Afstraffen......op welk moment?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Afstraffen......op welk moment?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 17:56

Ik vroeg me eigenlijk af wanneer het nou het beste is om je paard te straffen als hij in een bok-bui of stijger-bui is. Vaak zie je dat men pas een tik verkoopt als het klaar is met bokken, of wanneer het net weer neerkomt van het stijgeren. Maakt dit verder uit? Mijn paard gaat altijd stijgeren wanneer ze een tijd lang niet onder het zadel is geweest (lees: langer dan 1,5 week). Ik verkoop haar een tik wanneer ze omhoog komt. Aan de ene kant heb ik het gevoel dat dit beter is dan wanneer ze neerkomt, want anders denkt ze straks dat op 4 benen staan niet goed is. Maar aan de andere kant vindt ik het achteraf iedere keer weer gevaarlijk dat ik haar een tik in de lucht verkoop. Ze wordt natuurlijk boos dat ik haar een tik verkoop en ben dan bang dat ze uit kwaadheid meer kracht wilt zetten waarbij we dan ooit een keer achterover klappen. En ze stijgert al zo hoog. Wanneer is het nou verstandig om haar te straffen, je moet al in een paar seconden beslissen.... Verward Verward

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:17

Op het moment dat m'n paard (ALS ie al omhoog komt, hij doet het nooit meer gelukkig) omhoog komt sla ik hem net zo hard weer omlaag. Met m'n vlakke hand net achter zijn oren (ik sla nooit tussen zijn oren). Dan niet 1 keer aan 1 kant, maar heel snel pats-pats aan 2 kanten. Je straft immers voor het omhoog gaan, dus moet je het paard ook straffen als ie omhoog staat.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:47

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt, wel beter als hij in de lucht is, maar als je teveel moeite hebt met te blijven zitten kun je hem beter direct als hij naar beneden gaat een poedersuiker verkopen. Nog beter voordat hij omhoog komt, hij moet toch eerst stil staan voordat hij stijgert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:24

Als je paard al met zijn voetjes van de vloer is ben je toch al te laat om te gaan corrigeren. Door te straffen maak je het alleen maar erger.
De kunst is juist om de momenten dat je aan voelt dat hij wil gaan steigeren voor te zijn en hem goed naar voren te rijden.
En als ik eerlijk ben vind ik het ook niet zo vreemd dat je paard gaat steigeren als hij langer dan een week niet onder het zadel is geweest. Jou fout dus! Ik vind het niet fair om een paard te gaan bestraffen voor zijn frisheid als jij daar zelf de oorzaak van bent.

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 19:50

Jippie schreef:
En als ik eerlijk ben vind ik het ook niet zo vreemd dat je paard gaat steigeren als hij langer dan een week niet onder het zadel is geweest. Jou fout dus!


Ik vind het zelf ook niet vreemd, ik neem het haar ook niet kwalijk. Het is ook dat ze maar een keer stijgert en als ik weer fanatiek rijd dan doet ze het ook niet. Maar verder heeft ze niet stilgestaan. Ze is wel iedere dag gelongeerd of losgegooid. En tja, ik kan er ook weinig aan doen, dat ik 3 weken ziek ben geweest. Maar je heb groot gelijk hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 20:09

Heel goed van je dat je dat inziet.
Straf je paard dus niet als ze steigert. Neem je paard liever eerst 20 min. aan de longe voordat je er op stapt. Ik denk dat het bokken dan al wel over is.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 02:22

daar ben ik het dus absoluut niet mee eens...
ook al wordt het paard een jaar niet gereden dan nog mag het niet bokken of steigeren... dit is m.i. protest, en dan niet tegen het niet bereden worden maar tegen de manier van rijden.

dat een paard na geruime tijd (echt) stilstaan een keer een vreugde bok geeft of iets omhoog komt, is nog een keer te accepteren, maar echt steigeren of "gemeen" bokken....

longeren voor het rijden kan een gewoonte worden voor het paard, af en toe is geen probleem...
straffen op het moment van het bokken of steigeren...dan ben je al te laat.
Voorkom het...je kunt het voelen en zien als je paard wil beginnen, maak dan een wending, rijd voorwaarts, een mep zal je paard niet accepteren as bestraffing, eerder als motivatie om de volgende keer beter zijn best te doen bij het bokken/steigeren...

Verder kunnen we hier legio antwoorden geven (tegenstrijdig of niet) we zien het niet gebeuren en kennen dus de achtergrond/reden niet.

