Zijn er onder jullie gereformeerden?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Zijn er onder jullie gereformeerden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 21:32

Ik vroeg me dat gewoon af aangezien er nou bij mij in de klas een aantal zitten. Ik kom dus uit het katholieke gedeelte van nederland.

Ik wilde dus eigenlijk meer komen te weten van dit geloof. Vraag me af hoe jullie nou eigenlijk tegen katholieken aankijken en/of het idee hebben dat anderen jullie maar raar vinden ofzo. Ik hoor soms reacties van jezus wat achterlijk, nou dat vind ik niet, en iederen moet in zijn haar waarden gelaten worden.

Ikhoop dat er mensen zijn die het hier bespreekbaar willen maken en anders hoop ik dat je met mij erover wilt pben.


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 21:43

Ik werk voor de SMRA en dat is de stichting die de ledenadministratie bijhoud voor de Nederlands Hervormde Kerk. Uiteindelijk houden we ook alles bij voor de SOW kerken. Maar ik ben zelf niet kerkelijk ofzo, Door mijn werk weet ik er veel van af. Sow betekend zoveel als dat de diverse Kerken Samen Op Weg gaan, een soort van samenwerking. Ik merk wel (ik zit in het mt) dat er soms (bij mij werken er eigenlijk alleen NH of niet kerkelijk) over gesproken word in de termen als Die Katholieken. Wel doen we veel samen, Mijn idee is dat het prima samengaat omdat de waarden en normen in de kerkelijke gemeenschappen vrij belangrijk zijn, dus ook de omgangsvormen. Ik merk in iedergeval op mijn werkplek weinig discriminatie t.a.v. geloof

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 21:59

Ik ben zelf Rooms-Katholiek en Ilona is Hervormd, maar er zijn geen probleempjes hoor Lachen. Ik denk dat je gewoon respect moet hebben voor de meningen van anderen, ook over het geloof. (Ik ben niet erg gelovig, maar interesseer me wel voor de kerk, zowel katholiek als hervormd).

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 22:02

Wat is dan weer hervormd eigenlijk als ik vragen mag?
Maar bij de gereformeerden zijn er strikte regels qua levenswijze (je zult wel weer gradaties hebben). Daar doel ik onderandere op.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:05

Idd overal zijn gradaties in! net zoals bij moslims, je hebt moslims die dagelijks bidden en een goed moslim zijn en je hebt de extremisten. maar in mijn werk merk ik weinig van verschillen tussen de kerken

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:14

En of er heel veel verschil zit tussen de geloven onderling. Hervormd heb je ook weer gradaties in en dat is zelfs per plaats/streek verschillend, Gerefomeerd is geloof ik nog een slag erger, Katholiek wordt geloof ik in Nederland niet echt fanatiek beoefend, dan bedoel ik dat die mensen vaak niet heel erg gelovig zijn.
Wat ik zelf merk bij de zwaardere gelovigen dat ze nogal hun mening willen opdringen... Ik heb het niet meer zo op hele gelovige mensen..... Lips are sealed

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:19

Steef schreef:
En of er heel veel verschil zit tussen de geloven onderling. Hervormd heb je ook weer gradaties in en dat is zelfs per plaats/streek verschillend, Gerefomeerd is geloof ik nog een slag erger, Katholiek wordt geloof ik in Nederland niet echt fanatiek beoefend, dan bedoel ik dat die mensen vaak niet heel erg gelovig zijn.
Wat ik zelf merk bij de zwaardere gelovigen dat ze nogal hun mening willen opdringen... Ik heb het niet meer zo op hele gelovige mensen..... Lips are sealed


KLOPT, bij mijn sollicitatiegesprek werd gevraagd of ik gelovig was. Ik ben het niet maar ik heb wel god op mijn blote knieen bedankt dat hij het gisteren droog heeft gehouden, was mijn antwoord enuh ik werd aangenomen. maargoed de Nederlands Hervormde kerk heeft ook rare extreme kostgangers en idd de katholieken lijken minder extreem.


Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 22:25

Nou ik ben dan wel katholiek maar doe dr dus niks mee. Ik vraag me dus af of gereformeerden je dan als zondaars zien.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:29

Nee hoor, Ik werk bij de NH en ik ben katholiek gedoopt, doe er verder niets mee, maar ik word wel super gewaardeerd

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:30

De erge gereformeerden kunnen je zien als 'een slecht mens van de wereld' die natuurlijk ook naar de hel gaat Haha! . Die keuren alles af voor ze je ook maar kennen...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:34

HahA maar ik ben diegene die hun contract wel of niet verlengd............

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 22:39

Hahaha, nou ja iig een leuk topic, hoop dat de gereformeerden zelf ook nog even van zich laten horen.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:52

Ik heb even in Moerkapelle (dorpje bij Zoetemeer) gewoond...
Daar wonen en komen erg veel gereformeerden en NL hervormden zondags. Het verschil tussen hen ken ik niet.
Het viel me in het begin erg op....zondags is daar voor hen echt een rustdag. Vrouwen gaan in jurk/rok en vaak met strohoedje en mannen in net pak, naar de kerk. Er is ook zondagsschool. De etalages van bepaalde zaken zijn geblindeerd.
Nooit eerder zo gezien. Moeten ze zelf weten....
Sjimmy zal er ook alles van weten.....

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:57

Sypheron schreef:
Ik ben zelf Rooms-Katholiek en Ilona is Hervormd, maar er zijn geen probleempjes hoor Lachen.


