Duitse Vaderpaarden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Duitse Vaderpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 16:22

Moeten de Nederlandse fokkers de Duitse Vaderpaarden beter benutten, in plaats van zonen, kleinzonen naar Nederland te halen en voor dekdienst aan te bieden?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 17:45

Die vaders zijn toch ook zonen en kleinzonen geweest???

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:54

Hoe bedoel je eigenlijk? De hengsten die naar Nederland worden gehaald zijn vaak niet de minste hoor. Denk maar eens aan een Gribaldi, Peter Pan destijds Lupicor (was in ieders geval eerder in westfalen goedgekeurd) Knipoog

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:58

Bedoel je dan sperma invoeren van vaders ipv jongere paarden aan te kopen?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 01:29

Nog even terug komen Greet. De stamvaders zijn niet te koop. Sperma kan altijd, maar je weet wat dat impliceert. De zonen en kleinzonen worden aan alle in Nederland geldende restricties onderworpen. Dat is een grote gok voor de hengstenhouders/aankopers. Het resultaat is een hengst waar veel van bekend is. De vraag is dus Greet: wil je de vader waar je niets vanaf weet behalve zijn nafok in Duitsland of de zoon die hier getest en veterinair gekeurd en goedgekeurd is????

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 10:10

Ik zal jullie een eerlijk antwoord geven. In gesprekken met Duitse fokkers is mij 1 ding duidelijk geworden, voor de handel is het natuurlijk leuk maar voor onze fokkerij is het slecht dat wij zonen en kleinzonen gebruiken van bestfokkende Duitse hengsten. De Duitse fokkers vinden het raar dat wij hun Tophengsten niet regelrecht gebruiken en liever proefdieren gebruiken ipv hun bewezen hengsten. Wat de reactie van Zannekin betreft; Ja direct vaderdieren gebruiken. Wat Sarabande betreft, nee direct de Vader gebruiken en geen zoon of kleinzoon waarvan niets van bekend is, want alleen van deze zoon is de Vader bekend en de moeder niet. Als je alleen een hengst gebruikt die dan in Nederland alleen maar veterinair en in Nederland getest is , weet je nog niet of deze combinatie van een bekende Duitse vader en een onbekende moeder nafokt.Neem nu als exVaderdier Rubinstein, zoals het nu lijkt treed Rohdiamant in zijn voetsporen, waarom zouden wij dan in Nederland weer jonge hengsten van Rohdiamant inzetten, als de vader in dit geval Rohdiamant nog leeft. Is het dekgeld te hoog, overweeg dan 1 keer in de 2 jaar te fokken.Alle jonge hengsten in Nederland zouden een proefperiode moeten doorlopen, zie het gebruik bij het koeienstamboek, betreffende proefstieren, die worden ook gedoseerd ingezet.En kijk eens wat er van alle jonge aangekeurde hengsten de potentie heeft om in de voetsporen van hun vader te treden, ik doe een slag in de lucht, 1 op 10?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 10:32

Greet de haviksewaard trok het vorig jaar zijn hele hengstenaanbod terug . Ze waren boos omdat een door hun gekochte Duitse kampioenshengst niet aan de Nederlandse regels voldeed. En daar ligt het probleem iedere hengst waarbij je voor zijn kinderen een KWPN papier wilt hebben moet of aan de nederlandse regels voldoen, of je krijgt met het veulen als driejarige die hele rompslomp van vetereinaire keuring en stationsmerrietest etc. Dus natuurlijk is het iedereen toegestaan om waar dan ook en met wie dan ook te fokken, maar wanneer je er een KWPN papier bij wilt hebben kan je je maar beter eerst bezinnen op de gevolgen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 11:08

Dit is m.i. pure discrimininatie en kom nou niet aanzetten met dit mag, want het is in de EU zo gesteld er mag geen barriere opgeworpen worden ten opzichte van andere stamboeken, maar een drempel tot toetreding mag men gebruiken. Maar bij het KWPN in dit geval is het geen drempel meer, maar is het een onoverkomelijke financiele barriere geworden. Maar het schijnt dat de Paardenhouderij in Europa hierop een uitzondering mag maken.Kan men er door allerlei barrieres die men overwonnen heeft niet meer onderuit om zo'n dier op te nemen, dan krijg je als dooddoener te horen, past niet in ons fokbeleid.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 11:18