Vraag je instructeur om advies, hij/zij ziet het gebeuren en zal ook weten of het puur om vreugde gaat of anders.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 10:14

En ook dit hangt van het paard af; ik kan zowel Raimaer als Pablo niet vol slaan als ze stEIgeren of bokken, dan heb ik echt een probleem. Ik moet het of voor zijn (naar voren rijden of omtrekken) of daarna naar voren rijden; op het moment dat echt volledig in verzet zijn, moet ik afwachten omdat ik dan niet meer doordring. Overigens heb ik het al lang niet meer meegemaakt, gelukkig *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:24

Jippie schreef:
En als ik eerlijk ben vind ik het ook niet zo vreemd dat je paard gaat steigeren als hij langer dan een week niet onder het zadel is geweest. Jou fout dus! Ik vind het niet fair om een paard te gaan bestraffen voor zijn frisheid als jij daar zelf de oorzaak van bent.


Dit ben ik dus absoluut niet met je eens. Misschien is dat dier wel een week prima gelongeerd of heeft hij op de wei gelopen, dat weet je toch niet? Bovendien heeft een paard NOOIT te steigeren...

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 14:09

Straffen moet zo snel mogelijk. Als jij je paard straft bij het neerkomen, dan straf je hem eigenlijk voor het neerkomen, en niet voor het omhoog komen.
Dat straffen zo snel mogelijk moet, geldt niet alleen bij steigeren, maar overal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:51

Vergeet niet dat niet alle paarden te straffen zijn. Bij mijn paard kies er er voor om ongewenst gedrag te negeren en aan het werk te gaan alsof er niet is gebeurt.
Als de kans op herhaling groot is zoek ik het probleem bewust op en probeer ik mijn paard bij de les te houden door hem een keer extra naar voren te rijden, extra te laten buigen of juist terug te rijden en tegen hem te praten [of een keer een schreeuw' UHH' als dat nodig is Lachen].
Steigeren is een vorm van ongehoorzaamheid [ervan uitgaande dat er niets medisch aan de hand is] en dat los je op door extra aandacht van je paard te vragen zodat hij zich niet meer kan concentreren op alle ondeugd die hij van plan is uit te halen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 18:36

Lielle schreef:
En ook dit hangt van het paard af; ik kan zowel Raimaer als Pablo niet vol slaan als ze stEIgeren of bokken, dan heb ik echt een probleem. Ik moet het of voor zijn (naar voren rijden of omtrekken) of daarna naar voren rijden; op het moment dat echt volledig in verzet zijn, moet ik afwachten omdat ik dan niet meer doordring. Overigens heb ik het al lang niet meer meegemaakt, gelukkig *LOL*


Dat heb ik ook. Als ik dat doe, maak ik het alleen maar erger.
Idd, of daarvoor nog reageren, meestal voel ik het aankomen, maar soms niet. Het enige wat ik dan kan doe is idd wachten tot ze weer neer is en hup naar voren of omtrekken.
Maar gelukkig doet die van mij het ook niet meer zo vaak. Vandaag wel Bloos , omdat ze voor het eerst in de rijhal was en niet de hoek inwilde omdat het "eng" zou zijn. Maar uiteindelijk toch gelukt.... Tong uitsteken

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 22:23

Een paard dat een tijdje niet gewerkt heeft (en ook niet buiten geweest is) is logischerwijze een beetje opgefokt en dan is steigeren of bokken niet abnormaal. Je moet weten dat een paard een bewegingsdier is (in de natuur is een paard 18 uur van een etmaal in beweging !) en het steigeren en bokken kan een uiting van stalmoed zijn. Het kan natuurlijk ook een vorm van verzet zijn, maar als het paard het enkel doet als hij anderhalve week niet gewerkt heeft lijkt het meer op stalmoed en dan lijkt longeren een goeie optie. Beter het paard laten uitrazen zonder ruiter dan dat hij slechte gewoontes aankweek onder de man. In ieder geval straffen moet onmiddelijk dwz tijdens het steigeren en tijdens het bokken, niet erna. Want dan is het paard gestopt met het foutieve gedrag en denkt hij dat hij gestraft wordt omdat hij gestopt is ?!? Is voor een paard niet te begrijpen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 15:53

Ik straf niet als ze op de grond komen, maar ik rijd dan meteen voorwaarts weg om verder verzet voor te zijn. Als ik echt zou straffen terwijl ze steigeren vererger ik het verzet alleen maar, ik kan beter net als Jippie het negeren en flink aan het werk zetten zodat ze er geen tijd voor hebben.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 16:58

Als hij omhoog komt, dan Dan schreeuw ik heel hard tegen em..
Dat heeft ook vaak veel nut, zovan:"Heey! Opassen he?!!!! Kom Schiet Op!!!.." Of dit doe ik vaak als iets niet lukt, of hij is een beetje aan het katten of slaat naar mn been ofzo:"God-verdomme!!!!!"

