hoe ver gaan jullie met goed aan het been?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

hoe ver gaan jullie met goed aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 17:34

Een vraagje/discussie puntje:
Ik hou van voorwaartse paarden, ik wil direct reactie op het been. Daar train ik hard voor, dat is voor mij een eerste vereiste.
Nu vraag ik mij af hoe 'gevoelig' jullie paarden zijn voor het been.
Bij mij is de voorwaartse reactie dus zeer fel. Ik rij nog wel met zweep en sporen bij 1 van de paarden (de ander rij ik zonder), en 1 keer been is weg. Geef ik per ongeluk te veel been, dan is het direct galop (ook wel eens ongevraagd omdat ik stap-middendraf ofzo wil, maar dat is een volgend punt in de africhting). Zitten, langmaken is terug. Elke gedachte aan een tempowisseling wordt nu zo ongeveer direct uitgevoerd door het paard. Zowel harder als langzamer (langzamer is lastiger vind ik, maar dat terzijde, dat zit er nu ook goed in).
Ook de zijwaartse gangne gaan steeds beter en makkelijker.
alleen 1 keer trage reactie toestaan=hele training er last van. Ik word steeds preciezer, kieskeuriger. Herkenbaar?

Hoe ver gaan jullie met de reactie op het been.
En terugnemen, is het sluiten bij jullie nog met veel druk of alleen met zitten? (eerlijk zeggen, want ook ik rij een e-pony die met terugkomen moeite heeft, daar moet ik ook wel eens even flink teugeldruk bijnemen)
Wat is jullie precieze streven?
Zijn jullie al bij jullie streven?


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 17:41

er moet reactie zijn. maar ik wil niet, dat als ik net even teveel been geef dat hij dan in galop zit. naar galop toe is ook een andere hulp. maar als hij niet reageert op mijn been krijgt hij op z'n broek.

als het paard in de middendraf aangaloppeerd omdat je teveel been geeft is dat waarschijnlijk een teken dat je teveel voorwaarts (uitstrekken?) wil en hij kan dat (nog) niet aan.

Amor Vincit Omnia

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 17:43

Haha grappig daar ben ik hard op aan het trainen, die van mij is zo traag op t been tenminste als ik direct van het begin dat ik er op zit niet streng ben...Als ik direct laat merken dat been geven been is gaat het wel beter. Alleen ik kan nou niet zeggen dat mijn paard al goed op t been reageert (wat ik wel wil) Maar ik blijf trainen Been, geen reactie spoor en anders desnoods zweep er bij. Pff ik word al weer moe bij de gedachten Lachen

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 18:17

Been is reactie. Ik ben er ook heel hard voor aan het trainen. Ik vind het heel belangrijk dat er continu aandacht is. Geen reactie is tik.

Alleen ga ik idd niet zover dat wanneer ik iets teveel been geef, ze gelijk in galop zit. Maar het scheelt niet veel.
Ik probeer ook vaak te herhalen. Want eenmaal aan het been, betekent niet altijd aan het been.
Het is echt een puntje wat heel erg snel weer verslapt......

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 18:39

Tigger schreef:
Been is reactie. Ik ben er ook heel hard voor aan het trainen. Ik vind het heel belangrijk dat er continu aandacht is. Geen reactie is tik.

Alleen ga ik idd niet zover dat wanneer ik iets teveel been geef, ze gelijk in galop zit. Maar het scheelt niet veel.
Ik probeer ook vaak te herhalen. Want eenmaal aan het been, betekent niet altijd aan het been.
Het is echt een puntje wat heel erg snel weer verslapt......


Wat bedoel je met ~eenmaal aan het been betekend niet altijd aan het been~?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 18:43

SuperPepeijn schreef:
als het paard in de middendraf aangaloppeerd omdat je teveel been geeft is dat waarschijnlijk een teken dat je teveel voorwaarts (uitstrekken?) wil en hij kan dat (nog) niet aan.

