[LO] Foto van goed lopend paard aan de longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

[LO] Foto van goed lopend paard aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-03 11:14

Natuurlijk zijn er diverse posities
voor hoofd/hals waarin een paard goed kan lopen aan de longe, maar ik zou graag wat foto's willen zien met commentaar daarbij.

Bijvoorbeeld achterhand er goed bij, hals goed gedragen, hals goed op lengte, juiste spieren aangespannen.

Ik ben heel benieuwd!

Denk aub aan [LO] voor je topic!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Albert

Berichten: 5728
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:54

Lammert Haanstra heeft een boekje geschreven waarin alle inns en outs van het longeren met duidelijke foto's besproken worden.
Dit is echt een aanrader voor iedereen die zich wil verdiepen in het longeren.
Jaaah, dit is reclame, maar dhr Haanstra is een autoriteit op dit gebied en een symphatiek paardenmens.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:32

Ik ben meer voorstander van een filmpje(omdat dat mogenlijk is hier).

Op een filmpje kun je een veel beter zicht krijgen op het geheel. Soms heb je eens een paard wat dan ff de neus in de lucht steekt en daarna weer verder netjes loopt.

Of je moet een hele serie foto's nemen.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 01:10

Ik heb het boek van Lammert Haanstra, ben ook zeker fan, maar ook daar vind ik niet wat ik zoek. Het is blijkbaar ook een moeilijke vraag want het topic staat er al de hele dag maar er is weinig reactie.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Albert

Berichten: 5728
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 01:29

Kijk even in het profiel van Ilindra, daar zie je Lisa aan de dubbele longe lopen. In mijn ogen loopt ze daar zoals het moet, gezien haar graad van africhting. Los in de rug en de achterhand er goed onder.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 09:06

HIer zie je 2 posities met touwtjes. Paard heeft een weke rug.
je kunt op de onderste ook zien dat ze nog meer van achteren mag zakken, ze blijft wat stijf in de rug.
Meer recentere heb ik niet.
Afbeelding
Afbeelding

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 09:10

HIer nog in stap. Duidelijk kun je nu zien dat er ook nog een bijzetteugel aan de longeersingel zit (ongebruikt). Ik longeer of met touwtjes, of met bijzetteugel (heb ook nog een gogue, maar dat vraagt veel gepiel om die eraan te krijgen, en het effect is niets beter).
Foto's van dubbele longe zal ik ook een keer maken (wel met ander paard) maar dan moet het even droger weer zijn buiten.
Afbeelding

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 09:55

Ik heb Maddox tot nu veel lager ingesteld. Ik ga nu proberen om hem wat omhoog te krijgen en dat is nog best lastig. Hij vindt het moeilijk en gaat zijn hals opkroppen terwijl bij het lage instellen de hals zo mooi op lengte komt.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:08

Toch zie ik in het boek van Lammert Haanstra veel voorbeelden die of aangeven hoe het niet moet (ook dat is dus een goed voorbeeld), maar ook veel voorbeelden van hoe het wel moet...

(ik denk trouwens dat de weinige reacties met name komen doordat van logeerwerk niet veel foto's worden gemaakt, ik heb ze bijv. ook niet en longeer heel wat uurtjes...)

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:13

idem, abby. Ik zal eens kijken of ik wat heb thuis, maar ben bang van niet.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:15

pepeijn aan de longe met gogue (let niet op mijn shirt Lachen ):
Afbeelding
Afbeelding

Amor Vincit Omnia

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:59

abby schreef:
(ik denk trouwens dat de weinige reacties met name komen doordat van logeerwerk niet veel foto's worden gemaakt, ik heb ze bijv. ook niet en longeer heel wat uurtjes...)


klopt, je kunt niet longeren en foto's maken. Ik heb ook allene deze. Deze heb ik zelf genomen, daarom zie je ook geen longe (heb het paard dus even los laten lopen in de longeercirkel). Net als met rijden moet je een fotograaf erbij hebben. En rijden is leuker om naar te kijken dan longeren merk ik, dus met rijden is makkelijker iemand voor foto's te strikken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:17

Ik vind het paard van Germie te gespannen, die zou er veel meer in moeten zakken.
SP loopt wel ontspannen alleen persoonlijk zou ik hem korter willen zien, maar dat is persoonlijke voorkeur, hij loopt wel correct.

Ik zal eens kijken of ik vanmiddag foto's kan maken van de mijne,
zal ik waarschijnlijk veel commentaar op krijgen.
Ze lopen bij mij bekant met de kop tussen de knieën (alleen de ouder paarden, de jongere laat ik wat langer).


Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 11:44

Ik zal dan ook nogmaals de foto plaatsen hoe ik Maddox longeer. Die foto heeft al 3 x op bokt gestaan, maar ok ter vergelijking wel leuk want Maddox loopt weer op een andere plek met zijn hoofd. De touwtjes staan inmiddels wel wat korter maar hij loopt nog steeds op dezelfde plek. Ik wil hem dus nu wat hoger gaan instellen door de touwtjes niet meer tussen zijn benen te laten lopen, maar gewoon terug naar de zijkant.

Afbeelding

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:48

Het probleem met het fotograferen van paarden aan de longe is, vind ik, dat je voor goede foto's of in het midden van de cirkel moet gaan staan en je dan dus geen goed beeld hebt van de aanleuning longeur-paard via de longe, of dat je buiten de cirkel staat en zo een vertekend beeld krijgt van het gaan van het paard doordat je steeds een volte fotografeert.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:58

Ik zou Maddox niet hoger instellen!
Hij loopt nu lekker over zijn rug, de kans dat hij dan de boel gaat vastzetten is erg groot.
Korter zetten is geen probleem, maar dan wel laag ingesteld houden.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:03

sjuimpje, op dit moment zet ik pepeijn idd wel wat korter. ik was destijds net begonnen met een gogue en dan niet gelijk kort instellen. ik vind ook ontspanning en plezier met werken op dit moment belangrijker dan veel resultaat. is nog een jong paard (5) en dan is werken met plezier heel belangrijk.