En als ie omhoog komt moet je idd tussen zn oren slaan en HEEL hard voorwaarts drijven, Anders pik ik een keer goed met die sporen ofzo. en zn kop NIET tussen zijn benen laten gaan, want dan gaat ie bokken.
En gas erop.

En als hij bokt, roep ik ook vaak Gvd, maar dan heb ik meer moeite om me vast te houden. Dan heb ik geen tijd om te schreeuwen... Haha!
Ik heb meer moeite met blijven zitten op een bokkend paard, dan op een steigerend paard... Verward

Maar als je paard al DENKT aan steigeren (dan gaat ie langzamer lopen, of opeens op de rem) Dan moet je hem wel even heel aardig vragen of hij door wil lopen, maar dan niet op zo'n lieve manier... Lachen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 03:14

zelfs een paard wat dagelikse weidegang krijgt en aan de longe loopt kan onder het zadel bokken/steigeren van vreugde....

Daarbij negatieve aandacht is ook aandacht...

tussen de oren slaan...zodat het paard denkt dat hij/zij haar hoofd stoot...of met een plastic fles op het hoofd slan zodat het denkt dat het bloed...ik denk dat hetcompleet achterhaalt is...tuurlijk reacties van: ik heb het gedaan en hij/zij heeft nooit weer gesteigerd...maar ook legio voorbeelden hij/zij bleef het doen...
Zet er eens een andere ruiter op en kijk van een afstand wat je paardje doet en vooral HOE en WANNEER hij/zij het doet...

het longeren vooraf heeft voor en nadelen...
vergelijking: een hond met veel energie/druk zijn in huis. reactie veel mee fietsen/wandelen...resultaat hond met nog meer uithoudingsvermogen en dus nog energieke/drukker (minus de uitzonderingen)
Wat zou je eraan kunnen doen:
vastbinden (kan hij/zij de energie niet kwijt)
gedoseerd uit laten en laten weten wanneer er rust is...

eigenlijk net zo met je paard:
pas de box uit als het halster om is/touw eraan/commando gegeven is...
stilstaan als het hoofdstel om is tot er een commando gegeven wordt...
zadel op is je gedragen, never nooit niet bokken/steigeren...
halster + longeerlijn bijv. lol maken, op de cirkel blijven en dollen..of halster en los in de bak is pret: toeschouwers + aanmoediging en naderhand beloning..tjee dat is pas feest...
hoofdstel of kaptoom = werken
hoofdstel + zadel is werken
laar het leuk blijven voor je paardje...
tuig haar eens een keertje op (kort) dan halster om en de bak in en ga eens als een gek staan klappen en juichen en als je je paardje weer aan ht touw hebt uitbundig belonen...en joviaal doen...

paarden heb als uitdrukking hun lichaamstaal...en ze snappen best goed dat wij dat niet kunnen nabootsen en dus geluid icm andere gebaren gebruiken...gebruik dit.

kijk liefde gaat door de maag, acceptaties verkrijg je door inleving..

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 23:00

Steigeren heeft Tos een keer een les bij mij gedaan, en nooit meer...
Bokken heeft ie veel gedaan, en dan was het snel met de zweep erover.
Nu is het soms een klein bokje (je voelt het amper) als hij bv in galop op de volte dreigt terug te vallen in draf en een tikje bij krijgt...

Meteen zo snel mogelijk straffen...

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:49

Tussen de oren slaan of met een fles enz. is inderdaad compleet achterhaald, de kans is groot dat je een omgekeerde reactie teweegbrengt (druk = tegendruk). Soms help voorwaartsrijden bij het landen niet. FLap kan echt "steigersessies" hebben om zijn doel te bereiken, als 't moet 20min na elkaar, dat is omhoog, neerkomen, benen geven, weer omhoog (verzet op de benen, wil niet voorwaarts). In zo een extreem geval is het enige wat helpt razend worden, hem slaan waar je hem kunt treffen, maar niet tussen de oren, en roepen en tieren dat hij daning overdonderd is. Dat helpt bij Flap. Wanneer hij stopt met steigeren en doorgaat wordt hij natuurlijk even uitvoering beloond als hij daarvoor uitvoerig gestraft werd.