Het kan ook komen doordat de ruiter het paard overvalt met de hulp en dat het paard daarom in galop valt.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 18:47

klopt! je drijft er als het ware ook naartoe.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 18:49

Ja, dat klopt en een beetje onderhoud onderweg is niet gek. Je ziet vaak dat er halverwege nog eens een hulp komt en vaak leidt dat tot een taktfout of dat het paard in galop valt. Met je zit en je been onderhoud je de hulp tot waar je weer terug wilt.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 18:57

Meryl schreef:
Wat bedoel je met ~eenmaal aan het been betekend niet altijd aan het been~?


Ik bedoel dat wanneer het eenmaal goed gaat, dus de reactie voor het been goed is, het niet wil zeggen dat je het niet meer hoeft te onderhouden.
Mijn ervaring is dat het heel snel weer verwaarloost word.
Mensen zeggen : ja mijn paard is heel goed aan het been, gaan verder met hun training, maar de training voor het been is weg, onder het mom, deze training hebben we gehad.

Zo is het met alles natuurlijk, maar we hebben het nu specifiek over het been, dus vandaar.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 18:58

de mate van aan het been zijn ligt ook aan de mate van africhting.

Ik kan mijn paard wel heel flitsend aan het been willen hebben, maar hij moet dat ook in zijn lijf kunnen verwerken, dus nageeflijk en in balans blijven lopen. Een paard dat net onder het zadel is kan je heus wel zo kriebelig maken dat hij, wanneer je een haartje aanraakt er als een raket vandoor schiet..., maar je hebt veel meer aan een minder gevoelige reactie op je been terwijl je paard wel nagevelijk en in balans blijft.... Balans, takt, nagevelijkheid etc. dus samengevat 'losgelassenheit' bereik je pas na jaren training, dus steeds verdere verfijning van jou hulpen en steeds krachtiger en soepeler worden van het paard.

Een beetje andere mening dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 19:01

parnassia schreef:
de mate van aan het been zijn ligt ook aan de mate van africhting.

Ik kan mijn paard wel heel flitsend aan het been willen hebben, maar hij moet dat ook in zijn lijf kunnen verwerken, dus nageeflijk en in balans blijven lopen. Een paard dat net onder het zadel is kan je heus wel zo kriebelig maken dat hij, wanneer je een haartje aanraakt er als een raket vandoor schiet..., maar je hebt veel meer aan een minder gevoelige reactie op je been terwijl je paard wel nagevelijk en in balans blijft.... Balans, takt, nagevelijkheid etc. dus samengevat 'losgelassenheit' bereik je pas na jaren training, dus steeds verdere verfijning van jou hulpen en steeds krachtiger en soepeler worden van het paard.

Een beetje andere mening dus!


Hier ben ik het wel mee eens. Een kleine toevoeging: het paard moet het allemaal lichamelijk aankunnen, een groot jong ( en meestal slap) paard zal niet zo flitsend reageren, daar is hij nog niet aan toe, dat moet je trainen. Je kunt wel reactie eisen, maar houd rekening met het soort paard, en houd rekening met zijn lijf. De ene is nou eenmaal vlugger dan de andere.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 19:03

En ik kan me ook in Pipo's aanvulling vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 19:35

