Hoe een paard weer op gewicht helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Hoe een paard weer op gewicht helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 23:18

Ik vroeg me af hoe ik weer snel mijn paardje op gewicht krijg.
Ze is nogal ziek geweest en daardoor erg afgevallen.

Weet er iemand een manier van voeden zodat ze weer wat sneller rond wordt ?

Bedankt!
Annelies

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 23:24

vol stoppen met voer en haar niet van stal halen GRAPJE!!!! Hooi (cq kuil) genoeg voer geven en beweging. Spieren maken het lijf! Gewoon voeren zoals je altijd voert en niet te snel willen dat ze weer op gewicht komt.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 23:26

Gebroken Mais voeren

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 00:02

inderdaad voeren als je normaal voert en als je iets meer wil voeren beweging aanpassen. en ook echt spieren maken het paard. die van mij lijkt nu mager omdat ik er in de wintermaanden weinig mee heb gedaan,maar ik voel de ribben echt nietb en ik merk nu het weer het toe laat en ik meer kan doen ze er beter en voller uit gaat zien ookal krijgt ze de zelfde hoeveelheid voer.
je kan ook pulp geven maar ik weet niet wat voor paard je hebt en of ie er tegen kan. en dan nog is dit alleen maar buikvulling.
heb geduld en het komt goed.
groetjes mejet

Sirena
Berichten: 47
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 00:06

Ik gaf mijn paard suikerbieten pulp, hier zitten geen eiwitten in alleen suikers. Mijn paard was vrij snel weer terug op zijn goede gewicht. Bedenk echter wel dat het zeker een dag moet wellen in water. Want het zet ontzettend uit in water. Succes

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 00:15

Onze oudje krijgt maiskuil om niet al te mager te worden. Bij een paard dat door een bepaalde reden even te dun is, zou ik rustig afwachten of ze niet vanzelf wat bij komt. Mais geeft alleen vet en bij een sportpaard zie je dat niet. Liever iets meer kuil of brok al moet het wel in verhouding blijven met de hoeveelheid werk die verricht wordt.
Als de oorzaak van de vermagering is weggenomen komt het vanzelf goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 00:18

Neem er de tijd voor! een paard overvoeren kan leiden tot koliek. Voer onbeperkt goee kwalitiet voordroog kuil en kies voor een lichtverteerbare brok of liever kant en klare muesli of slobber. Het voordeel van kant en klare voeding is dat de vitamine/mineralen behoefte al uitgemeten is.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 00:30

Je kan een (flinke) scheut olie (linolie, zonnebloem olie, distel olie) door het eten doen.
Leuke bijkomstigheid: ze gaan er mooi van glanzen Knipoog !

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 09:29

Ik weet niet of je je paard slobber geeft? in ieder geval maakte wij het altijd zelf, dus lijnzaad koken, laten staan, water erbij, zemelen en biks, lekker laten intrekken tot het een massa wordt die je paard niet kan opslurpen maar ook niet in kan happen, dan wat witte bloem (koffiekopje formaat expresso) aanmaken met warm water, goed doorroeren en door de slobber gooien.
Geef dit 2x per week en hij komt echt aan hoor.
Wij moesten dit altijd geven aan de paarden als ze herstellende waren van ziekte oid.
Bloem zet aan Knipoog

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 18:11

Onberperkt kuil/hooi geven en dan gewoon de zelfde hoeveelheid brok bijvoeren. Ik weet niet wat je nu voert?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 18:15

Mijn pony kreeg toen ze graatmager hier aankwam pulp bij, maïsvlokken en gerstevlokken met oud brood en wortelen. Ze is er goed doorgekomen en later hebben we het geheel uitgebalanceerd met een ponymix erbij en de maïsvlokken wat geminderd.

Sirena
Berichten: 47
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 20:17

Mikey schreef:
Onberperkt kuil/hooi geven en dan gewoon de zelfde hoeveelheid brok bijvoeren. Ik weet niet wat je nu voert?


soory maar onbeperkt kuil geven is niet goed, In kuil zitten heel veel eiwitten en koolydraten waar ze hoefbevangen van kunnen worden. Hooi kan wel onbeperkt maar kuil niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:16

In kuil heb je heel wat verschillende soorten en kwaliteiten Sirena. Paardenkuil kun je onbeperkt voeren zonder dat je bang hoeft te zijn voor een overdosis aan eiwitten.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 11:32

Je kan het kuil of hooi eens laten analyseren. Dan weet je precies wat er aan voedingsstoffen inzit. En dat kan nog heel verschillend zijn!
Maar in dit geval, sterk afvallen na een ziekte, is het vooral gewoon zaak je paard weer in conditie te brengen door weer te gaan trainen en dan gewoon blijven voeren. Vooral ruwvoer kan je makkelijk veel van voeren. Je paard vetmesten lijkt mij een ongezonde manier om je paard er voor de buitenwereld gezond uit te laten zien.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 19:28

Ik zou toch mijn eigen voeding samen stellen en geen kant en klare muesli's oid gebruiken, elk paard reageert anders en de een kan het een of het ander beter gebruiken.
Mais kan het idd erg goed doen om een paard weer wat aan te laten komen. Paarden die bij ons snel vermageren krijgen wat extra zemelen maar ook daar moet je mee oppassen. Het is noodzaak dat je goed kijkt wat er in de voedingsmiddelen zit en dat je uit vind waar het voor dient.
Het is dus zo dat je kuil idd niet onbeperkt kan voeren, wil het precies weten moet je Jantien haar advies opvolgen en het laten analyseren. Ik zou het iig niet onbeperkt voeren, dat heeft me namelijk al eens bijna een paard gekost.
Ik zou het voer langzaam opbouwen, als een paard geen ruggegraat heeft kan een dier ook niet presteren, aangezien ze revaliderende is zou ik haar zeker niet te veel laten doen, alles langzaam opbouwen. Kijk, stukje bij beetje hoe ze het doet op de voedingsmiddelen doet en werk het zo verder uit. Maar het is geen haastklus, echt de tijd er voor nemen.

diara
Berichten: 107
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 16:40

de dierenarts zei van de week dat ze goed was...

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 19:34

Mais en lijnmeel voeren door de slobber.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 19:38

Inderdaad gebroken maiskorrels, daar worden ze snel weer zwaar van.

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 22:04

Nou Idalia is gewoon mager, ik kan haar ribben tellen als ik er schuin naast sta en dat is weer net teveel van het goede,... daarbij is ze ook echt veel afgevallen helaas.

diara
Berichten: 107
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 21:10

vind zelf ook dat ze en beetje mager is,maar de da zegt van niet.......

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-03 00:47

De DA heeft niet goed gekeken dan denk ik

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 02:16

Ga gewoon op je eigen gevoel af. Misschien is Idalia niet mager meer, maar nog wat schraal.
Zelf heb ik Salty lucerne gevoerd toen ze wat aan de schrale kant was, dat geeft ook nog wat extra energie.
Maar als je dat niet wilt, kun je ook bietenpulp geven. Dat moet je even weken in water, maar het werkt wel!!! Twee andere pensionpaarden hier hebben het gekregen.

Veel succes met Idalia, vooral nu ze ook nog gekneusd is!
Mirjam