Ik kan begrijpen dat het niet echt altijd een gunstig klimaat is voor fokkers. Wanneer je een jonge veelbelovende hengst ziet die KWPN aanvaard is ga je een keertje kijken wat z'n voorouders zijn. Als je daar dan stoot op een vaderdier of een verwante die je eigenlijk meer geschikt lijkt voor je merrie wordt je geblokkeerd. Uit één bepaalde foklijn heb je dus maar de keuze uit een beperkt aantal afstammelingen die het stamboek voor je selecteert.... dat is dan een verschil met buitenlandse stamboeken?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 11:47

greetje schreef:
Dit is m.i. pure discrimininatie en kom nou niet aanzetten met dit mag


Daar gaat het niet om Greet, niemand is hier echt gelukkig mee. Maar het is de realiteit. Dus of een Duits papier aanvragen met alle bijkomende toestanden daar weer bij, of alle rompslomp accepteren. Maar de meeste mensen kiezen toch voor de zekerheid. Zelfs in Weert waar veel Oldenburgers worden aangeboden met alle service tot opname in het stamboek door een Duitse jury die hiervoor naar Weert komt, wordt er toch nauwelijks gebruik van gemaakt. Het is het beleid van het KWPN en of je het daar nu mee eens bent of niet, het is duidelijk en de keuze is helemaal aan jezelf. Overigens is van die vaderpaarden ook niet bekend hoe ze op Nederlandse merries uitpakken. Immers van de Duitse merrielijnen is veel meer bekend.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 11:59

Natuurlijk heb je gelijk Sarabande, dat weet ik ook wel. Maar als er nou niemand iets tegen doet of wil doen, of kan doen of mag doen, waar blijven we dan?????met de gehele fokkerij. Dan wordt het geen hokjespolitiek in het land maar in geheel Europa en dat is eigenlijk te zot voor woorden. Vrij reizen,1 munt, iedereen mag werken in een EU aangesloten land behalve hengsten daar schijnt het niet te kunnen. Ik ben altijd voorstander geweest van een vrij systeem in Nederland, qua stamboekverenigingen die allen op particulier initiatief hun werk doen, maar ik neig nu naar het Duits systeem waar alle stamboeken gelijk behandeld worden, ieder zijn rechten en plichten heeft en waar geen enkele fokkerij misbruik maakt van macht.Alles wordt daar vanuit het Ministerie van de deelstaten georganiseert.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 12:59

Citaat:
In het onderstaande kun je vaak de stamboeken invullen.



NMa maakt rapport op tegen groothandel diergeneesmiddelen
Na een onderzoek heeft de Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa) redelijke vermoedens dat de Coöperatieve Nederlandse Veterinair-Farmaceutische Groothandel U.A. (kortweg AUV) de Mededingingswet heeft overtreden.
De AUV heeft tot eind 1998 dierenartsen van levering uitgesloten wanneer deze de marktpositie van nabij gevestigde dierenartspraktijken aantastten en heeft deze uitsluitingen tot dusverre gehandhaafd.
Daarnaast bestaat er een afspraak tussen AUV en Aesculaap, eveneens een groothandel van diergeneesmiddelen, die met zich brengt dat Aesculaap de leveringsuitsluiting van AUV overneemt.


Citaat:
Hier herken je de bond van hengstenhouders in en het KWPN--red.troef



Dierenartsen krijgen derhalve door beide groothandels niet meer geleverd, wanneer zij concurrerende diensten en diergeneesmiddelen aanbieden aan dierhouders (vooral veehouders) uit het klantenbestand van een andere dierenarts.

Het assortiment van AUV omvat meer dan 90% van alle in Nederland uitgebrachte veterinair-farmaceutische producten. Slechts één andere groothandel in Nederland, Aesculaap, voert een volledig assortiment diergeneesmiddelen. Dit is ook de enige groothandel die AUV-producten verkoopt.
AUV is sinds 1996 eigenaar van de Aesculaap Groep B.V. met uitzondering van de groothandelsactiviteit. Bij de overname is afgesproken dat Aesculaap het assortiment van AUV mocht voeren op voorwaarde dat Aesculaap de leveringsweigeringslijst van AUV zou hanteren.

Zelfstandig praktiserende dierenartsen in Nederland (in 1999 waren dat er ten minste 1800) treden op als eindgebruiker van praktijkbenodigdheden en als detaillist voor diergeneesmiddelen. Het overgrote deel van deze geneesmiddelen mag uitsluitend door de dierenarts worden toegediend of afgeleverd.

