Alkalische fosfatase?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
summerland
Berichten: 133
Geregistreerd: 29-05-05

Alkalische fosfatase?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-06 18:28

Laatst is er bloed afgenomen bij een van onze veulens.

Veulen zat niet lekker in zn vel, at geen brokjes meer, alleen een beetje hooi. Er zat helemaal geen fut in hem en hij had diarree. Ook was zijn haarkleed niet mooi glad, zijn haren hadden verschillende lengtes en stonden op sommige plaatsen omhoog.
De dierenarts dacht aan bloedwormen, hij is ingespoten met Ivomec.
2 weken later is zijn bloed afgenomen voor uitgebreid onderzoek. Hij is toen nog es met Ivomec ingespoten en hij heeft ook een vitamineshot in zn aderen gekregen, een of ander rose spulletje. De moeder (hij loopt er nog bij...) heb ik ontwormd met Equest.

Paar dagen later kregen we de uitslag van het bloedonderzoek.
Bij alkalische fosfatase stond dus dat deze verhoogd was, 590.
Verder was alles oke. Ik heb wel uitleg gevraagd aan de dierenarts maar ik weet van dat verhaal enkel nog dat het iets met de lever te maken heeft maar niks ernstigs is.
Kan iemand mij er misschien meer over vertellen?
Het veulen (inmiddels 8 maanden hoor) is enorm opgeknapt, zn vacht is mooier en is gaan glimmen. Hij is actief en springt en dolt er op los!

Alvast bedankt!


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Re: Alkalische fosfatase?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:33

het is een nier enzym, maar ik geloof dat als die alleen verhoogd is dat dat geen probleem is, als de ureuw en de kreatinine ook verhoogt zijn dan wel, hebben ze het bloed met de vettest gedaan of spotchem? wat apart dat ze je veulen met ivomec hebben ingespoten... is er uit het bloed nog iets gekomen ivm een worm infectie? wat ze ingespoten hebbenaan vitamine is waarschijnlijk heamo (nog wat) 15 dat is idd een roos goedje, een extra shotje kan nooit kwaad... hebben ze nog wel eens een controle bloedje afgenomen?

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:37

Alkalische fosfatase is een leverenzym, dat o.a. ook werkzaam is in de botten en een rol speelt bij de botopbouw. Bij mensen is de alk fosf verhoogd in de jeugd. Ik zie geen reden waarom dat voor paarden niet zou gelden, en ik weet dat er geen aparte normaalwaardes voor veulens worden gehanteerd.
Een waarde van 590 zou voor een veulen dus normaal moeten zijn ivm de groei.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Alkalische fosfatase?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:42



Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:38

AF is inderdaad verhoogd bij dieren in de groei, dat wordt als opmerking bij bloedonderzoek vermeld. Ik weet het omdat we 1x per jaar een standaard bloedonderzoek laten plaatsvinden bij al onze 'dure' paarden, dus ook de goede veulens. De veulens zijn altijd hoger met hun AF dan de volwassen dieren.

En wie gelooft dat niet........

summerland
Berichten: 133
Geregistreerd: 29-05-05

Re: Alkalische fosfatase?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-06 23:45

Hartstikke bedankt allemaal voor de informatie! Het is me nu een stuk duidelijker. Hij is ook erg hard gegroeid de laatste tijd, hij is nu 1.45m en 8 maanden oud. Volgende week wil de dierenarts nog een keer bloed afnemen voor de zekerheid, of is dat niet nodig?

Uit de bloedtest kwam niks over wormen, maar hij was 2 weken ervoor ook al met Ivomec ingespoten omdat de DA er bijna zeker van was dat hij (bloed)wormen had ivm zn diarree en opgeblazen buikje.
Ben blij dat hij nu een stuk fitter is! Volgende week willen we hem gaan afspenen. Omdat we geen goede opfokplek in de buurt konden vinden, blijft hij lekker bij ons en hebben we een haflingerhengstje van ook 8 maanden erbij gekocht. Kunnen ze lekker samen opgroeien.

Groetjes!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:48

ik was in de war.. sorry!!! idd leverenzym!!! vind het zo eng dat dierenartsen dat doen, ivomec inspuiten, weet je dat je paard daar zo dood neer van kan vallen?!?!?

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

karijn

Berichten: 5392
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:50

Als je griep hebt, is je Alkalische fosfatase ook verhoogd. Het is een natuurlijke reactie op bepaalde omstandigheden. Je zei nl dat je veulen niet lekker in zijn vel zat. Misschien voelde hij zich gewoon even niet lekker door een virusje of zo.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Kim_S, Majestic-12 en 29 bezoekers