Ik wil mijn paard heel scherp en snel hebben. 1 keer been en hij moet weg zijn. Als hij daar 2 seconden over moet nadenken krijgt hij een doortastender hulp na. Hij weet al dat dat gaat komen en dan vliegt de mest vaak om je oren.
Hij moet zelf het tempo vasthouden. Ik ga hem niet helpen onderweg. Ook in een uitgestrekte draf geef ik 1 keer been aan het begin van de lange zijde en dan moet hij zelf die 55 meter afmaken [langer is de rijhal niet *LOL*] zonder dat ik bij ga douwen.
Als ik langzamer wil vang ik op met mijn zit en hand. Wanneer hij weer in het gewenste tempo loopt ontspan ik mijn hand en geef een heel klein beetje been om hem daarna een heel kleine beetje actiever te rijden. Ik wil hem ook helemaal los van mijn hand hebben. In het mooiste geval hangen de teugels door en komt hij terug op mijn zit en rij ik hem naar voren met een been waarbij hij niet mag versnellen. Helaas lukt dat niet iedere dag. En als het lukt lukt dat ook maar voor 5 of 10 minuten maar het begin is er.
Als hij te veel op mijn hand gaat hangen probeer ik heb eersst los te spelen als dat niet helpt zet ik hem een keer stil en met het moment dat hij stil staat open ik direct mijn hand. Dat doe ik ongeacht waar ik mee bezig ben, want hij mag niet doordrammen en moet nageeflijk blijven.


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 20:18

Ik zou graag een paaard hebben die toch wel aardig goed aan het been is. En niet 1x schop, 2x harde schop om eens een reactie te krijgen.
Wat dus wel het geval is bij mijn paard. Maar (zoals meeste foute dingen bij paarden) is dat mijn schuld.
Ik moet haar meer op eigenbenen laten lopen en constanter zijn. Ik heb snel de neiging TEVEEL te doen.

Maar nadat ik een x aantal overgangen en het oefenen van eenvoudige/vliegende galopwissel, wat ze nog moeilijk vind en daardoor erg heet word, is ze zeer goed aan het been. Eigenlijk zelfs te goed, ik wil van halthouden/stappen naar de draf en PATS; paard in galop.

Met andere woorden ik heb nog genoeg om te oefenen. Maar gelukkig zie ik in dat het met name aan mij ligt.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 20:26

Mijn paarden moeten allemaal 100% strak aant been lopen. Daar doe ik geen consessie mee. Vanuit je been is alles te regelen. Hoe wil je dan wat regelen als je paard niet naar je been luisterd?

In de cross vooral moeten paarden per direct op iedere beenhulp reageren. Anders krijg je echt grote (gevaarlijke) problemen onderweg.

Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 20:27

Als ze niet meteen reageerd dan krijgt ze de hulp opnieuw met een tik erbij. Maakt kimmie geen grapjes mee. Ik zeg ook altijd HALLOOOO Ik VRAAG JE WAT REACTIE AUB.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 21:10

germie schreef:
Wat is jullie precieze streven?
Zijn jullie al bij jullie streven?

Mijn precieze streven is denk ik niet haalbaar, dus ik ben er nog niet.

Zolang zelfs topruiters hun basis en voorwaarden continue blijven aanscherpen maak ik mij geen illusies.
Een paard kan nooit genoeg aan het been zijn.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 21:20

Ik moest Amadeus eerst aanschoppen met mijn been, ik ben nu zo ver, door consequent te blijven schakelen tussen de gangen dat dat hij met druk van mijn kuit al versnelt, en dan bij bevestiging zeg maar ook echt aandraaft. Ik ben nu rustig eraan aan het werken dat hij die benktijd ook verliest en dat been dus schakelen gaat betekenen, maar ik ben met hem al een heel stuk voorruit gegaan...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 21:38

Die van mij is goed aan het been al zeg ik het zelf. Ze is nogal een heet mevrouwtje, dus ik hoef niet te duwen en prikken (waar ik een hekel aan heb). Ik moet mijn been er aan kunnen leggen voor verzameling (ze mag niet weg schieten), en een lichte kuitdruk is voldoende om voorwaarts te gaan. Van hard prikken wordt ze écht boos, dus dat doe ik alleen als het echt nodig is. Die van mij is dus best easy wat het been betreft, ze is gelukkig geen slome donder.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 00:11

Kore heb ik ook aangeleerd om voor eens en altijd naar het been te luisteren. En dan niet alleen betreft de overgangen, maar ook met name het binnen en buitenbeen, waar ze af en toe nog wel eens lak aan wil geven. Maar gelukkig ben ik er dan om het haar te helpen herrinerren Haha!