Het door de NMa verrichte onderzoek doet sterk vermoeden dat de leveringsweigeringen stelselmatig zijn toegepast ter handhaving van mededingingsbeperkende afspraken. Door een beleid van leveringsweigeringen te voeren worden namelijk verkoopprijzen bepaald en klanten en markten verdeeld. Dierenartsen en dierhouders worden zo in hun keuzemogelijkheden beperkt. Sprake lijkt te zijn van een collectieve boycot van AUV en Aesculaap die erop gericht is om ongewenst concurrerend handelen van een aantal dierenartsen tegen te gaan.


De voorlopige onderzoeksbevindingen zijn vastgelegd in een rapport. De betrokken partijen worden nu in de gelegenheid gesteld hierop te reageren. Uiteindelijk zal worden vastgesteld of de Mededingingswet is overtreden en of een boete of een maatregel moet worden opgelegd.

NMa 15/02/01


Inmiddels licht er een miljoenen beboeting.
En dit overkomt ook het KWPN een keer.
Dus zie dat je dat geen lid meer bent daar je anders mee mag betalen.
_________________

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 16:48

Mij lijkt het ook een goed idee, ik ga dus met Greetje mee.
Waarom willen mensen persee een KWPN papier, persoonlijk denk ik niet dat een duits papier onder doet.
Verder heb ik dus begrepen dat ze daar in Weert vrij veel doen en dat de kosten nou ook weer niet zo veel meer zijn en dat die goed te overzien zijn.
Ik begrijp niet wat de mensen tegen houdt om een beter product te hebben voor een klein beetje meer moeite.
Wat betreft, hoe de duitse vader paarden zouden uitpakken op de NL merries, lijkt mij dat als je een beetje op zoek gaat naar de afstamming best wel een aansluiting met een duitse hengst kan vinden (genoeg KWPNers met duits bloed) waar je een beter resultaat mee krijgt.

Waarom zou je het met minder doen als het meer kan zijn?

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 19:28

greetje schreef:
maar ik neig nu naar het Duits systeem waar alle stamboeken gelijk behandeld worden, ieder zijn rechten en plichten heeft en waar geen enkele fokkerij misbruik maakt van macht.Alles wordt daar vanuit het Ministerie van de deelstaten georganiseert.


Ja en daar zit hem nu de kneep, in Duitsland is de hengstenhouderij een staatsaangelegenheid en in Nederland niet, helaas. Dus kan de monopolist, het kwpn,( bewust met kleine letters) doen wat ze wil. Daar worden wij allemaal de dupe van.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 19:35

Citaat:
maar wanneer je er een KWPN papier bij wilt hebben kan je je maar beter eerst bezinnen op de gevolgen.


Volgens mij kun je gewoon KWPN papier aanvragen hoor. Wij ook gedaan bij buitenlandse hengst. Kan zijn dat je blauw papier krijgt, wat maakt het ook uit, het papier laat je toch thuis als je op wedstrijd gaat Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:41

chantal1 schreef:
Waarom willen mensen persee een KWPN papier, persoonlijk denk ik niet dat een duits papier onder doet.

Ik begrijp niet wat de mensen tegen houdt om een beter product te hebben voor een klein beetje meer moeite.
Waarom zou je het met minder doen als het meer kan zijn?


Je stelt drie keer dat het een (Duits papier) beter zou zijn dan het andere (KWPN papier). Kan je dat toelichten waarom????

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:07

Ik snap die hele discussie niet! Als er paarden naar nederland worden gehaald zijn dit vaak de jonge dieren die enorm getalenteerd zijn anders moet het kwpn ze niet! (als ze aangeboden worden)
En ben het niet mee eens je moet voorruit in je fokkerij en niet teruggaan. Ik zie ook niet in dat een zoon van Rohdiamant minder zou zijn dan zijn vader en daarom omdat vaders al een bewezen hengst is nadrukkelijk voor het vaderdier te gaan...
Met zon fokbeleid zouden we alleen maar dieren krijgen met een bekende vader en krijgen de jonge hengsten geen kans om uiteindelijk zich te bewijzen!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:38

[quote="_RickVolgens mij kun je gewoon KWPN papier aanvragen hoor. Wij ook gedaan bij buitenlandse hengst. Kan zijn dat je blauw papier krijgt, wat maakt het ook uit, het papier laat je toch thuis als je op wedstrijd gaat Knipoog[/quote]

UHHH misschien heb je niet gezien dat dit een fokkerij topic is Verward Verward

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:44

sarabande"]
[quote="chantal1 schreef:
Waarom willen mensen persee een KWPN papier, persoonlijk denk ik niet dat een duits papier onder doet.

Ik begrijp niet wat de mensen tegen houdt om een beter product te hebben voor een klein beetje meer moeite.
Waarom zou je het met minder doen als het meer kan zijn?