2 geloven op 1 kussen daar slaapt de duivel tussen Haha!

ik ben wel gedoopt maar doe er verder niks mee

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:59

Jepsss Idd branca, mij zag je waarschijnlijk ook langskomen Knipoog haha met rok, zonder hoedje Knipoog
Ik zal morgen even wat uitgebreider antwoorden.

:evaw:

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 23:00

Owke ben errug benieuwd! Kan ik je anders morgen eens pben?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 23:04

Is prima, maar ik wil ook wel even eea in dit topic zetten.
Maar ik ga nu pitten Dromen Slapen Ben een beetje moe Gaaaap En dan zeg ik niet altijd even logische zinnen op het scherm

:evaw:

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 23:10

Ik wacht het af en anders pb ik je nog wel met mn vraag cq problem.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 02:16

Kayla"]
[quote="Sypheron schreef:
Ik ben zelf Rooms-Katholiek en Ilona is Hervormd, maar er zijn geen probleempjes hoor Lachen.


2 geloven op 1 kussen daar slaapt de duivel tussen Haha!

ik ben wel gedoopt maar doe er verder niks mee
[/quote]

Theo Maassen voegde hieraan toe: " en de waarheid ligt in het midden Haha! "

p.s. Kayla........wat kan je doen met gedoopt zijn?? Tong uitsteken

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 08:46

Ben ik dan Haha!

Het christelijk geloof bestaat uit Katholiek en Protestant. Kortweg gezegd hebben Katholieken hebben meer met Maria en Protestanten meer met Jezus Haha! De scheiding is er gekomen door verschillende personen uit de geschiedenis en de ene volgde die en de andere volgde die enz...

Katholiek weet ik verder niet zoveel van.

In de Protestante wereld is het zo dat dat weer onderverdeeld is in verschillende kerkgenootschappen:
- Evangelisch (in veeel verschillende vormen)
- Hervormd (in veeel verschillende vormen)
- Gereformeerd (in veeel verschillende vormen)
De verschil hiertussen is meest de manier van geloven.
De ene gelooft dat 'ie in de hemel komt door goed te leven geen zonden te doen en je zonden die je doet te belijden en aan te nemen dat Jezus voor jouw zonden gestorven is! Voor de andere hoort daar ook nog bij dat je altijd een rok aan moet hebben en naar de kerk een hoedje op. enz enz.
Over het algemeen zijn evangelische mensen wat 'vrijer' in hun geloof dan Hervormden en Gereformeerden. Gereformeerden zijn over het algemeen het 'strengste' maar bijvoorbeeld christelijk gereformeerden zijn weer niet veel / niks 'strenger' dan sommige hervormden.

Lekker duidelijk he Knipoog

:evaw:

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 09:53

Ik ben zelf gereformeerd gedoopt maar niet praktiserend.
Mijn man is NH gedoopt maar ook niet praktiserend.

Wat mij vooral opvalt in beide geloven is dat het er vooral in verschillende gradaties is. Zo kan gereformeerd in de ene gemeente veel strenger zijn dan in de andere en in een andere gemeente is Hervormd weer veel strenger.
Ik heb in heel wat plaatsen gewoond dus ik spreek uit ervaring.

De titel dat gereformeerde 'zo streng' zouden zijn, komt vooral voort uit de stromingen 'Gereformeerd vrijgemaakt' en de 'Artikel 31' kerken, ook wel de 'zwarte kousen' kerk genoemd.
Maar het 'gewone' gereformeerde geloof valt in de Randstad best mee Knipoog
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:13

Sjimmy schreef:
. Kortweg gezegd hebben Katholieken hebben meer met Maria en Protestanten meer met Jezus Lachen

dat is dus niet waar. katholieken hebben niet meer met maria, ze ERKENNEN maria alleen als heilig, en dat doen de protestanten niet.

Overigens, ik weet wel hoe katholieken vaak aankijken tegen de gerefomeerden, ze noemen ze vaak "de zwarte kousen", grinnik.

De hond is de betere mens

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:20

Ik zeg het anders maar bedoel het zelfde Desiree.
Zwarte kousen.... dat is wel een heel klein deel van de protestanten. Hier is het meer 'refo'

:evaw:

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:30

Ik ken iemand die gereformeerd vrijgemaakt is... Wat er zo vrij aan is zou ik niet weten, ze moet twee keer naar de kerk op zondag schelden enz. is strict verboden en als zij er niets van zegt als ik perongeluk een keertje J*z*s zeg, is zij ook slecht en blablabla...
Vind het zelf (ongelovig, net als mijn ouders) een beetje overdreven, maar ik heb wel iets van laat ieder lekker zijn eigen geloof hebben....

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 12:23

Bedoel je gereformeerd vrijgemaakt (artikel 31) of gereformeerd synodaal? Daar zit een heel verschil in. De vrijgemaakten zijn niet zo vrij in mijn ogen. Die hebben een trouwtekst voor de vrouw: belooft u uw man te dienen en hem onderdanig te zijn?
Nooit dat ik zo'n trouwvraag wil.
Vrijgemaakten worden wel steeds vrijer, maar zijn nog steeds mij te streng. Geen vrouwen in de kerkenraad of een ambt of diaken.

Synodaal is minder extreem. Hoewel je dat oo kweer in gradaties hebt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, DotBot, Fair, Igniss, Jasia, Kaetibangsi, Kim1300, Lalidan, MalaQ, Mirre1415, Mo_Noah, moOby, Moonfight, Muronia, Prairy, Saskiaa_, Sica, sunshine, Suusw, YandexBot en 71 bezoekers