Amor Vincit Omnia

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:23

eh, sjuimpje, ik heb ook nog wel een foto waarbij eht paard helemaal loslaat, maar die heb ik niet zo bij de hand. De bovenste van mijn foto's vind ik prima, er staat geen druk op het touw, achterhand wordt gebruikt. Ik vind die van pepijn te laag om altijd zo te lopen en een beetje te lang. Ik wissel liever laag en hoog af. Dus dan een keer zoals pepeijn (en dan wel iets korter) en dan weer wat hoger.
Zoals Maddox loopt is wel een teken van ontspannen, maar ik wil niet 20 minuten zo met een paard aan eht werk. Een keer lekker hoog ingesteld is ook niet verkeerd.

Ik wissel ook wel eens hulpteugels af, dna weer gogue, dan touwtjes, dna dubbele longe. wie doet dat nog meer?

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:29

Meagan gaat altijd aan de dubbele longe. Daar doet ze het gewoon het lekkerste op en dat vindt ze ook leuk om te doen. Een poosje terug hebben we de touwtjes (en dus ook maar een longe) weer eens gebruikt, en dat was geen succes. Ze vond het duidelijk minder boeiend allemaal, ondanks dat het best goed ging. Toch maar weer de dubbele longe en meteen een blijer paard.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:34

Germie:
Dat het paard geen druk op de touwtjes neemt wil nog niet zeggen dat het dier loslaat,
ik zelf vind dit een typisch beeld van een paard wat in een houdinkje loopt.
Maar goed, het is van foto's lastig te zien.
Hoog instellen lijk me bij dit type paard echt funest.

Ik zelf gebruik eigenlijk alleen nog maar touwtjes en een enkele lijn,
behalve bij de frieze ruin, die zet zich erop vast, bij hem gebruik ik een stootteugel.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:36

Ik heb nog wat foto's van toen Omar (en ik) voor de eerste keer met langelijnen, c.q. dubbele longe bezig waren. Het gaat al wat beter, al heeft Omar veel moeite om lekker over zijn rug te komen.
En soms zit er geen rem meer op aan de longe....
Commentaar mag komen, al denk ik niet dat deze foto's de meest handige zijn, ik hand hier nog geen longeersingel en geen touwtjes. Ik zal eens kijken of ik iemand kan strikken voor foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

:evaw:

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 13:23

Sjuimpje"]
Ik zou Maddox niet hoger instellen!
Hij loopt nu lekker over zijn rug, de kans dat hij dan de boel gaat vastzetten is erg groot.
Korter zetten is geen probleem, maar dan wel laag ingesteld houden.
[/quote]

[quote="Germie schreef:
Zoals Maddox loopt is wel een teken van ontspannen, maar ik wil niet 20 minuten zo met een paard aan het werk. Een keer lekker hoog ingesteld is ook niet verkeerd.



Ik vind dit dus een moeilijke keuze. Ik merk aan Maddox dat hij dit steeds makkelijker gaat vinden. Hij loopt 80% van de tijd in stap, draf en galop op die positie met zijn hoofd. Niet dat ik het per se moeilijker voor hem wil maken, maar ik vraag me af of hij nu de juiste spieren in zijn hals allemaal aanspant.

Zit er niet vlak achter de oren ook een spier die bij Maddox nu in het geheel niet aangespannen is? Zoals in het bericht van SP in dit topic: [RT] Voorwaarts, neerwaarts rijden... Uitleg nodig! waar hij de foto's uit Ruiters en Rechters heeft gekopieerd.

Ik ben zo benieuwd naar welke spieren er allemaal aangespannen kunnen zijn (en zouden moeten zijn) in de hals.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 13:29

Sjuimpje schreef:
Ik zou Maddox niet hoger instellen!
Hij loopt nu lekker over zijn rug, de kans dat hij dan de boel gaat vastzetten is erg groot.
Korter zetten is geen probleem, maar dan wel laag ingesteld houden.


Nog een vraagje, als ik hem een stuk korter zou zetten, waar zou zijn hoofd dan terecht komen? Zou zijn hoofd dan op dezelfde hoogte moeten blijven maar zou zijn hals dan meer inkrullen?

Kan hij dan nog zien waar hij loopt Haha! ? Grapje Knipoog

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:34

Persoonlijk zie ik paarden zo diep en rond mogelijk, maar dat sluit helemaal aan op mijn manier van rijden en lessen.

Ik heb net een goede digi geregeld,
eind van de dag komen foto's.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 08:43

Ik heb ze hier gezet,
[ITP] Longeer dagje

Dat hele diepe van Ozep moet je echt niet doen als je er geen hulp bij hebt of als het nog een wat slapper paard is.
De lengte van Simbaatje is dan wat veiliger, hij is nog jong en slap en daarom heb ik hem langer.
Triumph heeft nu 2 keer aan een lijntje gelopen dus die staat er bij voor de lolles Haha!

Ik zet mijn paarden dus nooit hoog in aan de longe!
Mensen die dat doen denken vaak op die manier de achterhand meer te trainen en dat ze zo meer bergopwaarts lopen.
Je ziet aan Ozep dat ze diep ingezet net zo goed achter er onder komen terwijl Ozep vrij sterk overbouwd is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 34 bezoekers