castreren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-03 20:23

vanaf welke leeftijd kan je een hengst castreren?

en welke leeftijd is het beste?

en op welke leeftijd zouden jullie je pony laten castreren? (als je een hengst had)

groetjes jenny


WennieJ88

Berichten: 2563
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Emmen, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 20:30

Ik heb zelf ook een hengst, maar ik ga em zolang het kan hengst laten, als ie gekke dingen gaat doen enz dan word ie wel gecastreerd, maar volgens mij is het 1 jaar, en dan rond deze tijd want dan heb je niet zoveel last van de vliegen Knipoog En als ie zou moeten worden gecastreerd dee ik nu...Haha!

gr. wendy

Malakeh Arabians * Breeder of the Beautifull Arabian Horse.*

Neem een kijkje op onze nieuwe website!! http://www.malakeharabians.webs.com

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 20:43

vanaf 1 jaar kunnen ze gecastreerd worden. Voorwaarde is wel dat allebei de ballen ingedaald moeten zijn. Wanneer je hem moet castreren is helemaal aan jezelf en is niet echt een leeftijd voor. De DA heeft vorig jaar tegen mij gezegt dat als je ze toch niet hengst laat je het voor hun 2de moet doen. tot die tijd groeien ze nog flink en hebben ze er minder last van. en ze gebruiken hun energie meer voor de groei ipv voor het hengst zijn.

Wodan en ik onderweg in de M2

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 21:44

Die van mij is op zijn derde gecastreerd. Mijn vorige paardje op zo'n 2.5 en zijn broertje op 2 ofzo. Het hangt heel erg af wat je er mee wil, I guess.

Ik kocht mijn paardje als 2.5 jarige hengst en heb gewoon gekeken hoe het ging. Ik wou hem het liefst nog even hengst laten, omdat ze dan meestal nog iets zwaarder/bespierder worden. Na het ruinen groeien ze meestal nog wat de hoogte in.

Mijn dierenarts wil het altijd het liefst op het land doen, omdat het daar gewoon het schoonst is. Mischien kun je het beste aan je dierenarts vragen wat hij het beste vindt?

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 21:57

Is verschillend. Net wat de VA adviseerd en de eigenaar wil. Meestal tussen de 1 en 3 jaar. Den is 5 en nu dan goedgekeurd als dekhengst. Maar anders had ik hem voor z'n eigen best wil laten castreren. Dan had hij helemaal niet meer met andere het land op gekunt. Nu wel(merries die hij gedekt heeft). Zonder dat contact raakt hij helemaal in een dip.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 15:59

ik heb nu een 7 maanden oud hengstje lopen en ga hem waarschijnlijk in het najaar dus als ie 1 1/2 is laten casteren.
Ik kreeg het advies om het of in het voorjaar of in het najaar te doen, in die periode zijn er namelijk weinig vliegen, maar kunnen ze wel nog op het land, die beweging is goed tegen de zwelling..
De reden dat ik het op 1 1/2 doe is dat ik dat een mooie leeftijd vind, want als je veel langer wacht dan wordt de operatie zwaarder...
en die winter komt ie gewoon bij mij op stal en kan die ook gewoon met merries buiten lopen... is een stuk gezelliger voor hem.

Machie

Berichten: 15998
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 20:48

mmmm, jammer genoeg moet ik mijn 2.5 jarige ook laten castreren. En dat is niet wegens de welbekende hengstenstreken, maar omdat ik anders niet met hem op concour mag!
Baloe wordt binnenkort dus "geholpen" maar het kan alleen als het droog is en boven de 15graden (of je moet n shet hebben) wegend te grote afkoeling. en omdat het bij ons op wei gebeurt...

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:21

Ik weet alleen dat je het om een bepaalde tijd van het jaar moet doen.
Volgens mij in het voorjaar?
Bij ons stond ook een 2,5 jarige hengst op stal die is in het voorjaar gecastareerd.
Als je het telaat doet kan hij zijn hengsten kuren houden.
En dat is nou juist wat je wilt voorkomen(en natuurlijk dat ie niet meer kan dekken)
Doei,
[naam] Knipoog

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 17:05

Ondanks dat ik het niet van plan ben heb ik ook naar de beste tijd gevraagd bij m'n DA, en die zei inderdaad vroege lente of vroeg herfst vanwege combi warmte/vliegen en nog mogelijkheid tot beweging na de ingreep!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:48

Waarom mag je dan niet met hem op concour machie?
Je mag toch gewoon met een hengst startenof zitten daar ook weer bepaalde regels aanverbonden?
Maar goed ik laat hengsten het liefst zolang mogelijk hengst.
Persoonlijkl vind ik 2.5 een prima leeftijd of hij moet echt lastig zijn.
Mijn eigen hengstjes zijn gewoon nog echte mannen en liepen ook gewoon met mijn merrie in de wei.
Ze konden er toch niet bij Schijnheilig

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:51

Met de nieuwe manier van castreren (gewoon via een kijkoperatie de zaadleider doorhalen en dan verschrompeld het zaakje gewoon) ben je niet afhankelijk van het jaargetijde. Het moet wel op een dierenkliniek gebeuren, maar de kans op ontstekingen is kleiner. De operatie is duurder dan een gewone castratie, maar met minder risico's verbonden. Het paard loopt dan ook niet met een wond rond....

