Bronchites?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Bronchites?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 15:06

Even een vraag: Het paard (Tinker) van mijn buurman hoest verschrikkelijk, nu is de DA geweest en die zegt dat het dier bronchites heeft. Maar naar mijn oordeel (ik zeg niet dat ik het beter weet als de DA) heeft de Tinker te lang in de regen buiten gestaan en is nooit goed droog als hij na een rit van 3 uur voor de koets de wei op gaat.

Het gaat hier om een Tinker van 5 jaar, staat overdag op de wei, zonder deken, maar wordt wel iedere dag goed gepoetst *zeg maar dag tegen natuurlijke bescherming van de huid* en staat echt met -10 nog in de kou. Hij krijgt zeeer onregelmatig beweging (zo 1x per week voor de koets en met mazzel ook nog 1x een buitenrit waarin hij afgemat wordt). Als hij meegeweest is voor de koets, dan is hij vaak nog wat nat als hij de wei op gaat.

Volgens mij heeft dit paard geen bronchites, maar het lijkt mij eerder dat hij last heeft van een kou of longontsteking door het gedrag van zijn baas. Hoe denken julie over deze case?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 17:45

Ik ga denk ik wel voor de bronchitis. Dat kan je namelijk ook krijgen door te lang in de kou te staan en zo. De afweer daalt en bacterien krijgen een kans. Is het al iets beter?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 16:30

Hij hoest nu wat minder (staat op Ventipulmin) maar het is nog steeds niet goed. Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken...

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:25

bron uuhm dinges..

paardje bij ons op stal heeft het ook nu. erg vervelend natuurlijk. als ze gaan rijden, mogen ze alleen maar stappen en een klein beetje draven.

maar bij dit paard kwam ook het snot uit dr neus gelopen, en liep ze nogal te hoesten. bronchitis dus, overduidelijk.
gelukkig hebben we 2 da op stal, 2 para ass en nog wat mensen die nog wel wat weten over ziektes bij paarden.
handig zou je zo zeggen...
toch bellen ze voor dit soort zaken een andere da, lochisch...

maar goed, in de regen in de wei, kan wel eens rottige effecten hebben.
vooral als het koud is, en het waait... je kent het wel bij jezelf.

nou groeten jeffrey

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 18:09

Ik ga er even van uit dat bij de ventipulmin ook een antibioticum zit. Als het nu nog niets beter is, zou ik wel even nog de da bellen. Het kan best zijn dat de bacterien om een een of andere reden resistent zijn en dat het antibioticum aangepast moet worden.