Ik heb bij Kore dan ook geen sporen nodig, ze luistert nu naar het been. Een dressuurzweep is er wel altijd bij, maar die heb ik praktisch niet nodig, alleen om haar soms dmv een klein tikje weer bij de les te krijgen, ze is soms nogal snel afgeleid, vooral als het een komen en gaan in de bak is.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-03 09:15

haha, gisteren ging het bij mij met de dressuur goed (ze liet linksom niet helemaal los, maar ik kon het redelijk goed krijgen) Er zaten stukken tussen waarvan je zegt WAUW. Niet de hele les was ze perfect aan eht been (terwijl het de laatste weken steeds beter ging had ik gisteren dus duidelijk een terugval)
Toen ik daarna ging springen was de reactie op het been ineens weg. Ze negeerde de boel. Een paar tikken met de zweep doen wonderen, maar als ik dat niet gedaan had, dan had ik er vandaag weer last van gehad. Zo consequent moet je zijn, paarden proberen bijna altijd om er makkelijk vanaf te komen Haha! Degene die ik rij is van zichzelf ook vrij traag. Maar ik heb wel het idee dat ik op de goede weg ben.

jDAt van het af en toe in galop vallen is inderdaad een probleem van nog weinig kracht. De achterhand is nog vrij slap vind ik zelf. Gisteren ging het strekken en aanspringen juist goed. Maar was ze met andere dingen te traag. GEEN DAG IS HETZELFDE Knipoog

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:02

Met Dien ben ik d'r wel streng in. Been is reactie.
Maar met Den weet ik het niet hoe ik het voor elkaar moet krijgen. Als hij niet reageerd krijgt hij een tik. Maar hij reageerd ook niet op die tik. Al mep ik hem in elkaar krijg ik nog nauwelijks reactie. En dat is altijd zo geweest, al sinds de 1e dag dat ik d'r op stapte(toen hij 3 was en nog groen). Ik ben nu al lang bij als ik gewoon lekker kan rijden zonder hem echt voorwaards te moeten meppen. Bij het longeren, lange teugelen, mennen en naast de fiets is hij wel voorwaards(iig meer dan onder het zadel). Vandaar dat ik hem niet zo heel veel rijd maar mee andere dingen doe en enkel in het bos of andere 'speciale' dingen rijd.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:04

Die van mij is super vooruit op het been, met voorwaartse gangen en zijwaartse gangen. Maar heb meer het probleem dat ik ze niet mag aanleggen, OOK NIET GOED. Hij komt ook niet terug op me zit, dus heb ook nog heel wat te trainen.
Het is dus de bedoeling dat hij op lichte been, zit en handhulpen reageert.
Ben dus nog lang niet bij me streven en die worden toch continue aangepast.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:51

Ik hou van paarden die snel aan t been zijn, ik wil direct reactie. Nou heb ik al heel wat echt verschillende paarden gereden, en Max is tot nog toe degene die het best aan mn been is. Hij is ook wel eens vliegerig, maar dat komt dan omdat ie niet in de wei is geweest ofzo. Al ben ik al 1 1/2 uur aan t rijden, ik krijg nog steeds direct reactie op mn been. Met Concorde was dat moeilijker, maar toen ik die kreeg was ze compleet afgestompt (ingereden door een meid met sporen van 4 cm, 'anders liep ze niet en van een zweep gaat ze rennen en dan val ik eraf'). Later werd dat wel beter.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:07

Lovely"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
als het paard in de middendraf aangaloppeerd omdat je teveel been geeft is dat waarschijnlijk een teken dat je teveel voorwaarts (uitstrekken?) wil en hij kan dat (nog) niet aan.

Het kan ook komen doordat de ruiter het paard overvalt met de hulp en dat het paard daarom in galop valt.
[/quote]

Of het paard kan de gevraagde graad van verruiming (nog) niet aan

more with less


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 34 bezoekers