Je stelt drie keer dat het een (Duits papier) beter zou zijn dan het andere (KWPN papier). Kan je dat toelichten waarom????
[/quote]

Sorry hoor maar ik zie dat er geen 1 x staan, als je goed leest zie je dat er staat dat ik denk dat een duits papier niet onder doet waar staan die 3 x dan?

Verder; de meeste gefokte paarden worden volgens mij toch voor de sport gebruikt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 22:05

chantal1"]
[quote="sarabande"][quote="chantal1 schreef:
Waarom willen mensen persee een KWPN papier, persoonlijk denk ik niet dat een duits papier onder doet.

Ik begrijp niet wat de mensen tegen houdt om een beter product te hebben voor een klein beetje meer moeite.
Waarom zou je het met minder doen als het meer kan zijn?


Je stelt drie keer dat het een (Duits papier) beter zou zijn dan het andere (KWPN papier). Kan je dat toelichten waarom????
[/quote]

Sorry hoor maar ik zie dat er geen 1 x staan, als je goed leest zie je dat er staat dat ik denk dat een duits papier niet onder doet waar staan die 3 x dan?

Verder; de meeste gefokte paarden worden volgens mij toch voor de sport gebruikt.
[/quote]


1 denk niet dat duitse papier onder doet
2 een beter product
3 waarom met minder als het meer kan zijn


Ik wilde graag jouw uitleg waarom je dat denkt dat dat beter, meer, niet onder doet, want dat zeg je.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 23:50

greetje schreef:
Moeten de Nederlandse fokkers de Duitse Vaderpaarden beter benutten, in plaats van zonen, kleinzonen naar Nederland te halen en voor dekdienst aan te bieden?


Ik heb begrepen dat er over de Duitse hengsten weinig bekend is in de zin van rontgenologisch onderzoek, sperma kwaliteit, enz enz.......
Dat lijkt me juist een van de goede dingen van het KWPN, al komt dat nog niet altijd op alle fronten helemaal 100% uit de verf!

En als ze dan een Duitse hengst goedkeuren, die uit bewezen bloedlijnen stamt en zichzelf qua sport heeft bewezen (Welcome: stond eerste op de wereldranglijst dressuur!!!!), dan laten de fokkers die zogenaamd om dat Duitse bloed zitten te springen het wel afweten Verward, want dat is blijkbaar nou net een hengst die ze nou net niet kunnen gebruiken??????

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 23:58

fabienne schreef:
Ik heb begrepen dat er over de Duitse hengsten weinig bekend is in de zin van rontgenologisch onderzoek, sperma kwaliteit, enz enz.......


Dat lees ik hier ook soms.
Het is wel bekend, ook de rontgenklasse etc...geen verschil volgens mij. Verder moet sperma aan dezelfde eisen voldoen: een hengstenhouder moet een minimum aantal spermacellen per staal waarborgen voor het verzonden wordt.
Ik kan het een keertje bij een dierenarts navragen en posten....

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:12

Citaat:
Welcome: stond eerste op de wereldranglijst dressuur!!!!),


Die is via de bekende vriendendienst binnenkomen en gaat er volgend jaar ook weer zo uit.
Nieuwe Politiek ? Knipoog

En over dat sperma.
In duitsland zijn de regels wel vet. hoger om na te leven.
Daar staat elke week een ambtenaar op de stoep.


Terwijl je hier dat goedgekeurd certificaat nog in een varkensstal krijgt.
Dus ook nu weer bespreek wat je werkelijk weet.

Zo ook met de foto's de laatste jaren.
Denk je nu echt dat kopers op veilingen met rotte bokken naar huis willen gaan ????????
En ook nu zal er wel weer een onderweg zijn die het zonder namen te noemen anders verteld.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:25

Troef schreef:
Dus ook nu weer bespreek wat je werkelijk weet.



Als mensen hier alleen maar mogen bespreken wat ze werkelijk weten zou het akelig leeg zijn op dit forum..............

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:29

Ja jongens en meisjes, ik kan tijdens een vergadering van het kwpn wel in het openbaar gaan zeuren tegen het kwpn, maar dan hoef ik nooit meer met een paard naar een keuring te gaan. protesteren heeft alleen zin als je ook van plan bent om te vertrekken. ik heb nog de tijd, nog de kennis, nog (ik zeg het maar eerlijk) de moed om een onafhankelijk stamboek voor het behoud van het gelders paard op te richten, dus heb ik mij maar te schikken naar de nukken van ons kwpn.