Je suis Charlie.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 08:34

wodan schreef:
De DA heeft vorig jaar tegen mij gezegt dat als je ze toch niet hengst laat je het voor hun 2de moet doen. tot die tijd groeien ze nog flink en hebben ze er minder last van. en ze gebruiken hun energie meer voor de groei ipv voor het hengst zijn.

Dat is de reden dat ik mijn hengst (nog) niet laat castreren.
Het is nu een driejarige en hij is echt nog zo braaf, zoals het er nu uitziet wordt hij volgend voorjaar gecastreerd.

Machie

Berichten: 15998
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 09:17

Jessica24 schreef:
Waarom mag je dan niet met hem op concour machie?
Je mag toch gewoon met een hengst startenof zitten daar ook weer bepaalde regels aanverbonden?


ja, je mag pas met een hengst starten als je l dressuur hebt.
Stom he, dat zecht toch niet of je wel of niet kunt rijden???
Ik denk dat er genoeg zijn die elden tot nooit een wedstrijd hebben gereden, en beter rijden dan mensen in de L.
En volgensmij moet je ook minstens 14 zijn voor je met een hengst mag starten.

Nou, ik heb bijna nooit een wedstrijd gereden, alleen onderlng op de manege, en daar deed ik toch wel mee in de M.
Dus ik weet wel hoe t moet, alleen is het niet officieel Verward

vreemd he, al die regels

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:32

Discriminatie ist Knipoog
Doei,
[naam]

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

Machie

Berichten: 15998
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:59

jah, cker

maar wat kun je er aan doen?
Ik heb dan wel nog zo'n lieve hengst, maar als ik er niet mee mag starten, heeft het ook geen zin!


KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:41

Ik zit nu met het zelfde probleem. Mag dus niet starten omdat het een hengst is. Maar voor mij zijn de risico's te hoog om te casteren die wegen niet op tegen derest. Dus of eerst een leenpaard vinden om landelijk de L + winstpunt te halen en alsnog met paard te starten of niet starten. Ach we zien wel wat ik daar op vind.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:49

Cassidy schreef:
Met de nieuwe manier van castreren (gewoon via een kijkoperatie de zaadleider doorhalen en dan verschrompeld het zaakje gewoon) ben je niet afhankelijk van het jaargetijde. Het moet wel op een dierenkliniek gebeuren, maar de kans op ontstekingen is kleiner. De operatie is duurder dan een gewone castratie, maar met minder risico's verbonden. Het paard loopt dan ook niet met een wond rond....


Alleen is het risico dat hij toch nog hengst blijft groter. Or so I've been told...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 19:51

muckypup"]
[quote="Cassidy schreef:
Met de nieuwe manier van castreren (gewoon via een kijkoperatie de zaadleider doorhalen en dan verschrompeld het zaakje gewoon) ben je niet afhankelijk van het jaargetijde. Het moet wel op een dierenkliniek gebeuren, maar de kans op ontstekingen is kleiner. De operatie is duurder dan een gewone castratie, maar met minder risico's verbonden. Het paard loopt dan ook niet met een wond rond....


Alleen is het risico dat hij toch nog hengst blijft groter. Or so I've been told...
[/quote]

Nee hoor, je moet verschil maken met sterilisatie (alleen doorhalen van de zaadleider, de teelballen blijven intact en produceren nog de hormonen, het paard kan alleen geen veulens meer verwekken) en de echte castratie (Dus ook de teelballen functioneren niet meer, het paard vertoond ook geen hengstengedrag) . Behalve het doorhalen van de zaadleiders wordt er bij de castratie via kijkoperatie ook nog iets anders gedaan, waar door de teelballen eerst opzwellen en na verloop van tijd uiteindelijk verschrompelen. Op de dierenkliniek kunnen ze aan hand van bloedonderzoek na de castratie zien of de castratie gelukt is door de hormoonwaardes te bepalen. Is de castratie met behulp van laparoscopie niet gelukt, wordt alsnog klassiek gesneden, maar dat komt zelden voor.

Dus als je je paard naar een kliniek brengt voor de castratie middels kijkoperatie, krijg je je paard altijd als ruin terug. Gegarandeerd.

Je suis Charlie.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 11:48

Dat wist ik niet Lachen

Het is jammer dat ik dat allemaal een halfjaartje eerder niet wist, want dan had ik het zeker op die manier laten doen. Met de "klassieke" castratie heb ik dus echt altijd problemen gehad, zoals bloedingen, ontstekingen en bij Solon viel een stukje zaadleider door de wond heen en kwam er ook nog een kleine ontsteking bij.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DanaxxLester, Peachy en 108 bezoekers