lang en hard over nagedacht Haha! Of dat gewerkt heeft, zullen we over een jaar pas weten.... *LOL*

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 11:54

Wil je misschien ook je ideen delen? Ik ben wel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:59

Ik ga niet pronken met andermans veren, het is niet mijn stal, niet mijn idee en niet mijn slidingtrack.
Hij is ontworpen door Frank van Eijmeren en Lilian van Leeuwen, in samenwerking met een plaatselijke aannemer.
Het gaat vooral om je wijze van drainage en de grondsoorten die je gaat gebruiken.
De traditionele leemlaag die binnen zo graag en goed gebruikt wordt, is in een buitenbaan natuurlijk volstrekt niet aan de orde. Je leemplaat zou je nooit goed kunnen houden, dat wordt een vaag soepje bij de eerste de beste plensbui.
Wij zitten op kleigrond, dus hebben het risico dat alles eraf spoelt. Dus kwestie van de juiste drainage om geen plassen op de klei te krijgen, en daarna een harde plaat zien te creeeren.
Ik denk dat het prematuur is om daar al over uit te weiden, want wij hebben ook nog geen idee hoe e.e.a. zich gaat houden, of het uberhaupt de track gaat worden die we ons de laatste tijd erbij voorgesteld hebben.

Frank en Lil zijn altijd erg gastvrij en eerlijk in het delen van bevindingen, dus ik denk dat je over een tijdje harstikke welkom bent om te komen kijken of het werkt, en hoe het zich houdt.
De eerste kleine Boktmeeting is al gehouden hier op stal (met tante Jos), maar ook zij heeft nog weinig meer kunnen zien dan de strook zand die het nu nog lijkt te zijn.....

To be continued zullen we dus maar zeggen.... Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:36

Ik ben wel benieuwd naar die slidingtrack Sonja Haha!
Maargoed, ik heb foto's van Angelique gezien met mooie slidingstops in Duitsland, in een buitenbak. Het was op een wedstrijd, en ik weet niet hoeveel werk het is, maar misschien hebben ze de bak ervoor aangepast.
Zijn er geen sliders die in Duitsland wonen? Haha!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:50

Nu ben ik een leek op het gebied van slidingtracks, maar hoe lang is zo'n ding nou helemaal (en breed) Verward
Is het niet mogelijk om als hij niet gebruikt wordt er een stuk plastic overheen te leggen, zodat er geen regen in kan komen. Verward
Als het op Wimbledon lukt moet het hier toch ook kunnen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:55

Bij ons is 'ie 40 meter lang (met mogelijkheid tot verlenging naar 60 meter) en 4 meter breed.
Afdekken zou mogelijk zijn, maar dat is natuurlijk wel een stukje arbeidsintensiever.... Haha! Bovendien heb je een bepaalde mate van vochtigheid nodig, om je plaat hard te houden. Maar stel dat het TE nat zou worden, is het natuurlijk de moeite van het proberen waard.

Enne Xono, er zijn natuurlijk welmeer bakken waar je kunt sliden, maar doorgaans niet het hele jaar. Sommige bakken kun je er alleen zomers voor gebruiken omdat de toplaag dan droog genoeg is, en sommige alleen juist niet zomers omdat hij dan te los wordt..... Ik ken geen gevallen van buitenbanen die het hele jaar daarvoor bruikbaar zijn....

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 21:56

Van wat ik heb gehoord in Duitsland, Kreuth de Europese Kampioenschappen en van een prive persoon die deze bak ook heeft aangelegd op die wijze, is het volgende.
Men neme:

Zeer grove kiezel als onderste laag,
daaroverheen, fijne kiezel,
daaroverheen 'reining matten', vierkanten met langs alle zijden tussenruimte zodat water langs de ruimten de kiezels in kan
daaroverheen 10 cm rivierzand.

(Als ik me het recept nog goed herinner tenminste, en weet nog wel dat het heel kostbaar was.)

Altijd goed berijdbaar behalve als het zwaar vriest/sneeuwt.

Groetjes, Gisela

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:55

dat van die matten heb ik ook gehoord.
in friesland zit iemand die dat heeft, maar ze hadden het verkeerde zand er op. ik denk dat het inmiddels wel vervangen is. dus ik zal eens informeren.
het was wel duur .

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 23:27

Klinkt heel duur in ieder geval Haha!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 22:32

Stomme vraag misschien maar hoe doe ze dat in Amerika?? Verward

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 22:40

kweetnie Verward misschien minder regen dan hier